Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
's-Hertogenbosch

Beleidslijn heling voor handelaren in ongeregelde en gebruikte goederen

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
Organisatie's-Hertogenbosch
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidslijn heling voor handelaren in ongeregelde en gebruikte goederen
CiteertitelBeleidslijn heling voor handelaren in ongeregelde en gebruikte goederen
Vastgesteld doorburgemeester
Onderwerpopenbare orde en veiligheid
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-05-2017Onbekend

10-04-2017

Gemeenteblad nr. 62120 d.d. 14-04-2017

6754316

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidslijn heling voor handelaren in ongeregelde en gebruikte goederen gemeente 's-Hertogenbosch

De burgemeester van de gemeente ’s-Hertogenbosch,

gelet op Hoofdstuk XI van de Gemeentewet, afdeling 6 en 12 van de Algemene Plaatselijke Verordening 2016 van ‘s-Hertogenbosch en artikel 437 e.v. van het Wetboek van Strafrecht en het Uitvoeringsbesluit ter uitvoering van artikel 437, eerste lid, van het Wetboek van Strafrecht;

overwegende dat,

 

  • ·

    In het Wetboek van Strafrecht en de Algemene Plaatselijke Verordening van de gemeente ’s-Hertogenbosch regelgeving is opgenomen welke een beroep doet op handelaren om te allen tijde een actieve rol te vervullen in het voorkomen van handel in gestolen goederen, het opsporingsonderzoek van de politie naar deze goederen te ondersteunen en een bijdrage te leveren aan het teruggeven van deze goederen aan de rechtmatige eigenaar.

  • ·

    Dat het niet of onvolledig nakomen van deze wet- en regelgeving een strafbaar feit is.

  • ·

    Dat daarnaast regelgeving in het Wetboek van Strafrecht is opgenomen die samenhangt met de handel in gestolen goederen en dat dit een misdrijf, namelijk heling, betreft.

  • ·

    Dat een beleidslijn voorziet in duidelijkheid voor handelaren ten aanzien van maatregelen die kunnen worden genomen bij het niet naleven van de wet- en regelgeving.

  • ·

    Dat deze maatregelen aansluiten bij de werkingssfeer van de bevoegdheden van de burgemeester ter bescherming van de openbare orde en veiligheid en het woon- en leefklimaat en de beschreven wet- en regelgeving ter voorkoming van heling.

  • ·

    Dat de systematisch opgebouwde maatregelen rekening houden met de eisen van proportionaliteit en subsidiariteit en aansluiting vinden bij het algemene bestuurlijk handhavingsbeleid van de gemeente ’s-Hertogenbosch.

gehoord hebbende,

  • ·

    de lokale Driehoek ’s-Hertogenbosch van 6 februari 2017

  • ·

    het college van burgemeester en wethouders van ’s-Hertogenbosch van 22 maart 2017

BESLUIT:

De Beleidslijn heling voor handelaren in ongeregelde en gebruikte goederen gemeente ’s-Hertogenbosch vast te stellen.

Dit besluit treedt op 1 mei 2017 in werking.

Inleiding

De basis voor een leefbare en aantrekkelijke stad is een veilige stad. Het Integraal Veiligheidsplan van de gemeente ‘s-Hertogenbosch voor 2015-2018, onderschrijft dit. Door de gemeente ’s-Hertogenbosch zijn afspraken gemaakt tussen het Openbaar Ministerie en politie om de doelstellingen op het gebied van veiligheid te realiseren. Deze afspraken richten zich onder andere op een intensieve aanpak van High Impact Crime en ondermijnende criminaliteit. Straatroven, woninginbraken en overvallen hebben veel impact op de slachtoffers en vormen daarmee een gevaar voor de openbare orde en het woon- en leefklimaat. Uit het oogpunt van misdaadbestrijding is de aanpak van handel in goederen afkomstig van een misdrijf en hieraan gerelateerde strafbare feiten (hierna: heling) van groot belang. De gelegenheid tot het verhandelen van goederen die afkomstig zijn van een misdrijf stimuleert namelijk dit soort misdaadvormen, aangezien de hiermee verworven goederen snel via handelaren kunnen worden omgezet in geld. Opkopers en handelaren die handelen in ongeregelde en gebruikte goederen (hierna: handelaren) vormen daarmee vanzelfsprekend eenaantrekkelijke afzetmarkt.

