Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Almere

Uitvoeringsregeling Afvalstoffenverordening Almere 2017

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieAlmere
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingUitvoeringsregeling Afvalstoffenverordening Almere 2017
CiteertitelUitvoeringsregeling Afvalstoffenverordening Almere 2017
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpmilieu
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Afvalstoffenverordening Almere 2017

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

07-03-2017nieuwe regeling

13-12-2016

Gemeenteblad Almere, nr. 667, 06-03-2017

geen

Tekst van de regeling

Intitulé

Uitvoeringsregeling Afvalstoffenverordening Almere 2017

 

 

Uitvoeringsregeling Afvalstoffenverordening Almere 2017

 

Het college van de gemeente Almere,

 

gelet op de bepalingen van de Afvalstoffenverordening Almere 2017;

 

overwegende dat het ter uitvoering van de verordening aangewezen is om in onderhavige uitvoeringsregeling onder andere nadere regels te stellen, als bedoeld in artikel 2A, 4, 7, 8, 10, en 13, van de verordening,

 

BESLUIT:

 

  • 1.

    In te trekken de Uitvoeringsregeling Afvalstoffenverordening Almere, zoals gewijzigd op 3 februari 2015;

  • 2.

    Vast te stellen de Uitvoeringsregeling Afvalstoffenverordening Almere 2017;

     

Artikel 1. Begripsomschrijvingen

 

De in artikel 1 van de Afvalstoffenverordening Almere 2017 en artikel 1.1. van de Wet milieubeheer gegeven begripsomschrijvingen zijn tevens op deze Uitvoeringsregeling van toepassing.

 

In deze uitvoeringsregeling wordt verstaan dan wel mede verstaan onder:

 

  • a.

    verordening: Afvalstoffenverordening Almere 2017;

  • b.

    toegangspas of sleutel: een middel voorzien van een unieke codering dat op naam of adres wordt verstrekt aan de gebruiker van een perceel en waarmee een afgesloten inzamelvoorziening kan worden geopend ten behoeve van de afgifte van afvalstoffen;

  • c.

    recyclingperron: inzamelplaats zoals bedoeld in artikel 5 van de verordening gevestigd in Almere Haven aan De Steiger 113, in Almere Buiten gevestigd aan de Vlotbrugweg 36 en in Almere Poort gevestigd aan de Argonweg.

     

Artikel 2. Aanwijzing inzamelende instanties

 

Als inzamelaar worden aangewezen:

  • a.

    de firma Remondis (voorheen Dusseldorp inzameling en recycling b.v.) voor het huis aan huis inzamelen van klein gevaarlijk afval;

  • b.

    Reshare, Sam’s kledingactie, Sympanie voor de inzameling van textiel via wijkcontainers.

     

Artikel 3. Afzonderlijke inzameling

 

De volgende omschrijvingen van categorieën huishoudelijke afvalstoffen worden vastgesteld:

 

  • 1.

    groente-, fruit- en tuinafval (GFT-afval): dat deel van de huishoudelijke afvalstoffen dat van organische oorsprong is, beperkt is van omvang en apart wordt ingezameld, inclusief babyluiers;

  • 2.

    papier en karton: huishoudelijk oud papier en karton dat droog en schoon is en niet vervuild is met andere afvalfracties, met uitzondering van onder andere drankenkartons voor zuivel en frisdranken, ordners en ringbanden met metaal en/of plastic onderdelen, geplastificeerd papier, sanitair papier, behang, vinyl en doorslagpapier;

  • 3.

    glas:

    • -

      verpakkingsglas: op kleur gescheiden eenmalige huishoudelijke glasverpakkingen zoals flessen, potten en andere glazen verpakkingen inclusief deksels, kurken en doppen, met uitzondering van onder andere vlakglas, (glas)keramiek, gloei- en spaarlampen, TL-lampen, nagellakflesjes, stenen kruiken, porselein, kristal, spiegels, kunststofflessen;

    • -

      Vlakglas: ruiten van woningen, dubbelglas, draadglas, gelaagd glas, spiegelglas, gehard glas, glazen bouwstenen (zonder cement), aquaria, douchewanden, glazen snijplanken, glas van foto- en posterlijsten, afkomstig van huishoudens;

  • 4.

    textiel: kleding, lakens, dekens, handdoeken en dergelijke, schoeisels, grote lappen stof, knuffels en gordijnen, afkomstig van huishoudens, die schoon zijn, niet vervuild met andere afvalfracties en niet eerder gebruikt als bijvoorbeeld poets- of verflappen;

  • 5.

    olie en vetten: huishoudelijke (bak)olie, bakboter en (frituur)vetten.

