Organisatie | Terneuzen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Geluidbeleidsplan gemeente Terneuzen 2010-2015 |
Citeertitel | Geluidbeleidsplan gemeente Terneuzen 2010-2015 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | milieu |
Eigen onderwerp | milieu vergunning project overlast |
Geen
Onbekend
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2010 | Onbekend | 28-10-2009 Onbekend | Onbekend |
De gemeente Terneuzen heeft in 2005 haar algemene milieumissie vastgesteld. Voor het milieubeleidsplan heeft de gemeenteraad in 2007 het visiedocument geluid vastgesteld. In dit visiedocument zijn de algemene doelstellingen en uitgangspunten voor het te voeren geluidbeleid in de komende jaren aangegeven. Om deze doelstellingen (ambities) in praktijk te brengen dienen de consequenties in kaart te worden gebracht op het gebied van techniek, organisatie, administratie en communicatie. Oranjewoud is gevraagd het visiedocument uit te werken in een geluidbeleidsplan, waarin concrete acties zijn opgenomen inclusief de gevolgen voor de organisatie.
In een eerste fase is een analyse gemaakt van de doelstellingen (ambities) en de actuele ontwikkelingen in de gemeente Terneuzen op een aantal relevante geluidthema’s. De doelstellingen en de ontwikkelingen zijn met elkaar geconfronteerd in een eerste workshop met een brede vertegenwoordiging van de gemeentelijke afdelingen waarvoor geluid een rol speelt. In de workshop is naar voren gekomen welke doelstellingen (ambities) al in de huidige werkwijze worden gerealiseerd en welke nog niet. De bevindingen van de workshop zijn vervolgens vertaald naar concrete actiepunten voor het geluidbeleid voor de nog niet gerealiseerde doelstellingen (ambities).
In de tweede fase zijn de actiepunten nader beschouwd en is per actiepunt aangegeven wat de consequenties zijn voor de gemeentelijke organisatie. Per actiepunt is een trekker (gemeentelijke afdeling), het tijdpad voor implementatie en een indicatie van de kosten aangegeven. Deze actiepuntenlijst met concrete consequenties is behandeld in een tweede workshop waarin ook partijen van buiten de gemeente waren uitgenodigd. De conclusies van de tweede workshop vormen het geluidbeleidsplan in de vorm van een resterende actiepuntenlijst inclusief de implementatie-effecten.
In hoofdstuk twee wordt de inhoud van het visiedocument verkort weergegeven inclusief een samenvatting van de doelstellingen. In hoofdstuk drie zijn de verschillende geluidthema's die een rol spelen in Terneuzen inzichtelijk gemaakt en zijn de belangrijkste ontwikkelingen op die thema's benoemd. De doelstellingen en de ontwikkelingen zijn met elkaar geconfronteerd in een workshop. De bevindingen van de eerste workshop zijn in hoofdstuk 4 weergegeven. Waar de doelstellingen (vertaald in ambities) nog niet zijn gerealiseerd leidt dit tot actiepunten, deze actiepunten zijn weergegeven in hoofdstuk 5. In hoofdstuk 6 zijn de resultaten van de tweede workshop opgenomen met een invulling voor de actiepunten in vorm van actiehouder, tijden kosten.
Tot slot zijn in hoofdstuk 7 de resultaten van het gehele project samengevat.
In het visiedocument voor geluid van de gemeente Terneuzen (van september 2007) zijn een drietal verschillende ambities te onderscheiden nl.:
Onder het voorkomen van nieuwe geluidhindersituaties is tevens de ambitie opgenomen via zonering en segmentering de maximale geluidbelasting vast te leggen. Gezien de inhoud van deze ambitie is deze separaat behandeld in de workshop en zal ook in deze rapportage als zodanig worden besproken.
Om deze ambities te borgen op termijn is er nog een vierde situatie beschreven nl.:
In het visiedocument worden een aantal acties per ambitie omschreven. In de workshop van 14 mei 2009 is door het kernteam gediscussieerd over de acties in relatie tot de ontwikkelingen in de gemeente en de gevolgen/raakvlakken voor de verschillende afdelingen binnen de gemeente. Binnen de verschillende geluidthema's worden de verschillende ambities besproken.
In de workshop van 28 september 2009 is door het kernteam en de klankbordgroep gediscussieerd over de acties die zijn gekomen uit de workshop van 14 mei. De klankbordgroep bestaat uit andere diensten binnen de gemeente dan vertegenwoordigd in het kernteam en vertegenwoordigers/belanghebbende buiten de gemeente. In deze workshop is specifiek aandacht besteed aan de uitvoering/invulling van de actiepunten.
De algemene visie van de gemeente Terneuzen luidt als volgt:
In het visiedocument zijn een aantal operationele doelstellingen opgenomen. In een workshop met een kernteam zijn de meeste van deze doelstellingen besproken. Het kernteam bestaat uit vertegenwoordigers van de volgende vakgebieden/afdelingen:
De volgende doelstellingen zijn besproken:
In bovengenoemde doelstellingen is naar aanleiding van de workshop een onderscheid te maken in doelstellingen die reeds zijn opgenomen in de huidige werkwijze, doelstellingen waar nog aandachtspunten voor zijn en doelstellingen die knelpunten opleveren. Deze worden in hoofdstuk 4 besproken.