 

In november 2015 heeft de lokale driehoek ’s-Hertogenbosch ingestemd met de formele opdracht om te komen tot een structurele aanpak van heling. De aanpak behelst o.a.  beleidsregels, uitvoering en sanctionering. Naast het wettelijk kader wordt in de aanpak van heling ook veel aandacht besteed aan de implementatie en voorlichting aan betrokkenen. Op 12 maart 2016 zijn bepalingen ten aanzien van het verkoopregister in de Algemene Plaatselijke Verordening ’s-Hertogenbosch 2016 van kracht geworden en op 13 april 2016 is het Aanwijzingsbesluit in- en verkoopregister voor handelaren ‘s-Hertogenbosch van kracht geworden. Voor opkopers in branches die vaker in verband worden gebracht met high impact crimes (woninginbraken, overvallen en straatroven) zijn informatiebijeenkomsten gehouden en winkels bezocht. Inmiddels zijn al 75 opkopers in ’s-Hertogenbosch aangesloten op het Digitaal OpkopersRegister (DOR). Medio april 2017 komt voor opkopers ook het Digitaal OpkopersLoket (DOL) beschikbaar. Daarnaast komt informatie over de wet- en regelgeving beschikbaar voor alle opkopers die onder de regelgeving vallen. Hiermee is het voorbereidend proces op de helingaanpak afgerond en kan het laatste onderdeel, het onderliggende sanctioneringsbeleid, in gaan. 

 

De gemeente ’s-Hertogenbosch hecht veel waarde aan vrijheid voorondernemers. Iedere ondernemer kan het beroep van ‘handelaar’ uitoefenen. Handelaren horen ook bij een stad als ‘s-Hertogenbosch. Echter een deel van de branche is kwetsbaar voor het faciliteren van criminaliteit. Handelaren dragenhiermee een grote verantwoordelijkheid. Daarom heeft de gemeente voor handelaren, alsaanvulling op landelijke wetgeving, regels beschreven in de Algemene Plaatselijke Verordening(hierna: APV). De aangewezen toezichthouder (hierna: toezichthouder) ziet hierop toe. Op basis van

deze wet- en regelgeving is een passend handhavingsmodel opgesteld. Naast het strafrecht biedt hiermee ook het bestuursrecht mogelijkheden om heling een halt toe te roepen. De doelstelling van het handhavingsarrangement voor heling is de naleving van de geldende wet- en regelgeving door handelaren. Hiermee wordt getracht de afzetmarkt te verkleinen voor goederen die afkomstig zijn van een misdrijf. Dader- en gelegenheidsstructuren ten aanzien van High Impact Crimes en ondermijnende criminaliteit worden bestreden met als uiteindelijke doel om hiermee de openbare orde en het woon- en leefklimaat voor alle inwoners van de gemeente ’s-Hertogenbosch te beschermen.

Wettelijk kader

De wet- en regelgeving schrijft handelaren bepaalde verplichtingen voor bij de uitvoering van hunberoep. Het Wetboek van Strafrecht (hierna: WvSR) beperkt zich voornamelijk tot strafbare feiten diesamenhangen met de inkoop van goederen. Regelgeving in de APV richt zich op de verkoop vangoederen en de verplichtingen die een handelaar heeft ten aanzien van eenmeldingsplicht behorendbij de uitoefening van het beroep als handelaar. Tezamen doet deze wet- en regelgeving een beroepop de handelaar om te allen tijde een actieve rol te vervullen in het voorkomen van handel in gestolen

goederen, het opsporingsonderzoek van de politie naar deze goederen te ondersteunen en levert heteen bijdrage aan het teruggeven van deze goederen aan de rechtmatige eigenaar. Het niet ofonvolledig nakomen van bovenstaande wet- en regelgeving is een strafbaar feit.

Daarnaast staat in de artikelen 416, 417 en 417 bis WvSR een aantal strafbare feiten beschreven datsamenhangt met de handel in goederen. Het verschil met bovenstaande strafbare feiten (overtredingen) is dat de handelaar zich hier zelf schuldig maakt aan het plegen van een misdrijf, namelijk heling.

