Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Capelle aan den IJssel

Verordening op de heffing en invordering van leges

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Capelle aan den IJssel
Officiële naam regelingVerordening op de heffing en invordering van leges
CiteertitelLegesverordening 2017
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerpfinanciën en economie

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Vervangt de verordening op de heffing van leges 2016

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet, art. 229

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

31-12-201625-01-2017Nieuwe regeling

19-12-2016

Gemeenteblad, 2016, 173739

84009

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening op de heffing en invordering van leges

De raad van de gemeente Capelle aan den IJssel;

gelet op het bepaalde in artikel 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b;

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders;

b e s l u i t :

vast te stellen de volgende:

Verordening op de heffing en invordering van leges.

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    "dag": de periode van 00.00 tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    "week": een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    "maand": het tijdvak dat loopt van de eerste dag in een kalendermaand tot en met de laatste dag van die kalendermaand;

  • d.

    "jaar": het tijdvak dat loopt van de eerste dag in een kalenderjaar tot en met de laatste dag

  • e.

    van dat kalenderjaar;

  • f.

    "kalenderjaar": de periode van 1 januari tot en met 31 december;

  • g.

    "Wabo": de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam "leges" worden rechten geheven voor:

  • 1.

    het genot van door het gemeentebestuur verstrekte diensten;

  • 2.

    het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart of een reisdocument;

een en ander zoals genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst of van de Nederlandse identiteitskaart of het reisdocument, dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend of de handelingen zijn verricht.

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor:

  • a.

    bewijs van in leven zijn strekkende tot het ontvangen van pensioenen of lijfrenten of andere periodieke uitkeringen ten laste van een publiekrechtelijk lichaam of een bij de wet ingesteld pensioenfonds;

  • b.

    stukken afgegeven, of diensten verricht in het persoonlijk belang van personen die door een verklaring van de burgemeester van hun woon- of verblijfplaats van hun onvermogen doen blijken, onverminderd hetgeen hieromtrent is bepaald in deze verordening;

  • c.

    het in behandeling nemen van een aanvraag tot verlening van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onderdeel i, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, voor zover het een activiteit betreft bedoeld in artikel 2.2a van het Besluit omgevingsrecht (omgevingsvergunning beperkte milieutoets);

  • d.

    stukken, opgaven en inlichtingen, onderzoeken en dergelijke die volgens wettelijke voorschriften

  • e.

    kosteloos worden verstrekt of verricht;

  • f.

    beschikkingen op verzoek- en bezwaarschriften inzake plaatselijke belastingen;

  • g.

    beschikkingen of afschriften daarvan, houdende beslissing op een verzoek om subsidie uit de gemeentekas.

Artikel 5 Tarieven

  • a. De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel, met inachtneming van het overige in dit artikel bepaalde.

  • b. Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een projectuitvoeringsbesluit als bedoeld in artikel 2.10 van de Crisis- en herstelwet bedraagt het tarief de som van de bedragen die op grond van deze verordening verschuldigd zouden zijn voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, ontheffing, vrijstelling of enig ander besluit in het kader van de ontwikkeling en verwezenlijking van het project, voor zover het projectuitvoeringsbesluit strekt ter vervanging van deze besluiten, zoals bedoeld in artikel 2.10, derde lid, van de Crisis- en herstelwet.

  • c. Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

  • d. Voor belastingbedragen tot € 5,-- vindt geen invordering plaats. Voor de toepassing van de vorige volzin wordt het totaal van de op één aanslagbiljet verenigde verschuldigde bedragen leges aangemerkt als één belastingaanslag.

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven bij wijze van een mondelinge dan wel gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7 Termijnen van betaling

In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval

de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

  • 1.

    a. mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving; b. schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel ingeval

    van toezending daarvan, uiterlijk op de laatste dag van de maand volgend op de maand die

    in de dagtekening van de kennisgeving is vermeld.

  • 2.

