Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Montferland

Verordening behandeling bezwaarschriften gemeente Montferland 2017

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieMontferland
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening behandeling bezwaarschriften gemeente Montferland 2017
CiteertitelVerordening behandeling bezwaarschriften gemeente Montferland 2017
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Algemene wet bestuursrecht

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

11-03-2017Nieuwe regeling

23-02-2017

gmb-2017-38540

16INT03583

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening behandeling bezwaarschriften gemeente Montferland 2017

De raad van de gemeente Montferland;

gezien het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van Montferland van 20 december 2016;

gelet op de toepasselijke wetsartikelen;

Besluit:

vast te stellen de Verordening behandeling bezwaarschriften gemeente Montferland 2017

Paragraaf 1 Inleidende bepalingen

Artikel 1 Begripsbepaling

Voor de toepassing van deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.
  • b.

    Ambtelijk horen:

    het horen door meer dan een ambtenaar namens het college of de burgemeester van een indiener van een bezwaarschrift en/of andere belanghebbenden bij het bezwaarschrift of het bestreden besluit.

  • c.

    belanghebbende:

    degene wiens belang rechtstreeks bij een besluit is betrokken;

  • d.

    bestuursorgaan:

    het bestuursorgaan dat het bestreden besluit heeft genomen eneen besluit dient te nemen op het bezwaar;

  • e.

    college:

    het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Montferland;

  • f.

    commissie:

    de vaste commissie van advies voor de bezwaarschriften als bedoeld in artikel 7:13 van de Awb, ook te noemen; adviescommissie bezwaarschriften;

  • g.

    indiener:

    degene die een bezwaarschrift indient, ook te noemen; bezwaarmaker;

  • h.

    voorzitter:

    de als zodanig benoemde voorzitter van de commissie;

  • i.

    zittingsvoorzitter:

    de voorzitter of een commissielid, die fungeert als voorzitter op een zitting.

Artikel 2 Behandeling van bezwaarschriften

  • 1.

    De behandeling van een bezwaarschrift kan op de volgende wijzen plaatsvinden:

    • a.

      met ambtelijk horen; of

    • b.

      met horen en advisering door de adviescommissie bezwaarschriften; of

    • c.

      op een andere door het bevoegde bestuursorgaan bepaalde wijze.

  • 2.

    Er is een commissie ter advisering ten aanzien van de beslissingen op bezwaren tegen besluiten van de gemeenteraad, het college en de burgemeester. De commissie hoort belanghebbenden. De secretaris van de commissie besluit bezwaarschriften voor te leggen aan de adviescommissie bezwaarschriften.

  • 3.

    De commissie is niet bevoegd ten aanzien van bezwaarschriften:

    • a.

      die zijn ingediend tegen besluiten op grond van een gemeentelijke belastingverordening; en

    • b.

      die een personele aangelegenheid betreffen; en

    • c.

      bezwaarschriften die door de bestuursorganen op een andere wijze worden afgedaan.

  • 4.

    Bezwaarschriften tegen raadsbesluiten worden altijd voorgelegd aan de commissie.

Paragraaf 2. De commissie

Artikel 3 Samenstelling en benoeming commissie

  • 1.

    De commissie bestaat uit een voorzitter en tenminste twee leden.

  • 2.

    De voorzitter en de leden worden benoemd, geschorst en ontslagen door het college.

  • 3.

    De functies van voorzitter en lid zijn onverenigbaar met het lidmaatschap van de gemeenteraad of met het ambt van burgemeester of wethouder, of als ambtenaar werkzaam zijn dan wel werkzaam te zijn geweest in de voorafgaande twee jaar, onder verantwoordelijkheid van én van de genoemde bestuursorganen.

  • 4.

    De benoeming van de voorzitter en de leden van de commissie is gebaseerd op de deskundigheid en onafhankelijkheid van de kandidaat of kandidaten.

  • 5.

    De voorzitter en de leden:

    • a.

      kunnen op elk moment ontslag nemen;

    • b.

      blijven hun functie vervullen totdat in hun opvolging is voorzien.