  • 6.

    PMD: huishoudelijke kunststof verpakkingen zoals bedoeld in de Raamovereenkomst verpakkingen inclusief drankenkartons en metalen verpakkingen;

  • 7.

    elektrische en elektronische apparatuur: huishoudelijke afvalproducten zoals genoemd in de Regeling beheer elektrische en elektronische apparatuur;

  • 8.

    klein gevaarlijk afval: huishoudelijke afvalstoffen zoals vermeld in de Europese lijst van afvalstoffen (Eural), inclusief medicijnen;

  • 9.

    hard kunststof: huishoudelijke materialen gemaakt van de chemische stof PP, HDPE, PVC, ABS, PS, LDPE, PC of vergelijkbare stoffen;

  • 10.

    bouw- en sloopafval: harde steenachtige materialen van huishoudens, zoals puin, gasbeton, dakpannen, serviesgoed en materialen zoals dakleer;

  • 11.

    A-hout: onbewerkt hout, afkomstig van huishoudens;

    B-hout: hardboard, zachtboard, spaanplaat, vezelplaat, geperst hout, gebruikte meubelen (m.u.v. rotan), deuren en kozijnen (zonder glas en metalen onderdelen), niet-geïmpregneerd afvalhout, triplex, multiplex en sloophout afkomstig van huishoudens;

    C-hout: hout dat is verduurzaamd of geïmpregneerd, te herkennen aan groene of bruine kleur, zoals bielzen of tuinhout, afkomstig van huishoudens;

  • 12.

    grof tuinafval (grof snoeiafval): plantaardige of organische huishoudelijke afvalstoffen door aard, samenstelling of omvang niet vallend onder GFT-afval en vrijkomend bij de aanleg, het onderhoud of verwijdering van particulier groen, zoals grof loofafval, snoeihout etcetera;

  • 13.

    asbest en asbesthoudend materiaal: huishoudelijk afval waarin zich asbest bevindt of huishoudelijke asbestgelijkend materiaal waarin asbest wordt vermoed;

  • 14.

    metaal: ferro en non-ferro metaalstoffen van huishoudens zoals (metaal)schroot, roestvast staal, restanten zink, aluminium, koper, lood en legeringen, met uitzondering van gemotoriseerde vaar- en voertuigen, aanhangers en caravans, gasflessen, vaten en andere metalen verpakkingen;

  • 15.

    matrassen; lichaamondersteunend onderdeel van een bed, afkomstig van huishoudens gemaakt van o.a. polyetherschuim, traagschuim, koudschuim of latex;

  • 16.

    EPS (piepschuim): een kunststof gemaakt van geëxpandeerd polystyreen, veelal gebruikt als isolatie- of verpakkingsmateriaal, afkomstig van huishoudens;

  • 17.

    grond: niet vervuilde soorten aarde en soorten zand incl. graszoden afkomstig van huishoudens;

  • 18.

    gips: witkleurig materiaal ontstaan uit calciumsulfaat en water afkomstig van huishoudens, gebruikt als bouwstof of voor afgietsels;

  • 19.

    grof afval: volumineus of zwaar huishoudelijk afval dat door afmeting of gewicht niet in een inzamelmiddel of via een inzamelvoorziening ter inzameling kan worden aangeboden;

  • 20.

    restafval: afval afkomstig uit huishoudens, dat overblijft na scheiding in andere deelstromen genoemd in artikel 3 van de verordening.

