Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Terneuzen

Inkoopbeleid 2007

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieTerneuzen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingInkoopbeleid 2007
CiteertitelInkoopbeleid 2007
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerphandel bedrijf besteding product dienst organisatie

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

08-05-2007Onbekend

08-05-2007

Onbekend

Onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

Inkoopbeleid 2007

 

 

Inleiding

Inkoop staat de laatste jaren bij bedrijven en organisaties steeds meer in de belangstelling. Voor overheden geldt dat gemeenschapsgelden zo efficiënt en effectief mogelijk moeten worden besteed en dat over die bestedingen verantwoording moet worden afgelegd.

 

Naast financiële voordelen biedt professioneel inkopen ook kwaliteitsvoordelen. Kwaliteit van de inkoop uit zich in de kwaliteit van de producten, diensten en werken zelf, maar ook in de beheersing van de doorloop -en levertijden, het voorkomen van onverwachte budgetoverschrijdingen, het voorkomen van toekomstige problemen en de integriteit van de gemeentelijke organisatie met haar betrokken functionarissen. Professioneel inkopen gebeurt meestal in teamverband in de organisatie, hetgeen gezamenlijke besluitvorming en verantwoording oplevert.

 

Tot inkoop en aanbesteding behoren alle zaken waar een externe factuur tegenover staat. De gemeente ontvangt facturen indien een externe partij, over het algemeen na opdrachtverlening, een prestatie heeft verricht. Zo’n prestatie kan betrekking hebben op levering van goederen, het verrichten van diensten of het uitvoeren van werken. De woorden “inkoop”en “aanbesteding” kunnen door elkaar gebruikt worden. Het woord “inkoop”wordt vaker gebruikt bij leveringen en diensten, het word “aanbesteding”wordt vaker gebruikt bij werken.

Basis en doelstelling van het inkoopbeleid

Het inkoop- en aanbestedingsbeleid is gebaseerd op de algemene beginselen van behoorlijk bestuur: openheid, objectiviteit en zorgvuldigheid.

 

Openheid houdt in dat inkoopprocessen transparant moeten zijn (echter niet altijd openbaar) en verantwoord moeten kunnen worden.

Objectiviteit wil zeggen dat inkoopprocessen gebaseerd worden op feiten, niet op gevoel en vooroordelen. Zo worden er bijvoorbeeld op voorhand geen potentiële externe partijen, producten, diensten of werken uitgesloten.

Zorgvuldigheid betekent hier een professionele en inkooptechnisch verantwoorde wijze van werken.

 

De doelstelling van het inkoop en aanbestedingsbeleid is het juridisch en inkooptechnisch verantwoord verwerven van producten, diensten en werken van noodzakelijke kwaliteit tegen lage integrale kosten op langere termijn.

 

Noodzakelijke kwaliteit wil zeggen: optimaal geschikt voor de functionele behoefte, niet meer en niet minder. Het gaat niet alleen om de kwaliteit van het product, dienst of werk, maar ook om de kwaliteit van direct daarmee samenhangende zaken, zoals service, logistiek, informatie, garantie, voorwaarden etc.

 

Lage integrale kosten houdt in dat alle kosten over de gehele levenscyclus die direct verband houden met de keuze voor een product, dienst of werk meegenomen worden in de financiële afweging (TCO = Total cost of ownership).

Er wordt derhalve gestreefd naar een optimale prijs - kwaliteitsverhouding.

Inkoopproces

Het totale proces voor het verwerven van goederen en het uit laten voeren van diensten en werken wordt het inkoopproces genoemd.

In elk inkoopproces worden de volgende 6 fasen onderscheiden. Ieder van de 6 fasen zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden en een fase kan niet gestart worden voordat de voorafgaande fase goed is afgesloten.

  • ·

    Specificeren

  • ·

    Selecteren

  • ·

    Contracteren

  • ·

    Bestellen

  • ·

    Bewaken

  • ·

    Nazorg

 

Juist in de fasen specificeren, selecteren en contracteren is door professionalisering veel financieel en kwalitatief voordeel te behalen. In de specificatie fase wordt basis gelegd voor de keuze van product en daarmee indirect vaak voor een leverancier met alle kosten die uit een dergelijke keuze voortvloeien.

Inkoop strategie

De toe te passen inkoopstrategie wordt bepaald door de combinatie van 2 factoren:

  • 1.

    de geschatte waarde van de opdracht. Bij aanschaf van een pen gedragen we ons anders dan bij het afsluiten van een raamovereenkomst voor rolstoelen.

