Organisatie | Weert |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Weert en de burgemeester van de gemeente Weert houdende Mandaat-, volmacht- en machtigingsbesluit Contractmanagers |
Citeertitel | Mandaat-, volmacht- en machtigingsbesluit Contractmanagers |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Deze regeling is vastgesteld door zowel het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Weert áls de burgemeester van de gemeente Weert.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
20-04-2017 | nieuwe regeling | 04-04-2017 | B&W-voorstel: DJ-1170 |
Het college van burgemeester en wethouders van Weert, de burgemeester van de gemeente Weert, ieder voor zover het hun bevoegdheden betreft,
Voor het jaar 2017, ten behoeve van de uitvoering van de functie ’contractmanager’ in het kader van het Sociaal Domein (Wmo en Jeugdwet) Midden Limburg voor de hierna genoemde bevoegdheden mandaat, machtiging en volmacht te verlenen, aan:
in hun functie van contractmanager van het sociaal domein voor 7 gemeenten in Midden Limburg, onder de hierna genoemde voorwaarden:
Het, in het belang van jeugdigen / cliënten, maken van afwijkende afspraken met aanbieders waaronder het geven van akkoord op plaatsingen van jeugdigen en/of Wmo cliënten, bij niet gecontracteerde partijen, passend binnen de in bijlage 3 genoemde situaties, na afstemming met de portefeuillehouder, en budgethouder.
Namens de burgemeester en wethouders van Weert,
de wnd. secretaris
G. Brinkman
de burgemeester
A.A.M.M. Heijmans
De burgemeester van Weert,
A.A.M.M. Heijmans
Bijlage 1 WETTELIJKE BEPALINGEN
Gemeentewet, ‘Aangaan privaatrechtelijke rechtshandeling van de gemeente’
1 Het college is in ieder geval bevoegd:
e. tot privaatrechtelijke rechtshandelingen van de gemeente te besluiten; Gemeentewet, ‘Vertegenwoordiging van de gemeente’
1 De burgemeester vertegenwoordigt de gemeente in en buiten rechte.
2 De burgemeester kan de in het eerste lid bedoelde vertegenwoordiging opdragen aan een door hem aan te wijzen persoon.
Algemene wet bestuursrecht Afdeling 10.1.1. ‘Mandaat’
Onder mandaat wordt verstaan: de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan besluiten te nemen.
Een door de gemandateerde binnen de grenzen van zijn bevoegdheid genomen besluit geldt als een besluit van de mandaatgever.
1 Een bestuursorgaan kan mandaat verlenen, tenzij bij wettelijk voorschrift anders is bepaald of de aard van de bevoegdheid zich tegen de mandaatverlening verzet.
2 Mandaat wordt in ieder geval niet verleend indien het betreft een bevoegdheid:
a. tot het vaststellen van algemeen verbindende voorschriften, tenzij bij de verlening van die bevoegdheid in mandaatverlening is voorzien;
b. tot het nemen van een besluit ten aanzien waarvan is bepaald dat het met versterkte meerderheid moet worden genomen of waarvan de aard van de voorgeschreven besluitvormingsprocedure zich anderszins tegen de mandaatverlening verzet;
c. tot het vernietigen van of tot het onthouden van goedkeuring aan een besluit van een ander bestuursorgaan.
3 Mandaat tot het beslissen op een bezwaarschrift of op een verzoek als bedoeld in artikel 7:1a, eerste lid, wordt nietverleend aan degene die het besluit waartegen het bezwaar zich richt, krachtens mandaat heeft genomen.
4 Indien artikel 5:53 van toepassing is, wordt mandaat tot het opleggen van een bestuurlijke boete niet verleend aandegene die van de overtreding een rapport of proces-verbaal heeft opgemaakt.
1 Indien de gemandateerde niet werkzaam is onder verantwoordelijkheid van de mandaatgever, behoeft de mandaatverlening de instemming van de gemandateerde en in het voorkomende geval van degene onder wiens verantwoordelijkheid hij werkt.