Voor de gemeente Terneuzen zijn een 5-tal relevante geluidthema's te onderscheiden nl.:
Op basis van de actuele stand van zaken en de voorgenomen ontwikkelingen kan een analyse worden gemaakt welke geluidthema's van belang zijn binnen de gemeente Terneuzen voor nadere uitwerking in het geluidbeleidsplan. Onder de actuele stand van zaken wordt o.a. verstaan de vergunde situaties, actuele situaties (deze hoeven niet noodzakelijk reeds vergund te zijn) en geluidklachten.
Met betrekking tot wegverkeer worden de volgende ontwikkelingen verwacht:
Binnen de gemeente Terneuzen bevinden zich zes geluidgezoneerde industrieterreinen nl.:
Daarnaast zijn binnen de gemeente een aantal niet-gezoneerde (locale) bedrijfsterreinen en diverse “losse” bedrijven al dan niet vrijliggend of tussen woonbebouwing liggend (bijvoorbeeld winkels).
In het geluidklachtenoverzicht van bedrijven met een provinciale milieuvergunning komen een aantal bedrijven jaarlijks terug. De meest relevante bedrijven zijn Yara Sluiskil B.V., Heros Sluiskil B.V., Scheepswerf de Schroef in Sluiskil en het motorcrossterrein in Axel. Het motorcrossterrein in Axel telt het grootste aantal klachten (192 klachten in 2008). De overige bedrijven hebben zo'n 11 tot 23 klachten per bedrijf in 2008.
Uit het klachtenoverzicht van de gemeente blijkt dat de klachten zeer divers zijn en verdeeld over een aantal jaren. Het betreft klachten over o.a. horecageluid, laad- en losbewegingen en verschillende bronnen van industrielawaai. Voor de meest recente jaren zijn geen grote hoeveelheden klachten per bedrijf geregistreerd.
Binnen de gemeente Terneuzen is diverse horeca aanwezig. Hiervoor is een Nota Horecabeleid opgesteld. Deze nota is met name afgestemd op de sluitingstijden van terrassen en de eindtijden van festiviteiten.
In de gemeente Terneuzen worden jaarlijks een groot aantal evenementen en festiviteiten georganiseerd. Hiervoor is evenementenbeleid ontwikkeld. Ook hierbij is het beleid afgestemd op de eindtijden van de evenementen.
De aanleg van een spoorlijn langs de oostzijde van het kanaal Gent-Terneuzen naar Zelzate is een mogelijke ontwikkeling.
In paragraaf 2.2. van dit rapport worden de doelstellingen weergegeven welke zijn behandeld in de workshop. In onderstaande subparagrafen wordt tussen haakjes de verwijzing weergegeven naar de betreffende doelstelling (ambitie) zoals benoemd in paragraaf 2.2.
Bij het voorkomen van geluidhinder is een aantal ambities te onderscheiden welke reeds zijn gerealiseerd, waar nog aandachtspunten nodig zijn en waar knelpunten of afwijkingen zijn m.b.t. het gewenste ambitieniveau.
De verschillende ambities worden hieronder samengevat.
4.1.1 Huidige werkwijze versus ambitie
Geluid maakt reeds integraal deel uit bij de realisering van plannen en projecten (A1). In praktijk is en wordt dit opgenomen in de werkprocessen (MILO-benadering (= milieu in de leefomgeving)).
Bij aanvraag van de bouwvergunning heeft het onderdeel "geluid" reeds een signalerende werking (A2). Concreet: aan elke bouwaanvraag hangt een “check-list” met milieuaspecten als geluid, bodem, flora en faunawet, enz.
Bij revitalisering van bedrijventerreinen zijn milieuaspecten waaronder geluid leidend. De integrale benadering wordt reeds toegepast (A6). Ook bij een zonebeheerplan (dat is gewenst bij een aantal bedrijventerreinen) is geluid leidend.
De geluidwering van de gevel wordt nu steekproefsgewijs toegepast (A7). In nieuwe bestemmingsplannen en projectplanprocedures maakt de hogere grenswaardenprocedure voor industrie- en verkeerslawaai standaard onderdeel uit van de werkprocessen. Daadwerkelijke geluidmetingen (controles) van de geluidwering van gevels van woningen vindt (gericht) steekproefsgewijs plaats en na klachten. Dit op verzoek van de afdeling Vergunningen en Handhaving.
Ondanks het feit dat geluid reeds redelijk goed is opgenomen is in de werkprocessen is er toch meer integraal overleg en meer afstemming gewenst bij ontwikkelingen zodat geluid niet alleen als signalerende werking dient maar dat ook sturend kan worden gewerkt op geluid c.q. meegedacht kan worden over akoestisch gunstige ontwerpaspecten (A1 en A2). Dit biedt tevens kansen bij bijvoorbeeld nieuwe gezoneerde bedrijventerreinen. Op deze manier kan proactief om worden gegaan met de indeling van het terrein (A3 en A4). Tevens zijn drie zonebeheerplannen gewenst voor de geluidzones van industrieterreinen “Oostelijke Kanaaloever” in Terneuzen, “Sluiskil-Oost” in Sluiskil en “Poel- en Ghellinckpolder” in Sas van Gent
Vanuit handhaving wordt er geen hoge prioriteit gegeven aan controle op de geluidwering van de gevel, zowel qua prioriteitsstelling als qua capaciteit. Vanuit geluid is de wens hier meer prioriteit aan te geven, vanwege het “afschrikeffect” bij bouwvergunningen (weten dat je gecontroleerd wordt) (A7).
