Organisatie | Lingewaal |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Treasurystatuut Lingewaal |
Citeertitel | Treasurystatuut Lingewaal |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Deze regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.
Deze regeling vervangt het Treasurystatuut 2009.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
21-03-2017 | 01-01-2021 | nieuwe regeling | 23-02-2017 | . |
De raad van de gemeente Lingewaal;
gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 23 januari 2017;
gelet op artikel 212 van de Gemeentewet en op artikel 14 lid 2 van de Financiële verordening Lingewaal;
vast te stellen het hieronder weergegeven ‘Treasurystatuut Lingewaal’, onder gelijktijdige intrekking van het ‘Treasurystatuut 2009’, met dien verstande dat het van toepassing blijft op feiten die zich voor die intrekking hebben voorgedaan.
In dit statuut wordt verstaan onder:
Treasuryfunctie De treasuryfunctie omvat alle activiteiten die zich richten op het besturen en beheersen van, het verantwoorden over en het toezicht houden op de financiële vermogenswaarden, de financiële stromen, de financiële posities en de hieraan verbonden risico’s. De treasuryfunctie bestaat uit vier deelfuncties: risicobeheer, gemeentefinanciering, kasbeheer en debiteuren- en crediteurenbeheer;
III Uitgangspunten risicobeheer
Met betrekking tot risicobeheer gelden de volgende algemene uitgangspunten:
bij de uitvoering van alle treasuryactiviteiten dienen de regels en bepalingen van dit Treasurystatuut, de Wet financiering decentrale overheden (Wet Fido), de Regeling uitzettingen en derivaten decentrale overheden (Ruddo), het Besluit leningvoorwaarden decentrale overheden en de Regeling verplicht schatkistbankieren in acht te worden genomen.
de gemeente kan middelen uitzetten uit hoofde van de treasuryfunctie indien deze uitzettingen een prudent karakter hebben en niet zijn gericht op het genereren van inkomen door het lopen van overmatig risico. Het prudente karakter van deze uitzettingen wordt gewaarborgd middels de richtlijnen en limieten van dit Treasurystatuut.
Renterisicobeheer omvat het beperken van de invloed van rentewijzigingen op de financiële resultaten van de gemeente.
Het renterisico op de netto vlottende schuld is begrensd tot de kasgeldlimiet, gemiddeld over een kwartaal, conform de Wet Fido. Deze grens mag niet structureel (langer dan twee kwartalen) worden overschreden. 1
Koersrisicobeheer is het beheersen van de risico’s die voortvloeien uit de mogelijkheid dat de financiële activa van de gemeente in waarde verminderen door negatieve koers-ontwikkelingen.
Het kredietrisicobeheer is er op gericht om tegenpartijrisico zoveel mogelijk te voorkomen of te beperken.
Financieringen en uitzettingen
Leningen en garanties aan derden
De volgende algemene uitgangspunten gelden voor het verstrekken van de in het eerste lidbedoelde leningen en garanties:
bij het verstrekken van leningen of garanties door de gemeente worden ten minste de geraamde integrale kosten in rekening gebracht. Bij afwijking vanwege een publiek belang doet het college vooraf een voorstel voor een raadsbesluit, waarin het publiek belang van de lening of de garantie wordt gemotiveerd;
Ter beperking van het gemeentelijk risico worden aan de verstrekking van leningen en garanties de volgende voorwaarden gesteld:
het besluit om een lening of garantie te verstrekken moet worden genomen door het college van burgemeester en wethouders. De lenings-, garantie- en overige overeenkomsten ter uitwerking van dit besluit worden aangegaan door het college van burgemeester en wethouders en dienen, voor zover van toepassing, te voldoen aan de hiervoor geldende nationale en internationale kaders. Indien het onderhavige besluit ingrijpende gevolgen kan hebben voor de gemeente wordt de raad vooraf ingelicht en neemt het college geen besluit dan nadat de raad zijn wensen en bedenkingen ter zake ter kennis van het college heeft kunnen brengen;
de garantie- of leningverkrijgende instelling dient haar jaarrekening of vergelijkbare stukken binnen zes maanden na afloop van het jaar ter beschikking te stellen van de gemeente; het college van burgemeester en wethouders schept waarborgen ten behoeve van de bedoelde tijdige aanlevering en bepaalt bij niet naleven hiervan per geval de consequenties, te ondernemen stappen en gevolgen.
gedurende het bestaan van de garantie- of leningsovereenkomst mag de verkrijgende instelling de bezittingen die met de lening zijn gefinancierd niet veranderen of afbreken, noch bezwaren of vervreemden zonder toestemming van burgemeester en wethouders. Afhankelijk van de grootte van het risico kan dit tevens worden bepaald voor overige nader aan te wijzen bezittingen van de instelling;
de door de gemeente betaalde bedragen uit hoofde van de garantiestelling blijven als een direct opeisbare schuld op de instelling rusten. Over deze vordering wordt door de gemeente rente in rekening gebracht volgens een door burgemeester en wethouders bij het aangaan van de garantie te bepalen percentage.
Administratieve organisatie en interne controle
XVI Uitgangspunten administratieve organisatie en interne controle
De verantwoordelijkheden met betrekking tot de treasuryfunctie van de gemeente zijn inonderstaande tabel gedefinieerd.
In onderstaande tabel staan de bevoegdheden met betrekking tot treasuryactiviteiten weergegeven, alsmede de daarbij benodigde autorisatie.
Autorisatie door (tweede handtekening of besluit bestuursorgaan) | ||
1. Het aantrekken van middelen met een looptijd tot één jaar | ||
2. Het afsluiten van deposito’s in het kader van schatkistbankieren | ||
3. Het verlenen van kredietfaciliteiten aan derden uit hoofde van de publieke taak. | ||
contract bancaire dienstverlening o.a.: - Bankrekeningen openen/sluiten/wijzigen, - Afsluiten van deelovereenkomsten | ||
Financiering en uitzetting (voor een periode van één jaar of langer) | ||
6. Het aantrekken van leningen met een looptijd langer dan één jaar uit hoofde van de treasuryfunctie | College van B&W (kaderstellend), Afdelingsmanager B&O (concrete invulling, afsluiten contract) | |
8. Het verstrekken van leningen en garanties aan derden uit hoofde van de publieke taak | College van B&W 2 | |
9. Besluiten tot afwaarderen van een verstrekte lening of garantie ten laste van de voorziening algemene risico’s |
Plaatsvervanging: bij afwezigheid of verhindering van de afdelingsmanager B&O worden de verleende bevoegdheden uitgeoefend door een andere afdelingsmanager van de gemeente.
Met betrekking tot de treasuryactiviteiten dient tenminste de in de onderstaande tabel opgenomen informatie te worden verstrekt door de betreffende functionarissen: