Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Hilvarenbeek

Controleprotocol 2016

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHilvarenbeek
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingControleprotocol 2016
CiteertitelControleprotocol 2016
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Artikel 213 van de Gemeentewet en Controleverordening gemeente Hilvarenbeek

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

18-03-2017Nieuwe regeling

16-02-2017

Gemeenteblad 2017, 38811 d.d. 10-03-2017

03 januari 2017

Tekst van de regeling

Intitulé

Controleprotocol 2016

 

 

 

De raad van de gemeente Hilvarenbeek,

gezien het voorstel van het college,

gelet op de Gemeentewet;

 

besluit:

 

  • 1.

    Het controleprotocol 2016 vast te stellen.

  • 2.

    Het normenkader ter kennisname aan te nemen.

     

Besloten in zijn openbare vergadering van 16 februari 2017.

de raad,

 

Raadsgriffier

de heer G.J. de Ruiter

Voorzitter

de heer R.F.I. Palmen

Controleprotocol 2016

gemeente Hilvarenbeek

 

1.Inleiding

Artikel 213 van de Gemeentewet draagt de gemeenteraad op om regels te stellen voor de controle op het financiële beheer en de inrichting van de financiële organisatie van de gemeente. Gelet op dit artikel en het Besluit Accountantscontrole Provincies en Gemeenten (BAPG) heeft de gemeenteraad de controleverordening gemeente Hilvarenbeek 2013 vastgesteld.

Bij besluit van 3 november 2016 heeft de gemeenteraad aan BDO opdracht verstrekt de accountantscontrole als bedoeld in de controleverordening voor de gemeente Hilvarenbeek uit te voeren voor het jaar 2016. Object van de controle is de jaarrekening 2016 en daarmee tevens het financieel beheer over dit jaar zoals uitgeoefend door of namens het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Hilvarenbeek.

Dit controleprotocol heeft als doel nadere aanwijzingen te geven aan de accountant over de algemene uitgangspunten voor de controle, de reikwijdte van de controle, de daarvoor geldende normstellingen en de daarbij te hanteren goedkeurings- en rapporteringstoleranties voor de jaarrekening. Tevens geven we aan welke wet- en regelgeving onderwerp van rechtmatigheidscontrole zijn.

 

2.Algemene uitgangspunten voor de controle.

Zoals in art. 213 Gemeentewet is voorgeschreven is de controle van de jaarrekening door de accountant gericht op het afgeven van een oordeel over:

  • ·

    de getrouwe weergave van de in de jaarrekening gepresenteerde baten en lasten en de grootte en samenstelling van het vermogen

  • ·

    het rechtmatig tot stand komen van de baten en lasten en balansmutaties in overeenstemming met de begroting en met de van toepassing zijnde wettelijke regelingen, waaronder gemeentelijke verordeningen;

  • ·

    de inrichting van het financieel beheer en de financiële organisatie gericht op de vraag of deze een getrouwe en rechtmatige verantwoording mogelijk maken;

  • ·

    het in overeenstemming zijn van de door het college opgestelde jaarrekening met de bij of krachtens algemene maatregel van bestuur te stellen regels bedoeld in art. 186 Gemeentewet (Besluit Begroting en Verantwoording Provincies en Gemeenten (BBV);

  • ·

    de verenigbaarheid van het jaarverslag met de jaarrekening.

  • ·

    onrechtmatigheden in de jaarrekening;

Bij de controle zijn de nadere regels bepalend die bij of krachtens algemene maatregel van bestuur worden gesteld op grond van artikel 213, lid 6 Gemeentewet (het Besluit Accountantscontrole Provincies en Gemeenten). Tevens zijn de Kadernota Rechtmatigheid en de

adviezen van het Platform Rechtmatigheid Provincies en Gemeenten bepalend voor de uit te voeren werkzaamheden, alsmede de Richtlijnen voor de Accountantscontrole (NIVRA).

 

3.Het begrip rechtmatigheid en aanvullend te controleren criteria voor rechtmatigheid

De accountant toetst de getrouwheid en de rechtmatigheid. Onder rechtmatigheid wordt verstaan de definitie volgens het Besluit Accountantscontrole Provincies en Gemeenten (BAPG) dat de in de rekening verantwoorde lasten, baten en balansmutaties rechtmatig tot stand zijn gekomen. Dat wil zeggen "in overeenstemming met de begroting en met de van toepassing zijnde wettelijke regelingen, waaronder gemeentelijke verordeningen".

