Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Oss

Verordening over de uitgangspunten voor de begroting en verantwoording, het financieel beleid en het financieel beheer van de gemeente Oss 2017

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieOss
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening over de uitgangspunten voor de begroting en verantwoording, het financieel beleid en het financieel beheer van de gemeente Oss 2017
CiteertitelFinanciële verordening gemeente Oss 2017
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerpUitgangspunten begroting en verantwoording, financieel beleid en financieel beheer

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet, artikel 212

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

16-03-201711-07-2018Actualisatie in verband met gewijzigde regelgeving BBV (Besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeenten)

09-03-2017

Oss Actueel

3024353

Tekst van de regeling

Intitulé

De raad van de gemeente Oss:

gezien het voorstel van burgemeester en wethouders van 24 januari 2017;

gelet op het advies van de raadscommissie van 16 februari 2017;

gelet op artikel 212 van de Gemeentewet;

 

Besluit de volgende verordening vast te stellen:

 

VERORDENING OVER DE UITGANGSPUNTEN VOOR DE BEGROTING EN VERANTWOORDING, HET FINANCIEEL BELEID EN HET FINANCIEEL BEHEER VAN DE GEMEENTE OSS 2017

HOOFDSTUK 1. BEGROTING EN VERANTWOORDING

Artikel 1. Programma’s, producten en taakvelden

  • 1.

    De raad stelt in ieder geval bij het begin van de nieuwe raadsperiode een programma- indeling vast.

  • 2.

    In de programmabegroting en jaarstukken staat de onderverdeling van de programma’s in producten en taakvelden, inclusief de financiën daarvan.

  • 3.

    De onderverdeling van de programma’s in producten en taakvelden staat voor de raadsperiode vast, tenzij er redenen zijn voor een wijziging. Wijzigingen worden bij de begroting expliciet genoemd.

Artikel 2. Kaders begroting

  • 1.

    Het college betrekt de raad bij de voorbereiding van de kadernota.

  • 2.

    Het college biedt de gemeenteraad vervolgens uiterlijk 4 weken voor de raadsvergadering de kadernota aan. Daarin staan per programma de doelstellingen, relevante ontwikkelingen en plannen voor de komende periode. Verder geeft de kadernota op hoofdlijnen inzicht in de financiële positie van de gemeente.

  • 3.

    De raad stelt de kadernota voor het zomerreces vast.

Artikel 3. Programmabegroting

  • 1.

    Het college biedt de gemeenteraad uiterlijk 4 weken voor de raadsvergadering de programmabegroting aan. De programmabegroting is de vertaling van de kadernota, zowel inhoudelijk als financieel. Het is de begroting voor het volgende jaar inclusief een meerjarenraming.

  • 2.

    Het college zorgt ervoor dat al het beleid waarover de raad heeft besloten in de programmabegroting is opgenomen.

  • 3.

    De raad stelt de begroting voor 15 november vast.

  • 4.

    De raad stelt gelijktijdig met de programmabegroting het Najaarsbericht Grondbedrijf vast. Dit is een tussentijdse actualisatie van het laatst vastgestelde Meerjarenprogramma Grondbedrijf.

  • 5.

    In het Najaarsbericht zijn (rekenkundige) uitgangspunten en nieuwe projecten expliciet opgenomen.

Artikel 4. Uitvoering begroting

  • 1.

    Het college zorgt ervoor dat de begroting uitgevoerd wordt.

  • 2.

    Het college zorgt ervoor dat de raad de uitvoering van de begroting kan beoordelen en evalueren.

  • 3.

    Het college informeert de raad minstens 2 keer per jaar over financiële afwijkingen bij het uitvoeren van de begroting. De raad neemt een besluit over de afwijkingen.

  • 4.

    Binnen de financiële afwijkingen mag het college niet-inhoudelijke wijzigingen onder de€ 50.000 die per saldo geen geld kosten doorvoeren. Dat geldt niet voor wijzigingen die betrekking hebben op een reserve.

