Organisatie | Mook en Middelaar |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Reglement van Orde gemeenteraad en raadscommissies gemeente Mook en Middelaar 2017 |
Citeertitel | Reglement van Orde gemeenteraad en raadscommissies gemeente Mook en Middelaar 2017 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Tijdelijke wijziging ivm digitaal vergaderen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
13-05-2020 | 09-04-2020 | artt 1,7,13,14,15,16,17,19,20,21,33,33a,35,36,37,38,39,59,60 | 12-05-2020 | ||
29-03-2017 | 13-05-2020 | nieuwe regeling | 23-02-2017 | Onbekend |
HOOFDSTUK 3 TOELATING VAN NIEUWE LEDEN & FRACTIES
Artikel 7. Onderzoek geloofsbrieven; beëdiging
Bij de benoeming van een wethouder wordt overeenkomstig het eerste lid een commissie ingesteld welke onderzoekt of de kandidaat voldoet aan de eisen van de Gemeentewet. Op de werkwijze van deze commissie is het tweede lid van overeenkomstige toepassing.
7. In een digitale vergadering is bij de benoeming van een tussentijdse vacaturevervulling, bij de benoeming van een wethouder en de benoeming van een raadscommissielid het bepaalde in de leden 1, 2 en 6 niet van toepassing; hiervoor komt in de plaats het bepaalde in de leden 8 en 9.
8. Bij de benoeming van een tussentijdse vacaturevervulling, bij de benoeming van een wethouder en de benoeming van een raadscommissielid benoemt de agendacommissie voorafgaand aan de raadsvergadering drie leden van de raad om, voor zover van toepassing, de geloofsbrieven, de daarop betrekking hebbende stukken van de nieuw-benoemde, de processen-verbaal van de stembureaus en de eisen van de Gemeentewet te onderzoeken.
9. Eén lid brengt namens de drie leden schriftelijk verslag uit aan de raad en doet daarbij een voorstel voor een besluit. In het verslag wordt ook melding gemaakt van een minderheidsstandpunt.
Indien boven de kandidatenlijst een aanduiding was geplaatst, voert de fractie in de raad deze aanduiding als naam. Indien geen aanduiding boven de kandidatenlijst was geplaatst, deelt de fractie in de eerste vergadering van de raad aan de voorzitter mee welke naam deze fractie in de raad wil voeren;
Indien één of meer leden van een of meer fracties als zelfstandige fractie gaan optreden of indien één of meer leden van een fractie zich aansluiten bij een andere fractie wordt hiervan zo spoedig mogelijk schriftelijk mededeling gedaan aan de voorzitter. Voor het splitsen dan wel het vormen van nieuwe fracties is geen toestemming vereist van de raad;
HOOFDSTUK 4 RAADSVERGADERINGEN
Artikel 13. Ter inzage leggen stukken
Stukken die ter toelichting van de onderwerpen of voorstellen op de agenda dienen, worden gelijktijdig met het verzenden van de oproep voor eenieder op het gemeentehuis ter inzage gelegd en op de website geplaatst indien deze digitaal beschikbaar zijn. De voorzitter maakt van de terinzagelegging melding in de openbare kennisgeving bedoeld in artikel 14. Indien na het verzenden van de oproep stukken ter inzage worden gelegd, wordt hiervan mededeling gedaan aan de leden van de raad en zo mogelijk in een openbare kennisgeving;
Indien omtrent stukken op grond van artikel 25, eerste of tweede lid, van de Gemeentewet geheimhouding is opgelegd, blijven deze stukken in afwijking van het eerste lid, onder berusting van de griffier en verleent de griffier de leden van de raad inzage.
4. Bij een digitale vergadering, geschiedt, in afwijking van lid 1, het ter inzage leggen van de agenda en de daarbij behorende voorstellen uitsluitend langs digitale weg.
1. Tijdens de vergadering in de vergaderzaal tekent ieder lid van de raad de presentielijst onder verantwoordelijkheid van de griffier.
2. In een digitale vergadering verifieert de voorzitter de aanwezigheid van de leden van de raad door de namen te noemen, waarop het lid antwoordt aanwezig te zijn en het videobeeld van het lid te controleren. De besluitenlijst vermeldt de deelnemende leden.
