Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Nissewaard

Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Nissewaard houdende regels omtrent het beheer en de medewerking aan toezicht op het beheer van archiefbescheiden Besluit Informatiebeheer Nissewaard 2015

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieNissewaard
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBesluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Nissewaard houdende regels omtrent het beheer en de medewerking aan toezicht op het beheer van archiefbescheiden Besluit Informatiebeheer Nissewaard 2015
CiteertitelBesluit Informatiebeheer Nissewaard 2015
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt het Besluit Informatiebeheer 2009 van de gemeente Bernisse en het Besluit Informatiebeheer 2011 van de gemeente Spijkenisse.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

artikel 3 Archiefverordening Nisewaard 2015

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

02-06-2015nieuwe regeling

26-05-2015

Gemeenteblad 2015, 47338

15.B.00236

Tekst van de regeling

Intitulé

regels betreffende het beheer en de medewerking aan toezicht op het beheer van archiefbescheiden

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Nissewaard;

gelet op artikel 3 van de Archiefverordening 2015;

besluit:

regels betreffende het beheer en de medewerking aan toezicht op het beheer van archiefbescheiden als volgt vast te stellen:

Artikel 1 Aanwijzing beheerder

Het hoofd van de afdeling Juridische en Bestuurlijke Zaken wordt aangewezen als beheerder, verantwoordelijk voor het geheel van handelingen, samenhangend met de inrichting en het beheer van informatiesystemen en archiefbescheiden, tenzij bij enig ander besluit deze verantwoordelijkheid voor een deel aan een ander is overgedragen.

Artikel 2 Opstellen, onderhouden en uitvoeren van procedures

  • 1.

    De beheerder stelt met betrekking tot de productie, identificatie, bewaring, beveiliging, raadpleging, vervanging, vervreemding, vernietiging en overbrenging van archiefbescheiden procedures op, onderhoudt deze en voert deze uit.

  • 2.

    De beheerder stelt ten behoeve van een besluit tot vervanging van voor blijvende bewaring in aanmerking komende archiefbescheiden een Handboek op, dat door ons wordt vastgesteld. Dit Handboek geeft inzicht in de aspecten genoemd in artikel 26 van de Archiefregeling.

  • 3.

    De beheerder toetst periodiek de uitvoering van procedures op doelmatigheid en doeltreffendheid en legt de resultaten daarvan vast.

  • 4.

    Het hoofd van de afdeling Juridische en Bestuurlijke Zaken stelt een overzicht van procedures op en onderhoudt dit overzicht.

Artikel 3 Aanwijzing archiefruimten

Het hoofd van de afdeling Juridische en Bestuurlijke Zaken wijst archiefruimten aan en houdt hiervan een overzicht bij.

Artikel 4 Beperking raadpleging en gebruik

Het gebruik van archiefbescheiden, raadpleging daaronder begrepen, is slechts toegestaan aan functionarissen, die uit hoofde van hun functie zijn belast met behandeling van de betreffende aangelegenheid, en aan derden na verkregen toestemming van de beheerder.

Artikel 5 Vervanging

Bij vervanging van archiefbescheiden, wordt het handboek, bedoeld in artikel 2, tweede lid, gevolgd.

Artikel 6 Vernietiging

Voordat tot vernietiging van archiefbescheiden wordt overgegaan, stelt de beheerder hiervan een lijst op. Deze lijst behoeft de goedkeuring van de archivaris. Deze geldt als machtiging tot vernietiging.

Artikel 7 Toezicht

De beheerder verstrekt de archivaris toegang tot de archiefbescheiden en de ruimten waarin deze zich bevinden met inachtneming van regels ten aanzien van de beveiliging van geheimen.

Artikel 8 Intrekking oude regelingen

Het Besluit Informatiebeheer 2009 van de gemeente Bernisse en het Besluit Informatiebeheer 2011 van de gemeente Spijkenisse worden ingetrokken.

Artikel 9 Inwerkingtreding

Dit Besluit Informatiebeheer treedt in werking op de dag na haar bekendmaking.

Artikel 10 Citeertitel

Dit besluit wordt aangehaald als: Besluit Informatiebeheer Nissewaard 2015.

Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders van de gemeente Nissewaard van 26 mei 2015.

 

De loco secretaris, J.L. Bal

De waarnemend burgemeester, M. Salet