Organisatie | Sittard-Geleen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beheernota verkoop reststroken gemeente Sittard-Geleen 2016 |
Citeertitel | Beheernota verkoop reststroken gemeente Sittard-Geleen 2016 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
De beleidsregels verkoop en verhuur groen- en reststroken en herziening prijzenbeleid "verkopen kleine groenstroken" c.q. "reststroken" (collegebesluit d.d. 9 november 2010 reg. nr. 2010/110580) worden ingetrokken
Onbekend
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
25-11-2016 | Nieuwe regeling | 11-02-2016 | Onbekend |
2.2 Verkoop waar mogelijk (‘ja, mits’)
2.3.2 Toekomstige ontwikkelingen en strategisch bezit
2.3.3 Kabels, leidingen, overige ondergrondse infra of voorzieningen en/of opstallen
2.3.5 Aangrenzend aan eigen perceel
2.5 Eventueel bijkomende kosten
3.3 Indexatie verkoopprijs reststroken
Bijlage 1: Afbeelding verkoopproces
Bijlage 2: concept brief positief advies tot verkoop
Bijlage 3: concept brief afwijzing verzoek tot aankoop reststrook
Bij de gemeente Sittard-Geleen komen geregeld verzoeken binnen tot aankoop van gemeentelijke reststroken. In het door het College van Burgemeester en Wethouders vastgelegd beleid ten aanzien van de uitgifte van groen- en reststroken (d.d. december 2003) is bepaald dat er terughoudend omgegaan dient te worden met honorering van deze verzoeken (‘nee, tenzij’). In de loop der jaren heeft echter geleidelijk aan een verschuiving plaatsgevonden waardoor thans wordt gewerkt conform het uitgangspunt dat reststroken voor verkoop in aanmerking komen mits voldaan wordt aan een aantal randvoorwaarden (‘ja, mits’). Verkoop van deze gronden heeft enerzijds tot doel het vergroten van het woongenot van de burger en anderzijds areaalvermindering; hetgeen leidt tot lagere onderhoudskosten. In het kader van de uitgifte van reststroken wordt thans gestreefd naar een optimalisatie van de dienstverlening richting de burger en naar een eenduidig verkoopproces en duidelijke rolverdeling.
Onder reststroken wordt in het kader van deze nota verstaan: percelen openbare ruimte ter grootte van maximaal 150 m² die grenzen aan particuliere woonpercelen en die vanwege hun karakter en situering feitelijk geen openbare functie (meer) vervullen en geen wezenlijke bijdrage (meer) leveren aan de kwaliteit van de openbare ruimte als leefomgeving.
Om te kunnen beoordelen of reststroken in aanmerking komen voor uitgifte, worden aanvragen daartoe getoetst aan gemeentelijke belangen en beleidsterreinen. Hierna wordt -niet limitatief- een aantal beoordelingscriteria vermeld. De gemeente is te allen tijde bevoegd aanvullende beoordelingscriteria aan te voeren.
2.3.3 Kabels, leidingen, overige ondergrondse infra of voorzieningen en/of opstallen
Ten aanzien van reststroken waarin zich kabels, leidingen, overige ondergrondse infra of voorzieningen bevinden of waarop zich opstallen bevinden (bijv. CAI kast) wordt nader bekeken of verkoop wenselijk is. Verkoop kan daarnaast enkel plaatsvinden als de rechthebbende van de ondergrondse/bovengrondse voorzieningen met verkoop instemt.
Uitgifte van reststroken mag niet ten koste gaan van het efficiënt beheren en onderhouden van de openbare ruimte. De na uitgifte eventueel overblijvende openbare ruimte dient in verband hiermee -afhankelijk van de specifieke situatie- een nader te bepalen minimale breedte te behouden en te allen tijde bereikbaar te blijven. Daarnaast mag uitgifte niet leiden tot een onlogische indeling van de openbare ruimte dan wel tot het ontstaan van onlogische perceelgrenzen.
Wanneer een reststrook geschikt wordt geacht voor verkoop, is het in beginsel niet mogelijk om de grond te huren of op een andere wijze in gebruik te krijgen. Hiervan kan worden afgeweken indien sprake is van een bestaande schriftelijke huur- of gebruiksovereenkomst met betrekking tot de onderhavige grond of om andere moverende redenen.
Reststroken worden overgedragen met de bestemming zoals opgenomen in het van toepassing zijnde bestemmingsplan. Na uitgifte zullen deze gronden veelal betrokken worden bij de tuin c.q. woonperceel, dit heeft tot gevolg dat er formeel sprake kan zijn van een situatie die in strijd is met het bestemmingsplan. De gemeente is in onderhavige situatie ambtshalve niet voornemens op te treden tegen het gebruik als tuin. Bij de reguliere herziening van het bestemmingsplan wordt -waar mogelijk- van verkochte reststroken, voor zover het gebruik als tuin niet reeds was toegestaan, de vigerende bestemming gewijzigd in tuin. Zolang de bestemming niet is gewijzigd, kan dit eventueel beperkingen opleveren ten aanzien van het gebruik.