    De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Vermindering en Teruggaaf

Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in de bij deze in die tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 10 Overdracht van bevoegdheden

Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening, indien de wijzigingen:

  • a.

    van zuiver redactionele aard zijn;

  • b.

    een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan in het Staatsblad of de Staatscourant en het de volgende hoofdstukken of onderdelen van titel 1 van de tarieventabel betreft:

    • 1.

      onderdeel 1.1.9 (akten burgerlijke stand);

    • 2.

      hoofdstuk 2 (reisdocumenten);

    • 3.

      hoofdstuk 3 (rijbewijzen);

    • 4.

      onderdeel 1.4.5 (papieren verstrekking uit basisregistratie personen);

    • 5.

      hoofdstuk 6 (verstrekkingen op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens);

    • 6.

      onderdeel 1.9.1. (verklaring omtrent het gedrag);

    • 7.

      hoofdstuk 16 (kansspelen);

een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.

Artikel 11 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

Artikel 12 Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als: Legesverordening 2017.

Artikel 13 Inwerkingtreding

  • 1.

    De "Legesverordening 2016” van 14 december 2015, wordt ingetrokken met ingangvan de in het vierde lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich vóór die datum hebben voorgedaan.

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag volgende op die van bekendmaking.

  • 3.

    In afwijking in zoverre van het in de voorgaande leden bepaalde, blijft, indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in het vierde lid genoemde datum van ingang van de heffing, de ingetrokken verordening gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover ter zake daarvan de heffing van de leges in die periode plaatsvindt.

  • 4.

    De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2017.

Ondertekening

Vastgesteld in de openbare vergadering van 19 december 2016,

de griffier,                                                      de voorzitter,

Bijlage 2 Algemene dienstverlening

Titel 1Algemene dienstverlening
    
Hoofdstuk 1Burgerlijke stand    
 Het voltrekken van een huwelijk op andere tijd en wijze dan op grond van artikel 4 van de wet van 23 april 1879 (Stb. Nr. 72) voor kosteloze huwelijksvoltrekking is bepaald  
1.1.1Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap in het gemeentehuis aan de Rivierweg 111 op:  
1.1.1.1maandag en donderdag tussen 10.00 en 17.00 uur476,50
1.1.1.2dinsdag, woensdag en vrijdag tussen 9.00 en 17.00 uur 476,50
1.1.1.3zaterdag tussen 9.00 en 12.00 uur741,50
1.1.2Gereserveerd  
1.1.2.1Gereserveerd  
1.1.2.2Gereserveerd  
1.1.3Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap in een bijzonder huis op grond van artikel 64, Boek 1, van het BW :  
1.1.3.1maandag tot en met vrijdag tussen 9.00 en 20.00 uur368,75
1.1.3.2zaterdag tussen 9.00 en 20.00 uur en zondag tussen 12.00 en 20.00 uur396,00
1.1.3.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het eenmalig aanwijzen van een trouwlocatie0,00
1.1.4Het tarief bedraagt voor het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk65,00
1.1.5Het tarief bedraagt voor het verstrekken van:  
1.1.5.1een trouwboekje of partnerschapboekje in een normale uitvoering12,90
1.1.5.2een trouwboekje of partnerschapboekje in kunstleer25,70
1.1.5.3een trouwboekje of partnerschapboekje in leer37,80
1.1.6Het tarief bedraagt voor het wijzigen of annuleren van een huwelijk, of een registratie van een partnerschap zoals genoemd onder 1.1.1 en 1.1.3 na in behandelname:  
1.1.6.1bij wijziging of annulering van de datum langer dan 1 maand voor de voltrekking van een huwelijk of de registratie van een partnerschap54,50
1.1.6.2bij wijziging of annulering van een huwelijk binnen 1 maand voor de geplande huwelijksdatum of een registratie van een partnerschap109,00
1.1.7Het tarief bedraagt voor het wijziging of annulering van de datum van een kosteloos huwelijk, of de registratie van een partnerschap 54,50
1.1.8Het tarief bedraagt voor het doen van naspeuringen in de registers van de burgerlijke stand, voor ieder daaraan besteed kwartier of gedeelte daarvan13,65
1.1.9Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand.  
1.1.10Wanneer de gemeente – in uitzonderlijke gevallen- zorg draagt voor de aanwezigheid van één of twee getuigen is per getuige een bedrag verschuldigd van54,50
1.1.11Het tarief bedraagt voor het benoemen van een persoon in de functie van buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand voor het voltrekken van een huwelijk136,50
1.1.12het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven van een Laissez-passer voor een overleden persoon 11,80