Bevoegdheden burgemeester

De burgemeester is verantwoordelijk voor de openbare orde en veiligheid in de gemeente ‘s-Hertogenbosch. Deze verantwoordelijkheid en de daarbij horende bevoegdheden zijn vastgelegd in de Gemeentewet. De burgemeester beschikt over een scala aan bestuurlijke middelen om de openbare orde en veiligheid te beschermen. De toepassing van deze bevoegdheden, met betrekking tot handelaren in de gemeente ‘s-Hertogenbosch, is onder andere verder uitgewerkt in artikel 2:11 APV: sluiting overlastgevende voor het publiek openstaande gebouwen. Winkelpanden behoren tot deze categorie gebouwen.

Tweesporenbeleid

Het kan zijn dat een constatering of overtreding maakt dat zowel op basis van strafrecht als op basisvan bestuursrecht een sanctie of maatregel wordt getroffen. Strafrecht is punitief: op een overtreding van een wetsartikel volgt als straf een sanctie. Een bestuursrechtelijke maatregel die de burgemeester treft is meestal een reparatoire maatregel welke als doel heeft de aangetaste openbare orde en veiligheid te herstellen, dan wel te voorkomen dat deze (verder) wordt verstoord. Bestuursrecht en strafrecht kunnen dus naast elkaar worden toegepast. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren bij de constatering van heling. Wanneer sprake is van heling of dat heling aannemelijk is op basis van constateringen van de toezichthouder, dan kan de burgemeester besluiten dat er sprake is van een aantasting van de openbare orde en een maatregel treffen. De overtreding kan daarnaast in een strafrechtelijke procedure leiden tot een strafrechtelijke sanctie. De sanctietabel Openbaar Ministerie (handhavingsbeleid artikel 437 SR) en de bestuurlijke maatregelen zijn geïntegreerd in de tabellen, behorende bij bijlage 1.

Zorgvuldigheid

Voorafgaand aan een besluit van de burgemeester tot het nemen van een eventuele maatregelworden de handelaar en overige belanghebbenden uitgenodigd voor een zienswijzengesprek. Uiterlijktwee weken voor aanvang van het zienswijzengesprek ontvangt de handelaar een schriftelijkeuitnodiging. Tijdens het zienswijzengesprek wordt de handelaar in de gelegenheid gesteld zijn of haarzienswijze te geven over het voorliggende dossier. De handelaar kan zich laten vertegenwoordigendoor een gemachtigde. Na dit zienswijzengesprek worden alle feiten en omstandigheden afgewogenten opzichte van de wet- en regelgeving en het bestuurlijke handhavingsarrangement. Vervolgensneemt de burgemeester een beslissing. Het besluit wordt bekend gemaakt aan de handelaar, dehandhavingspartners en eventuele andere belanghebbenden, zoals de pandeigenaar. Indien de

handelaar of een andere belanghebbende zich niet kan verenigen met het besluit van deburgemeester dan kan hiertegen bezwaar worden gemaakt.

Afwijkingsbevoegdheid

De burgemeester heeft bij zijn besluitvorming over een te treffen maatregel een inherenteafwijkingsbevoegdheid. De stappen in hethandhavingsarrangement gelden daarbij als uitgangspunt.

Als de feiten en omstandigheden hiertoe aanleiding geven dan kan de burgemeester afwijken vandeze uitgangspunten. Zo kan bijvoorbeeld worden besloten om een stap over te slaan en meteen eenmaatregel treffen en niet eerst te waarschuwen, terwijl dit wel in het arrangement als stap is

opgenomen. In aanvulling op het handhavingsarrangement is aangegeven welke feiten enomstandigheden (niet limitatief) aanleiding kunnen zijn om tot verzwaring over te gaan.

Handhavingsarrangement

Het handhavingsarrangement voorziet in:

 

  • ·

    duidelijkheid voor handelaren ten aanzien van maatregelen die kunnen worden genomen bij het niet naleven van de wet- en regelgeving.

  • ·

    maatregelen die aansluiten op de werkingssfeer van de bevoegdheden van de burgemeester terbescherming van de openbare orde en veiligheid en het woon- en leefklimaat en de beschreven wetenregelgeving ter voorkoming van heling.

