Organisatie | Amersfoort |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens Amersfoort 2010 |
Citeertitel | Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens Amersfoort 2010 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
De verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgevens 2010 vervangt bij zijn inwerkingtreding de verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens 2007 met dien verstande dat de verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens 2007 van toepassing blijft op feiten en omstandigheden die zich voor de inwerkingtreding van de verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens 2010 hebben voorgedaan.
Deze regeling treedt met terugwerkende kracht in werking op 1 januari 2010.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
30-09-2010 | 05-01-2014 | Onbekend | 14-09-2010 Stadsberichten 29 september 2010 | 3482937 |
De raad van de gemeente Amersfoort;
heeft het voorstel van burgemeester en wethouders gelezen van 28 juli 2010, sector DIA-PD (nr. 3514788);
gelet op de Wet gemeenschappelijke basisadministratie persoonsgegevens, de Wet bescherming persoonsgegevens, artikel 149 Gemeentewet en de Algemene wet bestuursrecht;
Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens
Deze verordening verstaat onder:
wet: Wet gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;
verordening: verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens 2010;
beheerder: degene die op grond van de beheerregeling gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens is aangewezen als beheerder van de gemeentelijke basisadministratie of diens plaatsvervanger;
basisadministratie: gemeentelijke basisadministratie van de gemeente Amersfoort;
regiepartners: organisaties die gemeentelijke taken uitvoeren aan wie op verzoek, op dezelfde voet als binnengemeentelijke afnemers, gegevens uit de basisadministratie kunnen worden verstrekt.
Op deze verordening zijn de begripsbepalingen uit artikel 1 van de wet en artikel 1 van de Wet bescherming persoonsgegevens van overeenkomstige toepassing.
Beheer van de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens
In het kader van de uitvoering van het beheer is de beheerder bevoegd om:
c. gegevens te verstrekken aan binnengemeentelijke afnemers of regiepartners.
De beheerder kan het college van burgemeester en wethouders adviseren met betrekking tot de hierboven vermelde aspecten van gegevensbeheer en –verwerking.
verstrekkingen uit de gemeentelijke basisadministratie
Verstrekkingen uit de gemeentelijke basisadministratie
In aanvulling op onderstaande artikelen regelt het college van burgemeester en wethouders de wijze waarop verstrekkingen van gegevens uit de gemeentelijke basisadministratie worden gedaan.
Verstrekkingen aan afnemers en de verbanden met andere gemeentelijke registraties
1.Incidentele verstrekkingen aan binnengemeentelijke afnemers worden gedaan op de wijze zoals omschreven in artikel 1, 88 en 89 van de wet.
2.Systematische verstrekkingen aan binnengemeentelijke afnemers en de verbanden met andere gemeentelijke registraties worden gedaan op de wijze zoals omschreven in bijlage A van deze verordening. Het college van burgemeester en wethouders is bevoegd om deze bijlage bij te werken.
3.Op grond van artikel 96 van de wet worden, met het oog op het met elkaar in verband brengen van verwerkingen van persoonsgegevens, aan de verantwoordelijken van andere gemeentelijke registraties gegevens verstrekt.
Verstrekkingen aan verplichte derde zoals bedoeld in de wet worden gedaan op de wijze zoals omschreven in artikel 1, 98 en 102 van de wet.
Verstrekkingen aan vrije derden zoals bedoeld in de wet worden gedaan op de wijze zoals omschreven in bijlage B van deze verordening. Het college van burgemeester en wethouders is bevoegd om deze bijlage bij te werken.
Artikel 6 Overige verstrekkingen
Overige verstrekkingen worden gedaan op de wijze zoals omschreven in artikel 1 en 109 van de wet.
Een binnengemeentelijk afnemer die gerede twijfel heeft over de juistheid van een authentiek gegeven dat hij verstrekt heeft gekregen uit de basisadministratie, doet hiervan mededeling aan het college van burgemeester en wethouders.