  • 2.

    het inkooprisico (zijn er alternatieven of is de gemeente, om elke reden dan ook strikt gebonden aan één of een zeer beperkt aantal leveranciers, dienstverleners of aannemers).

 

Elk inkoopsegment heeft haar eigen toe te passen inkoopstrategie.

HOOG

 

 

inkoop

waarde

HEFBOOM

inkoopstrategie

is gericht op:

MAXIMALE CONCURRENTIE

(voorbeeld: bedrijfswagens,

grasmaaien, utiliteitsbouw,

aannemerij, aanleg sportvelden, computers, WVG)

STRATEGISCH

inkoopstrategie

is gericht op:

SAMENWERKING

(voorbeeld: uitbesteding exploitatie zwembad, softwarepakketten, architecten, projectontwikkelaars, reïntegratietrajecten, nutsbedrijven)

 

 

 

 

 

LAAG

ROUTINE

inkoopstrategie

is gericht op:

EFFICIËNTE PROCESSEN

(voorbeeld: abonnementen, huishoudartikelen, kantoorartikelen, catering, technische materialen)

KNELPUNT

inkoopstrategie

is gericht op:

ZEKERSTELLEN

(voorbeeld: onderhoudcontracten machines en software, bepaalde adviseurs, reserve-onderdelen)

LAAG ← inkooprisico → HOOG

 

Hefboom producten – inkoopstrategie: maximale concurrentie

  • ·

    veel verschillende aanbieders waartussen makkelijk gewisseld kan worden.

  • ·

    brede concurrentiestelling zorgt voor de meest aantrekkelijke aanbieding.

  • ·

    het onderbrengen van losse uitbestedingen in (meerjarige) raam – overeenkomsten verhoogt de in te kopen waarde en verlaagt de inkoopinspanning.

 

Routine producten – inkoopstrategie: efficiënte processen

  • ·

    veel potentiële aanbieders en relatief lage inkoopwaarden, vergen relatief veel tijd

  • ·

    vermindering van de logistieke en administratieve rompslomp: het bundelen in

  • ·

    raamovereenkomst, standaardisatie van specificaties, beperking aantal leveranciers, vermindering aantal facturen.

 

Strategische producten – inkoopstrategie: samenwerking

  • ·

    één of zeer weinig aanbieders en grote inkoopwaarde

  • ·

    ontwikkelen van alternatieve producten of leveranciers (verlaging risico) of

  • ·

    partnershiprelaties, waarbij op basis van openheid, argumenten en feitelijkheden via

  • ·

    onderhandeling het belang van de gemeente veilig gesteld moet worden.

 

Knelpunt producten – inkoopstrategie: zekerstellen

  • ·

    Categorie van geringe waarde met één of zeer weinig aanbieders

  • ·

    groot risico bij niet of onjuiste uitvoering van de opdracht.

  • ·

    ontwikkelen alternatieven, veiligstellen van toelevering, creëren voorkeurspositie bij betrokken leveranciers, maatregelen tot vermindering inkooprisico.

 

In het algemeen kun je zeggen dat het bundelen van volumes (verzamel/raamcontracten), het standaardiseren van specificaties en het zoeken naar alternatieve leveranciers (evt. door kleine aanpassingen in de specificatie) inkooppakketten richting de categorie hefboomproduct brengt alwaar het meeste geld te verdienen valt.

Spend analyse en contract beheer.

Een spend analyse geeft inzicht in de inkoopuitgaven van een organisatie. Vragen die daarbij beantwoord worden zijn o.a. hoeveel geven we uit, naar welke leveranciers gaat dat geld, hoeveel facturen ontvangen we etc. De facturenstroom wordt bij deze analyse als basis gebruikt. Uit de kwalitatieve analyse van de facturenstroom kunnen een aantal vragen geformuleerd worden (waarom deze leveranciers - waarom zo veel verschillende leveranciers en/of facturen binnen een bepaalde categorie). Het is belangrijk daarna over te gaan naar de kwalitatieve analyse waarbij de verschillende afdelingen eventueel antwoord op bovenstaande vragen kunnen geven.

 

Een centraal contractbeheer zorgt ervoor dat het cluster centraal inkoop een totaaloverzicht (helikopter view) van de inkoopstromen binnen de organisatie heeft. De contracten worden als een raster over de factuuranalyse gelegd worden waardoor de gaten zichtbaar zijn. Daarnaast wordt het stilzwijgend verlengen van contracten of het te laat oppakken van inkooptrajecten voorkomen.

Het vergelijken van de reeds afgesloten contracten met de inkoopstromen en de opvallende zaken uit dit vergelijk en uit de spend analyse leiden tot een inkoopactieplan. Natuurlijk worden hierin ook aflopende contracten en vragen uit de organisatie meegenomen.