In het kader van de controle worden de volgende criteria onderkend:

  • ·

    begrotingscriterium

  • ·

    voorwaardencriterium

  • ·

    misbruik en oneigenlijk gebruikcriterium

  • ·

    calculatiecriterium

  • ·

    valuteringcriterium

  • ·

    adresseringscriterium

  • ·

    volledigheidscriterium

  • ·

    aanvaardbaarheidscriterium

  • ·

    leveringscriterium.

 

In het kader van het getrouwheidsonderzoek wordt al aandacht besteed aan de meeste van deze criteria. Voor de oordeelsvorming over de rechtmatigheid van het financieel beheer zal extra aandacht besteed moeten worden aan de volgende rechtmatigheidscriteria:

  • ·

    het begrotingscriterium;

  • ·

    het misbruik en oneigenlijk gebruik criterium (M&O-criterium);

  • ·

    het voorwaardencriterium.

 

Begrotingscriterium

Het begrotingscriterium is verder verfijnd uitgewerkt in de Kadernota Rechtmatigheid van het

Platform Rechtmatigheid van Provincies en Gemeenten (PRPG). De algemene lijn is datbegrotingsoverschrijdingen die passen binnen de beleidskaders van de raad nietmeegewogen worden in het accountantsoordeel. Het begrotingscriterium richt zich primair op de baten en lasten op programmaniveau. Overschrijdingen zijn onrechtmatig als deze als verwijtbaar worden beschouwd. Zij vallen dan buiten het door de raad geformuleerde bestaande beleid.

 

Overschrijdingen binnen het bestaande beleid dienen in de jaarrekening te worden opgenomen en worden toegelicht. Met de vaststelling van de jaarrekening door de raad worden de desbetreffende uitgaven alsnog geautoriseerd. Daarmee zijn deze uitgaven alsnog als rechtmatig bestempeld. De accountant stelt deze uitgaven in het verslag van bevindingen aan de orde.

 

In bijlage 1 is aangegeven wat de consequentie van de betreffende overschrijding is voor het accountantsoordeel.

 

Het misbruik en oneigenlijk gebruikcriterium (M&O-criterium)

Onder misbruik wordt verstaan:

“het opzettelijk niet, niet tijdig, onjuist of onvolledig verstrekken van gegevens met als doel ten onrechte overheidssubsidies of -uitkeringen te verkrijgen of het niet dan wel een te laag bedrag aan heffingen aan de overheid te betalen”.

 

Onder oneigenlijk gebruik wordt verstaan:

“verrichten van handelingen teneinde ten onrechte overheidsbijdragen te ontvangen, te lage heffingen betalen en handelingen conform regelgeving maar in strijd met het doel en de strekking van de regelgeving”.

 

Door de raad is in veel verordeningen M&O beleid vastgesteld. Voor bestaande procedures wordt getoetst in hoeverre deugdelijke maatregelen ter voorkoming van misbruik- en oneigenlijk gebruik worden genomen. Daarbij is de vooronderstelling gerechtvaardigd dat binnen de belangrijkste procedures reeds (informeel) adequate maatregelen zijn getroffen ter waarborging van de getrouwheid van de financiële verantwoording. Tevens komt dit aspect aan de orde bij de (verbijzonderde) interne controle activiteiten.

 

Het voorwaardencriterium

Baten, lasten en balansmutaties door de gemeente zijn aan bepaalde voorwaarden verbondenwaarop door de accountant moet worden getoetst. De voorwaarden liggen vast in wetten enregels van andere overheden en in eigen gemeentelijke regelgeving. Door de raad zijn in verschillende verordeningen en besluiten voorwaarden opgenomen. Met het in dit controleprotocol vaststellen van de reikwijdte van de accountantscontrole wordt het voorwaardencriterium nader uitgewerkt.

 

4.Te hanteren goedkeurings- en rapporteringstoleranties

Er wordt een tweetal toleranties onderscheiden, te weten de goedkeuringstolerantie en derapportagetolerantie.

 

Goedkeuringstolerantie

De goedkeuringstolerantie heeft betrekking op het totaalbedrag aan fouten en onzekerheden datin de jaarrekening mag voorkomen. Deze tolerantie vormt de basis voor de verklaring van deaccountant. De goedkeuringstolerantie die wij hanteren (tabel 1) komen overeen met de voorgeschreven wettelijke minimumeisen overeenkomstig het Besluit Accountantscontrole Provincies en Gemeenten. Gemeenteraden mogen de goedkeuringstoleranties scherper vaststellen dan deze minimumeisen. Dit moet dan wel worden toegelicht in de accountantsverklaring. De goedkeuringstolerantie wordt berekend als een percentage van de totale lasten, inclusief toevoegingen aan de reserves, van de gemeente.

