Organisatie | Medemblik |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Medemblik houdende nadere regels omtrent maatschappelijke ondersteuning Nadere regels Maatschappelijke ondersteuning gemeente Medemblik 2017 |
Citeertitel | Nadere regels Maatschappelijke ondersteuning gemeente Medemblik 2017 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp | Welzijn |
Deze regeling vervangt het Besluit Maatschappelijke Ondersteuning gemeente Medemblik 2016 en de beleidsregels Maatschappelijke Ondersteuning gemeente Medemblik.
Verordening maatschappelijke ondersteuning gemeente Medemblik 2017
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
11-04-2017 | 24-03-2018 | nieuwe regeling | 14-03-2017 | Z-17-001460 |
NADERE REGELS MAATSCHAPPELIJKE ONDERSTEUNING GEMEENTE Medemblik 2017
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Medemblik;
gelet op de Verordening maatschappelijke ondersteuning gemeente Medemblik 2017;
besluit vast te stellen de Nadere regels maatschappelijke ondersteuning gemeente Medemblik 2017
In deze nadere regels wordt verstaan onder:
personen of rechtspersonen die als vertegenwoordiger op kunnen treden van de cliënt zijn: de curator, de mentor of de gevolmachtigde van de cliënt, dan wel, indien zodanige personen ontbreekt, diens echtgenoot, de geregistreerde partner of andere levensgezel van de cliënt, tenzij deze persoon dat niet wenst, of indien ook zodanige persoon ontbreekt, diens ouder, kind, broer of zus, tenzij de cliënt dat niet wenst;
Hoofdstuk 2 Procedureregels maatschappelijke ondersteuning
Artikel 4. Vooronderzoek; indienen persoonlijk plan
Het college neemt binnen vijf werkdagen na melding van de hulpvraag als bedoeld in artikel 2 van dit besluit, contact op met de cliënt om een afspraak te maken voor een gesprek en verzamelt alle voor het onderzoek, als bedoeld in artikel 2.3.2, eerste lid, van de wet, van belang zijnde en toegankelijke gegevens over de cliënt en zijn situatie.
Het college onderzoekt in een gesprek met degene door of namens wie de melding is gedaan, dan wel diens vertegenwoordiger en waar mogelijk met de mantelzorger(s) en desgewenst familie zo spoedig mogelijk en voor zover nodig:
de mogelijkheden om door middel van samenwerking met zorgverzekeraars en zorgaanbieders als bedoeld in de Zorgverzekeringswet en partijen op het gebied van publieke gezondheid, jeugdhulp, onderwijs, welzijn, wonen, werk en inkomen, te komen tot een zo goed mogelijk afgestemde dienstverlening met het oog op de behoefte aan verbetering van zijn zelfredzaamheid of zijn participatie of aan beschermd wonen of opvang;
Artikel 6. Onderdelen beschikking
Bij het verstrekken van een voorziening in natura wordt in de beschikking in ieder geval vastgelegd:
Hoofdstuk 3 Persoonsgebonden budget
Cliënt(en) die niet in staat zijn zelf de administratie uit te voeren met betrekking tot hun pgb, kunnen de administratie van het pgb uit laten voeren door een derde. De kosten hiervoor mogen niet uit het pgb worden betaald. Degene die de administratie uitvoert mag geen banden hebben met de in te zetten zorgverlener.
Wanneer een aanvrager met bovenstaande problematiek een zaakwaarnemer of vertegenwoordiger heeft, hoeft het beheer van het pgb geen probleem te zijn en kan het pgb wel worden toegekend. De kosten voor het beheer mogen niet uit het pgb worden betaald. De zaakwaarnemer of vertegenwoordige mag geen banden hebben met de in te zetten zorg.
Artikel 11. Pgb voor een voorziening
Cliënt kan voor maximaal 1 woning in aanmerking komen voor een pgb voor woningaanpassing in verband met bezoekbaar maken. Het eenmalige maximale pgb bedraagt € 6.297,- (2017). Het pgb voorziet alleen in de kosten van het aanpassen van de toegang tot de woning, de toegang tot de woonkamer en gebruik van de toiletruimte.
Artikel 13. PGB voor individuele begeleiding, dagbesteding en kortdurend verblijf
Het pgb dagbesteding en kortdurend verblijf zijn exclusief de kosten van vervoer van en naar de locatie. Bij een (aanvullende) vervoersindicatie wordt het pgb verhoogd met € 7,- per retour. Indien aanvrager permanent afhankelijk is van een rolstoel wordt het pgb verhoogd met maximaal € 18,82 per retour.
Indien de budgethouder een verlenging wil van het pgb of een gewijzigde aanvraag wil doen, moet de budgethouder twee maanden hieraan voorafgaand contact opnemen met de gemeente. Er wordt dan getoetst of de ondersteuning het gewenste resultaat heeft gehad, de kwaliteit voldoende was of bijsturing nodig is en of er een nieuwe beschikking afgegeven kan worden. Bij de toetsing is het ondersteuningsplan vereist.
De budgethouder vraagt een VOG van de hulpverlener. Indien er sprake is van zorgverlening bij de hulpverlener thuis, moet elke meerderjarige bewoner een VOG overhandigen. Bij aanvraag van een pgb moet het VOG worden getoond. Het VOG mag maximaal 2 jaar oud zijn. Deze VOG’s moeten ingeleverd worden bij het ondersteuningsplan.
Hoofdstuk 6. Overige bepalingen
Het college verstrekt de maatwerkvoorziening beschermd wonen overeenkomstig het daartoe vastgesteld beleid van de gemeente Hoorn, de vigerende verordening maatschappelijke ondersteuning, het vigerende besluit maatschappelijke ondersteuning, de regels omtrent het persoonsgebonden budget in relatie tot beschermd wonen, de regels voor bijdrage in de kosten van beschermd wonen en de nadere regels van de centrumgemeente. Dit artikel is van toepassing op alle instellingen voor maatschappelijke opvang en voor opvang van personen die de huiselijke situatie hebben verlaten in verband met risico´s voor hun veiligheid als gevolg van huiselijk geweld en waar voltijdopvang noodzakelijk is.
Voor de afhandeling van klachten van cliënten die betrekking hebben op de wijze van afhandeling van meldingen en aanvragen wordt aansluiting gezocht bij artikel 9 van de Algemene wet bestuursrecht.