Organisatie | Blaricum |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Archiefverordening 2016 Gemeente Blaricum |
Citeertitel | Archiefverordening van de gemeente Blaricum 2016 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | archivering |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
15-02-2017 | nieuwe regeling | 20-09-2016 | Onbekend |
In deze verordening en de daarop berustende voorschriften wordt verstaan onder:
het besluit: het Archiefbesluit 1995;
de regeling: de Archiefregeling 2010;
gemeentelijke organen de overheidsorganen, bedoeld in artikel 1, onder b, van de wet voor zover behorende tot de gemeente;
archiefbescheiden de archiefbescheiden als bedoeld in artikel 1 onder c van
archiefbewaarplaats: de overeenkomstig artikel 31 van de wet aangewezen archiefbewaarplaats;
archiefruimte: een overeenkomstig artikel 1 onder e van de wet aangewezen archiefruimte;
archivaris: de overeenkomstig artikel 32 van de wet benoemde gemeentearchivaris;
beheerder: degene die ingevolge artikel 3 is belast met het beheer van de archiefbescheiden van de gemeentelijke organen die niet zijn overgebracht naar een archiefbewaarplaats;
informatiesysteem: systeem van documentatie, procedures, apparatuur en programmatuur, met behulp waarvan archiefbescheiden kunnen worden vervaardigd, bewerkt, verzonden ontvangen en geraadpleegd;
kwaliteitssysteem: Het geheel van organisatorische structuur, verantwoordelijk-heden, procedures, processen, voorzieningen, nodig voor het borgen van de kwaliteitszorg als bedoeld in de archiefregeling.
De zorg van burgemeester en wethouders voor de archiefbescheiden
Artikel 2. Archiefbewaarplaats
Burgemeester en wethouders dragen zorg voor het inrichten en instandhouden van een archiefbewaarplaats als bedoeld in artikel 31 van de wet, alsmede voor voldoende en doelmatige archiefruimten.
Burgemeester en wethouders dragen zorg voor het aanwijzen van een beheerder.
Burgemeester en wethouders dragen zorg voor de aanstelling van voldoende, deskundig personeel ter uitvoering van de werkzaamheden verbonden aan het beheer van alle gemeentelijke archiefbescheiden en documentaire verzamelingen ongeacht hun vorm.
Artikel 5 Duurzaamheid, ordening, toegankelijkheid, bewaartermijn, vernietiging, authenticiteit
Het college van burgemeester en wethouders draagt zorg voor het vervaardigen, bewaren en, voor zover wettelijk bepaald, vernietigen van de archiefbescheiden zodanig dat de duurzaamheid, ordening en toegankelijkheid gedurende de wettelijk voorgeschreven bewaartermijn zijn gewaarborgd en de authenticiteit ervan kan worden aangetoond.
Burgemeester en wethouders dragen zorg voor voldoende financiële middelen voor het beheer van archiefbescheiden.
Burgemeester en wethouders stellen voorschriften vast voor het beheer van archiefbescheiden van de gemeentelijke organen.
Burgemeester en wethouders dragen zorg voor een kwaliteitssysteem voor het beheer van archiefbescheiden van de gemeentelijke organen.
Burgemeester en wethouders doen tenminste eenmaal per jaar verslag aan de raad over hetgeen zij hebben verricht ter uitvoering van artikel 30 van de wet onder overlegging van de verslagen die door de gemeentearchivaris aan hen zijn uitgebracht in verband met het beheer van de archiefbewaarplaats en het toezicht op het beheer van de archiefbescheiden die niet zijn overgebracht naar de archiefbewaarplaats.
Hoofstuk III: Toezicht van de archivaris op het beheer van de archiefbescheiden die niet zijn overgebracht naar de archiefbewaarplaats
Artikel 11 Informatieverstrekking
De beheerder verstrekt aan de archivaris of aan degene die namens hem met het toezicht is belast, alle bescheiden en inlichtingen die voor een goede vervulling van zijn taak noodzakelijk zijn en verleent de nodige medewerking om inzicht te verschaffen in de ordening en toegankelijkheid van de archiefbescheiden alsmede in de opzet en werking van hulpmiddelen en systemen waarin archiefbescheiden zijn opgenomen.
De beheerder doet aan de archivaris tijdig mededeling van het voornemen om aan burgemeester en wethouders een voorstel te doen tot:
Artikel 14 Strategisch Informatie Overleg (SIO)
Artikel 15 Verslag van de gemeentearchivaris
De gemeentearchivaris doet tenminste eenmaal per jaar verslag aan burgemeester en wethouders betreffende de uitvoering van het toezicht.
Met ingang van de datum van inwerkingtreding van deze verordening wordt ingetrokken de Archiefverordening Blaricum 2010.
Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking.
Deze verordening wordt aangehaald als Archiefverordening van de gemeente Blaricum 2016.