     

Artikel 4. Inzamelmiddelen en -voorzieningen

De volgende inzamelmiddelen en inzamelvoorzieningen worden voorgeschreven:

    • -

      voor restafval en GFT-afval van huishoudens de onder- of bovengrondse inzamelcontainer, het ondergronds afvaltransportsysteem (OAT), de minicontainer, respectievelijk de door de gemeente beschikbaar gestelde duocontainer. In de duocontainer zijn twee compartimenten aangewezen, 1 compartiment voor het GFT en 1 voor het restafval. Voor het huishoudelijk afval en GFT voor de hoogbouw en gestapelde bouw is voor de gebruikers van een aantal percelen de bij het perceel gerealiseerde inpandige voorziening voorgeschreven.

    • -

      voor klein gevaarlijk afval van huishoudens de inzameling op het perceel van de aanbieder door de daartoe aangewezen inzamelaar op de door hem voorgeschreven wijze.

    • -

      voor papier en karton van huishoudens de onder- of bovengrondse inzamelvoorziening, het ondergronds afvaltransportsysteem (OAT), respectievelijk de door de gemeente beschikbaar gestelde minicontainer. Daarnaast is het mogelijk om papier gebundeld aan te bieden.

    • -

      voor verpakkingsglas van huishoudens de onder- of bovengrondse inzamelvoorziening. Voor vlakglas van huishoudens het recyclingperron.

    • -

      voor textiel van huishoudens op wijkniveau is de door aangewezen derden geplaatste bovengrondse inzamelvoorziening voorgeschreven. Voor huis aan huis inzamelen is een zak voorgeschreven.

    • -

      voor grof tuinafval (groot snoeiafval) zijn de recycleperrons en de gelegenheid om (na)bij huis op afroep op te laten halen voorgeschreven. De gelegenheid om grof tuinafval (na)bij huis op te laten halen wordt in de daarvoor vastgestelde periodes vervangen door geplaatste bladkorven in de wijk.

    • -

      voor kunststof verpakkingen van huishoudens de onder- of bovengrondse inzamelvoorziening, respectievelijk de door de gemeente beschikbaar gestelde minicontainer.

    • -

      voor asbest en asbesthoudend of – gelijkend afval van huishoudens zijn de recyclingperrons aan De Steiger 113 in Almere Haven en de Vlotbrugweg 36 in Almere Buiten aangewezen.

    • -

      de recyclingperrons van de afdeling Stadsreiniging van Stadsbeheer gemeente Almere worden aangewezen als voorziening waar de huishoudelijke afvalstoffen als vermeld in artikel 7 lid 3 van de verordening kunnen worden aangeboden. Zij zijn met uitzondering van feestdagen geopend van maandag t/m zaterdag van 9.00 – 17.00 uur.

       

Artikel 4A Nadere regels locatie van inzamelen

 

Bij het plaatsen van inzamelvoorzieningen en het bepalen van de locaties waar inzamelmiddelen ter lediging mogen worden aangeboden wordt - indien van toepassing - rekening gehouden met:

 

    • a.

      Het bevorderen van een doelmatige afvalinzameling;

    • b.

      De (verkeers)veiligheid;

    • c.

      De fysieke bereikbaarheid van de voorziening voor gebruikers en inzameldienst;

    • d.

      De fysieke geschiktheid van de locatie en zijn omgeving;

    • e.

      De aanwezige kabels en (riool)leidingen in de bodem;

    • f.

      Het beperken van overlast en voorkomen van (milieu)schade;

    • g.

      Bestaande groen- en parkeervoorzieningen;

    • h.

      Voldoende laagdrempelig zijn voor wat betreft de loopafstand (maatwerk afhankelijk van de aard en samenstelling van de wijk);

    • i.

      De voorziene aanpassingen van de omgeving (zoals periodiek groot onderhoud);

    • j.

      De doelmatige bedrijfsvoering (incl. kosten) van de inzameldienst.

       

Artikel 5. Afzonderlijk ter inzameling aanbieden

 

Hoogbouw of stapelbouw woningen die zijn aangesloten op een bovengrondse of ondergrondse verzamelvoorziening zijn niet verplicht het GFT afzonderlijk aan de inzameldienst aan te bieden als in deze afvalfractie niet wordt voorzien in de verzamelvoorziening(en).

