Organisatie | Heerhugowaard |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening cliëntenparticipatie wet sociale werkvoorziening gemeente Heerhugowaard |
Citeertitel | Verordening cliëntenparticipatie wet sociale werkvoorziening gemeente Heerhugowaard |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp | verordening |
Geen.
Artikel 2 lid 3 Wet sociale werkvoorziening
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
13-04-2017 | 01-01-2015 | 02-08-2017 | Nieuwe regeling | 28-02-2017 Publicatie via www.officielebekendmakingen.nl d.d. 12 april 2017 | RB2016111 / Bij16-529 |
Verordening cliëntenparticipatie wet sociale werkvoorziening gemeente Heerhugowaard
Artikel 1. Begripsbepalingen 3
Artikel 2. Taakstelling cliëntenraad 3
Artikel 3. Samenstelling cliëntenraad 3
Artikel 4. Voordracht en benoeming leden 4
Artikel 5. Ambtelijk secretaris 4
Artikel 6. Overleg tussen GR WNK en cliëntenraad 4
Artikel 7. Taken van de cliëntenraad 4
Artikel 8. Werkwijze cliëntenraad 5
Artikel 9. Informatievoorziening 5
Artikel 10. Facilitering van de cliëntenraad 5
Artikel 11. Wijziging en intrekking van de verordening 5
Artikel 12. Onvoorziene situaties 6
In deze verordening wordt verstaan onder:
De wet: de Wet sociale werkvoorziening;
WNK: Gemeenschappelijke Regeling Werkvoorzieningsschap Noord- Kennemerland;
Algemeen Bestuur: het Algemeen Bestuur van het WNK;
Dagelijks Bestuur: het Dagelijks Bestuur van het WNK;
Cliënten: personen die een dienstbetrekking als bedoeld in artikel 2, eerste lid van de wet vervullen alsmede hun wettelijk· vertegenwoordiger;
Cliëntenraad: adviesorgaan dat is samengesteld uit cliënten of hun wettelijke vertegenwoordigers en vertegenwoordigers van de belangenorganisaties;
Belangenorganisaties: organisaties die de belangen van cliënten of mede de
belangen van cliënten behartigen;
Selectiecommissie: commissie die belast is met het doen van voordrachten voor de benoeming van cliënten in de cliëntenraad.
Artikel 2. Taakstelling cliëntenraad
De Cliëntenraad heeft tot taak om desgevraagd of uit eigen beweging het Dagelijks Bestuur te adviseren over alle aangelegenheden van beleidsvoorbereiding en beleidsuitvoering die betrekking hebben op het terrein van de wet en van invloed zijn op de positie van de cliënten.
Artikel 6. Overleg tussen GR WNK en cliëntenraad
Het Dagelijks Bestuur heeft minimaal twee keer per jaar overleg met de Cliëntenraad. Extra overleggen vinden plaats na overleg met het Dagelijks Bestuur.
Artikel 11. Wijziging en intrekking van de verordening
Wijziging of intrekking van deze verordening kan alleen plaatsvinden nadat de Cliëntenraad daarover is gehoord.
Artikel 12. Onvoorziene situaties
In alle andere gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist het Dagelijks Bestuur.
Hier is de algemene taakstelling van de Cliëntenraad omschreven.
Het Dagelijks Bestuur van WNK stelt de Cliëntenraad in, welke dan functioneert binnen het beleidsterrein van de Wsw en die zich ten doel stelt om de belangen te behartigen van de in de gemeenten woonachtige burgers met een (potentiële) indicatie voor de Wsw en de Wsw gerechtigden.
Deze artikelen geven de beleidsterreinen aan waarbij de Cliëntenraad wordt betrokken. De aspecten van het beleid (op de genoemde terreinen) waarbij de Cliëntenraad raad wordt betrokken zijn:
Daarnaast wordt aangegeven op welke wijze de cliëntenparticipatie in de praktijk wordt vormgegeven, met uitzondering van het ter beschikking stellen van middelen. Dit laatste is geregeld in artikel 10.
Hier is opgenomen de verplichting tot het tijdig informeren van de Cliëntenraad. De omschrijving houdt in ieder geval in dat:
Het Dagelijks Bestuur wordt opgedragen om de Cliëntenraad te voorzien van de voor de uitoefening van hun taak benodigde informatie. Het Dagelijks Bestuur bepaalt zelf de wijze waarop dit gebeurt. Indien de Cliëntenraad het Dagelijks Bestuur verzoekt om de informatie elektronisch (op diskette, cd-rom, usb-stick, via e-mail, of anderszins) aan te leveren dan zal zij indien redelijkerwijs mogelijk aan dit verzoek voldoen. Dit geldt tevens voor verzoeken om de informatie in braille of in grootletterschrift aan te leveren.
Een ‘redelijke termijn’ waarbinnen het Dagelijks Bestuur schriftelijk reageert naar aanleiding van overleg met en adviezen van de Cliëntenraad wordt een periode aangehouden van maximaal acht weken.
Het Dagelijks Bestuur van WNK stelt de Cliëntenraad middelen ter beschikking voor een adequate uitoefening van hun taken in het kader van deze verordening. Daartoe dient de Cliëntenraad jaarlijks een activiteitenplan en een begroting in te dienen. In deze begroting kunnen in ieder geval de volgende kostensoorten worden opgevoerd:
Kosten worden alleen vergoed voor zover deze zijn opgenomen in de begroting en ook daadwerkelijk zijn gemaakt. Dit laatste zal de Cliëntenraad aannemelijk moeten maken door middel van het voeren van een boekhouding en het opstellen van een jaarrekening.