 

Hoofdstuk 2Reisdocumenten   
       
1.2Het tarief bedraagt voor het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag:   
1.2.1van een nationaal paspoort:   
1.2.1.1voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is* €64,75
1.2.1.2voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt* €51,45
1.2.2van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in 1.2.1 (zakenpaspoort):   
1.2.2.1voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is * €64,75
1.2.2.2voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt* €51,45
1.2.3van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort):   
1.2.3.1voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is * €64,75
1.2.3.2voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt* €51,45
1.2.4van een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen* €51,45
1.2.5van een Nederlandse identiteitskaart:   
1.2.5.1voor een persoon die op het moment van de aanvraag 18 jaar of ouder is* €50,65
1.2.5.2voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van 18 jaar nog niet heeft bereikt* €28,60
1.2.6voor een spoedlevering van de in de onderdelen 1.2.1 tot en met 1.2.5 genoemde documenten, de in die onderdelen genoemde leges vermeerderd met een bedrag van* €47,55
  * Dit is het maximumtarief vanaf 1 januari 2017.   
       
Hoofdstuk 3Rijbewijzen   
       
1.3.1het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs* €38,90
1.3.2Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1 wordt:   
1.3.2.1bij een spoedlevering vermeerderd met** €34,10
1.3.2.2Bij een aanvraag in verband met beschadiging of vermissing van een eerder afgegeven rijbewijs, anders dan door inbraak in eigen woning, vermeerderd met 25,00
  * Dit is het maximumtarief vanaf 1 januari 2017. ** Het rijkskostendeel van de verhoging   
       
Hoofdstuk 4Verstrekkingen uit de basisregistratie personen
       
1.4.1Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 1.4.3 en 1.4.4, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de basisregistratie personen moet worden geraadpleegd.   
1.4.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:   
1.4.2.1tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking9,05
1.4.2.2tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar:   
1.4.2.2.1voor 100 verstrekkingen565,00
1.4.2.2.2voor 500 verstrekkingen2.248,00
1.4.2.2.3voor 1.000 verstrekkingen3.958,00
1.4.2.2.4voor 5.000 verstrekkingen16.229,00
1.4.2.2.5voor 10.000 verstrekkingen26.251,00
         

 

1.4.2.3indien de in dit hoofdstuk genoemde stukken op basis van een schriftelijk, telefonisch of e-mail verzoek worden verstrekt, wordt naast de leges een vergoeding in rekening gebracht voor verzend- en administratiekosten van6,00
1.4.3Voor de toepassing van onderdeel 1.4.4 wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon die niet zijn opgenomen in de basisadministratie personen.   
1.4.4Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:   
1.4.4.1tot het verstrekken van gegevens: per verstrekking13,50
1.4.4.2tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende van één jaar:   
1.4.4.2.1voor 100 verstrekkingen564,00
1.4.4.2.2voor 500 verstrekkingen2.248,00
1.4.4.2.3voor 1.000 verstrekkingen3.958,00
1.4.4.2.4voor 5.000 verstrekkingen16.229,00
1.4.4.2.5voor 10.000 verstrekkingen26.251,00
1.4.5In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens met behulp van alternatieve media bedoeld in artikel 16, tweede lid, van het Besluit registratie personen* €22,85
1.4.6In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het schriftelijk verstrekken van gegevens bedoeld in artikel 17, tweede lid, van het Besluit basisregistratie personen* €7,50
1.4.7Het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van de basisregistratie personen, voor ieder daaraan besteed kwartier of gedeelte daarvan13,65
  * Dit is het maximumtarief.   
       