In het visiedocument geluid is opgenomen dat geluid leidend is voor nieuwe ontwikkelingen. Dit strookt echter niet met de belangen vanuit economische aard (het ontbreken van vestigingsbeleid) waarin de wens is dat vooralsnog iedere ontwikkeling mogelijk moet worden gemaakt en de klant zelf een locatie kan kiezen (A3).
Op dit moment is er geen koppeling met gronduitgifte waardoor het risico ontstaat dat er uit te geven grond vrijkomt zonder geluidruimte en daardoor moeilijk tot niet in te vullen is met bedrijvigheid (A3 en A4). Dit kan worden ondervangen door het maken van een koppeling met de afdeling van gronduitgifte in combinatie met een zonebeheerplan. Daarnaast zou onderzocht moeten worden of deze koppeling is te maken met het grondexploitatieplan uit de nieuwe WRO.
Zowel de prioriteitsstelling en de beschikbare capaciteit zorgen ervoor dat de geluidwering van de gevel niet hoger op de prioriteitenlijst van Handhaving staat (A7). Vanuit de afdeling geluid is de wens hier meer aandacht aan te besteden.
4.2.1 Huidige werkwijze versus ambitie
Geluidzones van gezoneerde industrieterreinen zijn deels reeds opgenomen in het bestemmingsplan (B1). Sommige geluidzones zijn bij Koninklijk Besluit (KB) vastgesteld, maar nog niet in de (verouderde) geldende bestemmingsplannen. Sommige geluidzones zijn wel in geactualiseerde bestemmingsplannen opgenomen.
De overige geluidzones worden t.z.t. in de nieuwe geactualiseerde bestemmingsplannen (uiterlijk 2015) vastgelegd (B1). Dit is een continu proces.
Relevante wetgeving wordt nageleefd. Bij vestiging van nieuwe bedrijven wordt geluid direct getoetst (B3). Vergunningen hebben duidelijke en uitvoerbare geluidvoorschriften (B5). Dit wordt reeds meegenomen in de reguliere vergunningverlening.
Het evenementenbeleid (waarin niet gewerkt wordt met geluidnormen, maar met duidelijke eindtijden van het evenement ) functioneert goed, zodat het geen aanpassingen behoeft (B4).
Het gezoneerde industrieterrein “Axelse vlakte II” heeft een zonebeheerplan (B2).
Op dit moment is er nog geen ambitie om anders om te gaan met bedrijven die onder het Activiteitenbesluit vallen (B6). Maatwerkvoorschriften voor geluid worden nu op basis van klachten opgenomen. Tot op heden is hier nog nooit aanleiding voor geweest in de gemeente Terneuzen. Deze aanvullende ambitie zal als juridische mogelijkheid opgenomen worden voor handhavingtrajecten in het geluidbeleidsplan.
Beleid heeft nu nog geen preventieve werking. Theoretische overschrijding leidt niet altijd tot klachten. De vraag die hierbij gesteld kan worden is, of er in praktijk wel sprake is van een overschrijding. Geluidmetingen zijn bij de afdeling handhaving geen prioriteit. Vanuit geluid is het gewenst controles van geluidvoorschriften als preventieve werking op te nemen in de integrale controle van milieuvergunningen en -meldingen (B4).
De geluidzones worden t.z.t. in de nieuwe geactualiseerde bestemmingsplannen (uiterlijk 2015) vastgelegd (B1). De vraag is of dit haalbaar is.
De wens om voor alle gezoneerde industrieterreinen een zonebeheerplan in 2010 te hebben moet worden bijgesteld tot 3 industrieterreinen. Het zonebeheerplan van het gezoneerde industrieterrein Axelse Vlakte II is gereed. De vraag is of voor ieder gezoneerd industrieterrein een zonebeheerplan gewenst is (B2) (m.u.v. Terneuzen West en het motorcrossterrein Axel).
De gemeente heeft nog steeds de ambitie de grenswaarden voor geluid in Natura 2000-gebieden (concreet in de gemeente Terneuzen: de Westerschelde en de Canisvlietse Kreek bij Westdorpe) in acht te nemen. De vraag is in hoeverre dat nu het geval is en of de provincie dit ook doet. Tevens kan de vraag gesteld worden of vanuit de provincie dit standpunt ondersteund wordt en of dit inhoudelijk zinvol is (B7). De Canisvlietse Kreek is Natura 2000-gebied vanwege de plant kruipend moerasscherm, die niet geluidgevoelig is. Vogels en zeehonden in de Westerschelde kunnen wel geluidgevoelig zijn. Het resterende mogelijke knelpunt is dus alleen de Westerschelde.
4.3.1 Huidige werkwijze versus ambitie
De totale geluidhinderproblematiek wordt middels een geluidbeleidsplan vastgelegd in 2010 (C1). Gezien het feit dat deze actie reeds in gang is gezet kan deze ambitie onder gerealiseerd worden beschouwd.
De ervaring is dat klachten snel en professioneel worden afgehandeld (C4).
In geval van klachten, maar ook preventief, dient het bedrijf aan te tonen dat ze voldoen aan de geluidschriften. Op dit moment ligt de actie grotendeels nog bij de gemeente (C2 en C4).
Geluid vormt momenteel geen integraal onderdeel van handhaving (C2). Dit vanwege de lage prioriteitsstelling en de beperkte capaciteit . Alleen bij klachten wordt er meer aandacht aan besteed. Kanttekening bij het handhavingsbeleid voor gezoneerde industrieterreinen is de uitvoerbaarheid ervan.