  • 5.

    Het college kan besluiten nemen over de inzet van de post onvoorzien. Het college legt hierover verantwoording af aan de raad.

Artikel 5. Jaarverslag en jaarrekening

  • 1.

    Het college biedt de gemeenteraad uiterlijk 4 weken voor de raadsbehandeling het jaarverslag en de jaarrekening aan. Daarin legt het college verantwoording af over de realisatie van de begroting.

  • 2.

    Daarbij geeft het college op productniveau een toelichting op financiële afwijkingen boven de € 100.000.

  • 3.

    De raad bepaalt aan de hand van het jaarverslag of de doelstellingen en het beleid bijgesteld moeten worden.

  • 4.

    De raad stelt het jaarverslag en de jaarrekening over het afgelopen jaar voor 15 juli vast.

  • 5.

    De raad stelt gelijktijdig met de jaarstukken het Meerjarenprogramma Grondbedrijfvast. Dit bestaat uit een verantwoording over de grondexploitatie van het afgelopen jaar en een prognose voor de komende jaren.

  • 6.

    Daarbij zijn overschrijdingen van de baten en lasten van de totale grondexploitatie in een bepaald jaar niet onrechtmatig als deze binnen de ramingen van de totale looptijd passen.

Artikel 6. Reserves en voorzieningen

  • 1.

    Het college biedt de raad jaarlijks, tegelijk met de programmabegroting, een nota reserves aan. Deze nota behandelt in ieder geval:

    • a.

      het doel en het meerjarig verloop van de reserves

      b. de noodzakelijke omvang van de reserves

  • 2.

    De raad stelt de nota reserves vast.

  • 3.

    De voorzieningen worden jaarlijks beoordeeld bij het opstellen van de jaarrekening.

    Daarbij wordt in ieder geval aandacht besteed aan:

  • a.

    het doel van de voorzieningen

  • b.

    de noodzakelijke omvang van de voorzieningen

HOOFDSTUK 2. FINANCIEEL BELEID

Artikel 7. Investeringen, activering en afschrijving

De spelregels voor het aanvragen van investeringen, de activering en afschrijving daarvan staan in de Nota investeringsbeleid. Daarnaast staan hierin de uitgangspunten voor de toerekening van rente. Het college biedt de nota minimaal eens in de 5 jaar ter vaststelling aan de gemeenteraad aan.

Artikel 8. Grond(prijs)beleid

De uitgangspunten voor het grondbeleid en het grondprijsbeleid staan in afzonderlijke nota’s. In de nota grondbeleid staat in ieder geval hoe we omgaan met strategische aankopen. Verder leggen we in een nota vast hoe we omgaan met de reserves en voorzieningen, risicobeheersing en tussentijdse winstnemingen. Het college biedt deze nota’s minimaal eens in de 5 jaar ter vaststelling aan de gemeenteraad aan.

Artikel 9. Kostprijsberekening

  • 1.

    We berekenen zoveel mogelijk de integrale kostprijs. Dat betekent dat we bij het bepalen van kostprijzen zowel de directe als de indirecte kosten (overhead) meenemen.

  • 2.

    In onze begroting en jaarrekening rekenen we alleen de directe kosten aan activiteiten toe. De indirecte kosten rekenen we buiten de begroting om aan de activiteiten toe. Dat doen we met een opslag voor overhead.

  • 3.

    Alleen bij de activiteiten van het grondbedrijf berekenen we in de begroting en jaarrekening de indirecte kosten door. Deze zijn onderdeel van het uurtarief.

  • 4.

    Bij de berekening van de tarieven voor lokale heffingen rekenen we een opslagpercentage voor overhead toe. Het percentage bepalen we door de overheadkosten te relateren aan de loonsom inclusief structurele inhuur.

  • 5.