Artikel 17. Opening, quorum en tijdsduur van de vergadering
Indien de vergadering op basis van het voorgaande lid wordt gesloten en de onderwerpen waarvoor deze vergadering was belegd nog niet geheel zijn behandeld, wordt de behandeling tijdens de eerstvolgende reguliere raadsvergadering voortgezet, tenzij de raad anders bepaalt.
5. Bij een digitale vergadering opent de voorzitter, in afwijking van het eerste lid, de vergadering op het vastgestelde uur, indien meer dan de helft van het aantal zitting hebbende leden van de raad in een digitale omgeving deelneemt aan die vergadering.
Artikel 19. Spreekrecht burgers
Elke spreker krijgt maximaal vijf minuten het woord met een maximum van 15 minuten voor alle sprekers tezamen. De voorzitter verdeelt de spreektijd evenredig over de sprekers als er meer dan drie sprekers zijn. De voorzitter kan in bijzondere gevallen afwijken van de maximale lengte van de spreektijd;
De spreker voert het woord nadat de voorzitter hem dit heeft verleend. De voorzitter kan de leden van de raad toestaan aan insprekers een korte, verhelderende vraag te stellen. Er vindt geen discussie plaats tussen inspreker en deelnemers van de vergadering.
7. Bij een digitale vergadering, kunnen burgers, in afwijking van lid 1, over geagendeerde onderwerpen bij aanvang van de vergadering het woord voeren door een vooraf ingediende tekst voor te laten lezen door de griffier.
8. Bij een digitale vergadering, meldt, in afwijking van lid 3, degene die van het spreekrecht gebruik wil maken, dit uiterlijk 48 uur vóór aanvang van de vergadering schriftelijk of per email aan de griffier onder vermelding van naam, adres en telefoonnummer. De betreffende tekst dient hierbij meegezonden te worden en mag maximaal 700 woorden bevatten. De betreffende tekst wordt voor de vergadering toegevoegd aan de raadsstukken.
9. Bij een digitale vergadering wordt, in afwijking van lid 5, indien meer dan drie sprekers zich hebben aangemeld, de sprekers gevraagd de tekst naar evenredigheid in te korten zodanig dat er spreektijd is met een maximum van 15 minuten voor alle sprekers tezamen. De voorzitter kan in bijzondere gevallen afwijken van de maximale lengte van de spreektijd;
10. Bij een digitale vergadering voert, in afwijking van lid 6, de griffier namens de spreker het woord nadat de voorzitter hem dit heeft verleend.
Artikel 20. In ontvangst nemen van petities
Een petitie wordt in ontvangst genomen door de voorzitter. De voorzitter kan toestaan dat de petitie kort wordt toegelicht.
3. Bij een digitale vergadering, sturen burgers of groepen van burgers die een petitie willen aanbieden, in afwijking van lid 2, deze schriftelijk of per email, eventueel met een korte schriftelijke toelichting, toe aan de griffier uiterlijk 48 uur voor aanvang van de raadsvergadering; De petitie wordt toegevoegd aan de raadsstukken.
Een petitie wordt in ontvangst genomen door de voorzitter. De voorzitter kan toestaan dat de petitie kort wordt toegelicht. Deze toelichting leest de griffier voor.
Artikel 21. Toehoorders en pers
Het geven van tekenen van goed- of afkeuring of het op andere wijze verstoren van de orde is verboden.
3. Bij een digitale vergadering kunnen toehoorders en vertegenwoordigers van de pers, in afwijking van lid 1 de openbare vergaderingen volgen via een live uitzending, beeld en geluid. Op de website van de gemeente wordt bekendmaakt via welk medium of kanaal deze live-uitzending te volgen is.
