Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gooise Meren

Verordening voor de auditcommissie

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieGooise Meren
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening voor de auditcommissie
CiteertitelVerordening auditcommissie Gooise Meren
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Artikel 84 Gemeentewet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

28-04-2017Nieuwe verordening

15-02-2017

Onbekend

Onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening voor de auditcommissie

De raad van de gemeente Gooise Meren;

gelezen het voorstel van het presidium van de raad betreffende de instelling van een auditcommissie;

gelet op artikel 84 van de Gemeentewet;

b e s l u i t:

vast te stellen de navolgende verordening voor de auditcommissie;

Artikel 1 Auditcommissie

De raad stelt een auditcommissie in.

Artikel 2 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • -

    commissie: auditcommissie

  • -

    voorzitter: voorzitter van de auditcommissie

  • -

    accountant: accountant als bedoeld in artikel 213 lid 2 van de Gemeentewet belast met de controle van de in artikel 197 Gemeentewet bedoelde jaarrekening en het daarbij verstekken van een accountantsverklaring en het uitbrengen van een verslag van bevindingen.

Artikel 3 Taken commissie

De commissie is belast met de advisering aan en/of overleg namens de raad over:

  • a.

    het controle protocol;

  • b.

    onderzoeksonderwerpen ten behoeve van de interim controle door de accountant en de uitkomsten daarvan;

  • c.

    de jaarrekening en het jaarverslag.

Artikel 4 Samenstelling commissie

  • 1.

    De commissie bestaat uit ten minste drie en ten hoogste vijf leden die door de raad worden benoemd.

  • 2.

    Leden kunnen zijn raadsleden en steunfractieleden.

  • 3.

    De zittingsperiode van de benoemde leden is gelijk aan die van de leden van de zittende raad. Dit geldt eveneens voor tussentijdse benoemingen.

  • 4.

    Het lidmaatschap van de commissie vervalt door het verlies van hoedanigheid van raadslid/steunfractielid, door ontslagname, of een besluit tot ontslag van de raad.

  • 5.

    In tussentijds in de commissie opengevallen plaatsen wordt zo spoedig mogelijk voorzien indien het aantal leden van de commissie minder wordt dan 3.

  • 6.

    Leden van de commissie worden bij afwezigheid niet vervangen.

Artikel 4 Voorzitter

  • 1.

    Indien de raad bij de benoeming van de leden geen voorzitter en plaatsvervangend voorzitter heeft aangewezen, dan wijst de commissie deze uit haar midden aan. De voorzitter van de commissie is een lid van de gemeenteraad.

  • 2.

    De voorzitter is belast met: het leiden van de vergadering, het voeren van het woord namens de commissie en het doen naleven van deze verordening.

Artikel 5
  • 1.

    De griffier of een door deze aangewezen medewerker van de griffie fungeert als secretaris van de commissie. Hij kan aan de beraadslagingen van de commissie deelnemen.

  • 2.

    De commissie is voor haar vakinhoudelijke ondersteuning bevoegd een beroep te doen op de Verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning (vakinhoudelijke bijstand). Daarbij moet gedacht worden aan financiële expertise, maar ook aan andere expertise die binnen de dienst beschikbaar is .

Artikel 6 Vergaderingen en werkwijze

  • 1.

    De commissie vergadert zo vaak als de voorzitter dit nodig acht of ten minste twee leden onder opgave van redenen dit aan de voorzitter vragen.

  • 2.

    De vergadering kan alleen doorgang vinden als tenminste de helft van het aantal zitting hebbende leden aanwezig is.

  • 3.

    Alleen de leden van de commissie hebben stemrecht. Besluiten worden bij meerderheid van stemmen genomen. Bij staking van de stemmen is de stem van de voorzitter doorslaggevend.

  • 4.

    De commissie kan informatie inwinnen bij en overleg voeren met de accountant, de concerncontroller, de portefeuillehouder financiën namens het college, de gemeentesecretaris, het hoofd van de afdeling Financiën en - via de griffier en in overleg met de gemeentesecretaris - een ambtenaar.

  • 5.

    De vergaderingen van de commissie zijn niet openbaar. Voor het opleggen van geheimhouding is artikel 86 Gemeentewet van toepassing.

Artikel 7. Inwerkingtreding en citeertitel

  • 1.

    Deze verordening kan worden aangehaald als: Verordening auditcommissie Gooise Meren.

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking op de dag volgende op die van zijn bekendmaking.

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van de gemeente Gooise Meren op 15 februari 2017,

de griffier

Drs. M.G.Knibbe

de voorzitter

Drs. H.M.W. terHeegde