  • ·

    systematisch opgebouwde maatregelen die rekening houden met de eisen van proportionaliteit en subsidiariteit en aansluiting vinden bij ander bestuurlijk handhavingsbeleid van de gemeente ’s-Hertogenbosch.

  • ·

    O.M. sanctietabel t.a.v. de strafrechtelijke sanctie art. 437 Sr.

O.M. Handhavingsbeleid artikel 437 Sr

Het handhavingsbeleid ten aanzien van overtreding van artikel 437 Wetboek van Strafrecht (WvSr) ziet op de naleving van de registratie- en legitimatieplicht. Opkopers hebben op grond van dit artikel de plicht een register bij te houden van hetgeen zij inkopen. In artikel 2 van het Uitvoeringsbesluit ex artikel 437 SR is het navolgende vermeld;

 

  • 1.

    Indien de in artikel 1 aangewezen handelaar de koopprijs van koper en koperlegeringen in contant geld voldoet, controleert hij de identiteit van de aanbieder aan de hand van een identiteitsbewijs in de zin van artikel 1 van de Wet op de identificatieplicht.

  • 2.

    De handelaar, aangewezen in artikel 1 van dit besluit, voldoet aan de verplichting ingevolge artikel 437, eerste lid, onder a, van het Wetboek van Strafrecht tot het aantekening houden van alle gebruikte of ongeregelde goederen die hij heeft verworven of voorhanden heeft indien hij een doorlopend en een door of namens de burgemeester gewaarmerkt register houdt en daarin onverwijld vermeldt:

    • a)

      het volgnummer van de aantekening met betrekking tot het goed;

    • b)

      de datum van verkrijging van het goed;

    • c)

      een omschrijving van het goed, daaronder begrepen - voor zover dat mogelijk is - soort, merk en nummer van het goed;

    • d)

      de koopprijs of andere voorwaarden van verkrijging van het goed;

    • e)

      de naam en het adres van degene van wie het goed is verkregen;

    • f)

      zowel een omschrijving als het nummer van het document bedoeld in het eerste lid waarmee hij de identiteit van de aanbieder heeft vastgesteld, voor zover het de inkoop van koper en koperlegeringen betreft en de koopprijs van dat goed in contant geld wordt uitbetaald.

 

We onderscheiden bij de handhaving vier categorieën.

Categorie 1. Verschrijvingen bij naw gegevens

Allereerst kan er sprake zijn van een verschrijvingen van naw-gegevens, zoals weergegeven in het Uitvoeringsbesluit bij artikel 2, tweede lid, onder e ex artikel 437 WvSr. Hierbij wordt onderscheid gemaakt tussen verschrijvingen en gegevens die ontbreken of onjuist zijn. Bij onjuiste of ontbrekende gegevens is categorie 2 van toepassing. Wanneer er vijf of minder verschrijvingen (bijv. Jansen ipv Janssen) zijn dan houdt de opsporingsambtenaar het bij een schriftelijke waarschuwing, voor zover er sprake is van een first offender. Binnen 28 kalenderdagen nadat deze constatering heeft plaatsgevonden krijgt de opkoper opnieuw een controle. Wanneer er dan sprake is van drie of meer verschrijvingen dan wel er bij de eerste controle sprake is van meer dan vijf verschrijvingen dan wordt gehandhaafd volgens bijgevoegd schema. Bij één of twee verschrijvingen wordt er niet opgetreden.

Categorie 2. Ontbrekende of onjuiste gegevens anders dan onder categorie 3

Bij de tweede categorie zijn er één of meerdere van de in het Uitvoeringsbesluit genoemde onderdelen in artikel 2, tweede lid, onder a tot en met e ex artikel 437 WvSr die ontbreken of onjuist zijn, anders dan kennelijke verschrijvingen. Hier geldt dat naarmate er meerdere fouten of

onjuistheden worden geconstateerd, de hoogte van de sanctie oploopt.