De leden, de voorzitter, de wethouders, de griffier en de secretaris hebben het recht een voorstel tot verandering aan de raad te doen indien de besluitenlijst onjuistheden bevat of niet duidelijk weergeeft hetgeen besloten is. Een voorstel tot verandering dient voor het vaststellen van de besluitenlijst bij de griffier te worden ingediend;
Via loting wordt de volgorde vastgesteld waarin de fracties in de gelegenheid zullen worden gesteld om het woord te voeren. De leden van de fractie die wordt uitgeloot mogen als eerste het woord voeren. Voor de verdere volgorde van de fracties wordt de volgorde van plaatsneming aangehouden, in de volgorde van links naar rechts gezien vanuit de plaats van de voorzitter. De volgorde waarin de leden per fractie het woord wensen te voeren mag in de fracties zelf worden bepaald;
Artikel 28. Handhaving orde; schorsing
Indien een spreker zich beledigende of onbetamelijke uitdrukkingen veroorlooft, afwijkt van het in behandeling zijnde onderwerp, een andere spreker herhaaldelijk interrumpeert, dan wel anderszins de orde verstoort, wordt hij door de voorzitter tot de orde geroepen. Indien de betreffende spreker hieraan geen gevolg geeft kan de voorzitter hem gedurende de vergadering waarin zulks plaats heeft, over het aanhangige onderwerp het woord ontzeggen;
Op verzoek van een lid van de raad of op voorstel van de voorzitter kan de raad besluiten de beraadslaging voor een door hem te bepalen tijd te schorsen teneinde het college of de leden de gelegenheid te geven tot onderling nader beraad. De beraadslagingen worden hervat nadat de schorsingsperiode verstreken is.
Na het sluiten van de beraadslaging en voordat de raad tot stemming overgaat, heeft ieder lid het recht zijn uit te brengen stem kort te motiveren.
Artikel 33. Algemene bepalingen over stemming
De voorzitter deelt de uitslag na afloop van de stemming mede, met vermelding van het aantal voor en tegen uitgebrachte stemmen. Hij doet daarbij tevens mededeling van het genomen besluit. Bemerkt een lid zijn vergissing pas nadat het volgende lid gestemd heeft, dan kan hij nadat de voorzitter de uitslag van de stemming bekend heeft gemaakt wel aantekening vragen dat hij zich heeft vergist; in de uitslag van de stemming brengt dit echter geen verandering.
9. Bij een digitale vergadering, maakt, in afwijking van lid 6, ieder lid dat aan de vergadering deelneemt door middel van een openbare wilsuitdrukking kenbaar of hij voor of tegen het voorstel stemt.
1. In een digitale vergadering kan de voorzitter besluiten tot briefstemming in plaats van een hoofdelijke stemming als bedoeld in artikel 33.
2. Stembriefjes worden voorafgaand aan de vergadering voor de betreffende onderwerpen ter beschikking gesteld aan de leden van de raad in een blanco envelop.
3. Na afloop van de vergadering worden de stembriefjes uiterlijk 24 uur na aanvang van de vergadering ingeleverd bij de griffie. Na ontvangst van de stembriefjes door de griffie, maakt de voorzitter, na overleg met de griffier, de uitslag van de stemming zo spoedig mogelijk openbaar door de uitslag te plaatsen op de website van de gemeente.
4. Bij een stemming als bedoeld in lid 3 vergewist de voorzitter zich van de authenticiteit van de uitgebrachte stem, met dien verstande dat bij een geheime stem deze niet herleidbaar is tot het lid dat de stem heeft uitgebracht.
5. Voor het bepalen van de volstrekte meerderheid als bedoeld in artikel 30 van de Gemeentewet worden geacht geen stem te hebben uitgebracht die leden die geen behoorlijk stembriefje hebben ingeleverd. Onder een niet behoorlijk ingevuld stembriefje wordt verstaan:
a. een blanco ingevuld stembriefje;
b. een stembriefje waarop meer dan voor of tegen, naam en handtekening is vermeld.
c. bij een geheime stemming een stembriefje waarop meer dan voor of tegen is vermeld.