Voor 2010 wordt handhavingsbeleid voor gezoneerde industrieterreinen opgesteld. De vraag is of 2010 haalbaar is (C3).
4.4.1 Huidige werkwijze versus ambitie
Geluidwerende maatregelen worden voor 2010 getroffen (D2). De controle bij de hogere grenswaarde geldt als algemene regel.
Woningen en andere geluidgevoelige bestemmingen zijn grotendeels herbestemd/gesaneerd.
Niet-acceptabele geluidhindersituaties worden opgeheven door een verbod op relevante activiteiten of sluiting van de inrichting (D5). Momenteel zijn er geen onacceptabele geluidhindersituaties in de gemeente Terneuzen.
Niet acceptabele situaties worden bij klachten door handhaving opgepakt (D1). Bij handhaving is capaciteitsuitbreiding gewenst waarbij meer controle kan worden verricht en waarbij onderscheid kan worden gemaakt in de soort klacht (D3).
De gemeente kan de provincie verzoeken om handhaving bij klachten over bedrijven met een provinciale milieuvergunning. Door gebrek aan capaciteit maakt de gemeente Terneuzen geen gebruikt van haar adviseursrecht bij provinciale milieuvergunningen, met uitzondering van klachten (D3).
Voor nieuwe woningen en herbestemmingen dient beleid te worden geformuleerd. De vraag is wie de kosten hiervoor draagt. Hoe dient om te worden gegaan met de resterende probleemgevallen (bedrijfswoningen) (D4). De laatste bedrijfswoningen kunnen ontwikkelingen frustreren.
4.5.1 Huidige werkwijze versus ambitie
Geluid is reeds een integraal onderdeel bij projecten (E1). De projectleider is hierbij de initiatiefnemer.
Er is reeds een wegencategoriseringskaart en een economisch beleidsplan gemaakt.
In 2010 zijn alle situaties met een geluidbelasting van 63 dB Lden of meer vanwege wegverkeer aangepakt (E5). De ambitie is van de provincie overgenomen. Deze situatie lijkt momenteel geen probleem te zijn.
Vanaf 2008 zou een gebiedsgerichte benadering toegepast moeten worden in de planvorming met als doel de maximale ontwikkeling en/of verbetering van de leefomgevingskwaliteit vast te leggen (E2). De gebiedsgerichtheid wordt nu aangepast in projectgerichtheid waarbij het gewenst is dat geluid onderdeel vormt in structuurvisies en sectorale visies.
Bij onderhoud van wegen ontstaan kansen met betrekking tot verbetering van de geluidkwaliteit op de omgeving. Aansluiting dient te worden gezocht met het verkeer- en vervoersplan en met het Wegenbeheerplan. Bij verkeer wordt overwogen om een verkeersmodelprogramma aan te schaffen. Voor geluid en lucht kan hierbij aan worden gesloten.
De verbreding van de Tractaatweg en de Kanaaltunnel Sluiskil zijn de twee belangrijkste projecten die op stapel staan qua wegverkeerslawaai.
Geluidknelpunten in stedelijk en landelijk gebied worden geborgd, zodat ze binnen ISV- en ILG-projecten worden opgelost (E3 en E4).
In 2010 is een geluidniveaukaart opgesteld (E6). Er is nog geen verkeers- en vervoersplan, wel een wegencategoriseringskaart.
Een ambitie is in 2015 een meetplan op te stellen voor niet gezoneerde terreinen (E7). De wens is inmiddels bijgesteld naar mogelijk één meetplan in de planperiode op basis van klachten.
Gemeentelijk personeel dient door scholing in staat te zijn goede geluidadviezen op te stellen. Dit dient tevens meegenomen te worden in pop's (persoonlijk ontwikkelingsplan). De afdeling handhaving is waakzaam in verband met capaciteit. Op dit moment is deze ambitie nog niet gerealiseerd.
In het visiedocument geluid zijn een aantal doelstellingen opgenomen. Naar aanleiding van de workshop op 14 mei 2009 kan er een conclusie worden gemaakt in gerealiseerde doelstellingen (huidige werkwijze versus ambitie), aandachtpunten en knelpunten. Met name de aandachtpunten en knelpunten zullen in het vervolg aandacht behoeven. Deze aandachtspunten en knelpunten zijn uitgewerkt in een aantal concrete actiepunten. Bij uitvoering van de actiepunten worden de nog niet gerealiseerde doelstellingen alsnog gerealiseerd. In samenspraak met het kernteam en de klankbordgroep (deze laatste bestaat uit andere diensten binnen de gemeente dan vertegenwoordigd in het kernteam en vertegenwoordigers/belanghebbende buiten de gemeente), is deze actiepuntenlijst tot stand gekomen.
In onderstaande tabel is een overzicht gegeven van deze actiepunten. Tevens wordt weergegeven binnen welke categorie de ambitie zich bevindt. Het kan daarbij gaan om organisatorische, administratieve, communicatieve of technische actiepunten dan wel een combinatie daarvan. In de derde kolom van de tabel is weer een verwijzing gemaakt naar de oorspronkelijke ambities uit paragraaf 2.2.