 

Artikel 6. Ter inzameling aanbieden van huishoudelijke afvalstoffen

 

Voor het aanbieden van huishoudelijke afvalstoffen worden de volgende nadere regels vastgesteld:

  • a.

    het beheer van de inzamelmiddelen die in bruikleen zijn verstrekt door of namens de gemeente en de beschikbaar gestelde inzamelvoorzieningen, berust bij de afdeling Stadsreiniging van Stadsbeheer gemeente Almere;

  • b.

    de gemeente is bevoegd om een inzamelmiddel te (laten) voorzien van een sticker en/of chip waarop staat vermeld of informatie wordt verzameld over: een barcode, de afvalstroom waarvoor het inzamelmiddel is bestemd, het volume van het inzamelmiddel, de frequentie van aanbieden, een postcode, een plaatsnaam, een straatnaam en een huisnummer.

  • c.

    de door of namens de gemeente verstrekte inzamelmiddelen behoren bij de woning;

  • d.

    de gebruiker van een perceel dient zich tot de het klantcontactcenter gemeente Almere te wenden indien bij een verhuizing naar een perceel geen of een kapot door of namens de gemeente te verstrekken inzamelmiddel wordt aangetroffen, en bij verdwijning, vermissing of beschadiging van een door of namens de gemeente te verstrekken inzamelmiddel.

  • e.

    de inzamelmiddelen blijven eigendom van de gemeente en worden bij normale slijtage voor haar rekening technisch onderhouden;

  • f.

    de gebruiker is verantwoordelijk voor het gebruik en het onderhoud van de in bruikleen ontvangen inzamelmiddelen zoals een goed huisvader betaamt;

  • g.

    de gebruiker is verplicht de inzamelmiddelen en inzamelvoorzieningen zodanig te gebruiken dat deze geen overlast voor derden kunnen veroorzaken;

  • h.

    de verstrekte inzamelmiddelen voor rest- en GFT-afval mogen alleen worden gereinigd met water en zeep.

  • i.

    het ter inzameling aanbieden van huishoudelijke afvalstoffen in inzamelmiddelen dient ordelijk te geschieden door plaatsing van het inzamelmiddel met de scharnierzijde naar de weg op een inzamel- of clusterlocatie op het trottoir of de parkeerplaats, zo dicht mogelijk bij de rijweg, of, bij het ontbreken van een trottoir of parkeerplaats, aan de kant van de openbare weg, dan wel, zodanig dat het voetgangers- en overige verkeer niet wordt gehinderd of in de doorgang wordt belemmerd en gevaar of schade wordt voorkomen en waarbij aanwijzingen van de inzameldienst dienen te worden opgevolgd;

  • j.

    inzamelmiddelen dienen goed gesloten te zijn en inzamelingvoorzieningen moeten na gebruik goed gesloten worden;

  • k.

    uit de inzamelmiddelen en de inzamelvoorzieningen mag geen huishoudelijk afval steken;

  • l.

    huishoudelijke afvalstoffen welke ten onrechte of op een onjuiste wijze zijn aangeboden en welke na inzameling daardoor in een inzamelmiddel zijn achtergebleven, dienen onverwijld door de aanbieder uit het inzamelmiddel te worden verwijderd;

  • m.

    het gewicht van de aangeboden hoeveelheid huishoudelijk klein gevaarlijk afval (klein gevaarlijk afval) mag per keer niet groter zijn dan 50 kilogram;

  • n.

    het huishoudelijk klein gevaarlijk afval dient op de afgesproken dag en tijd op de afgesproken locatie klaar te staan. Deze locatie bevindt zich op het perceel van de aanbieder van het afval;

  • o.

    de inzameling van grof huishoudelijk afval, huishoudelijk grof tuinafval, huishoudelijk klein gevaarlijk afval en grote elektrische en elektronische apparaten afkomstig van huishoudens vindt op afroep plaats, de aanbieder dient voor deze inzameling op afroep een afspraak te maken met de inzameldienst;

  • p.

    het huishoudelijk grof afval dient op de afgesproken dag en tijd op de afgesproken locatie bij de woning klaar te staan. Dit is respectievelijk een opstellocatie, het voetpad of best bereikbare locatie voor het inzamelmaterieel;

  • q.

    grof huishoudelijk afval of grof tuinafval mag bij het overdragen of het aanbieden geen groter volume hebben dan 3 m³;

  • r.

    kleinere stukken grof huishoudelijk afval of grof tuinafval moeten zoveel mogelijk in één of meer bundels samengedrukt en -gebonden worden overgedragen of aangeboden waarbij een bundel niet langer mag zijn dan 1,5 meter, niet breder dan 0,5 meter en niet zwaarder dan 25 kilogram.

