Hoofdstuk 2 Het presidium
Artikel 2 Het presidium
- 1.
Het presidium is op grond van artikel 3 van het ‘Reglement van orde voor vergaderingen en andere werkzaamheden van de gemeenteraad’ ingesteld.
- 2.
Het presidium bestaat uit de voorzitter en de fractievoorzitters. Bij afwezigheid of verhindering laat de voorzitter zich vervangen door zijn plaatsvervanger.
De fractievoorzitters kunnen zich bij afwezigheid laten vervangen door een lid van de fractie.
- 3.
Op uitnodiging kunnen anderen als adviserend lid aan de vergadering deelnemen.
- 4.
Iedere fractievoorzitter heeft één stem in het presidium. Bij het staken van de stemmen beslist de voorzitter.
Artikel 3 De voorzitter
De voorzitter is belast met:
- a.
het samen met de griffier opstellen van de voorlopige agenda;
- b.
het leiden van de vergadering;
- c.
hetgeen dit reglement hem verder opdraagt.
Artikel 4 De griffier
- 1.
Het presidium wordt bijgestaan door de griffier. De griffier is in elke vergadering van het presidium aanwezig.
- 2.
De griffier kan, indien daartoe door de voorzitter of één van de presidiumleden uitgenodigd, aan de beraadslagingen als bedoeld in dit reglement deelnemen.
- 3.
De griffier kan gevraagd en ongevraagd advies uitbrengen aan het presidium.
Artikel 5 Taken
Het presidium heeft tot taak de huishouding van de raad te regelen. Hier worden in ieder geval toe gerekend: het bewaken en zo mogelijk verbeteren van de kwaliteit van de werkwijzen en procedures van de gemeenteraad, het doen van voorstellen voor vergaderschema’s, verordeningen en benoemingen en het vaststellen het communicatieplan van de raad en het werkplan van de griffie.
Artikel 6 Aansturing griffier
Er is een werkgeverscommissie wiens taken en bevoegdheden zijn geregeld in de ‘Verordening werkgeverscommissie griffie gemeente Krimpenerwaard 2015´. De werkgeverscommissie oefent namens de raad het werkgeverschap uit ten aanzien van de griffier, zoals die door de raad aan haar zijn gedelegeerd.
Hoofdstuk 3 De Vergaderingen
Artikel 7 De vergaderingen
De bijeenkomsten van het presidium zijn besloten.
Artikel 8 Vergaderlocatie en frequentie
- 1.
De vergaderingen van het presidium vinden in de regel plaats op een maandag om 20.00 uur en grofweg eens in de acht weken. Dit is vastgelegd in een vergaderschema dat jaarlijks door de gemeenteraad wordt vastgesteld.
- 2.
De vergaderingen worden in principe gehouden in het gemeentehuis in Lekkerkerk.
- 3.
De voorzitter kan - op eigen initiatief of daartoe verzocht door één van de overige leden van het presidium - besluiten tot het bijeenroepen van een extra presidiumvergadering.
Artikel 9 De agenda
- 1.
Voordat de agenda in iBabs geplaatst wordt, worden de fractievoorzitters in de gelegenheid gesteld agendapunten aan te dragen. De voorzitter de voorlopige agenda van de vergadering vast.
- 2.
De voorzitter kan na het plaatsen van de agenda in iBabs voor de aanvang van een vergadering een aanvullende agenda opstellen.
- 3.
Bij aanvang van de vergadering stelt het presidium de agenda vast. Op voorstel van een lid of de voorzitter kan het presidium bij de vaststelling van de agenda onderwerpen aan de agenda toevoegen of van de agenda afvoeren.
- 4.
Op verzoek van een lid en/of op voorstel van de voorzitter kan het presidium de volgorde van behandeling van de agendapunten wijzigen.
Artikel 10 Oproep vergadering
- 1.
De voorzitter roept - spoedeisende vergaderingen uitgezonderd - de leden tenminste vijfdagen van tevoren schriftelijk tot de vergadering op.
- 2.
De agenda en de daarbij behorende voorstellen - met uitzondering van de in artikel 25, tweede lid Gemeentewet bedoelde stukken - worden tegelijkertijd met de oproeping (dan wel uiterlijk voor aanvang van de vergadering) verzonden.
- 3.
Indien er stukken als bedoeld in artikel 25, tweede lid Gemeentewet aan het presidium worden overgelegd of voor het presidium ter inzage worden gelegd, besluit het presidium over bekrachtiging van de opgelegde geheimhouding.
Artikel 11 Verhindering tot bijwoning vergadering
Het lid dat verhinderd is de vergadering bij te wonen, geeft daarvan voor het begin van de vergadering, zo mogelijk schriftelijk, kennis aan de voorzitter c.q. de griffier.
Artikel 12 Opening vergadering, ontbreken quorum
- 1.
De vergadering wordt door de voorzitter geopend op het tijdstip waarop zij is belegd indien naast de voorzitter de helft plus één van de leden aanwezig is.
- 2.
Wanneer - een kwartier na de voor de opening van de vergadering bepaalde tijd - het vereiste aantal leden niet aanwezig is, deelt de voorzitter mee dat de vergadering niet kan worden gehouden. Tevens bepaalt de voorzitter (onder verwijzing naar dit artikel) dag en uur van de volgende vergadering.
Artikel 13 Verslaglegging
- 1.
Het verslag van de voorgaande vergadering wordt, zo mogelijk, gelijktijdig met de agenda in iBabs geplaatst.
- 2.
Bij het begin van de vergadering wordt het verslag van de vorige vergadering vastgesteld.
- 3.
- a.
Het verslag vermeldt de aanwezigen
- b.
Het verslag is een lijst met besluiten, afspraken en aandachtspunten onder vermelding van eventuele minderheidsstandpunten.
- 4.
Het verslag is openbaar tenzij expliciet door het presidium tot geheimhouding wordt besloten.
- 5.
Het verslag wordt opgesteld onder de zorg van de griffier.
Artikel 14 Advisering en besluitvorming
Het presidium adviseert de gemeenteraad over de onderwerpen genoemd in artikel 5 van dit reglement.
Hoofdstuk 4 Slotbepalingen
Artikel 15 Uitleg reglement
In de gevallen waarin dit reglement niet voorziet of bij twijfel omtrent de toepassing van het reglement, beslist het presidium op voorstel van de voorzitter.
Artikel 16 Inwerkingtreding
Deze verordening treedt in werking de dag na publicatie.
Artikel 17 Citeertitel
Deze verordening wordt aangehaald als: Reglement van orde voor het Presidium van de gemeente Krimpenerwaard.