Tabel 5.1 Resterende actiepunten ten behoeve van het geluidbeleid
Meer integraal overleg en meer afstemming gewenst bij ontwikkelingen 1 ) | |||
Zonebeheerplannen gewenst (m.u.v. Terneuzen West en motorcross terrein) | |||
Hogere prioriteit geven aan controle op de geluidwering van de gevel | |||
De ambitie m.b.t. nadere eisen bij AMvB-bedrijven laten vervallen | |||
Grenswaarden voor geluid in Natura 2000-gebieden in acht nemen | |||
Bij klachten maar ook preventief moeten bedrijven aantonen dat ze voldoen aan de geluidvoorschriften | |||
Handhavingsbeleid opstellen voor gezoneerde industrieterreinen | |||
Screenen en zonodig aanscherpen geluidvoorschriften o.b.v. klachten | |||
Oplossing van geluidknelpunten in stedelijk en landelijk gebied borgen binnen ISV en ILG | |||
Geluidmeetplan opstellen bij niet-gezoneerde terreinen o.b.v. klachten | |||
1) Aansluiting dient te worden gezocht bij o.a. het verkeers- en vervoersplan en het wegenbeheerplan.
Met bovengenoemde 18 actiepunten en een aantal aanvullende actiepunten die door het kernteam en de klankbordgroep tussentijds zijn aangedragen/opgemerkt is een tweede workshop op 28 september 2009 gehouden met daarbij leden van het kernteam en de klankbordgroep. De bevindingen van deze tweede workshop leiden tot het uiteindelijke geluidbeleid waarin ambities met acties worden benoemd of in bepaalde gevallen ambities worden bijgesteld of zelfs komen te vervallen.
Op het concept-geluidbeleidsplan zijn een aantal opmerkingen gemaakt met betrekking tot een aantal aanvullende acties nl:
De actie met betrekking tot het wegenbeheerplan is reeds opgenomen in tabel 5.1, actiepunt 1.
Voor scheepvaart zijn in de Wet geluidhinder of de Wet milieubeheer geen eisen opgenomen. Tevens heeft de gemeente Terneuzen geen invloed op de hoeveelheid scheepvaart die passeert en kan eventuele geluidhinder hiervan niet beïnvloed worden op gemeentelijk niveau. Derhalve is deze aanvullende actie niet opgenomen in het voorliggende geluidbeleid.
De actie met betrekking tot niet gezoneerde bedrijven valt onder actiepunt 13.
De actie met betrekking tot het motorcrossterrein valt onder actiepunt 13 en 17. Er wordt niet voor gekozen om hier separaat geluidbeleid voor op te stellen.
De actie met betrekking tot het horecaconcentratiegebied is als actiepunt 19 toegevoegd.
Op basis van conclusies van de tweede workshop op 28 september 2009 met het kernteam en de klankbordgroep zijn de acties en de daaraan gekoppelde uitwerking besproken in de vorm van wie, wat, kosten c.q. menskracht en tijdsplanning. De acties worden zowel naar geluidsoort als naar categorie (organisatorisch, administratie, communicatie en technisch) onderverdeeld. Op deze manier wordt een helder overzicht gecreëerd. In tabel 6.1 wordt beknopt de uitwerking van de workshop weergegeven. In hoofdstuk 7 worden de uitvoering van de acties en de totale kosten uitgebreider toegelicht.
Tabel 6.1 Uitwerking geluidbeleid/actieplannen tweede workshop
Meer integraal overleg en meer afstemming gewenst bij ontwikkelingen 2 ) | Periodiek "principe-verzoek overleg" ter bespreking initiatieven bijwonen. | ||||||
proactief omgaan met indeling terreinen via zonebeheerplannen en gronduitgiftebeleid | € 5.000 - € 15.000 per terrein of 10 tot 30 dagen aan menskracht per terrein | ||||||
geluidbeleid aanpassen, geluid is niet leidend wel medebepalend | |||||||
Zonebeheerplannen gewenst (m.u.v. Terneuzen West en motorcross terrein) | € 5.000 - € 15.000 per terrein of 10 tot 30 dagen aan menskracht per terrein | ||||||
Hogere prioriteit geven aan controle op de geluidwering van de gevel | voor de bouwvergunning moet de aanvrager na oplevering een akoestisch rapport overleggen aan Vergunningen en Handhaving | ||||||
team Handhaving controleert bij integrale milieuvergunning-controles of aan de geluidnormen uit vergunning wordt voldaan | |||||||
JBOZ, RB, B&U, Zeeland Seaports, ontwikkelaars en bedrijfscontact- | gronduitgiftebeleid koppelen aan zonebeheerplannen en bestemmingsplannen | € 5.000 - € 15.000 per terrein of 10 tot 30 dagen aan menskracht per terrein (in combinatie met actiepunt 4) | |||||
De ambitie m.b.t. nadere eisen bij AMvB-bedrijven laten vervallen | |||||||
Grenswaarden voor geluid in Natura 2000-gebieden in acht nemen | integraal omgevingsplan, inbedden in ruimtelijke procedures, bestemmingsplan Westerschelde(9b) | ||||||
Bij klachten maar ook preventief moeten bedrijven aantonen dat ze voldoen aan de geluidvoorschriften | ambitie preventief komt te vervallen. Huidige praktijk (in geval van klachten) handhaven | ||||||
huidige praktijk (handhaving geluid op basis van klachten) handhaven | |||||||
Handhavingsbeleid opstellen voor gezoneerde industrieterreinen | indien huidig handhavingsbeleid niet afdoende is, aanpassen van beleid, koppelen aan WABO en RUO. | ||||||
Screenen en zonodig aanscherpen geluidvoorschriften o.b.v. klachten | op basis van klachten screenen en zonodig aanpassen geluidvoorschriften Opnemen in HUP, Handhavingsuitvoeringsprogramma | ||||||
projectgericht geluidbeleid opstellen. Ambitie Geluidwensenkaart of geluidniveaukaart komt te vervallen | |||||||
Oplossing van geluidknelpunten in stedelijk en landelijk gebied borgen binnen ISV en ILG | |||||||
Geluidmeetplan opstellen bij niet-gezoneerde terreinen o.b.v. klachten | |||||||
onderzoek naar aanwijzing horeca-concentratiegebied en beleid hiervoor |
* Omgeving en Economie bestaat o.a. uit:
Daarnaast is een relevante afdeling:
In onderstaande paragrafen is een overzicht gegeven van de actiepunten benoemd naar geluidsoort. Het kan voorkomen dat dezelfde actiepunten bij meerdere geluidsoorten voorkomen. Achter de acties wordt tussen haakjes de verwijzing gegeven naar het betreffende actiepunt uit tabel 6.1.