Het college van burgemeester en wethouders regelt de wijze waarop de mededelingen worden gedaan.
Het college van burgemeester en wethouders regelt de wijze waarop de kennisgeving aan de binnengemeentelijke afnemer naar aanleiding van een terugmelding wordt gedaan, met inachtneming van het bepaalde in artikel 62 van de wet en de artikelen 62 en 63 van het Besluit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens.
De beheerder treft ten behoeve van de technische en organisatorische beveiliging de maatregelen zoals
vermeld in de Beleidsnota ‘Informatiebeveiliging 2007’(registratienummer 2293870).
Deze verordening heet Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens Amersfoort 2010.
Deze verordening treedt in werking op de dag na bekendmaking.
De Verordening gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens Amersfoort 2007 wordt ingetrokken.
Vastgesteld in de openbare vergadering van 14 september 2010.
PUBLICATIEDATUM: 29 september 2010
Er zijn op basis van de wet GBA vijf soorten gegevens gedefinieerd. Dit zijn de algemene, de bijzondere, de administratieve, de verwijsgegevens en de technische. De definities van deze soorten gegevens is als volgt:
De onderverdeling is onder andere van belang bij het bepalen of bij actualiseringen een historie moet worden aangelegd. In het gegevenswoordenboek van het Logisch Ontwerp GBA staat per rubrieknaam het soort gegeven beschreven.
Voor een omschrijving van de authentieke gegevens wordt verwezen naar bijlage 1D van het besluit GBA.
Artikel 3 (verstrekkingen uit de gemeentelijke basisadministratie)
In aanvulling op onderstaande artikelen vinden verstrekkingen uit de gemeentelijke basisadministratie plaats aan de hand van het stappenplan en de vragenlijsten zoals vermeld in het rapport ‘procedures en richtlijnen borging Wbp en GBA’ van oktober 2009.
Artikel 4 eerste lid (incidentele verstrekkingen aan afnemers)
Uit artikel 1 lid b van de wet GBA volgt dat een afnemer een bestuursorgaan is in de zin van artikel 1:1 Algemene wet bestuursrecht. Voorbeelden van afnemers zijn:
Voor het verstrekken van gegevens aan afnemers gelden de volgende criteria:
Als een algemeen gegeven wordt verstrekt waarbij een aantekening is geplaatst, zoals bedoeld in artikel 54 van de wet, dan wordt dit gegeven uitsluitend verstrekt onder mededeling van die aantekening.
Het verstrekken van bijzondere gegevens (naast algemene en verwijsgegevens) is slechts toegestaan aan de afnemers genoemd in artikel 89 van de wet.
Voor de verstrekking van de gegevens kan de beheerder een overeenkomst sluiten met de afnemer.
Artikel 4 tweede lid (systematische verstrekkingen aan afnemers)
Artikel 1en 96 van de wet GBA en artikel 1:1 van de Algemene wet bestuursrecht zijn van toepassing.
Als een algemeen gegeven wordt verstrekt waarbij een aantekening is geplaatst, zoals bedoeld in artikel 54 van de wet, dan wordt dit gegeven uitsluitend verstrekt onder mededeling van die aantekening.
Als op de verstrekte gegevens de indicatie geheimhouding rust, wordt bij de verstrekking de indicatie
geheimhouding doorgegeven. De ontvanger wordt verzocht het verzoek om geheimhouding op te nemen in hun eigen verwerking en hiermee zorgvuldig om te gaan. Gegevens van personen met de indicatie geheimhouding mogen alleen voor publiekrechtelijke doeleinden worden gebruikt en alleen voor het doel waarvoor ze worden verstrekt.
Voor de verstrekking van de gegevens kan de beheerder een overeenkomst sluiten met de afnemer.