  • s.

    voor het gebruik van bovengrondse en ondergrondse inzamelvoorzieningen inclusief de in het centrum geplaatste OAT inwerpopeningen geldt dat

    • i.

      Ten behoeve van het verkrijgen van toegang tot de inzamelvoorziening van gemeentewege een toegangspas of sleutel kan worden verstrekt aan de gebruiker van een perceel.

    • ii.

      De toegangspas of sleutel eigendom blijft van de gemeente.

    • iii.

      Voor de vervanging van een ten gevolge van onzorgvuldig gebruik beschadigde toegangspas of sleutel een vergoeding kan worden gevraagd ter hoogte van het bedrag genoemd in de gemeentelijke tarievenlijst.

    • iv.

      Bij vermissing, diefstal of het op andere wijze verloren gaan van de verstrekte toegangspas of sleutel kan een vergoeding worden gevraagd ter hoogte van het bedrag genoemd in de gemeentelijke tarievenlijst.

  • t.

    grof huishoudelijk afval, huishoudelijk grof tuinafval (incl. kerstbomen) en grote elektrische en elektronische apparaten afkomstig van huishoudens kunnen zonder inzamelmiddel maar wel gescheiden ter inzameling worden aangeboden.

  • u.

    het college stelt de volgende regels voor het gebruik van de recyclingperrons vast:

    • a.

      De openingstijden van de recyclingperrons worden via de diverse digitale en papieren informatiewijzers aangegeven.

    • b.

      Indien daartoe aanleiding bestaat kan een recyclingperron wegens renovatie of onderhoudswerkzaamheden voor langere tijd door of namens het college worden gesloten.

    • c.

      Alleen inwoners van de gemeente Almere mogen huishoudelijke afvalstoffen op de genoemde recyclingperrons aanbieden.

    • d.

      de ontdoener van huishoudelijke afvalstoffen moet zich bij of op een recyclingperron kunnen legitimeren;

    • e.

      Betreden van de recyclingperrons geschiedt op eigen risico.

    • f.

      Kinderen tot en met 12 jaar en huisdieren mogen zich niet buiten een voertuig op het recyclingperron bevinden. Kinderen die deelnemen aan een van gemeentewege georganiseerde bezoek aan het perron worden hiervan uitgezonderd.

    • g.

      Alle aanwijzingen van de op de recyclingperrons dienstdoende medewerkers dienen stipt te worden opgevolgd, evenals de schriftelijke verwijzingen en aanwijzingen op het terrein zelf.

    • h.

      De diverse categorieën huishoudelijke afvalstoffen moeten in de daarvoor bestemde afvalvoorzieningen of daarvoor bestemde locaties op het recyclingperron worden achtergelaten.

    • i.

      Het vervoeren en storten van huishoudelijke afvalstoffen dient op zodanige wijze plaats te vinden dat geen verontreiniging van de toegangswegen, de recyclingperrons of de omgeving daarvan ontstaat.

    • j.

      Nadat de huishoudelijke afvalstoffen ter inzameling zijn aangeboden moet de aanbieder met zijn voertuig onmiddellijk het recyclingperron verlaten.

    • k.

      Het is op het recyclingperron alleen na uitdrukkelijke toestemming toegestaan huishoudelijke afvalstoffen te sorteren voor eigen gebruik of verkoop aan derden of mee te nemen.

    • l.

      Andere personen dan aanbieders/vervoerders mogen zich zonder toestemming van de toezichthouder niet op de recyclingperron ophouden.

    • m.