6. In geval van twijfel over de inhoud van een stembriefje beslist de raad, op voorstel van de voorzitter;
7. Onder de zorg van de griffier worden de stembriefjes onmiddellijk na vaststelling van de uitslag vernietigd.
Artikel 35. Stemming over personen
Het stembureau onderzoekt of het aantal ingeleverde stembriefjes gelijk is aan het aantal leden dat ingevolge het tweede lid verplicht is een stembriefje in te leveren. Wanneer de aantallen niet gelijk zijn worden de stembriefjes vernietigd zonder deze te openen en wordt een nieuwe stemming gehouden;
Artikel 36. Herstemming over personen
Wanneer ook bij deze tweede stemming door niemand de volstrekte meerderheid is verkregen heeft een derde stemming plaats tussen twee personen die bij de tweede stemming de meeste stemmen op zich hebben verenigd. Zijn bij de tweede stemming de meeste stemmen over meer dan twee personen verdeeld, dan wordt bij een tussenstemming uitgemaakt tussen welke twee personen de derde stemming zal plaatshebben;
Ieder lid van de raad kan tot het sluiten van de beraadslagingen amendementen indienen. Een amendement kan het voorstel inhouden om een geagendeerd voorstel in één of meer onderdelen te splitsen, waarover afzonderlijke besluitvorming zal plaatsvinden. Alleen beraadslaagd kan worden over amendementen die ingediend zijn door leden van de raad die de presentielijst getekend hebben en in de vergadering aanwezig zijn;
Intrekking door de indiener(s) van het (sub)amendement is mogelijk totdat de besluitvorming door de raad heeft plaatsgevonden.
5. Bij digitaal vergaderen, kan, in afwijking van lid 1, ieder lid van de raad tot het sluiten van de beraadslagingen amendementen indienen. Een amendement kan het voorstel inhouden om een geagendeerd voorstel in één of meer onderdelen te splitsen, waarover afzonderlijke besluitvorming zal plaatsvinden. Alleen beraadslaagd kan worden over amendementen die ingediend zijn door leden van de raad. Amendementen worden in beginsel 48 uur vóór aanvang van de vergadering schriftelijk of per email aangeleverd bij de griffier, zodat ze kunnen worden toegevoegd aan de raadsstukken bij het betreffende agendapunt. Door het amendement voor te lezen tijdens de vergadering, wordt het ingediend. De ondertekening van ingediende amendementen geschiedt na de vergadering door middel van een digitale handtekening van de fractievoorzitter(s).
6. Bij digitaal vergaderen wordt elk subamendement en elk voorstel, in afwijking van lid 3, tijdens de vergadering, per email ingediend bij de griffier. Deze plaatst terstond langs digitale weg het subamendement of voorstel bij de raadsstukken van het betreffende agendapunt.
Intrekken door de indiener(s) van de motie is mogelijk totdat de besluitvorming door de raad heeft plaatsgevonden.
6. Bij digitaal vergaderen, wordt, in afwijking van lid 2, een motie in beginsel 48 uur vóór aanvang van de vergadering schriftelijk of per email aangeleverd bij de griffier, zodat de motie kan worden toegevoegd aan de raadsstukken bij het betreffende agendapunt. Door de motie voor te lezen tijdens de vergadering, wordt deze ingediend. De ondertekening van de ingediende motie geschiedt na de vergadering door middel van een digitale handtekening van de fractievoorzitter(s).
Artikel 41. Initiatiefvoorstel
Een voorstel wordt nadat het college schriftelijk wensen of bedenkingen ter kennis van de raad heeft gebracht of kenbaar heeft gemaakt hiertoe niet te zullen overgaan, dan wel nadat de in het tweede lid gestelde termijn is verlopen op de agenda van de eerstvolgende raadsvergadering geplaatst, tenzij de oproep hiervoor reeds is verzonden. In dat geval wordt het voorstel op de agenda van de daaropvolgende raadsvergadering geplaatst;
De behandeling van het voorstel vindt plaats nadat alle andere op de agenda voorkomende voorstellen en onderwerpen zijn behandeld, tenzij de raad oordeelt dat het voorstel met het oog op de orde van de vergadering tezamen met een ander geagendeerd voorstel of onderwerp dient te worden behandeld of oordeelt dat het voorstel eerst dient te worden behandeld in een raadscommissie;