Artikel 5 eerste lid (verstrekkingen aan verplichte derden)
Voor het verstrekken van gegevens aan verplichte derden gelden de volgende criteria:
o voorgeschreven in een algemeen verbindend voorschrift, of;
o noodzakelijk i.v.m. de uitvoering van een algemeen verbindend voorschrift én wordt
gevraagd door een derde die uit hoofde van ambt of beroep gewoonlijk met gerechtelijke
Voorbeelden van verplichte derden:
Het A-nummer en BSN worden nooit versterkt.
Heeft degene over wie gegevens worden gevraagd de indicatie geheimhouding, dan dient een belangenafweging (privacytoets) te worden toegepast. Dit kan aan de hand van onderstaande vragen:
Als een algemeen gegeven wordt verstrekt waarbij een aantekening is geplaatst, zoals bedoeld in artikel 54 van de wet, dan wordt dit gegeven uitsluitend verstrekt onder mededeling van die aantekening.
Artikel 5 tweede lid (verstrekkingen aan vrije derden)
Criteria voor het verstrekken van gegevens aan rechtspersoon zonder winstoogmerk:
·is de verstrekking noodzakelijk in belang van bescherming betrokkene
of van rechten en vrijheden van anderen?
Zo nee, dan worden er geen gegevens verstrekt.
Voor het verstrekken van selecties of van structurele verstrekkingen kan de beheerder een overeenkomst sluiten met de derde.
Er mag slechts een beperkt aantal gegevens verstrekt worden: algemene gegevens en verwijsgegevens over de naam, naam echtgenoot/geregistreerd partner, naam eerdere echtgenoot/geregistreerd partner, naamgebruik, adres, gemeente van inschrijving, geboortedatum en datum van overlijden.
Alleen die gegevens die noodzakelijk zijn worden verstrekt.
Als een algemeen gegeven wordt verstrekt waarbij een aantekening is geplaatst, zoals bedoeld in artikel 54 van de wet, dan wordt dit gegeven uitsluitend verstrekt onder mededeling van die aantekening.
Heeft degene over wie gegevens worden gevraagd de indicatie geheimhouding, dan wordt niet verstrekt.
Criteria voor het verstrekken van gegevens aan natuurlijke personen:
Heeft degene over wie gegevens worden gevraagd de indicatie geheimhouding, dan wordt niet verstrekt.
Artikel 6 (overige verstrekkingen)
Criteria voor het verstrekken van gegevens:
·Alleen voor historische, wetenschappelijke en statistische doeleinden.
Voor andere vormen van onderzoek zoals direct-marketingdoeleinden of marktonderzoek (commercieel doel, winstoogmerk) is verstrekking niet toegestaan.
Een verzoek om een selectie uit de GBA waarbij de personen niet individueel worden benaderd en de onderzoeksresultaten zijn ontdaan van identificerende kenmerken, zal in de regel de privacytoets makkelijk doorstaan.
·De ontvanger treft voorzieningen om te zorgen dat gegevens niet voor andere doeleinden worden
gebruikt. Burgemeester en wethouders moeten zich ervan vergewissen dat de gegevens niet voor andere doeleinden worden gebruikt. Het onderzoeksinstituut moet zoveel informatie verschaffen dat deze beoordeling kan worden gemaakt.
onderzoeksbureau of een instelling bedoelt in art. 1.2 van de Wet op het hoger en
wetenschappelijk onderzoek (dit zijn alle, door de minister erkende, instellingen voor hoger en
academisch onderwijs, waaronder ook academische ziekenhuizen, de Open Universiteit en de
ode verzoeker heeft aangetoond dat de verwerking alleen voor onderzoek geschiedt en de
persoonlijke levenssfeer van de betrokkene niet onevenredig wordt geschaad;
ode gegevens mogen alleen in geanonimiseerde vorm aan derden ter beschikking worden
gesteld, tenzij de ingeschrevene uitdrukkelijk met de openbaarmaking heeft ingestemd. Met derden wordt bedoeld een ander dan het onderzoeksinstituut zelf.
Voor de verstrekking van de gegevens kan de beheerder een overeenkomst sluiten.