Takenpakket/verantwoordelijkheden cluster inkoop

Centraal gecoördineerde inkoopverantwoordelijkheden zijn:

  • ·

    Het functioneren als aanspreek en coördinatiepunt voor inkoop en aanbesteding

  • ·

    Het opstellen en onderhouden van het strategisch beleid

  • ·

    Het gemeentebreed initiëren van verbetering van de inkoop

  • ·

    Het ontsluiten van inkoopinformatie, - kennis en ervaring

  • ·

    Het ontwikkelen en onderhouden van inkoopinstrumenten en procedures

  • ·

    Het in samenwerking met vakafdeling inkopen van kerncompetenties

  • ·

    Het opstellen van een inkoopactieplan

  • ·

    Het bundelen van inkoopvolumes (binnen en buiten de gemeente Terneuzen) en het

  • ·

    afsluiten van raamcontracten (in samenwerking met betrokken afdelingen)

 

Hierbij zijn de diverse vakafdelingen verantwoordelijk voor de inbreng van materiedeskundigheid bij tactische inkoopactiviteiten.

Ethische en economische beleidsuitgangspunten

Het normen- en waardepatroon van de gemeente is gebonden aan de beginselen van behoorlijk bestuur (openheid, objectiviteit en zorgvuldigheid). Specifiek voor het inkoop- en aanbestedingsbeleid zijn een aantal specifieke beleidsuitgangspunten van belang.

 

  • 1.

    ·Nastreven van transparantie, objectiviteit en non-discriminatie

    Hier wordt direct verwezen naar het integriteitsbeleid van de gemeente Terneuzen. Van belang is dat de betrokken personen bij een inkoop- of aanbestedingsproces een zakelijke relatie onderhouden met (potentiële) leveranciers, dienstverleners en aannemers, Functiescheiding bij de verschillende taken in het inkoopproces is daarom zeer belangrijk.

  • 2.

    ·Naleven van wet en regelgeving

    Het naleven van wet en regelgeving is een verplichting en geen keuze. Het naleven van de regels wordt expliciet als beleidsuitgangspunt opgenomen om nauwgezetter toe te zien op het naleven van bijvoorbeeld de Europese aanbestedingsrichtlijnen. Aanpassingen als gevolg van wetgeving zullen in de inkoopprocedure naar voren komen.

     

  • 3.

    ·Ethische eisen aan de leveranciers

    Aan leveranciers, dienstverleners en aannemers worden eisen gesteld met betrekking tot hun rol als werkgever. Zij worden geacht zich te houden aan de gangbare normen en waarden op het gebied van arbeidsvoorwaarden (o.a. geen gebruik van kinderarbeid, geen sprake van discriminatie etc.).

     

  • 4.

    ·Duurzaamheid

    In voorkomende gevallen worden ook milieuaspecten van te leveren producten als extra eis in de specificatie opgenomen. Het gaat hierbij om het integreren van duurzaamheids criteria in het inkoopproces (bijvoorbeeld het beschikken over een milieuzorgsystemen of het hebben van een milieukeurmerk). Op initiatief van de Ministeries van Volkshuisvesting, Ruimtelijke Ordening en Milieu (VROM) en Economische Zaken (EZ) is in 1999 het programmabureau ‘Duurzaam inkopen’ hiervoor opgezet. In de notitie duurzaam inkopen wordt dit onderwerp verder uitgewerkt.

     

  • 5.

    ·Balans in beoordeling van prijs en kwaliteit

    Bij het beoordelen van offertes en aanbiedingen kunnen als gunningcriteria gekozen worden: de laagste prijs (alleen controle of aan de minimale gestelde kwaliteitseisen wordt voldaan, waarna de aanbiedingsprijs bepalend is) of de economische meest voordelige aanbieding (naast de prijs zijn een aantal aanvullende criteria bepalend, zoals kwaliteit, risico, levertijd, betrouwbaarheid etc.). Alle gebruikte criteria moeten objectief zijn en dienen voor de aanbesteding bekend te zijn.

     

  • 6.

    ·Regionale of locale aanbieders

    Door het beleidsuitgangspunt van non-discriminatie hebben regionale en locale aanbieders evenveel kansen en mogelijkheden als elke andere willekeurige aanbieder. Vaak hebben zij wel al een natuurlijk voordeel door bekendheid met de locale situatie en de geringere reisafstanden. Belangen van lokale leveranciers zullen in het inkoopproces meegenomen worden door bij een offerteaanvraag, indien mogelijk tenminste 1 aanvraag bij een geschikte lokale aanbieder worden gedaan.