Het verzoek tot het houden van een interpellatie wordt, behoudens in naar het oordeel van de voorzitter spoedeisende gevallen, ten minste 48 uur voor de aanvang van de vergadering schriftelijk bij de voorzitter ingediend. Het verzoek bevat een duidelijke omschrijving van het onderwerp waarover inlichtingen worden verlangd alsmede de te stellen vragen;
De voorzitter brengt de inhoud van het verzoek zo spoedig mogelijk ter kennis van de overige leden van de raad en de wethouders. Bij de behandeling van de ingekomen stukken van de eerstvolgende vergadering na indiening van het verzoek wordt het verzoek in stemming gebracht. De raad bepaalt op welk tijdstip tijdens de vergadering de interpellatie zal worden gehouden;
Artikel 44. Schriftelijke vragen
Schriftelijke vragen worden kort en duidelijk geformuleerd. De vragen kunnen van een toelichting worden voorzien. Bij de vragen wordt aangegeven of schriftelijke of mondelinge beantwoording wordt verlangd. Vragen die niet voldoen aan het hiervoor gestelde worden per omgaande aan de indiener teruggestuurd;
Schriftelijke beantwoording vindt zo spoedig mogelijk plaats en ter kennis gebracht van de vragensteller en de overige leden van de raad, in ieder geval binnen dertig dagen, nadat de vragen zijn binnengekomen. Indien beantwoording niet binnen deze termijn kan plaatsvinden, stelt het verantwoordelijk orgaan de vragensteller hiervan gemotiveerd in kennis, waarbij de termijn aangegeven wordt waarbinnen beantwoording zal plaatsvinden;
Aan het begin van elke besluitvormende raadsvergadering is er een vragenuur, tenzij er bij de voorzitter geen vragen zijn ingediend. In bijzondere gevallen kan de agendacommissie bepalen dat het vragenuur op een ander tijdstip wordt gehouden. De voorzitter bepaalt op welk tijdstip het vragenuur eindigt;
Het lid van de raad dat tijdens het vragenuur vragen wil stellen, meldt dit onder aanduiding van het onderwerp ten minste 48 uur voor de aanvang van het vragenuur bij de voorzitter. De voorzitter kan weigeren een onderwerp tijdens het vragenuur aan de orde te stellen indien hij het onderwerp niet voldoende nauwkeurig acht aangegeven of indien het onderwerp in de raadsvergadering op diezelfde dag aan de orde komt;
HOOFDSTUK 6 BEGROTING & REKENING
Artikel 47. Procedure begroting
Onverminderd het bepaalde in de Gemeentewet geschiedt de voorbereiding, het onderzoek, de behandeling en de vaststelling van de begroting volgens een procedure die de raad vaststelt.
Artikel 48. Procedure jaarrekening
Onverminderd het bepaalde in de Gemeentewet geschiedt de voorbereiding en het onderzoek van de jaarrekening en het jaarverslag, alsmede de vaststelling van de jaarrekening en van een eventueel indemniteitsbesluit (waarbij aan onrechtmatige uitgaven alsnog een juridische grondslag kan worden gegeven) volgens een procedure die de raad vaststelt.
HOOFDSTUK 7 LIDMAATSCHAP VAN ANDERE ORGANISATIES
Artikel 49. Verslag; verantwoording
Een lid van de raad, een wethouder, de burgemeester of de secretaris die door de gemeenteraad is aangewezen tot lid van het algemeen bestuur van een openbaar lichaam of van een ander gemeenschappelijk orgaan, ingesteld op grond van de Wet gemeenschappelijke regelingen, heeft het recht (om in aansluiting op de behandeling van de lijst van ingekomen stukken óf voor het sluiten van de vergadering) verslag te doen over zaken die in het algemeen bestuur als bedoeld aan de orde zijn. Voor door de raad gewenste bespreking van dit verslag kan de voorzitter verwijzen naar de desbetreffende commissie;
Wanneer een lid van de raad een persoon als bedoeld in het eerste lid ter verantwoording wenst te roepen over zijn wijze van functioneren als zodanig, besluit de raad over het toestaan daarvan. De regels voor het vragen van inlichtingen, vastgesteld in artikel 46, zijn van overeenkomstige toepassing;
HOOFDSTUK 8 BESLOTEN VERGADERINGEN
Op een besloten vergadering zijn de bepalingen van dit reglement van overeenkomstige toepassing voor zover deze bepalingen niet strijdig zijn met het besloten karakter van de vergadering.