2 Het eerste lid is niet van toepassing indien bij wettelijk voorschrift in de bevoegdheid tot de mandaatverlening is voorzien.
1 Een bestuursorgaan kan hetzij een algemeen mandaat hetzij een mandaat voor een bepaald geval verlenen.
2 Een algemeen mandaat wordt schriftelijk verleend. Een mandaat voor een bepaald geval wordt in ieder geval schriftelijk verleend indien de gemandateerde niet werkzaam is onder verantwoordelijkheid van de mandaatgever.
1 De mandaatgever kan de gemandateerde per geval of in het algemeen instructies geven ter zake van de uitoefening van de gemandateerde bevoegdheid.
2 De gemandateerde verschaft de mandaatgever op diens verzoek inlichtingen over de uitoefening van de bevoegdheid.
De mandaatgever blijft bevoegd de gemandateerde bevoegdheid uit te oefenen.
1 De mandaatgever kan het mandaat te allen tijde intrekken.
2 Een algemeen mandaat wordt schriftelijk ingetrokken.
1 De mandaatgever kan toestaan dat ondermandaat wordt verleend.
2 Op ondermandaat zijn de overige artikelen van deze afdeling van overeenkomstige toepassing.
Een krachtens mandaat genomen besluit vermeldt namens welk bestuursorgaan het besluit is genomen.
1 Een bestuursorgaan kan bepalen dat door hem genomen besluiten namens hem kunnen worden ondertekend, tenzij bij wettelijk voorschrift anders is bepaald of de aard van de bevoegdheid zich hiertegen verzet.
2 In dat geval moet uit het besluit blijken, dat het door het bestuursorgaan zelf is genomen.
Deze afdeling is van overeenkomstige toepassing indien een bestuursorgaan aan een ander, werkzaam onder zijn verantwoordelijkheid, volmacht verleent tot het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen, of machtiging verleent tot het verrichten van handelingen die noch een besluit, noch een privaatrechtelijke rechtshandeling zijn.
Burgerlijk wetboek, ‘Volmacht’
1 Volmacht is de bevoegdheid die een volmachtgever verleent aan een ander, de gevolmachtigde, om in zijn naam rechtshandelingen te verrichten. 2 Waar in deze titel van rechtshandeling wordt gesproken, is daaronder het in ontvangst nemen van een verklaring begrepen.
Bijlage 2 Beoordelingskader budgetoverschrijding Jeugd
Hoe derhalve om te gaan met de overschrijding budgetplafonds.
De opdrachtgevers van alle Midden Limburgse gemeenten hebben hierin een keuze gemaakt:
De contractmanagers eerst beoordelen of overschrijding van het budgetplafond inderdaad aantoonbaar is (die vraag wordt bij de aanbieder neergelegd).
Dat aan het CJG wordt gevraagd of er een mogelijk alternatief voorhanden is qua aanbieder;
Dat alleen als het gestelde bij 1 en 2 geen oplossing biedt, er over zal worden gegaan tot plaatsing.
Bijlage 3 Beoordelingskader buiten-contract-plaatsing (BCP)
Uit juridisch onderzoek is gebleken dat voorzetting van de huidige werkwijze niet toegestaan is voor 2017. Voor 2017 is gekozen voor onderstaande werkwijze om toch de juiste en benodigde ondersteuning te bieden:
Als de BCP een gevolg is van het feit dat de aanbieder geen contract heeft met de gemeente en het onder 1 en 2 gestelde niet van toepassing is, kan alleen een BCP worden verleend indien er sprake is van zwaarwegende inhoudelijke afweging die ertoe leidt dat in dit specifieke geval een BCP nodig is. Het CJG dient in dat geval daarvoor een deugdelijke zorginhoudelijke motivering aan te leveren en deze vast te leggen in het betreffende dossier.
Zo nodig prevaleert bij deze BCP het belang van de cliënt boven het belang van de gecontracteerde aanbieders.