      Indien het gedrag van de aanbieder van huishoudelijke afvalstoffen op het recyclingperron in strijd is met het bepaalde in dit besluit, kan hem voor een te bepalen periode de toegang worden ontzegd door de beheerder.

    • n.

      De aanbieder van huishoudelijke afvalstoffen op het recyclingperron vrijwaart de exploitant, toezichthouder en vervoerder tegen aanspraken van derden tot vergoeding van schade aan hen toegebracht en/of bij hen ontstaan als gevolg van het niet volledig voldoen door de aanbieder aan de in dit artikel gestelde bepalingen.

    • o.

      Ter controle van het hiervoor bepaalde kan de toezichthouder te allen tijde de aanbieder gelasten de huishoudelijke afvalstoffen te storten op een daartoe beschikbaar gestelde afvalscheidingsvoorziening. Bij het doorzoeken van de afvalstoffen dient een vertegenwoordiger van de aanbieder aanwezig te blijven.

    • p.

      Niet toegelaten huishoudelijke afvalstoffen moeten door de toezichthouder, al dan niet reeds gestort, worden geweigerd en moeten worden teruggenomen door de ontdoener. Eventuele (verwijderings-)kosten zijn voor rekening van de ontdoener.

    • q.

      Niet goed gescheiden huishoudelijke afvalstoffen dienen door de aanbieder ter plekke alsnog gescheiden te worden en in de daarvoor bestemde inzamelvoorziening te worden aangeboden, dan wel te worden teruggenomen.

    • r.

      Het is alleen toegestaan zich tijdens de vastgestelde openingstijden op de recyclingperrons te bevinden.

    • s.

      Op de in artikel 4 genoemde recyclingperrons gelden de volgende aanbiedingsregels:

      • i.

        Wit- en bruingoed dient compleet en schoon (etensresten- en ijsvrij) te zijn. Eventuele batterijen moeten zijn verwijderd.

      • ii.

        Asbest en asbesthoudende afvalstoffen moeten:

        • 1.

          luchtdicht en dubbel verpakt zijn in doorzichtig plastic en;

        • 2.

          met mondelinge toestemming van het op het recyclingperron aanwezige personeel van de inzameldienst;

        • 3.

          in aanwezigheid van een medewerker van de inzameldienst;

        • 4.

          door de bezoeker in de daartoe aangewezen inzamelvoorziening worden gelegd.

    • t.

      Aanwijzingen van personeel van de inzameldienst moeten te allen tijde terstond worden opgevolgd.

    • u.

      Klein gevaarlijk afval (kga) moet worden aangeboden op de daartoe zichtbaar geplaatste kga-balie bij het kga-depot.

    • v.

      Het is verplicht huishoudelijke afvalstoffen gescheiden in een daartoe zichtbaar aangeduide voorziening te deponeren.

       

  • v.

    In ieder geval worden de navolgende afvalstoffen niet ingezameld:

    • a.

      Autowrakken, caravans, aanhangers en bootjes.

    • b.

      Kadavers.

    • c.

      Asbest en asbesthoudende afvalstoffen in een hoeveelheid groter dan 50 kilogram.

    • d.

      LPG-tanks, olietanks, benzinetanks.

    • e.

      Gasflessen met een inhoud groter dan 50 liter en acetyleengasflessen.

    • f.

      Bedrijfsafvalstoffen of afvalstoffen afkomstig van als bedrijfsmatig te kwalificeren activiteiten of van een omvang die als bedrijfsmatig te kwalificeren valt;

       

Artikel 7. Dagen en tijden voor het ter inzameling aanbieden

 

De volgende dagen en tijden worden voor het aanbieden van huishoudelijk afval vastgesteld.

 

    • a.

      inzamelmiddelen mogen, mits goed gesloten, de avond voor de door of namens het college vastgestelde inzameldag vanaf 20.00 op de juiste wijze worden aangeboden;

    • b.

      de inzamelmiddelen moeten zo spoedig mogelijk na lediging door de inzameldienst, doch uiterlijk om 20.00 uur op de inzameldag, van de weg zijn verwijderd;

    • c.

      grof huishoudelijk afval, grof tuinafval en grote elektrische en elektronische apparatuur worden op afroep ingezameld, deze categorieën mogen de avond voor de afgesproken inzameldag vanaf 20.00 uur op de juiste wijze worden aangeboden;

    • d.

      in verband met geluidhinder mogen glasbakken alleen tussen 7.00 en 22.00 worden gebruikt.