Hoofdstuk 5Verstrekkingen uit het Kiezersregister   
       
1.5Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een inlichting betreffende de registratie van de aanvrager als kiezer bedoeld in artikel D4 van de Kieswet0,00
       
Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens   
       
1.6.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een bericht als bedoeld in artikelen 35 en 39 van de Wet bescherming persoonsgegevens* €4,50
  * Dit is het maximumtarief.   
       
Hoofdstuk 7Bestuursstukken   
       
1.7.1 Gereserveerd   
1.7.2Gereserveerd    
1.7.3Gereserveerd   
1.7.4Gereserveerd   
1.7.5.Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een afschrift van een verordening, nota of rapport, alsmede aanvullingen daarop, waarvan het aantal bedrukte bladzijden bedraagt:   
1.7.5.11 tot en met 20 8,00
1.7.5.2voor elke volgende geheel of gedeeltelijk bedrukte bladzijde0,11
         

 

Hoofdstuk 8Vastgoedinformatie  
    
1.8.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.8.1.1tot het verstrekken van een fotokopie (analoog of digitaal) van een plan, zoals bestemmingsplan, voorbereidingsbesluit, streekplan, wegenkaart behorende bij de legger bedoeld in onderdeel 1.8.2.2, structuurplan of stadsvernieuwingsplan:  
1.8.1.1.1in formaat A4 of kleiner, per bladzijde0,11
1.8.1.1.2in formaat A3 0,22
1.8.1.2tot het verstrekken van een lichtdruk (analoog of digitaal) van een plan, zoals bestemmingsplan, voorbereidingsbesluit, streekplan, wegenkaart behorende bij de legger bedoeld in onderdeel 1.8.2.2, structuurplan of stadsvernieuwingsplan:  
1.8.1.2.1per ongekleurde lichtdruk9,70
1.8.1.2.2per gekleurde lichtdruk 19,30
1.8.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een afschrift (analoog of digitaal) van of uittreksel uit:  
1.8.2.1de gemeentelijke basisregistratie adressen of de gemeentelijke basisregistratie gebouwen, bedoeld in artikel 2 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen13,65
1.8.2.2de legger bedoeld in artikel 27 van de Wegenwet 13,65
1.8.2.3de inschrijving in het register bedoeld in artikel 6, eerste lid, van de Monumentenwet 198813,65
1.8.2.4het openbare register van beschermde monumenten bedoeld in artikel 20 van de Monumentenwet 198813,65
1.8.2.5het gemeentelijke beperkingenregister of de gemeentelijke beperkingen-registratie, bedoeld in artikel 5, eerste lid, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen, dan wel tot het verstrekken van een aan die registratie ontleende verklaring, als bedoeld in artikel 9, eerste lid, onder c, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen 13,65
1.8.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van kopieën (analoog of digitaal) van:  
1.8.3.1het gemeentelijke adressenbestand of delen daarvan, per adres 0,05
1.8.3.2het gemeentelijke relatiebestand adres-kadastraal perceel of delen daarvan, per gelegde relatie 0,07
1.8.3.3het gemeentelijke adressen- en coördinatenbestand of delen daarvan, per adrescoördinaat 0,06
1.8.3.4andere dan met name in deze tabel of in een andere wettelijke regeling genoemde digitale bestanden op gegevensdrager zoals CD-ROM en DVD,of via e-mail11,60
    
Hoofdstuk 9Overige publiekszaken  
    
1.9Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.9.1tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag *€41,35
1.9.2tot het verkrijgen van een bewijs van in leven zijn (voorheen attestatie de vita)*€12,90
1.9.3tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening 9,05
1.9.4tot het verkrijgen van een internationaal uittreksel uit het persoonsregister13,65
1.9.5tot het verkrijgen van een bewijs van opneming in het persoons- of verblijfsregister 9,05
1.9.6tot het ter legalisering zenden van stukken naar een andere gemeente in Nederland, in het persoonlijk belang van de aanvrager 13,65
1.9.7tot het verstrekken van een bewijs van Nederlanderschap 9,05
1.9.8tot het afgeven van verlof tot uitstel van begraven of cremeren 13,65