Soort verklaring

Goedkeurend

Met beperking

Oordeels-

onthouding

Afkeurend

Fouten in de jaarrekening

(% van de totale lasten)

≤ 1%

> 1% ≤ 3%

-

> 3%

Onzekerheden in de controle (% van de lasten)

≤ 3%

> 3% ≤10%

> 10%

-

Tabel 1: goedkeuringstoleranties

 

Rapporteringtolerantie

Naast de goedkeuringstolerantie wordt de rapporteringstolerantie onderkend. Voor zover er fouten of onzekerheden worden geconstateerd die deze tolerantiegrens te boven

gaan neemt de accountant ze op in het rapport van bevindingen bij de jaarrekening.

De rapporteringstolerantie is een bedrag gelijk of lager dan de bedragen voortvloeiend uit de goedkeuringstolerantie. De rapporteringstolerantie stellen we gelijk aan de goedkeuringstoleranties.

 

5.Reikwijdte van de accountantscontrole

De accountantscontrole op rechtmatigheid is gericht op:

  • ·

    de naleving van wettelijke kaders conform bijlage 2 van dit protocol (normenkader), uitsluitend voor zover het de financiële rechtmatigheid betreft.

  • ·

    de naleving van de interne kaders conform bijlage 2 van dit protocol (normenkader) voor zover van toepassing en uitsluitend voor zover deze direct financiële beheershandelingen betreffen of kunnen betreffen. Ten aanzien van het voorwaardencriterium vindt voor de interne regelgeving uitsluitend een toets plaats naar recht, hoogte en duur van de financiële beheershandelingen, tenzij tegen derden (bijvoorbeeld in toekenningbeschikkingen) aanvullende voorwaarden met directe financiële consequenties zijn opgenomen.

 

Collegebesluiten vallen buiten de rechtmatigheidstoets. Deze voorschriften hebben immers betrekking op de relatie tussen het college en de ambtenaren. Kaderstellende collegebesluiten kunnen verplicht zijn gesteld door hogere regelgeving of raadsbesluiten. Indien in deze regeling de verplichting tot het opstellen en nemen van een besluit is opgenomen, zal de accountant alleen onderzoeken of dit besluit ook daadwerkelijk door het college is vastgesteld.

 

6.Rapportering accountant

Tijdens en na afronding van de controlewerkzaamheden rapporteert de accountant als volgt:

 

Interim-controle

In de tweede helft van het jaar wordt door de accountant een interim-controle uitgevoerd. Overde uitkomsten van deze controle wordt verslag uitgebracht aan het college door middel van demanagementletter. De bestuurlijk relevante zaken worden met de gemeenteraad gedeeld.

 

Verslag van bevindingen

Naar aanleiding van de controle van de jaarrekening wordt door de accountant een verslag vanbevindingen opgemaakt voor de gemeenteraad. Het verslag gaat in afschrift naar het college.

 

7.Procedure

De gemeenteraad heeft op 27 november 2003 de controleverordening (ex art. 213 Gemeentewet) voor de controle op het financieel beheer en op de inrichting van de financiële organisatie van de gemeente Hilvarenbeek vastgesteld.

 

In de verordening is onder meer opgenomen dat de accountant, voorafgaand aan de raadsbehandeling, van de jaarstukken het verslag van de bevindingen met een vertegenwoordiging van de raad bespreekt.

 

Verder vindt ter bevordering van een efficiënte en doeltreffende accountantscontrole in ieder geval overleg plaats tussen de accountant en de ambtelijk verantwoordelijke/betrokken medewerkers.

BIJLAGE 1: Begrotingscriterium

 

Bij de toetsing van begrotingsafwijkingen kunnen tenminste de volgende "soorten" begrotingsafwijkingen worden onderkend:

Onrechtmatig,

maar telt niet

mee voor het

oordeel

Onrechtmatig,

en telt mee

voor het

oordeel

1.

Kostenoverschrijdingen betreffende activiteiten die niet passen binnen het bestaande beleid en waarvoor het college tegen beter weten in geen voorstel tot begrotingsaanpassing heeft ingediend.

Bijvoorbeeld: de doelgroep c.q. de activiteiten zijn in de praktijk aantoonbaar ruimer geïnterpreteerd dan in regelgeving (subsidieregeling, -verordening) was gedefinieerd.

