Organisatie | Tynaarlo |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening plaatsingsvolgorde Wsw |
Citeertitel | Verordening plaatsingsvolgorde Wsw |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
Wet sociale werkvoorziening, artikel 12 lid 2
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2008 | Onbekend | 10-06-2008 Oostermoer, 28-08-2008 | Raadsvergadering, agendapunt 8c, 10-06-2008 |
Betreft: ; verordening plaatsingsvolgorde Vsw.
De raad van de gemeente Tynaarlo;
gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders; nr. 8. de dato 20 mei 2008, inzake de verordening plaatsingsvolgorde Wet sociale werkvoorziening;
overwegende dat de raad de beleidsnotitie modernisering Wsw de dato 10 juni 2008 heeft vastgesteld en dat de hierin vastgelegde uitgangspunten de basis en de leidraad vormen voor uitwerking bij verordening
dat de raad bij verordening nadere regels dient vast te stellen met betrekking tot de plaatsingsvolgorde in het kader van de Wet sociale werkvoorziening;
gelet op artikel 12 lid 2 van de Wet sociale werkvoorziening;
Bij ruimte in de taakstelling worden in volgorde geplaatst de personen op de wachtlijst:
Op 1 januari 2008 is de herziene Wet sociale werkvoorziening (Wsw) in werking getreden. De ‘gemoderniseerde’ Wsw vragen gemeenten om, meer dan tot dan het geval was, invulling te geven aan regie en sturing van de sociale werkvoorziening en deze een plaats te geven binnen het gemeentelijk beleid. Zo is het mogelijk een beleid vast te stellen voor de plaatsingsvolgorde vanaf de wachtlijst met terugwerkende kracht tot 1 januari jongstleden. De plaatsingsvolgorde dient te worden vastgelegd in een verordening (artikel 12, tweede lid, van de Wsw).
Plaatsingsvolgorde Wachtlijst Wsw
Het wachtlijstbeleid regelt in welke volgorde mensen van de wachtlijst in aanmerking kunnen komen voor beschikbare Wsw-plekken. Standaard geldt het First in First out principe. Wie het langst op de wachtlijst staat, komt als eerste in aanmerking voor een dienstbetrekking.
Uitgangspunt van de Wsw is een sluitende aanpak op een financieel verantwoorde wijze. Om die reden heeft de gemeente gemeend, voor een aantal bijzondere groepen, voorrangsbeleid te voeren. Het voorrangsbeleid wordt vormgegeven in artikel 2 van de verordening. In de beleidsnotitie modernisering van de Wsw wordt hieraan uitvoerig aandacht besteed. Alle in de GR deelnemende gemeenten stellen dezelfde verordening vast. Een uitzondering hierop vormt de gemeente De Wolden, die de uitvoering van de wsw formeel heeft opgedragen aan de Gemeenschappelijke Regeling Reestmond te Meppel.
De bevoegdheid om de verordening vast te stellen
De gemeente heeft de uitvoering van de Wsw opgedragen aan de gemeenschappelijke regeling Alescon. Voor gemeenten die de uitvoering van de Wsw hebben opgedragen aan een gemeenschappelijke regeling is het antwoord op de vraag wie dan bevoegd is om de verordening vast te stellen, afhankelijk van de wijze waarop de bestuursorganen van gemeenten op dit momentbevoegdheden hebben overgedragen aan de gemeenschappelijke regeling. Vooruitlopend op de te wijzigen GR Alescon is in de beleidsnotitie modernisering Wsw overeengekomen, dat de gemeenteraad de verordeningen vaststelt, omdat dit het beste aansluit bij de bedoelingen van de gewijzigde wet. Deze verordening is gebaseerd op het uitgangspunt dat de ‘Alescon gemeenten’ allen éénzelfde verordening opstellen, met uitzondering van de gemeente De Wolden, die de Wsw formeel laat uitvoeren door het werkvoorzieningsschap Reestmond te Meppel.
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
Dit artikel geeft de omschrijving van een aantal begrippen in de verordening. Centraal staat de Wsw-gerechtigde, dat wil zeggen degene die uitsluitend onder aangepaste omstandigheden tot regelmatige arbeid in staat is. Deze indicatie wordt gesteld door het Centrum voor Werk en Inkomen.
Alescon is door de gemeente aangewezen als uitvoerder van de wet. Als uitvoerder is Alescon bevoegd de indicatiebeschikking in een aantal gevallen in te trekken, bijvoorbeeld als de betrokkene passende arbeid onder aangepaste arbeid weigert (artikel 12, derde lid, van de Wsw). De betrokkene kan rechtstreeks in dienst zijn bij een Wsw-uitvoeringsorganisatie of bij een reguliere werkgever waarbij deze Wsw-financiering krijgt in het kader van Begeleid Werken.
De gemeente kent een aantal voorrangsgroepen voor het bemiddelen van Wsw-gerechtigden. Artikel 2 geeft hier duidelijkheid over.
Plaatsing is alleen aan de orde als dat binnen de door het Rijk beschikbaar gestelde financiële middelen mogelijk is. De gemeente krijgt elk jaar van het Rijk een uitkering voor het realiseren van een minimumaantal Wsw-plaatsen (uitgedrukt in arbeidsjaren), de zogenoemde taakstelling. Plaatsing is alleen mogelijk voor zover de taakstelling niet overschreden wordt.
In de hiervoor genoemde beleidsnotitie worden de volgende prioritaire doelgroepen onderscheiden: