Organisatie | Alphen aan den Rijn |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels openbare oplaadpalen voor elektrische motorvoertuigen Alphen aan den Rijn |
Citeertitel | Beleidsregels openbare oplaadpalen voor elektrische motorvoertuigen gemeente Alphen aan den Rijn |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp |
Aangezien deze beleidsregels pas op 28 oktober 2015 op de wettelijk voorgeschreven wijze bekend zijn gemaakt, zijn ze pas op 29 oktober 2015 in werking getreden en niet al op 15 september 2015
Artikel 4:81 Algemene wet bestuursrecht, artikelen 15 en 18 Wegenverkeerswet 1994 en artikel 2:10 Algemene Plaatselijke Verordening Alphen aan den Rijn 2014
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
29-10-2015 | 03-12-2019 | Wijziging beleidsregels m.b.t. parkeerdruk in de omgeving en loopafstad (3, paragraaf 3, onder c, d en f) | 15-09-2015 Week-in-Beeld huis-aan-huisbladen, 28 oktober 2015 | 2015/26628, 2015/26630 |
Ontheffing APV artikel 2.10, lid 1, 2
2. Aanvraag ontheffing voor plaatsen openbare oplaadpaal en verkeersbesluit voor openbaar opladen 3
3. Aanvraagprocedure ontheffing en verkeersbesluit en beoordeling aanvraag 3
4. Aanvraag tweede parkeerplaats bij openbare oplaadpaal 5
6. Start geldigheid ontheffing voor plaatsen openbare oplaadpaal 5
7. Plaatsing en aansluiting openbare oplaadpaal 5
8. Verwijderen en herplaatsen openbare oplaadpaal na onderhoud of reconstructie openbare ruimte 6
9. Beheer openbare oplaadpaal: normaal beheer en beheer bij werkzaamheden openbare ruimte 6
10. Inrichting en beheer gereserveerde parkeerplaatsen voor opladen elektrische auto’s 6
15. Informatie over gebruik oplaadpaal 7
18. Betaald parkeren/vergunninghouders/blauwe zone 7
21. Wijzigen of intrekken van ontheffing en verkeersbesluit 8
a) Bij wijziging of intrekken van de beleidsregels 8
b) Bij afwijken van beleidsregels door exploitant 8
c) Te weinig gebruik oplaadpaal 8
d) Bij onderhoud of reconstructie 8
Het doel van de beleidsregels is om:
particulieren, bedrijven, netwerkbeheerders en exploitanten van openbare oplaadpalen duidelijkheid te geven over de criteria en voorwaarden waaronder de gemeente medewerking verleent aan het plaatsen van openbare oplaadpalen in de openbare ruimte en het aanwijzen van parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische voertuigen bij deze oplaadpalen;
Bedrijven die openbare oplaadpalen in de openbare ruimte in de gemeente Alphen aan den Rijn willen exploiteren (exploitanten) ) en aan kunnen tonen dat zij dit professioneel doen, kunnen aanvragen hiervoor indienen bij de gemeente Alphen aan den Rijn als ze deze beleidsregels ondertekenen en indienen bij de gemeente Alphen aan den Rijn en daarmee aangeven dat ze de beleidsregels onderschrijven en zullen naleven.
Deze beleidsregels zijn alleen van toepassing op openbare oplaadpalen in de openbare ruimte bij locaties waar openbaar kan worden geparkeerd. Bij het doorontwikkeling van openbare oplaadvoorzieningen anders dan oplaadpalen, kunnen de beleidsregels ook daarop van toepassing worden verklaard.
Ontheffing APV artikel 2:10, lid 1
Lid 1 van artikel 2:10 van de Algemene Plaatselijke Verordening gaat over voorwerpen op of aan de weg. In lid 1 staat dat het verboden is de weg, een weggedeelte of andere openbare plaats anders te gebruiken dan overeenkomstig de publieke functie daarvan, indien:
In lid 6 van hetzelfde artikel staat dat het bevoegde bestuursorgaan ontheffing kan verlenen van het verbod in het eerste lid.
