Organisatie | Ede |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregel inzake kostenvergoeding bezwaarfase belastingzaken 2010 |
Citeertitel | Beleidsregel inzake kostenvergoeding bezwaarfase belastingzaken 2010 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
De 'Regeling wegingsfactoren kosten bezwaar 2004', wordt ingetrokken met ingang van 23 september 2010, met dien verstande dat hij van toepassing blijft op verzoeken om kostenvergoeding die ingediend zijn voor die datum.
1.Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
23-09-2010 | 01-01-2021 | nieuwe regeling | 31-08-2010 Ede Stad 22-09-2010 | 632085 |
Deze beleidsregel is van toepassing op kostenvergoeding in bezwaarprocedures aangaande besluiten genomen door de gemeenteambtenaar bedoeld in art. 231, lid 2, aanhef en onderdeel b, Gemeentewet (=de heffingsambtenaar).
Artikel 2. Voorwaarden proceskostenvergoeding
De voorwaarden welke zijn genoemd in het tweede lid van artikel 7:15 van de Algemene wet
bestuursrecht en in het Besluit proceskosten bestuursrecht zijn onverminderd van toepassing.
Artikel 3. Wegingsfactor: andere besluiten dan waardebeschikkingen
In afwijking op het eerste lid wordt het gewicht aangemerkt als zeer licht in de volgende situaties: zaken met betrekking tot onroerende zaakbelastingen voor zover deze betrekking hebben op de tenaamstelling voor woningen, zaken met betrekking tot afvalstoffenheffing, hondenbelasting en rioolheffing en kennelijk gegronde bezwaren;
Artikel 5. Vergoeding deskundige
In het kader van artikel 2, lid 1 onder b Besluit proceskosten bestuursrecht wordt voor het opstellen van een taxatierapport ten hoogste vergoed:
Artikel 6. Gemotiveerd afwijken
De heffingsambtenaar heeft de bevoegdheid om, in afwijking van hetgeen gesteld is in artikel 3, 4 en 5, een lagere of hogere wegingsfactor toe te kennen. Het afwijken van hetgeen gesteld is in artikel 3, 4 en 5 wordt in de beslissing op bezwaar uitdrukkelijk gemotiveerd.
Geen vergoeding wordt toegekend indien het bezwaar kan worden aangemerkt als een verzoek om ontheffing.
Om voor vergoeding in aanmerking te komen moeten nota’s en betalingsbewijzen worden overlegd. De vergoeding wordt in eerste instantie verrekend met openstaande aanslagen, indien er geen openstand is, wordt de vergoeding aan belastingschuldige betaald.
Artikel 9. Gedeeltelijke tegemoetkoming
Bij een gedeeltelijke tegemoetkoming aan het bezwaar geldt een kostenvergoeding naar rato van de tegemoetkoming.
De Algemene wet bestuursrecht geeft belanghebbenden de mogelijkheid onder voorwaarden hun kosten voor beroepsmatig verleende rechtsbijstand vergoed te krijgen. (art 7:15 lid 2.) De kosten worden alleen vergoed, als het bestreden besluit herroepen wordt. In belastingprocedures geldt een gegrondverklaring, ook bijvoorbeeld een verlaging van de Woz-waarde, als een herroeping van het bestreden besluit. Bij een ongegrondverklaring worden nooit kosten vergoed.
Bij het bepalen van de hoogte van de proceskostenvergoeding is het Besluit Proceskosten Bestuursrecht van toepassing. Deze beleidsregel is een uitwerking van dit besluit.
Het gewicht van de zaak wordt tot uitdrukking gebracht in de wegingsfactor. Deze wegingsfactor dient in overeenstemming te zijn met de bewerkelijkheid en de gecompliceerdheid van de zaak en de daarmee verband houdende werkbelasting van de rechtsbijstandverlener. Daarnaast dient het belang van de zaak in de wegingsfactor tot uitdrukking te komen.
Om voor vergoeding in aanmerking te komen tellen drie criteria:
Met deze onderverdeling wordt recht gedaan aan de inspanning die de rechtsbijstandverlener moet doen om een bezwaarschrift te kunnen indienen.
Het aantal uren dat daadwerkelijk vergoed wordt en het uurtarief dat voor het taxatierapport vergoed wordt, zijn afhankelijk van de complexiteit van het object, de kwaliteit van het taxatierapport en de kwalificaties die nodig zijn om het rapport te kunnen opstellen. Uit jurisprudentie blijt dat een tarief van € 40,61 voor woningen en € 50,00 voor niet-woningen reëel is, omdat er geen sprake is van werkzaamheden van wetenschappelijke of bijzondere aard. Bij opname ter plaatse geldt een uur extra.
Bezwaren kenmerken zich door een grote verscheidenheid, zowel in de gecompliceerdheid als in de bewerkelijkheid als in het belang voor belanghebbende. De waarde van het object of de waardewijziging als gevolg van het bezwaar zijn niet altijd een goede indicatie van deze factoren. Een taxateur of een andere medewerker van het team WOZ kan door zijn/haar ervaring wel gemotiveerd aan het hoofd van de afdeling Belastingen en Burgerzaken aangeven waarom er kan worden afgeweken van de standaardfactor. Hierbij valt, bijvoorbeeld, te denken aan massaal ingediende standaardbezwaren.
Kosten hoeven alleen vergoed te worden als ze ook werkelijk gemaakt zijn.