Categorie 3. Ontbrekende gegevens m.b.t. legitimatieplicht

De derde categorie is de overtreding van de legitimatieplicht, artikel 2, tweede lid, onder f van het Uitvoeringsbesluit ex artikel 437 WvSr. Hierbij gaat het om het soort legitimatiebewijs en het nummer op het legitimatiebewijs. Deze overtreding wordt hierdoor zwaarder bestraft. In geval van een combinatie van overtredingen in verschillende categorieën geldt handhaving conform categorie waar de hoogste straf op is gesteld.

Categorie 4. Geen register (bijhouden)

In de vierde categorie is er geen register of wordt deze in zijn geheel niet bijgehouden, artikel 437, eerste lid, onder a WvSr. Op deze overtreding staat de zwaarste straf.

Inleiding heling voor handelaren in ongeregelde en gebruikte goederenArtikel 0 Dit artikel moet nog worden gesplitst

 

 

 

Toelichting beleidslijn

De burgemeester van ‘s-Hertogenbosch,

Mr.dr. A.G.J.M. Rombouts

Bijlage bij beleidslijn heling voor handelaren in ongeregelde en gebruikte goederen

Gemeente ’s-Hertogenbosch

Overzicht overtredingen en bijbehorende sancties

 

Overtreding APV

Wettelijke grondslag

Bestuursrecht (burgemeester)

Actie toezichthouder

Strafrecht (OM)

Niet voldoen aan de verplichtingen met betrekking tot het verkoopregister

Art.2:37 lid 1

APV

Ook 437 ter lid 1 Sr

1e constatering:

Bestuurlijke waarschuwing

Overtreding APV: maximaal gevolg: geldboete van de derde categorie of hechtenis van ten hoogste 3 maanden

2e constatering:

Bestuurlijke waarschuwing

3e constatering:

Sluiting 2 weken

Niet voldoen aan de voorschriften als bedoeld in art. 437 Sr

(Meldingsplicht handelaar en kenteken naam/ aard onderneming)

Art. 2:38 lid 1 a en c APV

Ook 437 ter lid 2 Sr

1e constatering:

Bestuurlijke waarschuwing

Overtreding APV: maximaal gevolg: geldboete van de derde categorie of hechtenis van ten hoogste 3 maanden

2e constatering:

Bestuurlijke waarschuwing

3e constatering:

Sluiting 2 weken

Nalaten medewerking te verlenen aan de toezichthouder bij controle verkoopregister

Art 2:38 lid 1 b APV

1e constatering:

Bestuurlijke waarschuwing

Overtreding APV: maximaal gevolg: geldboete van de derde categorie of hechtenis van ten hoogste 3 maanden

2e constatering:

Sluiting 2 weken

3e constatering:

Sluiting 1 maand

Niet voldoen aan voorschriften van het in bewaring houden van een goed

(1e vijf dagen in de staat waarin het goed is verkregen)

Art 2:38 lid 1 d APV

Ook 437 ter lid 1 Sr

1e constatering:

Bestuurlijke waarschuwing

Overtreding APV: maximaal gevolg: geldboete van de derde categorie en hechtenis van ten hoogste 3 maanden

2e constatering:

Sluiting 2 weken

3e constatering:

Sluiting 1 maand

Overtreding W.v.SR

Wettelijke grondslag

Bestuursrecht (burgemeester)

Actie toezichthouder

Strafrecht (OM)

Het verwerven van een goed van een minderjarige door een handelaar in uitoefening van zijn beroep of bedrijf.

2.11 APV

Artikel 437bis Sr.

Sluiting conform vigerend uitvoeringsbeleid APV

Overtreding van het wetboek van strafrecht (overtreding):

Maximaal gevolg: geldboete 3 categorie of hechtenis van ten hoogste 6 maanden

Mogelijk bijkomende straf: ontzetting ambt en verbeurdverklaring

Al dan niet nakomen Registerplicht, het niet correct (ontbrekende en/of onjuiste gegevens) bijhouden van gewaarmerkt inkoopregister.

2.11 APV

Art. 437 lid 1 onder a en art. 2 lid 2 e.v.

uitvoeringsbesluit ex art. 437 Sr e.v.

Sluiting conform vigerend uitvoeringsbeleid APV

Overtreding van Wetboek van strafrecht (overtreding)

·Verschrijvingen n.a.w. gegevens: bij vijf of minder verschrijvingen: schriftelijke waarschuwing door opsporingsambtenaar bij first offender.