Artikel 53. Opheffing geheimhouding
Indien de raad op grond van artikel 25, derde en vierde lid, artikel 55, tweede en derde lid, of artikel 86, tweede en derde lid, van de Gemeentewet voornemens is de geheimhouding op te heffen wordt, indien daarom wordt verzocht door het orgaan dat geheimhouding heeft opgelegd, in een besloten vergadering met het desbetreffende orgaan overleg gevoerd.
Artikel 55. Taken raadscommissies
Samenleving: algemeen bestuur, voorlichting, belastingen, juridische aangelegenheden, burgerzaken, politie en justitie, brandweer, crisisbeheersing en rampenbestrijding, economische zaken, onderwijs, bibliotheek, culturele zaken, muziekonderwijs, sport, kunst, monumentenzorg, oudheidkunde, recreatievoorzieningen, vluchtelingenzorg, inkomensvoorzieningen, werkgelegenheid, minimabeleid, maatschappelijke dienstverlening, ouderenzorg, zorg voor gehandicapten, gemeenschapshuizen, jeugdwerk, kinderopvang en gezondheidszorg;
Grondgebied: wegen, straten en pleinen, verkeer en vervoer, nutsvoorzieningen, bossen, gemeentelijke eigendommen niet voor publieke dienst, landschapsbeheer en natuurbescherming, plantsoenen, speeltuinen en speelplaatsen, afvalverwerking en -verwijdering, riolering en waterzuivering, milieubeheer, ruimtelijke ordening, volkshuisvesting en bouwzaken;
Artikel 56. Samenstelling raadscommissies
De raad benoemt uit zijn midden ten behoeve van de betreffende raadscommissie, op voordracht van de leden van de raad, een voorzitter en een plaatsvervangend voorzitter. Plaatsvervanging van de voorzitter geschiedt zodanig dat per partij door 2 commissieleden aan het debat in de raadscommissie deelgenomen kan worden. De voorzitter is technisch voorzitter en heeft geen stemrecht.
Artikel 59. Vergaderingen raadscommissies
De data, tijdstippen en plaatsen van de te houden reguliere vergaderingen worden 1 week van tevoren in een plaatselijk verschijnend blad gepubliceerd.
7. Bij een digitale vergadering, geschiedt, in afwijking van lid 4, het ter inzage leggen van de agenda en de daarbij behorende stukken uitsluitend langs digitale weg.
8. Bij een digitale vergadering wordt de wijze waarop eenieder de vergadering live op afstand kan volgen in aanvulling op lid 6 vermeld.
Artikel 60. Quorum en stemming
Wanneer op grond van het bepaalde in het eerste lid, een vergadering geen doorgang kan vinden, belegt de voorzitter met een tussentijd van tenminste 24 uren, een nieuwe vergadering, waarin men ongeacht het aantal aanwezige leden, kan beraadslagen en besluiten, doch uitsluitend over de op de agenda vermelde zaken;
De raadscommissies stellen de adviezenlijst van de daaraan voorafgaande vergadering vast.
5. Bij digitale vergaderingen geldt in afwijking van lid 1 dat de vergadering niet wordt gehouden indien bij aanvang van de vergadering op het vastgestelde uur, niet meer dan de helft van het aantal toegestane leden in een digitale omgeving deelneemt aan die vergadering.
De burgemeester of de wethouder die het aangaat, beantwoordt deze vragen zo mogelijk terstond. Indien dit niet mogelijk is worden, indien dit door de burgemeester of de wethouder is toegezegd, de vragen op de controlelijst geplaatst en in een later stadium beantwoord. Indien vragen betrekking hebben op een onderwerp dat in de eerstvolgende raadsvergadering aan de orde komt, wordt getracht beantwoording vóór deze raadsvergadering te laten plaatsvinden.
Artikel 62. Overeenkomstig van toepassing op raadscommissies
De artikelen 12, 15, 23, 28 en 30 over de aanwezigheid van wethouders, presentielijst, spreekrecht burgers, besluitenlijst, handhaving van de openbare orde, deelname aan de beraadslaging door anderen en hoofdstuk 8 over besloten vergaderingen van dit Reglement van Orde zijn overeenkomstig van toepassing op commissievergaderingen;