Het plaatsen van oplaadpalen valt niet onder het gebruik van een weg overeenkomstig de publieke functie daar. Er moet voor het plaatsen van een oplaadpaal dus een ontheffing worden verleend.
Wanneer de gemeente bereid is een ontheffing te verlenen voor het plaatsen van een openbare oplaadpaal in de openbare ruimte, dan ligt het voor de hand dat de gemeente de parkeerplaats(en ) bij de oplaadvoorziening ook aanwijst als parkeerplaats voor alléén het opladen van elektrische voertuigen. Het college van burgemeester en wethouders kan hiertoe op grond van art. 15 en 18 Wegenverkeerswet 1994 (WVW 1994) jo. art. 12 Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) een verkeersbesluit nemen. In zo’n verkeersbesluit wijst het college de betreffende parkeerplaats(en) aan door middel van het plaatsen van de verkeersborden E4 met onderbord “opladen elektrische voertuigen”.
2. Aanvraag ontheffing voor plaatsen openbare oplaadpaal en verkeersbesluit voor openbaar opladen
Een aanvraag bij de gemeente Alphen aan den Rijn voor een ontheffing voor het plaatsen van een openbare oplaadpaal op de openbare weg en het verzoek tot het nemen van een verkeersbesluit waarbij een of twee parkeerplaatsen worden aangewezen voor het openbaar opladen van elektrische voertuigen, kan alleen worden ingediend door een exploitant van openbare oplaadpalen die deze beleidsregels hebben ondertekend.
De gemeente brengt leges in rekening bij de exploitant voor de ontheffing. Het geldende tarief staat in de Legesverordening Alphen aan den Rijn die is te vinden op de website www.wetten.nl.
Een aanvraag voor een tweede parkeerplaats bij een bestaande oplaadpaal kan alleen worden gedaan door de exploitant van de bestaande oplaadpaal.
3. Aanvraagprocedure ontheffing en verkeersbesluit en beoordeling aanvraag
Per oplaadpaal wordt een aanvraag ingediend. Een voorlopige aanvraag voor het plaatsen van een openbare oplaadpaal in de openbare ruimte bevat:
- gegevens van de gebruiker(s);
- een voorstel voor de locatie van de oplaadpaal inclusief de bijbehorende parkeerplaatsen.
- de uitvoering van en het type oplaadpaal.
De aanvraag kan door de exploitant worden gedaan op verzoek van een gebruiker of meerdere gebruikers of op initiatief van de exploitant waarbij gebruiker(s) bekend zijn bij de exploitant. Gebruikers kunnen daarbij ook een bepaalde groep zijn (bijv. werknemers bedrijf, winkelend publiek). Een aanvraag wordt niet in behandeling genomen als gebruikers hun motorvoertuig op eigen terrein kunnen parkeren. Voor gezamenlijke gebouwde parkeergarages kan een uitzondering worden gemaakt.
Bij een voorstel voor de locatie wordt gebruik gemaakt van een lijst van mogelijke locaties voor openbare oplaadpalen indien deze voor een plaats, wijk of gedeelte van een wijk aanwezig is. Gemotiveerd afwijken van de lijst kan worden toegestaan.
Het type oplaadpaal en de uitvoering ervan dient vooraf goedkeuring te krijgen van de gemeente. De oplaadpaal geldt dat deze niet mag worden gebruikt voor reclamedoeleinden.
De exacte plaats van de oplaadpaal inclusief de bijbehorende parkeerplaatsen wordt bepaald door de gemeente. Richtlijnen daarbij zijn:
wordt er binnen 5 jaar onderhoud of reconstructie van de openbare ruimte op de plaats van de paal verwacht (zie ook punt 8).
Vervolgens wordt bij de aanvraag de exacte plaats door de aanvrager vastgelegd met een foto, beschrijving en topografische tekening van de betreffende locatie waarop de exacte plaats van de gewenste oplaadpaal en de te reserveren parkeerplaats(en) voor het opladen zijn aangegeven. Tevens worden eventuele voorzieningen ter bescherming van de oplaadpaal aangegeven als de gemeente goedkeuring heeft gegeven aan deze extra voorzieningen.
4. Aanvraag tweede parkeerplaats bij openbare oplaadpaal
Een aanvraag bevat de gegevens van de toekomstige gebruiker(s) en toont aan de hand van het aantal uren dat de openbare oplaadpaal effectief in gebruik is, dat een tweede parkeerplaats nodig is.
Met effectief gebruik in woonwijken wordt bedoeld dat de oplaadpaal per week op minimaal 5 dagen minimaal 2 uur per dag aan het opladen is. Met effectief gebruik in overige gebieden wordt bedoeld dat dat de oplaadpaal per week op minimaal 5 dagen minimaal 4 uur per dag aan het opladen is.
Het besluit over het plaatsen van een openbaar oplaadpaal inclusief het aanwijzen van (een) bijbehorende gereserveerde parkeerplaats(en) of het aanwijzen van een tweede gereserveerde parkeerplaats om op te laden bij de openbare oplaadpaal wordt genomen door of namens het college. Dit kan afwijken van de definitieve aanvraag.
7. Plaatsing en aansluiting openbare oplaadpaal
De openbare oplaadpaal wordt aangesloten op het openbare elektriciteitsnet. De netbeheerder hiervan in de gemeente Alphen aan den Rijn is Liander. Een exploitant van openbare oplaadpalen die deze wil aansluiten op het openbare netwerk wendt zich daarvoor dan ook tot Liander. Als Liander opdracht krijgt voor het aansluiten zal zij een vergunning of melding (afhankelijk van de graafoppervlakte) bij de gemeente in het meldingssysteem MOOR doen. De kosten van het plaatsen en aansluiten van de oplaadpaal inclusief eventuele goedgekeurde voorzieningen ter bescherming van de oplaadpaal, zijn voor rekening van de aanvrager.
8. Verwijderen en herplaatsen openbare oplaadpaal na onderhoud of reconstructie openbare ruimte
Bij onderhouds- of reconstructiewerkzaamheden in de openbare ruimte is het mogelijk dat de oplaadpaal tijdelijk of definitief (zie punt 21d) moet worden verwijderd. Indien dit meer dan 5 jaar na de datum van de ontheffing gebeurd, dan zijn alle kosten voor veilig verwijderen en herplaatsen van de oplaadpaal inclusief eventuele goedgekeurde voorzieningen voor rekening van de aanvrager. Indien dit binnen 5 jaar na de datum van de ontheffing gebeurd zonder dat dit bekend is gemaakt bij de aanvrager, dan zijn de kosten voor de gemeente.
Als bij de aanvraag (zie punt 3) bekend is dat er binnen 5 jaar onderhoud gaat plaatsvinden op de gewenste plaats van de oplaadpaal, dan wordt de ontheffing voor het plaatsen van de paal alleen verstrekt als de aanvrager schriftelijk verklaart dat alle kosten voor het eventueel veilig verwijderen en herplaatsen van de oplaadpaal (inclusief eventuele goedgekeurde voorzieningen) vanwege onderhoud of reconstructie, voor rekening van de aanvrager komen
De openbare oplaadpaal is 24 uur per dag en 7 dagen per week openbaar toegankelijk, in die zin dat deze voor iedereen te gebruiken is voor het opladen van zijn / haar elektrische voertuig. De aanvrager zorgt voor zoveel mogelijk actuele informatie richting gebruikers over de aanwezigheid en beschikbaarheid van het oplaadpunt, via algemeen beschikbare kanalen zoals deze gebruikelijk zijn in de markt voor openbare laaddiensten.
De aanvrager is aansprakelijk voor alle schade die door gebruik van de openbare oplaadpaal of anderszins aan derden wordt veroorzaakt. Gemeente Alphen aan den Rijn is op geen enkele manier aansprakelijk voor eventuele schade die door de oplaadpaal en/of andere infrastructuur is veroorzaakt. De aanvrager vrijwaart hiervoor de gemeente. De aanvrager verzekert zich voor eventuele schade voor minimaal een bedrag van € 1.000.000,- per gebeurtenis. Door gebruik te maken van de mogelijkheid om ontheffingen aan te vragen geeft de aanvrager aan deze voorwaarden te accepteren.
De gemeente ziet toe op het juiste gebruik van de aangewezen parkeerplaats(en) en kan indien nodig handhavend optreden. Het juiste gebruik is: als een elektrisch voertuig met de kabel aangesloten is op het oplaadpunt. Daarnaast wordt ook gehandhaafd op het fiscaal regime, parkeervergunning, blauwe zone en andere beperkingen die voor alle parkeerplaatsen gelden.
De gewijzigde Beleidsregels openbare oplaadpalen elektrische motorvoertuigen gemeente Alphen aan den Rijn treden in werking per 15 september 2015 en worden jaarlijks geëvalueerd en indien nodig met opgave van redenen door het college gewijzigd of ingetrokken. Het wijzigen of intrekken van de beleidsregels heeft alleen gevolgen voor nieuwe aanvragen en aanvragen die nog niet zijn goedgekeurd. Voor verleende ontheffingen blijven de daarbij geldende beleidsregels van toepassing.
21. Wijzigen of intrekken van ontheffing en verkeersbesluit
a) Bij wijziging of intrekken van de beleidsregels
Na het wijzigen of intrekken van de beleidsregels kan het college ook besluiten om ontheffing en verkeersbesluit(en) voor een bestaande oplaadpaal te wijzigen of in te trekken. Bij intrekking heeft de aanvrager de plicht de openbare oplaadpaal binnen een door het college aan te geven termijn veilig te verwijderen en de ondergrond in oorspronkelijke staat te herstellen. Als de ontheffing 5 jaar of ouder is dan zijn de kosten hiervoor geheel voor de aanvrager. Is de ontheffing minder dan 5 jaar oud draagt de gemeente 1/5 deel van de kosten bij voor elk jaar dat de ontheffing minder oud is dan 5 jaar.
b) Bij afwijken van beleidsregels door exploitant
Indien de aanvrager van de openbare oplaadpaal zich niet houdt aan de beleidsregels kan het college de ontheffing intrekken. In dit geval heeft de aanvrager de plicht de openbare oplaadpaal binnen een door het college aan te geven termijn veilig te verwijderen en de ondergrond in oorspronkelijke staat te herstellen. De kosten hiervoor zijn voor de rekening van de aanvrager. Het college kan ook verkeersbesluiten waarbij de parkeerplaatsen voor het opladen van elektrische voertuigen zijn aangewezen, intrekken.
c) Te weinig gebruik oplaadpaal
Het college kan ontheffing en/of verkeersbesluit(en) intrekken wanneer er in de praktijk niet of nauwelijks gebruik wordt gemaakt van de openbare oplaadpaal. Het is niet gewenst dat daardoor een of meerdere parkeerplaatsen (nagenoeg) geheel onbenut blijven. Als de ontheffing wordt ingetrokken heeft de aanvrager de plicht de openbare oplaadpaal binnen een door het college aan te geven termijn veilig te verwijderen en de ondergrond in oorspronkelijke staat te herstellen. De hiermee samenhangende kosten zijn voor de rekening van de aanvrager.
d) Bij onderhoud of reconstructie
Het college kan de ontheffing en het verkeersbesluit ook intrekken, indien er onderhoud of reconstructie plaatsvindt als gevolg waarvan de aangewezen parkeerplaatsen zullen verdwijnen. In dat geval zal de gemeente samen met de aanvrager bezien of er een alternatieve locatie voor een oplaadpaal met bijbehorende parkeerplaats(en) in de directe nabijheid mogelijk is.
Als de ontheffing wordt ingetrokken heeft de aanvrager de plicht de openbare oplaadpaal veilig te verwijderen op het moment dat het onderhoud of de reconstructie ter plaats van de oplaadpaal gaat starten. Kosten hiervoor en voor eventuele herplaatsing zijn voor rekening van de gemeente, wanneer het onderhoud of de reconstructie plaatsvindt binnen 5 jaar na afgifte van de ontheffing m.u.v. de situatie waarbij het bij de aanvrager al bekend was dat er binnen 5 jaar onderhoud of reconstructie gaat plaatsvinden (zie punt 8). Kosten zijn voor rekening van de aanvrager, wanneer het onderhoud of reconstructie later dan 5 jaar na afgifte van de ontheffing plaatsvindt. Voor het herplaatsen van de oplaadpaal zijn de beleidsregels van toepassing (aanvraag, ontheffing, verkeersbesluit).
Het college beseft dat de ontwikkelingen op het gebied van elektrisch rijden en laadinfrastructuur nieuw en nog volop in ontwikkeling zijn. Met deze beleidsregels wil het college duidelijkheid verschaffen over de voorwaarden, criteria en condities die van toepassing zijn op het realiseren van oplaadpalen in de gemeente. In specifieke, bijzondere of onvoorziene omstandigheden kan het college besluiten van deze beleidsregels af te wijken.
Door deze beleidsregels te ondertekenen geeft………………………………………….…………. (naam bedrijf), gevestigd te ………………….…………....…(plaatsnaam) en rechtsgeldig vertegenwoordigd door ondergetekende, te kennen deze beleidsregels te onderschrijven en na te leven bij het plaatsen, aansluiten en beheren van openbare oplaadpalen. De gemeente zal op haar website informatie opnemen over de mogelijkheid een openbare oplaadpalen aan te vragen en daarbij voor aanvragen verwijzen naar de bedrijven die deze beleidsregels hebben ondertekend.
Vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van Alphen aan den Rijn op 15 september 2015,
de secretaris, de burgemeester,
drs. P.W. Jeroense, mr. drs. J.W.E. Spies
In onderstaande tabellen zijn (onder voorbehoud van fouten) parkeerlocaties opgenomen die in aanmerking kunnen komen voor openbare oplaadpalen met 2 aansluitpunten.
Bij de definitieve keuze van een locatie blijven de toetscriteria die in de beleidsregels zijn opgenomen het uitgangspunt:
* locaties in de tabel met een parkeerdruk lager dan 85% hebben de voorkeur boven locaties met een hogere parkeerdruk als deze binnen een straal van 200 meter liggen.
Bij het bepalen van de locaties is zoveel mogelijk rekening gehouden met de toetscriteria, maar niet voor alle locaties geldt bijvoorbeeld een parkeerdruk lager dan 85%.
In gebieden met een hoge parkeerdruk is dit niet altijd mogelijk en bij de keuze van een locatie uit de tabellen moet dan ook zoveel mogelijk rekening worden gehouden met de effecten van de keuze op de parkeerdruk (bijvoorbeeld: kies locatie oplaadpaal zoveel mogelijk in omgeving van huidige parkeerlocatie).
De tabellen vermelden de locaties per plaats in de gemeente waarbij de stad Alphen aan den Rijn nog verder onderverdeeld is in wijken.
De groen gemarkeerd locaties zijn locaties waar oplaadpalen van EVnet staan.
Mogelijke locaties oplaadpalen Alphen aan den Rijn (zie ook toelichting)
2 langsparkeervakken tegenover nrs. 49 en 51 (achter lichtmast) | ||
2 langsparkeervakken tegenover nrs. 24 en 26 (achter lichtmast) | ||
2 haakse parkeervakken achter Zuiderkeerkring 17 (bij lichtmast) | ||