Artikel 4 Instellen van kamers

  • 1.

    De commissie kan kamers instellen, die belast worden met de behandeling van bezwaarschriften.

  • 2.

    De commissie bepaalt het aantal kamers en stelt voor elke kamer vast welke categorie of categorieën bezwaarschriften door haar zullen worden behandeld.

  • 3.

    Elke kamer bestaat uit ten minste drie leden:

    • a.

      een zittingsvoorzitter overeenkomstig artikel 7:13 Awb, zijnde de voorzitter of één van de leden van de commissie;

    • b.

      ten minste twee andere leden, door de commissie aangewezen uit haar midden.

Artikel 5 Secretaris van de commissie

  • 1.

    De commissie en haar kamers worden ondersteund door één of meerdere secretarissen die door het college worden aangewezen. Het college wijst tevens een of meer plaatsvervangend secretarissen aan.

  • 2.

    De secretaris van de commissie:

    • a)

      bepaalt of de behandeling van het bezwaarschrift plaatsvindt met ambtelijk horen of met het horen door de adviescommissie bezwaarschriften;

    • b)

      verstuurt uitnodigingen voor de hoorzittingen; en

    • c)

      verstuurt de op het bezwaar betrekking hebbende stukken; en

    • d)

      neemt deel aan de hoorzittingen; en

    • e)

      adviseert inzake kennelijk niet-ontvankelijkheid van bezwaarschriften, en

    • f)

      woont de vergaderingen en de besprekingen van de commissie in raadkamer bij; en

    • g)

      stelt het commissieadvies en jaarverslag schriftelijk op.

Artikel 6 Vergoeding

  • 1.

    De zittingsvoorzitter en leden van de commissie ontvangen per bijgewoonde zitting een vergoeding voor hun werkzaamheden. De hoogte van deze vergoeding wordt vastgesteld overeenkomstig het bepaalde in artikel 3, vierde lid, van de Verordening rechtspositie wethouders, raads- en commissieleden gemeente Montferland 2014.

  • 2.

    De leden van de commissie, wonende buiten de gemeente Montferland, ontvangen een reiskostenvergoeding per bijgewoonde zitting.

Artikel 7 Plenaire vergadering en jaarverslag

  • 1.

    Ten minste eenmaal per jaar vergadert de commissie plenair.

  • 2.

    De commissie brengt jaarlijks vóór 1 juli aan de bestuursorganen verslag uit over haar werkzaamheden in het voorgaande kalenderjaar.

Paragraaf 3. Procedure

Artikel 8 Bemiddeling

Het bestuursorgaan of de commissie onderzoekt of de zaak in der minne kan worden geschikt.

Artikel 9 Ambtelijk horen

  • 1.

    Het bestuursorgaan kan nadere categorieën vaststellen van bezwaarschriften die worden voorgelegd aan de commissie of ambtelijk worden gehoord.

  • 2.

    Ambtelijk horen geschiedt achter gesloten deuren.

    Gehoord wordt door meer dan één ambtenaar van wie de meerderheid, onder wie degene die het horen leidt, niet bij de voorbereiding van het besluit betrokken is geweest, zoals bepaald in artikel 7:5, lid 1, onder b, van de Algemene wet bestuursrecht.

  • 3.

    De secretaris van de commissie is gespreksleider tijdens het ambtelijk horen. Tevens horen een of meer ambtenaren van de bij het bestreden besluit betrokken vakafdeling en, indien bij de betreffende zaak wenselijk geacht, ook van overige afdelingen. Na afloop van de hoorzitting beraadslagen de ambtenaren die hebben gehoord. De betrokken vakafdeling bereidt het besluit in bezwaar voor en beslist in mandaat, tenzij bijzondere redenen aanwezig zijn om het voor te leggen aan het college.

  • 4.

    Op de werkwijze van de secretaris met betrekking tot het ambtelijk horen is het bepaalde in deze verordening zoveel mogelijk van overeenkomstige toepassing.

Artikel 10 Hoorzitting commissie

  • 1.