  

Hoofdstuk 10Gemeentearchief   
       
1.10.1Het tarief bedraagt voor het op verzoek doen van naspeuringen in de in het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed kwartier of gedeelte daarvan13,65
1.10.2Gereserveerd   
       
Hoofdstuk 11Huisvestingswet   
       
1.11Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:   
1.11.1Gereserveerd   
1.11.2tot het verkrijgen van een urgentieverklaring (regionaal vastgesteld)50,00
1.11.3indien de verklaring als bedoeld in 1.11.2 op medische gronden wordt aangevraagd, wordt genoemd bedrag voor medische keuring verhoogd met39,50
       
Hoofdstuk 12Leegstandwet   
       
1.12Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:   
1.12.1.1tot het verkrijgen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Leegstandwet54,60
1.12.1.2tot verlenging van een vergunning tot tijdelijke verhuur van woonruimte als bedoeld in artikel 15, vijfde lid, van de Leegstandwet54,60
1.12.2indien aanvragen als bedoeld in de subonderdelen 1.12.1.1 en 1.12.1.2 gelijktijdig worden ingediend en woonruimten in hetzelfde gebouw, zoals een flat, een school of een kantoor betreffen, worden de in die subonderdelen bedoelde leges slechts eenmaal geheven.   
       
Hoofdstuk 13Gemeentegarantie   
       
1.13Gereserveerd    
       
Hoofdstuk 14Marktstandplaatsen   
       
1.14Gereserveerd    
       
Hoofdstuk 15Winkeltijdenwet   
       
1.15Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:   
1.15.1tot het verlenen van een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet82,00
1.15.2het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning voor het hebben van een terras ten behoeve van het uitoefenen van een horecabedrijf109,00
                 

 

Hoofdstuk 16Kansspelen   
       
1.16.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen (tarieven Speelautomaten besluit 2000):   
1.16.1.1voor een periode van twaalf maanden voor één kansspelautomaat*€56,50
1.16.1.2voor een periode van twaalf maanden voor twee of meer kansspelautomaten, voor de eerste speelautomaat*€56,50
  en voor iedere volgende kansspelautomaat*€34,00
1.16.1.3voor één kansspelautomaat, welke vergunning geldt voor een periode van 5 jaar of voor onbepaalde tijd *€226,50
1.16.1.4voor twee of meer kansspelautomaten, welke vergunning geldt voor een periode van 5 jaar of voor onbepaalde tijd, voor de eerste kansspelautomaat*€226,50
  en voor iedere volgende kansspelautomaat *€136,00
  * Dit is het maximumtarief.   
       
Hoofdstuk 17Kinderopvang   
       
1.17.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot :   
1.17.1.1het in exploitatie nemen van een kindercentrum (dagopvang en/of buitenschoolse opvang) of gastouderbureau als bedoeld in artikel 1.45, eerste lid, van de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen2.249,50
1.17.1.2het bieden van gastouderopvang als bedoeld in artikel 1.45, tweede lid, van de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen524,50
1.17.1.3het in exploitatie nemen van een peuterspeelzaal als bedoeld in artikel 2.2. van de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen2.249,50
1.17.2.1Indien de in 1.17.1.1 en 1.17.1.3 bedoelde aanvraag wordt ingetrokken binnen een termijn van twee weken na het in behandeling nemen ervan, bedraagt de teruggaaf 75% van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges   
1.17.2.2Indien de in 1.17.1.1 bedoelde aanvraag wordt ingetrokken binnen een termijn van tien weken na het in behandeling nemen ervan, of wordt afgewezen op grond van de inspectie voor aanvang exploitatie, bedraagt de teruggaaf 50% van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges   
       