Voor het geluidbeleid met betrekking tot wegverkeer wordt geadviseerd de volgende actiepunten uit te voeren:
Voor het geluidbeleid met betrekking tot industrielawaai wordt geadviseerd de volgende actiepunten uit te voeren:
Voor het geluidbeleid met betrekking tot horeca wordt geadviseerd de volgende actiepunten uit te voeren:
Voor het geluidbeleid met betrekking tot evenementen wordt geadviseerd de volgende actiepunten uit te voeren:
Voor het geluidbeleid met betrekking tot railverkeer wordt geadviseerd de volgende actiepunten uit te voeren:
In onderstaande paragrafen is een overzicht gegeven van de actiepunten benoemd naar categorie. Het kan voorkomen dat dezelfde actiepunten bij meerdere categorieën voorkomen. Achter de acties wordt tussen haakjes de verwijzing gegeven naar het betreffende actiepunt uit tabel 6.1.
Voor het geluidbeleid met betrekking tot de categorie organisatie wordt geadviseerd de volgende actiepunten uit te voeren:
Voor het geluidbeleid met betrekking tot de categorie communicatie wordt geadviseerd de volgende actiepunten uit te voeren:
Voor het geluidbeleid met betrekking tot de categorie techniek wordt geadviseerd de volgende actiepunten uit te voeren:
Voor het geluidbeleid met betrekking tot de categorie administratie wordt geadviseerd de volgende actiepunten uit te voeren:
De gemeente Terneuzen heeft in 2005 een algemene milieubeleidsvisie vastgesteld. Dit milieubeleidsplan bevat ook een visiedocument geluid. In dit visiedocument zijn de algemene doelstellingen en uitgangspunten voor het te voeren geluidbeleid in de komende jaren aangegeven. Om deze doelstellingen (ambities) in praktijk te brengen dienen de consequenties in kaart te worden gebracht naar geluidsoort en op het gebied van techniek, organisatie, administratie en communicatie.
In de eerste workshop met een kernteam zijn de aandachtspunten en knelpunten in relatie tot de ambities besproken. In de tweede workshop met het kernteam en de klankbordgroep zijn de resterende ambities/actiepunten besproken en is er vorm gegeven aan de vragen wie de actie op dient te pakken, wat de benodigde actie inhoudt , wanneer deze dient te zijn gerealiseerd en wat de kosten van de uitvoering van de actie zijn. Een aantal acties zijn komen te vervallen zoals:
Daarnaast is er een kostenindicatie gemaakt in euro's en/of mensuren om de actie te realiseren.
In de navolgende paragrafen worden de resterende ambities en de bijbehorende acties samengevat. Tevens wordt een planning en een kostenindicatie gegeven.
Bij de ambitie en achter de omschrijving van de ambitie, wordt verwezen naar de acties van tabel 5.1 en 6.1.
Meer integraal overleg en meer afstemming gewenst bij ontwikkelingen (1)
Voordelen: winst in procestijd, signalering van geluidsknelpunten in vroeg stadium, team B&U (geluid) kan meedenken over oplossingen in de ontwerpfase.
1. Geluid vast onderdeel maken in het Principe-Verzoek Overleg van O&E (per direct)
Bij het Principe-Verzoek Overleg zijn alle relevante disciplines vertegenwoordigd, ook geluid. Het PVO dekt vrijwel alle nieuwe ontwikkelingen in een vroegtijdig stadium (behalve de grote gemeentelijke projecten). Er hoeft geen aparte geluidoverlegstructuur voor nieuwe ontwikkelingen te worden opgezet.
Pro-actief omgaan met de indeling van industrieterreinen betekent dat industrieterrein akoestisch gezien zo gunstig mogelijk worden ingevuld met bedrijven. Dit speelt vooral bij voor nieuwe en slechts gedeeltelijk ingevulde industrieterreinen.
Pro-actief omgaan met de indeling van industrieterreinen kan via zonebeheerplannen en gronduitgiftebeleid.
Voor 4 van de 6 geluidgezoneerde industrieterreinen in de gemeente Terneuzen zal een zonebeheerplan worden opgesteld: “Oostelijke Kanaaloever” in Terneuzen, “Sluiskil-Oost” in Sluiskil en “Poel- en Ghellinckpolder” in Sas van Gent. Het zonebeheerplan voor “Axelse Vlakte II” is gereed. Voor de gezoneerde industrieterreinen Terneuzen-West (Dow Chemical) en Motorcrossterrein RES in Axel is dit inhoudelijk niet zinvol. Het opstellen van de zonebeheerplannen zal samen met de provincie Zeeland (als zonebeheerder) gebeuren.