 

X

2.

Kostenoverschrijdingen die passen binnen het bestaande beleid, maar waarbij de accountant ondubbelzinnig vaststelt dat die ten onrechte niet tijdig zijn gesignaleerd.

Bijvoorbeeld: de verwachte kostenoverschrijding op jaarbasis was via tussentijdse informatie al wel bekend, maar het college heeft de raad niet geïnformeerd of heeft geen voorstel tot begrotingsaanpassing ingediend en dit is in strijd met de budgetregels zoals afgesproken met de raad.

 

X

3.

Kostenoverschrijdingen betreffende activiteiten die passen binnen het bestaande beleid en die geheel of grotendeels worden gecompenseerd door direct gerelateerde inkomsten.

Bijvoorbeeld: compensatie via kostendekkende omzet (heffingen, huur) via egalisatiereserves of via subsidies.

X

 

4.

Kostenoverschrijdingen betreffende activiteiten die passen binnen het bestaande beleid en een gevolg zijn van interne factoren zoals bijvoorbeeld:

·doorberekening van indirecte kosten, onder voorwaarde dat de totale apparaatskosten zoals verantwoord op de kostenplaatsen niet worden overschreden;

·kapitaallasten, onder voorwaarde dat de investeringskredieten door de raad zijn geautoriseerd (overschrijding van kredieten);

·overschrijdingen als gevolg van abusievelijke fouten in de begroting;

·dotaties aan voorzieningen die verplicht zijn op grond van het Besluit Begroting en Verantwoording provincies en gemeenten.

Vaak blijken dergelijke zaken pas bij het opmaken van de jaarrekening.

X

 

5.

Kostenoverschrijdingen die passen binnen het bestaande beleid en die in verband met het tijdstip van het ontstaan ervan, niet tijdig aan de raad konden worden gerapporteerd in de Najaarsnota, die niet meer binnen het budget kunnen worden gecompenseerd en die worden veroorzaakt door (externe) factoren zoals bijvoorbeeld:

·een open einde (subsidie)regeling;

·faillissement van debiteuren / vorderingen die niet geïnd konden worden;

·wijzigingen in landelijke wet- en regelgeving met financiële consequenties;

·aanpassingen in het gemeentefonds;

·uitgaven van gemeenschappelijke regelingen;

·realisatie op begrote subsidieverwachtingen;

·de rente-ontwikkeling op de kapitaalmarkt;

·strategische grondaankopen;

·klimaatsomstandigheden, bijvoorbeeld een overschrijding van het budget gladheidbestrijding als gevolg van sneeuwval;

·uitgaven die naar hun aard onvoorzien, onvermijdelijk en onuitstelbaar zijn.

Vaak blijken dergelijke zaken pas bij het opmaken van de jaarrekening. Deze overschrijdingen worden door de raad geaccepteerd (passend binnen het beleid).

X

 

BIJLAGE 2: Normenkader

Wet- en regelgeving (extern)

 

Regelgeving intern (Raad)

DIENSTVERLENING

 

DIENSTVERLENING

Bestuur en recht

 

Bestuur en recht

Gemeentewet

 

Organisatieverordening

Burgerlijk wetboek

 

Algemeen plaatselijke verordening 2016 (APV)

Wet gemeenschappelijke regelingen

 

Inspraakverordening

Algemene Wet Bestuursrecht (AWB)

 

Bezoldigingsverordening

Rechtspositiebesluit burgemeesters

 

Uitkerings- en pensioenverordening wethouders

Rechtspositiebesluit wethouders

 

Delegatieverordening: Verordening regelende de delegatie van bevoegdheden van de raad en het college van B&W

Rechtspositiebesluit raads- en commissieleden

 

Verordening Rekenkamercommissie gemeente Hilvarenbeek 2005

Europese richtlijn inzake staatssteun

 

Verordening op de behandeling van klachten gemeente Hilvarenbeek 2010

Wet markt en overheid

 

Verordening onderzoek doelmatigheid en doeltreffendheid gemeente Hilvarenbeek 2009

Mededingingswet

 

Verordening commissie bezwaarschriften

Grondwet

 

Verordening Burgerinitiatief Hilvarenbeek 2008

 

 

Verordening op de ambtelijke bijstand

 

 

Verordening programmaraad

 

 

Verordening rechtspositie wethouders, raads- en commissieleden Hilvarenbeek 2016

 

 

Commissieverordening: Verordening voor de raadscommissies en raadsinformatiebijeenkomsten van de gemeente Hilvarenbeek 2011