Hoofdstuk 18Telecommunicatie   
       
1.18.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent plaats, tijdstip en wijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.4, eerste lid, van de Telecommunicatiewet77,00
1.18.1.1indien het betreft werkzaamheden in tegel-, klinker- en sierbestratingen, gesloten verhardingen, bermen, groenstroken en dergelijke voor zover de werkzaamheden plaatsvinden in of op openbare gemeentegrond, wordt het onder 1.18.1 genoemde bedrag vermeerderd met een bedrag van € 0,72 per strekkende meter sleuf met een minimum van33,70
1.18.1.2indien het betreft werkzaamheden waarbij sprake is van het bijleggen van een tracé wordt in afwijking van het voorgaande het onder 1.18.1 genoemde bedrag vermeerderd met een bedrag van € 0,15 per strekkende meter sleuf met een minimum van33,70
             

 

Hoofdstuk 19Verkeer en Vervoer  
    
1.19Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.19.1tot het verlenen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990*€31,00
1.19.2tot het verlenen van een ontheffing als bedoeld in artikel 9.1 van de Regeling voertuigen*€31,00
1.19.3tot het verstrekken van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW)57,00
1.19.4tot het verstrekken van een ontheffing van het verbod tot het parkeren van een voertuig als bedoeld in artikel 5:6, tweede lid, van de Algemene plaatselijke verordening 2013 voor een periode van vier dagen13,65
1.19.5tot het verstrekken van een ontheffing van het verbod tot het parkeren van een motorvoertuig op plaatsen waar een verbod tot lang parkeren geldt0,00
    
Hoofdstuk 20Diversen  
    
1.20.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.20.1.1tot het verlenen van een vergunning voor het plaatsen van een bord, doek, scherm of dergelijk voorwerp tot reclame of aankondiging dienend, per vergunning (voor maximaal een periode van vier weken)54,50
1.20.1.2het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een vergunning voor het plaatsen van een bouw- of makelaarsbord voor de periode van maximaal drie maanden met een oppervlakte tot:  
1.20.1.2.1vijf vierkante meter272,00
1.20.1.2.2voor elke tien volle vierkante meter of gedeelte daarvan wordt het onder 1.20.1.2.1 genoemde tarief verhoogd met een bedrag van285,50
1.20.1.2.3het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven van een vergunning, voor onbepaalde tijd, tot het plaatsen van aankondigingen dienend tot reclame anders dan bedoeld onder 1.20.1.2.1 en 1.20.1.2.2136,50
1.20.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:  
1.20.2.1gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina13,65
1.20.2.2afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken (analoog of digitaal), voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen:  
1.20.2.2.1per pagina op papier van A4-formaat0,11
1.20.2.2.2per pagina op papier in kleur van A4-formaat1,10
1.20.2.2.3per pagina op papier van A3-formaat0,22
1.20.2.2.4per pagina op papier in kleur van A3-formaat3,00
1.20.2.2.5per pagina op papier van A2-formaat5,00
1.20.2.2.6per pagina op papier van A1-formaat7,00
1.20.2.2.7per pagina op papier van A0-formaat9,00
1.20.2.2.8voor het verzenden van een faxbericht per pagina:  
1.20.2.2.8.1formaat A4 binnen Nederland1,50
1.20.2.2.8.2formaat A4 binnen Europa1,75
1.20.2.2.8.3formaat A4 buiten Europa3,50
1.20.2.3een (gunstige) beschikking op aanvraag, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen54,50
1.20.2.4stukken of uittreksels, welke op aanvraag van de aanvrager moeten worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina13,65
1.20.2.5de in het Legesbesluit akten burgerlijke stand of de in Titel 1 van deze tarieventabel genoemde leges worden, indien het verzoek op basis van een schriftelijk of e-mail verzoek in behandeling wordt genomen, verhoogd met een bedrag voor verzend en administratiekosten van6,00