Door geluid te koppelen aan het gemeentelijke gronduitgiftebeleid wordt voorkomen dat een bedrijf met een grote geluidproductie zich aan de rand van een industrieterrein vestigt en zo zorgt voor onuitgeefbare bedrijfskavels, doordat dit bedrijf een te groot beslag op de totaal beschikbare geluidruimte van het hele industrieterrein legt.
Als voorbeeld van een dergelijke koppeling geldt de verkaveling van bedrijfsterrein Sasse Poort in Sas van Gent (indeling van bedrijven naar milieucategorie). Dit kan ook door in bestemmingsplannen een maximale geluidwaarde per m2 grond op te nemen.
Dit uitgangspunt dient zoveel mogelijk ook door andere gronduitgevers/beheerders van industrieterreinen, zoals Zeeland Seaports en projectontwikkelaars, gehanteerd te worden. Hiervoor zal zonodig het gesprek met betrokken partijen aangegaan worden.
De geluidzones worden vastgelegd in de relevante bestemmingsplannen. Hierbij gelden de volgende uitgangspunten:
Geluidzone Oostelijke Kanaaloever Terneuzen:
De gemeente Terneuzen zal alleen meewerken aan het verruimen van de geluidzone in zuidelijke en westelijke richting. Dit om bestaand knelpunten op te lossen en beperkte ontwikkelingen mogelijk te maken. Daarnaast zullen relatief weinig woningen ten westen ten zuiden van Oostelijke Kanaaloever met een hogere geluidbelasting te maken krijgen. De oostelijke zonegrens wordt niet aangepast. Mogelijke knelpunten bij de noordelijke zonegrens zullen nader worden onderzocht indien toekomstige ontwikkelingen daar aanleiding toe geven (bijvoorbeeld de ontwikkeling van Kennedylaan-West of een verplaatsing van het spoorweg-emplacement).
Geluidzone Sluiskil-Oost/Koegorspolder Terneuzen:
Indien de braakliggende terreinen in de Koegorspolder in de toekomst verder ingevuld worden met bedrijvigheid, bestaat de mogelijkheid dat de geluidzone van Sluiskil-Oost uitgebreid moet worden. Richting de woonkern Sluiskil is geen verruiming van de zonegrens toegestaan. De woonkwaliteit van Spui en omgeving zal bepalend zijn voor de ligging van een nieuwe geluidzone aan de oostzijde.
Geluidzone Poel- en Ghellinckpolder Sas van Gent:
De geluidhinder in de woonkern Sas van Gent mag niet toenemen. Zoneverruiming is wel toegestaan aan de noordzijde van de Ghellinckpolder voor de uitbreiding van het bedrijventerreinen Ghellinckpolder-Noord.
Geluidzone Motorcrossterrein Axel (Stichting RES):
De huidige geluidzone wordt in de relevante bestemmingsplannen verkleind tot op de geluidcontour van de huidige vergunde situatie, zodat uitbreidingen niet meer mogelijk zijn.
E-bikes motorcrossterrein Finlandcircuit
Wellicht is hiervoor formeel een nieuwe geluidzone nodig.
Geluidzone Terneuzen-West (Dow)
Deze geluidzone blijft onveranderd. Dow Chemical en de bedrijven op het Valuepark op de Mosselbanken hebben voldoende geluidruimte.
De zoneverruiming is zeer recent geformaliseerd. Er is geen aanleiding voor een nieuwe aanpassing van de geluidzone.
Hogere prioriteit geven aan controle op geluidwering (5a)
Beleidslijn: de aanvrager moet aantonen dat de geluidswering van de gevels van een woning of gebouw voldoet aan de geluidnormen uit het Bouwbesluit en eventuele hogere grenswaarden voor wegverkeers- en industrielawaai.
Uitvoering: Bij oplevering van een woning of een gebouw moet de aanvrager in het kader van de bouwvergunning een akoestisch rapport overleggen aan de afdeling Vergunningen en Handhaving. Het Integrale Handhavingsplan en het jaarlijkse handhavingsuitvoeringsprogramma van de afdeling Vergunningen & Handhaving dient in te gaan op prioritering en capaciteit.
Hogere prioriteit geven aan handhaving van geluidnormen (5b)
Uitvoering: Het team Handhaving toetst/meet bij integrale milieuvergunningcontroles of aan de geluidnormen uit milieuvergunning wordt voldaan i.p.v. controles op basis van klachten. Het Integrale Handhavingsplan en het jaarlijkse handhavingsuitvoeringsprogramma van de afdeling Vergunningen & Handhaving dient in te gaan op prioritering en capaciteit. Deze ambitie wordt gekoppeld aan de ontwikkelingen rond de WABO en de oprichting van een Regionaal UitvoeringsOrgaan (RUO) op basis van een gemeenschappelijke regeling tussen de provincie Zeeland en de Zeeuwse gemeenten.
Grenswaarden voor geluid in Natura 2000 gebied Canisvlietse Kreek in acht nemen (9a)
Uitvoering: De Canisvlietse Kreek is aangewezen als Natura 2000 gebied vanwege de plant Kruipend Moerasscherm. Een plant heeft geen bescherming tegen geluid nodig, dus dit is inhoudelijk geen zinvolle ambitie. De gemeente Terneuzen zal aansluiten bij het Natura 2000-beheerplan “Drie Kreken”, waarin het beheer is geregeld voor de Canisvlietse Kreek, het Groote Gat en de Vogelkreek. Dit beheerplan wordt door de provincie Zeeland opgesteld en is erop gericht om de natuurwaarden van deze kreken in stand te houden.
