Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Noordwijk

Verordening op de Rekenkamer

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Noordwijk
Officiële naam regelingVerordening op de Rekenkamer
CiteertitelVerordening gemeentelijke rekenkamer
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet, art. 81a
  2. Gemeentewet, art. 185

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-200501-01-200501-07-2012nieuwe regeling

26-10-2004

De Zeekant, 03-10-2007

7-9-2004, nr. 124

Tekst van de regeling

De Raad der gemeente Noordwijk;

gezien het advies van de commissie B&M van 8 juni en 7 september 2004, nr. 124;

gelet op artikel 81a van de Gemeentewet;

besluit vast te stellen de Verordening op de rekenkamer:

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    Wet: Gemeentewet;

  • b.

    voorzitter: voorzitter van de rekenkamer;

  • c.

    college: college van burgemeester en wethouders;

  • d.

    commissie: de sollicitatiecommissie;

  • e.

    rekenkamer: de rekenkamer van de gemeente Noordwijk

Artikel 2 Rekenkamer

  • 1.

    Er is een rekenkamer.

  • 2.

    De rekenkamer bestaat uit maximaal 5 leden.

Artikel 3 Benoeming leden

  • 1.

    De Raad benoemt de leden en de voorzitter van de rekenkamer op aanbeveling van de commissie.

  • 2.

    De Raad benoemt de leden van de Rekenkamer voor een periode van 6 jaar.

  • 3.

    De commissie doet de aanbeveling vergezeld gaan van een verklaring van elke kandidaat bevattende:

    • a.

      de mededeling dat hij een benoeming als lid zal aanvaarden, en

    • b.

      een overzicht van de openbare betrekkingen die hij bekleedt.

  • 4.

    De Raad benoemt de voorzitter op voordracht van de leden van de Rekenkamer.

  • 5.

    Bij ontstentenis van de voorzitter treedt het langstzittende lid op als voorzitter dan wel, als de overige leden een gelijke periode zitting hebben gehad, het oudste lid in jaren.

Artikel 4 Ontslag en non-activiteit

De Raad ontslaat de leden van de Rekenkamer als een van de ontslaggronden zich voordoet, bedoeld in artikel 81c, zesde of zevende lid, of van artikel 81d, eerste of tweede lid, van de wet.

Artikel 5 Budget

  • 1.

    De rekenkamer is bevoegd binnen een aan haar bij de begroting beschikbaar gesteld budget uitgaven te doen ten behoeve van de uitvoering van haar taken.

  • 2.

    De rekenkamer verantwoordt de baten en lasten van het vorig begrotingsjaar in het jaarverslag aan de Raad, als bedoeld in artikel 185, derde lid.

  • 3.

    De voorzitter doet jaarlijks vóór 1 juni een voorstel aan de Raad voor de nodige middelen voor een goede uitoefening van de taken.

Artikel 6 Rechtspositie

De Raad stelt bij verordening vast of en, zo ja, welke ambtelijke rechtspositionele regelingen op de leden van overeenkomstige toepassing zullen zijn, alsmede eventuele andere afspraken.

Artikel 7 Verzoek

De Raad kan de rekenkamer een gemotiveerd verzoek doen tot het in stellen van een onderzoek. De rekenkamer bericht de Raad binnen een maand of en in hoeverre aan dat verzoek zal worden voldaan. Indien de rekenkamer niet aan het verzoek van de Raad voldoet, zal zij daarvoor goede gronden aanvoeren.

Artikel 8 Rapportage en terugkoppeling

  • 1.

    De rekenkamer stelt de onderzochte partij schriftelijk op de hoogte van het (nog niet gepubliceerde) ontwerp-onderzoeksrapport. Indien de bevindingen daartoe aanleiding geven kan de rekenkamer ter zake conceptaanbevelingen aan de betrokken partij opnemen.

  • 2.

    De rekenkamer stelt de betrokken partij in de gelegenheid om binnen vier weken schriftelijk te reageren op het conceptonderzoeksrapport en, indien van toepassing, de conceptaanbevelingen.

  • 3.

    Na ontvangst van de reactie(s) sluit de rekenkamer haar onderzoek af en stelt een definitief rapport op waarin de bevindingen, conclusies en, indien van toepassing, aanbevelingen, alsmede de reacties hierop zijn opgenomen.

Artikel 9

Deze verordening kan worden aangehaald als Verordening gemeentelijke rekenkamer.

Artikel 10

Deze verordening treedt in werking met ingang van 1 januari 2005.

Aldus vastgesteld in de openbare

vergadering van 26 oktober 2004

, voorzitter

, griffier