       

Artikel 8 Locatie en regelmaat van inzamelen

 

De volgende locaties en regelmaat van inzameling van huishoudelijk afvalstoffen worden voorgeschreven.

 

    • 1.

      Huishoudelijk restafval en (afzonderlijk) GFT-afval, (afzonderlijk) PMD en (afzonderlijk) papier worden ieder om de week ingezameld, via inzamelmiddelen (mini- of duocontainers) per perceel, op de inzameldag door de bewoner(s) te verplaatsen naar de dichtstbijzijnde beschikbaar gestelde containeropstellocatie, dan wel via de dichtstbijzijnde beschikbaar gestelde inzamelvoorziening. In gevallen waarin niet wordt ingezameld via inzamelmiddelen moet gebruik gemaakt worden van de beschikbaar gestelde inzamelvoorzieningen.

    • 2.

      Huishoudelijk glas wordt afzonderlijk ingezameld op de beschikbaar gestelde plaatsen.

    • 3.

      Twee keer per jaar wordt het huishoudelijk textiel in zakken door de aangewezen inzamelaar huis aan huis ingezameld. Gelijktijdig met het inzamelen van papier wordt het textiel door de inzameldienst ingezameld in zakken.

    • 4.

      Grof huishoudelijk afval wordt op afroep door de inzameldienst nabij het perceel ingezameld.

    • 5.

      Huishoudelijk klein gevaarlijk afval wordt op afroep door de aangewezen inzamelaar op het perceel ingezameld.

    • 6.

      Grof huishoudelijk tuinafval (grof snoeiafval) wordt op afroep door de inzameldienst nabij het perceel ingezameld of wordt in daartoe vastgestelde perioden ingezameld via bladkorven in de wijk.

    • 7.

      Kerstbomen worden jaarlijks door de inzameldienst ingezameld op als zodanig aangeduide locaties en de inzamelplaatsen als bedoeld in artikel 5 van de verordening.

    • 8.

      Alle hiervoor niet genoemde categorieën huishoudelijk afval als bedoeld in artikel 7 lid 3 van de verordening worden niet (na)bij het perceel ingezameld door een inzameldienst. Deze categorieën moeten bij de recyclingperrons worden ingeleverd.

       

Artikel 9. Het in bijzondere gevallen ter inzameling aanbieden van huishoudelijke afvalstoffen

 

    • 1.

      Als het voor de inzameldienst of voor gebruikers van percelen door werkzaamheden niet mogelijk is om de normale inzamellocaties te bereiken, kunnen door de afdeling Stadsreiniging van Stadsbeheer gemeente Almere voor de duur van de werkzaamheden tijdelijke inzamellocaties beschikbaar worden gesteld, welke worden bekendgemaakt op de gemeentepagina van het huis-aan-huis-blad of via berichtgeving die huis aan huis en/of via de gemeentelijke website dan wel andere digitale media verspreid wordt.

    • 2.

      Ook heeft afdeling Stadsreiniging van Stadsbeheer gemeente Almere de mogelijkheid om pop-up recyclingperrons in te richten.

    • 3.

      De nadere regels ingevolge deze Uitvoeringsregeling zijn op het voorgaande zoveel mogelijk van (overeenkomstige) toepassing.

       

Artikel 10. Inzameling bedrijfsafvalstoffen door de inzameldienst

 

De volgende categorieën van bedrijfsafvalstoffen kunnen ook door de inzameldienst worden ingezameld:

    • a.

      Bedrijfsafval uit de kantoor-, winkel- en dienstensector;

    • b.

      Met huishoudelijk (rest)afval vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen, waaronder afval afkomstig van onderhoud van openbare (buiten)ruimten (ook wel reinigingsdiensten-afval), daaronder begrepen plantsoenafval en veegafval (inclusief prullenbakken).