Grenswaarden voor geluid in Natura 2000 gebied Westerschelde in acht nemen (9b)
Uitvoering: De gemeente Terneuzen is in afwachting van het Natura 2000-beheerplan Deltawateren (beheerplan voor alle Zeeuwse wateren, o.a. Westerschelde) en eventuele zaken voor de gemeente die daaruit voortvloeien. Dit beheerplan wordt door Rijkswaterstaat opgesteld en is erop gericht om de natuurwaarden van deze gebieden in stand te houden.
Handhavingsbeleid opstellen voor geluidgezoneerde industrieterreinen (12)
Uitvoering: Het huidige klachtenpatroon geeft geen directe aanleiding om dit actiepunt uit te gaan voeren. Indien het huidige handhavingsbeleid niet afdoende is, zal voor de gezoneerde industrieterreinen een aangepast handhavingsbeleid opgesteld dienen te worden. Deze ambitie wordt gekoppeld aan de ontwikkelingen rond de WABO en de oprichting van een Regionaal UitvoeringsOrgaan (RUO) op basis van een gemeenschappelijke regeling tussen de provincie Zeeland en de Zeeuwse gemeenten. Dit RUO zal naar verwachting handhavingstaken op geluidgebied gaan uitvoeren, ook voor provinciale inrichtingen.
Screenen van geluidsvoorschriften op basis van klachten (13)
Uitvoering: op basis van klachten screenen en zonodig aanpassen van geluidsvoorschriften in milieuvergunningen en -meldingen. Dit is een juridische mogelijkheid in handhavingtrajecten bij (terechte) geluidsklachten. Opnemen in het handhavingsuitvoeringsprogramma.
Projectgericht geluidbeleid opstellen voor niet-acceptabele geluidhindersituaties en voor het voorkomen van nieuwe geluidhindersituaties (14)
Uitvoering: Door niet-acceptabele geluidhindersituaties en het voorkomen van nieuwe geluidhindersituaties als project te beschouwen, zijn deze met projectgericht geluidbeleid op te lossen of te voorkomen.
Geluidknelpunten in stedelijk en landelijk gebied borgen (i.v.m. ISV en ILG) (16)
Uitvoering: Om het oplossen van geluidknelpunten in stedelijk en landelijk gebied te borgen binnen ISV en ILG worden actieplannen opgesteld met inzicht in de knelpunten.
De toepassing van geluidsarm asfalt in de reconstructie van de Nieuwendijk in Axel wordt als geluidknelpunt opgevoerd in ISV-3.
Zo mogelijk worden alle drukke toegangswegen in dorps- en stadskeren met geluidsarm of geluidsstil asfalt uitgevoerd.
Geluidmeetplan opstellen bij niet-geluidgezoneerde industrieterreinen op basis van klachten (17)
Uitvoering: Het huidige klachtenpatroon geeft geen directe aanleiding om dit actiepunt uit te gaan voeren. Indien hiertoe aanleiding is, wordt op basis van klachten én vastgestelde overschrijding van de geluidsnormen een geluidmeetplan opgesteld en uitgevoerd. Deze ambitie wordt gekoppeld aan de ontwikkelingen rond de WABO en de oprichting van een Regionaal UitvoeringsOrgaan (RUO) op basis van een gemeenschappelijke regeling tussen de provincie Zeeland en de Zeeuwse gemeenten. Dit RUO zal naar verwachting handhavingstaken op geluidgebied gaan uitvoeren, ook voor provinciale inrichtingen.
Uitvoering: Voor de bijscholing van personeel wordt een opleidingsplan gemaakt.
Horeca Nieuwstraat Terneuzen (19)
Uitvoering: onderzoeken of de Nieuwstraat in Terneuzen als horecaconcentratiegebied moet worden aangewezen. Hierbij ligt een beleidsmatige koppeling met de structuurvisie “Binnenstad Terneuzen” en met de actualisering en/of vernieuwing van de relevante bestemmingsplannen.
Uitvoering: onderzoeken of planologisch uitsluitend bedrijfswoningen boven en naast de cafés in de Nieuwstraat worden toegestaan. Hierbij ligt een beleidsmatige koppeling met de structuurvisie “Binnenstad Terneuzen” en met de actualisering en/of vernieuwing van de relevante bestemmingsplannen.
Het geluidbeleid loopt gedurende de planperiode 2010-2015. De kosten of mensuren die aan de acties zijn verbonden worden in onderstaand overzicht weergegeven. Bij de tekst onder ambitie wordt tevens de verwijzing naar de acties van tabel 5.1 en 6.1 verwezen.
Tabel 7.1 Overzicht ambities versus kosten
De totale kosten van de uitvoering van het geluidbeleidsplan liggen tussen de € 245.000 en de € 440.000 bij uitvoering van alle acties (uitgezonderd de optionele acties). Daarbij is uitgegaan van een looptijd van 6 jaar. In de totale kosten is gerekend met € 500 per mensdag voor gemeentelijk medewerkers. Voor doorlopende acties is gerekend met 40 werkbare weken per jaar.
In de tabellen 7.2 en 7.3 op de navolgende pagina's worden de consequenties weergegeven met betrekking tot de kosten en de planning van de projecten in de tijd. De eerste tabel geeft de minimale kosten weer, de tweede tabel de maximale kosten.
Tabel 7.2 Overzicht minimale kosten versus planning
Tabel 7.3 Overzicht maximale kosten versus planning