 

 

Regelement van orde voor vergaderingen van de raad van de gemeente Hilvarenbeek 2011

 

 

Regelement van Orde van het presidium van de gemeenteraad Hilvarenbeek

Financieel beheer en administratie

 

 Financieel beheer en administratie

Besluit Begroting en verantwoording (BBV)

 

Financiële verordening gemeente Hilvarenbeek

Ministeriële regeling verantwoordingsinformatie specifieke uitkeringen

 

Verordening Treasurystatuut gemeente Hilvarenbeek 2009

Wet financiering decentrale overheden (fido)

 

Controleverordening

Financiële verhoudingswet + besluit financiële verhouding

 

Nota waardering en afschrijving

Wet en regelgeving SISA (incl. Nota verwachtingen accountantscontrole SISA).

 

Nota reserves en voorzieningen

Besluit accountantscontrole decentrale overheden

 

Nota risicomanagement en weerstandsvermogen

Regeling uitzetting derivaten decentrale overheden (RUDO)

 

 

Uitvoeringsregeling financiering decentrale overheden schatkistbankieren

 

 

Wet op financieel toezicht

 

 

Inkopen / aanbestedingen

 

 Inkopen / aanbestedingen

Europees aanbestedingsbeleid

 

Nota inkoop en aanbestedingsbeleid

Aanbestedingswet

 

 

Personeel

 

 Personeel

CAR/UWO

 

Bezoldigingsverordening ambtenaren burgerlijke stand Hilvarenbeek 1997

Fiscale wetgeving

 

 

Sociale verzekeringswetten

 

 

Ambtenarenwet

 

 

Pensioenwetgeving (ABP/APPA)

 

 

Wet normering Topinkomsten

 

 

Wet allocatie arbeidskrachten door intermediairs

 

 

Gemeentelijke belastingen en heffingen

 

 Gemeentelijke belastingen en heffingen

Wet waardering onroerende zakenWOZ

 

Verordening baatbelasting aanleg riolering buitengebied gemeente Hilvarenbeek

Algemene wet rijksbelastingen

 

Verordening baatbelasting aardgasleiding nr. 29

Kostenwet invordering rijksbelastingen

 

Verordening baatbelasting aardgasleiding nr. 30

Invorderingswet + uitvoeringsregeling

 

Verordening op de heffing en invordering van onroerende zaakbelastingen 2016

Paspoortwet, Besluit paspoortgelden en uitvoeringsregelingen

 

Verordening op de heffing en invordering van forensenbelasting 2016

 

 

Verordening op de heffing en invordering van toeristenbelasting 2016

 

 

Verordening op de heffing en invordering van een eenmalig rioolaansluitrecht 2016

 

 

Verordening op de heffing en invordering van rioolheffing 2016

 

 

Verordening op de heffing en invordering van de afvalstoffenheffing en reinigingsrecht 2016

 

 

Verordening op de heffing en invordering van leges 2016

 

 

Verordening op de heffing en de invordering precariobelasting terrassen 2016

 

 

Verordening op de heffing en de invordering van marktgelden 2016

 

 

Verordening op de heffing en de invordering van vermakelijkshedenretribuatie 2016

 

 

Verordening op de heffing en invordering precariobelasting ter zake kabels, buizen en leidingen 2016

 

 

Verordening kwijtschelding gemeentelijke belastingen 1997 in de gemeente Hilvarenbeek

Burgerzaken

 

 Burgerzaken

Wet rechten burgerlijke stand

 

Verordening gemeentelijke basisregistratie personen (BRP)

Wet basisregistratie personen (BRP) + besluit en uitvoeringsregelingen

 

 

Wet basisregistraties adressen en gebouwen

 

 

Wet op de lijkbezorging

 

 

Wet bescherming persoonsgegevens

 

 

Kieswet en kiesbesluit

 

 

Informatisering en automatisering

 

 Informatisering en automatisering

Archiefwet, - besluit en uitvoeringsregelingen

 

 

 

 

 

SAMENLEVING

 

SAMENLEVING

Volksgezondheid

 

Volksgezondheid

Wet ambulancevervoer

 

 

Wet collectieve preventie volksgezondheid

 

 

Onderwijs en opvang

 

 Onderwijs en opvang

Wet voortgezet onderwijs

 

Verordening voorzieningen huisvesting primair onderwijs gemeente Hilvarenbeek

Wet op het primair onderwijs

 

Verordening leerlingenvervoer 2014

Wet basisvoorziening kinderopvang

 