·Bij meer dan vijf verschrijvingen n.a.w. gegevens: OM strafbeschikking. Overige gegevens: OM strafbeschikking

·Indien het gegevens betreft inzake het soort identiteitsbewijs en het nummer: OM strafbeschikking,

·Indien geen register aanwezig is of het aanwezige register niet wordt bijgehouden: OM Strafbeschikking.

Maximaal gevolg: geldboete van de derde categorie of hechtenis van ten hoogste 6 maanden.

Mogelijk bijkomende straffen: ontzetting ambt en verbeurdverklaring

Sluiting conform vigerend uitvoeringsbeleid APV

·Verschrijvingen n.a.w gegevens: Bij recidive: OM beschikking.

·Indien geen register aanwezig is of het aanwezige register niet wordt bijgehouden: dagvaarden.

Maximaal gevolg: geldboete van de derde categorie of hechtenis van ten hoogste 6 maanden.

Mogelijk bijkomende straffen: ontzetting ambt en verbeurdverklaring

Sluiting conform vigerend uitvoeringsbeleid APV

·Indien het gegevens betreft inzake het soort legitimatiebewijs en het nummer: dagvaarden.

·Indien geen register aanwezig is of het aanwezige register niet wordt bijgehouden: dagvaarden.

Maximaal gevolg: geldboete van de derde categorie of hechtenis van ten hoogste 6 maanden.

Mogelijk bijkomende straffen: ontzetting ambt en verbeurdverklaring.

Overtreding

Wettelijke grondslag

Bestuursrecht (burgemeester)

Actie toezichthouder

Strafrecht (OM)

Schuldheling (handelaar had redelijkerwijs moeten vermoeden dat goederen van misdrijf afkomstig zijn)

2.11 APV

Art 417 bis Sr.

Sluiting conform vigerend uitvoeringsbeleid APV

Overtreding van het wetboek van strafrecht (misdrijf)

Maximaal gevolg: Gevangenisstraf van ten hoogste een jaar of geldboete van de vijfde categorie.

Opzetheling (handelaar wist dat goederen van misdrijf afkomstig zijn)

2.11 APV

Art 416 Sr.

Sluiting conform vigerend uitvoeringsbeleid APV

Overtreding wetboek van strafrecht (misdrijf):

Maximaal gevolg: geldboete vijfde categorie of gevangenisstraf van ten hoogste 4 jaren.

Gewoonteheling (bij herhaling (heling)handelingen gepleegd)

2.11 APV

Art 417 Sr.

Sluiting conform vigerend uitvoeringsbeleid APV

Overtreding wetboek van strafrecht (misdrijf)

Maximaal gevolg: Gevangenisstraf van ten hoogste zes jaar of een geldboete van de vijfde categorie.

Toelichting beleidslijn

Misdrijven waarmee goederen worden verworven, zoals straatroven, overvallen en woninginbraken,hebben een grote impact op het woon- en leefklimaat en tasten de openbare orde aan. Debeschreven overtredingen in het handhavingsarrangement brengen het risico met zich mee dat de

handel in goederen afkomstig van dit soort misdrijven wordt gefaciliteerd. Wanneer de toezichthouderconstateert dat de handelaar één of meerdere overtredingen uit het handhavingsarrangement begaat,kan dit leiden tot een sluiting van het pand. Met deze sluiting wordt getracht de aanzuigende werkingvan het pand op het inleveren van gestolen goederen te doen stoppen, dan wel in de toekomst tevoorkomen. Hiermee wordt de keten van het plegen van een misdrijf, het (door)verkopen van debuitgemaakte goederen en daarmee de stimulans tot het plegen van dergelijke misdrijven doorbroken.

De ondernemer krijgt tijdens de sluiting tevens de gelegenheid zich te beraden op zijn bedrijfsvoeringen maatregelen te nemen om herhaling te voorkomen. Het verband tussen de naleving van de wet- enregelgeving en het beschermen van de openbare orde komt daarmee in hethandhavingsarrangementtot uiting. Naast overtredingen die zijn beschreven in de APV is ook een aantal overtredingen in hetarrangement opgenomen dat staat beschreven in het Wetboek van Strafrecht en dat eenzelfde effect

heeft op het faciliteren van dergelijke misdrijven. Deze overtredingen worden hieronder nadertoegelicht.