    De secretaris bepaalt plaats en tijdstip van de zitting waarin indiener, eventuele belanghebbende(n) en het bestuursorgaan in de gelegenheid worden gesteld zich door de commissie te laten horen, tenzij hij, onderscheidenlijk de (zittings-)voorzitter, beslist af te zien van het horen als bedoeld in artikel 7:3 van de Awb.

  • 2.

    De hoorzitting van de commissie is openbaar.

  • 3.

    In afwijking van het in het tweede lid bepaalde kunnen de deuren worden gesloten indien de zittingsvoorzitter of één van de aanwezige leden het nodig oordeelt of indien een belanghebbende daartoe een verzoek doet. Indien de commissie vervolgens beslist dat gewichtige redenen aanwezig zijn die zich tegen openbaarheid van de zitting verzetten, vindt de zitting plaats met gesloten deuren.

  • 4.

    De zittingsvoorzitter van de commissie of gespreksleider bij het ambtelijk horen is belast met de leiding van de hoorzitting en zorgt voor de handhaving van de orde ter zitting.

  • 5.

    De zittingsvoorzitter en de leden van de commissie nemen geen deel aan de behandeling van een bezwaarschrift indien daarbij hun onpartijdigheid in het geding kan zijn.

Artikel 11 Geluidsopname en schriftelijke verslaglegging

  • 1.

    Van het verhandelde ter zitting wordt voor interne doeleinden een digitale geluidsopname gemaakt.

  • 2.

    Van hetgeen ter zitting van de commissie is verhandeld wordt kort, zakelijk, verslag opgenomen in het commissieadvies, waarbij wordt vermeld de namen van de aanwezigen en hun hoedanigheid.

  • 3.

    Indien de zitting geheel of gedeeltelijk achter gesloten deuren plaatsvond, of indien belanghebbenden, respectievelijk hun gemachtigden niet in elkaars tegenwoordigheid zijn gehoord, maakt het commissieadvies hiervan melding.

  • 4.

    Het commissieadvies verwijst naar op de zitting overgelegde bescheiden, die aan het advies kunnen worden gehecht.

Artikel 12 Beraadslaging en advies

  • 1.

    De commissie beraadslaagt en beslist achter gesloten deuren over het door haar uit te brengen advies.

  • 2.

    De commissie beslist bij meerderheid van stemmen over het uit te brengen advies. Indien bij een stemming de stemmen staken beslist de stem van de zittingsvoorzitter. Van een minderheidsstandpunt wordt bij het advies melding gemaakt, indien de minderheid dat verlangt. De secretaris van de commissie heeft een raadgevende stem.

  • 3.

    Het advies is gemotiveerd en bevat een voorstel voor de te nemen beslissing op het bezwaarschrift.

  • 4.

    Het advies wordt ondertekend door de zittingsvoorzitter en de betrokken secretaris.

  • 5.

    Het advies wordt toegezonden aan het bestuursorgaan.

Artikel 13 Verdaging

  • 1.

    Indien naar het oordeel van de secretaris van de commissie de termijn van 6 of 12 weken, genoemd in artikel 7:10, eerste lid, van de Awb, ontoereikend is voor achtereenvolgens het uitbrengen van een advies en het nemen van een beslissing, verzoekt hij het bestuursorgaan tijdig de beslissing te verdagen of verdaagt de secretaris zelf.

  • 2.

    Van een besluit tot verdaging ontvangen de belanghebbende(n) en de commissie een afschrift.

Paragraaf 4. Slotbepalingen

Artikel 14 Inwerkingtreding en intrekking

Deze verordening treedt in werking op de dag na de bekendmaking. Op deze datum wordt de Verordening Adviescommissie Bezwaarschriften gemeente Montferland 2005 ingetrokken.

Artikel 15 Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als: Verordening behandeling bezwaarschriften gemeente Montferland 2017.

’s-Heerenberg, 

23 februari 2017

De raad van de gemeente Montferland,

De griffier,

drs. D. Berends

De voorzitter,

mr. P. de Baat MPM