Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Borne

Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Borne houdende regels omtrent de Verordening Auditcommissie gemeente Borne 2016

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieBorne
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening van de gemeenteraad van de gemeente Borne houdende regels omtrent de Verordening Auditcommissie gemeente Borne 2016
CiteertitelVerordening Auditcommissie gemeente Borne 2016
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

art. 213 Gemeentewet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

12-10-201805-03-2020artikel 4

17-05-2018

gmb-2018-213150

18int01623
18-03-201712-10-2018nieuwe regeling

24-05-2016

Gemeenteblad 2017, 38431

16int00562

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Borne houdende regels omtrent de Verordening Auditcommissie gemeente Borne 2016

de raad van de gemeente Borne;

 

gelezen het voorstel van de Auditcommissie van 1 mei 2016;

 

besluit:

 

tot vaststelling van de

 

Verordening Auditcommissie gemeente Borne 2016

 

overwegende dat het wenselijk is een auditgroep te vormen en een gedragslijn te bepalen voor het afstemmingsoverleg tussen de gemeenteraad, de controlerend accountant, het College van B&W en ambtelijke organisatie en;

 

gelet op de Verordening als bedoeld in artikel 213 van de Gemeentewet;

besluit:

 

  • I.

    een audit-commissie in te stellen als permanente commissie van de gemeenteraad, die ten behoeve van de raad de communicatie met de accountant verzorgt.

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • wet: Gemeentewet;

  • commissie: auditcommissie;

  • raad: gemeenteraad

  • voorzitter: voorzitter van de auditcommissie;

  • college: college van burgemeester en wethouders;

  • accountant: controlerend accountant, aangesteld conform art 213 Gemeentewet.

Artikel 2 Doel

De commissie heeft als doel de afstemming ten behoeve van de raad van alle activiteiten in de gemeente op het gebied van auditing, financieel beheer en aangrenzende gebieden en het overleg daarover tussen raad, rekenkamercommissie, college van B&W, ambtelijke organisatie en accountant.

Artikel 3 Taken en bevoegdheden

  • 1.

    De auditcommissie heeft tot taak:

    • a.

      via voorlegging aan het politiek beraad een inhoudelijk advies uit te brengen aan de raad over financiële aangelegenheden zoals de jaarrekening, de accountantsverklaring, aansturing en benoeming accountant en dergelijke.

    • b.

      andere werkzaamheden voortvloeiende uit de controlerende functie van de raad te verrichten, voor zover het het werkterrein van de commissie betreft.

  • 2.

    De auditcommissie wordt in ieder geval vooraf in de gelegenheid gesteld haar oordeel te geven over voorstellen, die in een vergadering van het politiek beraad aan de orde komen en haar bevoegdheid betreffen.

  • 3.

    De auditcommissie wordt voor zaken die haar bevoegdheid betreffen en binnen haar doelstelling vallen tijdig betrokken bij de beleidsvoorbereiding in die dat zij zich kan uitspreken over te stellen prioriteiten en aandachtspunten.

Artikel 4 Samenstelling en benoeming leden

  • 1.

    De auditcommissie bestaat uit vijf leden.

  • 2.

    Tot leden van de auditcommissie zijn door de raad benoembaar:

    • a.

      Leden van de raad:

    • b.

      beëdigde niet-raadsleden.

  • 3.

    De auditcommissie wijst uit haar midden een voorzitter aan die stemhebbend lid blijft. De commissie wijst uit haar midden tevens een plaatsvervangend voorzitter aan.

  • 4.

    De raadsgriffier dan wel een griffiemedewerker, de vertegenwoordiger(s) uit het College, de vertegenwoordiger(s) uit de ambtelijke organisatie en de accountant zijn adviserend lid van de commissie.

  • 5.

    De griffier dan wel een griffiemedewerker is secretaris van de auditcommissie. De secretaris is geen lid van de auditcommissie.

  • 6.

    De leden van de commissie worden voor een periode gelijk aan de zittingsduur van de Raad benoemd.

Artikel 5 Werkwijze

  • 1.

    De commissie kan besluiten om te vergaderen zonder een of meerdere adviserende leden van de commissie.

  • 2.

    De commissie informeert de raad over gemaakte afspraken met de accountant en/of andere adviserende leden en beoordeelt of het wenselijk is de raad tussentijds te informeren over bevindingen aangaande haar werkzaamheden .

  • 3.

    De commissie vergadert zoveel als zij nodig acht, ter bespreking van procedurele en inhoudelijke aspecten van de taken van de commissie.

  • 4.

    De commissie vergadert in beslotenheid. Op grond van de belangen genoemd in artikel 10 van de Wet openbaarheid van bestuur kan de commissie rapporten die via de commissie aan de raad worden voorgelegd of gedeelten daarvan als geheim aanmerken.

  • 5.

    De commissie kan openbare informatieve vergaderingen beleggen.

Vastgesteld in de openbare vergadering van 24 mei 2016.

De voorzitter,

De griffier,