       

Artikel 11. Ter inzameling aanbieden van bedrijfsafvalstoffen aan de inzameldienst

 

Bedrijven die krachtens paragraaf 3 van de verordening bedrijfsafvalstoffen aanbieden, dienen deze aan te bieden overeenkomstig de in de verordening en deze uitvoeringsregeling gestelde regels.

    • 1.

      Alleen die bedrijven die de vastgestelde reinigingsheffing voldoen voor het gebruik van de gemeentelijke inzamelvoorzieningen mogen, voor zover artikel 10 daartoe de mogelijkheid biedt, hun bedrijfsafvalstoffen aanbieden aan de inzameldienst.

    • 2.

      Het afval dient in een gesloten zak in de beschikbaar gestelde inzamelvoorziening te worden gedeponeerd of waar beschikbaar in het OAT respectievelijk in een daartoe beschikbaar gesteld inzamelmiddel.

    • 3.

      De inzamelvoorziening dient na gebruik te worden gesloten.

    • 4.

      Uitsluitend bedrijven die de vastgestelde reinigingsheffing voldoen voor gebruik van de gemeentelijke inzamelvoorzieningen, hebben toegang tot de inzamelvoorziening met een toegangspas verstrekt door de inzameldienst.

    • 5.

      De regels betreffende het gebruik van de toegangspas zoals genoemd in artikel 6 zijn tevens van toepassing op het ter inzameling aanbieden van bedrijfsafval met gebruik van een toegangspas.

    • 6.

      De regels betreffende het gebruik van een inzamelmiddel of inzamelvoorziening zoals genoemd in artikel 6 zijn tevens van toepassing op het ter inzameling aanbieden van bedrijfsafval met gebruik van een door de inzameldienst verstrekte container-toegangspas.

       

Artikel 12. Ter inzameling aanbieden van bedrijfsafvalstoffen aan een ander dan de inzameldienst

 

Het college stelt voor het aanbieden van bedrijfsafvalstoffen de volgende regels:

    • 1.

      Bedrijfsafvalstoffen mogen uitsluitend worden aangeboden op de met een andere inzamelaar overeengekomen inzameldag;

    • 2.

      In de centrumgebieden mogen bedrijfsafvalstoffen uitsluitend ter inzameling worden aangeboden gedurende werkdagen tussen 07.00 en 10. 00 uur, en op werkdagen tussen 18.00 en 23.00 uur, op de koopavonden tussen 21.00 en 23.00 uur en zaterdag tussen 17.00 en 18.00 uur.

    • 3.

      De gebruikte inzamelmiddelen dienen na lediging vóór 20.00 uur die dag te worden teruggeplaatst in of op het perceel van de gebruiker overeenkomstig de daarvoor geldende regels.

    • 4.

      De aanbieders reinigen (of laten het) gedeelte van de weg voor hun bedrijf (reinigen), indien er door het aanbieden van de onder lid 1 genoemde inzamelmiddelen op de openbare weg bedrijfsafval komt en/of achterblijft.

       

Artikel 13. Aanvullings- en afwijkingsbevoegdheid, mandaat

 

De directeur Stadsbeheer en/of de afdelingsmanager Stadsreiniging hebben de bevoegdheid tot het uitvoeren van de Afvalstoffenverordening Almere en de onderhavige Uitvoeringsregeling Afvalstoffenverordening Almere. Het mandaat omvat mede de bevoegdheid om in het belang van een doelmatig afvalstoffenbeheer te besluiten in aanvulling op of afwijking van hetgeen in de verordening en/of de uitvoeringsregeling is bepaald.

 

Artikel 14. Inwerkingtreding

 

De Uitvoeringsregeling afvalstoffenverordening 2017 treedt in werking op de dag na bekendmaking daarvan.

 

Artikel 15. Citeerbepaling

 

Deze uitvoeringsregeling wordt aangehaald als: Uitvoeringsregeling Afvalstoffenverordening Almere 2017.

 

 

 

Almere, 13 december 2016

 

 

 

burgemeester en wethouders van Almere,

R.Wielinga Gemeentesecretaris

F.M. Weerwind Burgemeester