Verordening Cliëntenraad leerlingenvervoer gemeente Hilvarenbeek

Leerlingenplichtwet

 

Verordening wet kinderopvang 2005

Wet educatie en beroepsonderwijs

 

 

Sociaal domein

 

 Sociaal domein

Jeugdwet

 

Algemene subsidieverordening gemeente Hilvarenbeek 2015

Vreemdelingenwet

 

Verordening burger- en cliëntenparticipatie Wet maatschappelijke ondersteuning en Wet werk en bijstand

Participatiewet incl. besluit participatiewet

 

Verordening individuele inkomstentoeslag 2015

Wet structuur uitvoeringsorganisatie werk en inkomen (Suwi)

 

Verordening jeugdhulp Hilvarenbeek 2015

Wet maatschappelijke ondersteuning + uitvoeringsbesluit

 

Verzamelverordening P-wet, IOAW, IOAZ en Bbz gemeente Hilvarenbeek

Wet inburgering

 

Verordening maatschappelijke ondersteuning gemeente Hilvarenbeek 2015

Regeling opvang asielzoekers

 

Verordening Wet gemeentelijke antidiscriminatievoorzieningen

Wet Werk en Bijstand

 

Verordening wet inburgering

IOAW/IOW/BBZ

 

 

Wet Inkomensvoorziening

 

 

Wet sociale werkvoorziening

 

 

Wet gemeentelijke antidiscriminatie voorzieningen

 

 

Wet gemeentelijke schuldhulpverlening

 

 

 

 

 

RUIMTE 

 

RUIMTE 

Ruimtelijke ordening

 

Ruimtelijke ordening

Wet op de ruimtelijke ordening

 

Grondnota

Woningwet

 

Bouwverordening Hilvarenbeek 2012

Wet algemene bepalingen omgevingsrecht

 

Exploitatieverordening gemeente Hilvarenbeek 2003

Bouwbesluit

 

Algemene verordening ondergrondse infrastructuren van de gemeente Hilvarenbeek

Besluit indieningsvereisten aanvraag bouwvergunning

 

Algemene uitgiftevoorwaarden bouwgrond gemeente Hilvarenbeek 2014

Huurwet

 

Verordening geurhinder en veehouderij

Huurprijzenwet woonruimte

 

Toewijzigingsverordening bouwgrond voor woningen gemeente Hilvarenbeek 2014

Leegstandswet

 

Verordening naamgeving en nummering adressen 2006

Monumentenwet

 

Procedureverordening voor advisering tegemoetkoming in planschade gemeente Hilvarenbeek

 

 

Verordening op de monumentencommissie gemeente Hilvarenbeek

 

 

Erfgoedverordening

 

 

Verordening VROM starterslening gemeente Hilvarenbeek 2013

Economie

 

 Economie

 

 

Verordening betreffende het instellen en toekennen van de onderscheiding kwaliteitsonderneming

 

 

Verordening betreffende het instellen en verlenen van onderscheidingen van de gemeente Hilvarenbeek

 

 

Marktverordening 1994

Openbare orde en veiligheid

 

 Openbare orde en veiligheid

Wet op de veiligheidsegio's

 

Brandveiligheidsverordening Hilvarenbeek 2012

Drank- en horecawet

 

Speelautomatenhalverordening Hilvarenbeek

Winkeltijdenwet

 

Verordening beperking sterke drank

Brandweerwet

 

Verordening brandveiligheid en hulpverlening 2003

Wet geneeskundige hulpverlening bij rampen

 

Wegsleepverordening Hilvarenbeek

Wet rampen en zware ongevallen

 

Verordening inzake de winkeltijden

Wet op de kansspelen

 

Verordening op groepsaccommodaties ten behoeve van recreatief nachtverblijf

Milieubeheer

 

 Milieubeheer

Wet milieubeheer

 

Afvalstoffenverordening 2015 van de gemeente Hilvarenbeek

Wet belasting op milieugrondslag

 

 

 

 

 

Wegen en verkeer

 

 Wegen en verkeer

Wegenverkeerswet

 

 

Regelement verkeersregels en verkeerstekens

 

 

Besluit wegslepen voertuigen

 

 

Wet personenvervoer

 

 

Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) + uitvoeringsvoorschriften

 

 

Taxiwet

 

 

Riool 

 

 Riool 

Waterwet

 

Gemeentelijk rioleringsplan (vGRP)

Groen 

 

 Groen 

Boswet

 

 

Flora en faunawet