 

Het verwerven van een goed van een minderjarige

Ook minderjarigen (<18 jaar) maken zich schuldig aan misdrijven waarbij goederen wordenbuitgemaakt en/of verworven. Om voor deze groep barrières op te werpen tegen het plegen van High Impact Crime, de afzetmarkt voor de buitgemaakte goederen te verkleinen en daarmee succesbeleving met het plegen van misdrijven een halt toe te roepen is het inkopen van minderjarigen wettelijk niet toegestaan en tevens opgenomen in het arrangement.

iet goed bijhouden opkoopregister (waaronder identificatieplicht)

Een belangrijke voorzorgsmaatregel die een handelaar kan nemen ter voorkoming van handel ingestolen goederen is het op juiste wijze registeren van goederen die de handelaar verkrijgt enverkoopt. Dit begint met de registratie in het inkoopregister bij het verkrijgen van het goed. Het op

juiste wijze registreren maakt dat de aangeboden goederen en de personen die deze goederenaanbieden traceerbaar zijn voor de politie. Gezien het feit dat opkopers een inkoopregister moeten bijhouden op grond van het Wetboek van Strafrecht is in artikel 2:37 APV de verplichtingen opgenomen t.a.v. het verkoopregister. En inkoopregister met verkoopregistratie zorgt voor een sluitende aanpak (heling). Hiermee draagt de handelaar bij aan het opsporingsonderzoek van de politie, werpt de handelaar een barrière op voor (potentiële) delict plegers en draagt de handelaar daarmee in zijn algemeenheid bij aan de aanpak van High Impact Crime.

 

Heling

De beschreven overtredingen in het handhavingsarrangement dienen ter voorkoming van de handel ingestolen goederen. Bij heling, of wanneer het aannemelijk is dat de handelaar zich schuldig maaktaan heling, is sprake van een (vermoedelijk) misdrijf, waarmee de handelaar direct bijdraagt aan de

handel in dit soort goederen. De handelaar stimuleert daarmee direct de hieraan voorafgaandemisdrijven.

 

Belangenafweging

De burgemeester weegt in zijn besluitvorming over het treffen van een bestuurlijke maatregel hetbelang van de ondernemer en overige belanghebbenden af tegen dat van de openbare orde. Deopenbare orde weegt daarbij zwaar. De openbare orde kan in bepaalde gevallen zijn aangetast zonder dat direct sprake is van een overtreding door de handelaar. Naast de naleving van de geldende wet- en regelgeving kijkt de burgemeester dus ook naar de invloed van de onderneming op haar omgeving. Een handelaar heeft in die zin een zogenaamde ‘risicoaansprakelijkheid’. Bijvoorbeeld wanneer de onderneming als (bekende) afzetmarkt dient voor gestolen goederen. Het soort, de hoeveelheid en/of de locatie van de aangetroffen gestolen goederen, net als de frequentie waarmee dit soort goederen wordt aangetroffen spelen hierin voor de mate van aantasting van de openbare orde een belangrijke rol. Daarnaast wordt in de afweging ook meegenomen op welke wijze de inkoper aantoonbaar invulling geeft aan zijn ‘onderzoek plicht’ voorafgaande aan de inkoop van goederen. Oftewel welke voorzorgsmaatregelen neemt een handelaar om te voorkomen dat gestolen goederen worden ingekocht. Van de handelaar mag worden verwacht dat deze de handelsmarkt in de betreffende goederen goed kent. Van een handelaar mag tevens worden verwacht dat deze zich bewust is van het feit dat de handel in ongeregelde en gebruikte goederen verantwoordelijkheden met zich mee brengt ten aanzien van het voorkomen van handel in gestolen goederen.

 

Geldigheidstermijn overtreding

Een overtreding blijft vijf jaar meetellen. Vindt een overtreding binnen vijf jaar na de vorige overtreding plaats, maar is de vorige keer langer dan een jaar geleden, dan wordt de handhavingsstap herhaald.