Voorheen werd de verkoopprijs van een te verkopen reststrook vastgesteld door middel van een individuele taxatie. Gekozen is om te gaan werken met vaste prijzen per m². Daarvoor zijn een aantal redenen:
Gezien bovenvermelde vindt prijsbepaling plaats door middel van de zogenaamde ‘rubricering-methode’.
Bij deze methode worden percelen in drie verschillende zones gerubriceerd en is per zone een vaste prijs te bepalen. De drie te onderscheiden delen zijn als volgt:
Per rubriek is er een waarde nodig. Deze waarde wordt bepaald aan de hand van de waarde van bouwgrond. De waarde van zij- en achtertuin bedraagt 25% van de bouwgrondwaarde, voortuin 10% en weide 12,5%. Er wordt uitgegaan van de gemiddelde bouwgrondwaarde gemeentebreed. Dit betekent dat gemeentebreed gewerkt gaat worden met drie verschillende prijzen per m², zodat de prijsstelling duidelijk en hanteerbaar blijft.
Gebaseerd op de gemiddelde bouwgrondwaarde (uitgaande van de benedengrens) zoals weergegeven in de grondprijzenbrief 2014 resulteert dit in de volgende (afgeronde) prijzen:
Rubriek ‘voortuin’: € 17,50 per m²
De Burgemeester,
drs. G.J.M. Cox
De Secretaris,
mr. J.W.C. Aalders MCCC
Bijlage 2 concept brief positief advies tot verkoop
Enige tijd geleden heeft u een verzoek ingediend om in aanmerking te komen voor de aankoop van een gemeentelijk perceelgedeelte nabij <straatnaam, huisnummer, plaats>.
Hierbij delen wij u mede dat de gemeente positief tegenover verkoop staat. De oppervlakte van onderhavig perceel bedraagt ca. <oppervlakte>. De verkoopprijs van het betreffende perceelgedeelte bedraagt <€ bedrag k.k.> (zegge <bedrag voluit geschreven>) euro kosten koper). Onder kosten koper worden onder meer verstaan de kadastrale kosten, overdrachtsbelasting en de notariskosten.
<Indien van toepassing nadere voorwaarden van verkoop beschrijven, bijv. zakelijk recht, kwalitatieve verplichting etc.>
Ter informatie willen wij u erop wijzen dat reststroken worden overgedragen met de bestemming zoals opgenomen in het van toepassing zijnde bestemmingsplan. De gemeente is echter ambtshalve niet voornemens op te treden tegen het gebruik als tuin. Bij de reguliere herziening van het bestemmingsplan wordt van verkochte reststroken indien mogelijk de vigerende bestemming gewijzigd naar tuin. Zolang de bestemming niet is gewijzigd, kan dit eventueel beperkingen opleveren ten aanzien van het gebruik.
Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd en vernemen graag van u of u wenst over te gaan tot aankoop van de onderhavige gemeentegrond. Mocht uw reactie positief luiden dan zal zo spoedig mogelijk een koopovereenkomst worden opgesteld en aan u worden toegestuurd. Mocht u nog vragen hebben dan kunt u contact opnemen met <contactgegevens medewerker grondzaken>
Burgemeester en wethouders van de gemeente Sittard-Geleen,
Bijlage 3 concept brief afwijzing verzoek tot aankoop reststrook
Enige tijd geleden heeft u een verzoek ingediend om in aanmerking te komen voor de aankoop van een gemeentelijk perceelgedeelte nabij <straatnaam, huisnummer, plaats>.
Uw verzoek is ter beoordeling voorgelegd aan de desbetreffende vakafdelingen. Op basis van het ter zake ontvangen advies, besluit ondergetekende hierbij in mandaat uw verzoek niet te honoreren. Reden hiertoe is <argumenten tot afwijzing welke aangeleverd zijn door de specialisten>
Tot het nemen van dit besluit is ondergetekende bevoegd conform het “Mandaat-, volmacht en machtigingsbesluit gemeente Sittard-Geleen 2013-II” d.d. 17 september 2013 en het daarop gebaseerde “Ondermandaatbesluit Teammanager Beheer en Ontwerp, Cluster Ruimtelijke Projecten en Beheer” d.d. 28 april 2015.
Wij hopen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Mocht u nog vragen hebben dan kunt u contact opnemen met <contactgegevens van in casu meest betrokken beheerspecialist>
Burgemeester en wethouders van de gemeente Sittard-Geleen,