    Bij het bepalen van de tarieven voor lokale heffingen zien we daarnaast de BTW en de kwijtschelding als kosten. We maken ook een inschatting van het percentage dat oninbaar is. Al deze kosten rekenen we door in de tarieven.

Artikel 10. Vaststelling tarieven

Het college doet de raad jaarlijks een voorstel voor de hoogte van de gemeentelijke belastingen, heffingen en leges. De raad stelt de tarieven vast.

Artikel 11. Financieringsfunctie

Het college neemt in een treasurystatuut regels op voor het beheer van de geldstromen, de beheersing van de risico’s daarvan en de informatievoorziening daarover. Verder staat hierin hoe de bevoegdheden en verantwoordelijkheden verdeeld zijn en wat de uitgangspunten zijn voor de administratieve organisatie en interne controle van de financieringsfunctie. Het college biedt het treasurystatuut minimaal eens in de 5 jaar ter vaststelling aan de gemeenteraad aan.

Artikel 12. Verstrekking subsidies

Het college zorgt voor het beleid en de interne regels voor het verstrekken van subsidies en steunverlening aan instellingen en bedrijven.

Artikel 13. Inkoop en aanbesteding

Het college zorgt voor het beleid en de interne regels voor de inkoop en aanbesteding van goederen, werken en diensten.

Artikel 14. Voorziening voor oninbare vorderingen

  • 1.

    Voor de volgende openstaande vorderingen wordt een voorziening voor oninbaarheid gevormd op basis van het historische percentage van oninbaarheid:

    • a.

      onroerende zaakbelasting

    • b.

      precariobelasting

    • c.

      hondenbelasting

    • d.

      rioolheffing

    • e.

      afvalstoffenheffing

    • f.

      onderdelen van de wet BUIG

  • 2.

    Voor de overige vorderingen wordt een voorziening voor oninbaarheid gevormd op basis van een beoordeling van onder andere de inbaarheid van de openstaande vorderingen ouder dan drie maanden.

  • 3.

    In specifieke situaties met grote risico’s bepalen we op basis van alle informatie die we hebben hoe hoog de voorziening moet zijn.

HOOFDSTUK 3. FINANCIEEL BEHEER

Artikel 15. Administratie

Het college is verantwoordelijk voor de opzet en het bijhouden van de administratie. Daarbij staan de uitvoering van de begroting, de (bij)sturing daarop en het afleggen van verantwoording daarover centraal.

Artikel 16. Financiële organisatie

  • 1.

    Het college zorgt voor een adequate scheiding van taken, functies, bevoegdheden en verantwoordelijkheden.

  • 2.

    Het college regelt de verlening van mandaten en volmachten die nodig zijn voor het uitvoeren van de begroting.

  • 3.

    Het college neemt maatregelen om frauderisico’s te minimaliseren en informeert de raad hier periodiek over.

  • 4.

    In het kader van de jaarrekening zorgt het college jaarlijks voor de interne controle van de getrouwheid van de informatieverstrekking en de rechtmatigheid van de beheershandelingen. Bij eventuele afwijkingen neemt het college maatregelen.

HOOFDSTUK 4. SLOTBEPALINGEN

Artikel 17. Citeertitel

Deze verordening wordt kortweg aangehaald als ‘Financiële verordening gemeente Oss

2017’.

Artikel 18. Inwerkingtreding en intrekken oude regelingen

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking op 16 maart 2017 en is van toepassing vanaf het begrotingsjaar 2017.

  • 2.

    De ‘Financiële verordening gemeente Oss 2015’, vastgesteld in de raadsvergadering van12 februari 2015, wordt gelijktijdig ingetrokken.

 

Aldus besloten in de openbare raadsvergadering van 9 maart 2017.

 

De gemeenteraad voornoemd,

 

De griffier, De voorzitter,

drs. P.H.A. van den Akker drs. W.J.L. Buijs-Glaudemans