Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Geldermalsen

Regeling Beschikbaarheidsdienst gemeente Geldermalsen 2016

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieGeldermalsen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingRegeling Beschikbaarheidsdienst gemeente Geldermalsen 2016
CiteertitelBeschikbaarheidsdienst gemeente Geldermalsen 2016
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Wachtdienstregeling Geldermalsen 2001.

Deze regeling bevat de vroegst mogelijke datum van inwerkingtreding.

De ondernemingsraad heeft instemming verleend op 16 februari 2017.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. art. 160 Gemeentewet
  2. art. 3.13 CAR
  3. art. 2:1 B CAR-UWO
  4. art. 5:9 Arbeidstijdenwet
  5. art. 125 Ambtenarenwet
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

07-03-201701-01-2021nieuwe regeling

15-11-2016

Gemeenteblad 2017, 34808

16.00422

Tekst van de regeling

Intitulé

Regeling Beschikbaarheidsdienst gemeente Geldermalsen 2016

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Geldermalsen

 

besluit:

 

  • Overwegende dat het na de invoering van het nieuwe hoofdstuk 3 van de CAR-UWO per 1 januari 2016 wenselijk is om de bestaande regelingen op het gebied van beschikbaarheid te vervangen;

  • Gelet op het gestelde in artikel 160 Gemeentewet;

  • Gelet op het gestelde in artikel 3.13 van de CAR;

  • Gelet op artikel 2:1 B van de CAR-UWO;

  • Gelet op artikel 5:9 van de Arbeidstijdenwet;

  • Gelet op het gestelde van artikel 125 van de Ambtenarenwet;

  • Na verkregen instemming van de Ondernemingsraad d.d. 16 februari 2017:

 

tot het vaststellen van de navolgende:

 

Regeling Beschikbaarheidsdienst gemeente Geldermalsen 2016

Artikel 1 Begripsbepaling

Voor de toepassing van deze regeling wordt verstaan onder:

 

Werkgever:

Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Geldermalsen.

 

Medewerker:

De medewerkers in dienst bij de gemeente Geldermalsen zoals bedoeld in artikel 1:1, eerste lid, onderdeel a van de CAR/UWO die in opdracht van de werkgever verplicht bereikbaar en beschikbaar is zijnde:

  • -

    De medewerker (Pikethouder): Medewerker die buiten de normale werktijden meldingen oppakt en afhandelt en benoemd is bij de afdeling Ruimtelijk Beheer in de functies van: Teamleider, Voorman Technische Dienst, Beleidsmedewerker, Projectleider en Toezichthouder;

  • -

    De medewerkers (Achterwachten): Medewerkers die buiten de normale roostertijden op verzoek van de pikethouder hem ondersteunt en waar nodig werkzaamheden verricht en benoemd is bij de afdeling Ruimtelijk Beheer in de functie van medewerker buitendienst.

     

Van toepassing zijnde werktijden:

Voor de periode dat de nieuwe werktijdenregeling (CAR-UWO ingangsdatum 1 januari 2014) nog niet is geïmplementeerd geldt het volgende:

  • -

    Voor de medewerker (pikethouder) die is aangewezen voor het draaien van beschikbaarheidsdienst wordt gerekend met van toepassing zijnde normale werktijden als volgt: maandag tot en met donderdag 8:30 uur tot 17.00 uur en vrijdag 8.30 uur tot 12.30 uur. Hierbij is aansluiting gezocht bij de openingstijden van de gemeentelijke melddesk burgers.

  • -

    Voor de aangewezen medewerkers (achterwachten) die ingeroosterd zijn conform de door het college vastgestelde rooster voor de buitendienst volgen de van toepassing zijnde ingeroosterde werktijden zijnde: maandag tot en met donderdag 8.00 uur tot 16.30 uur en vrijdag 8.00 uur tot 12.00 uur.

     

Beschikbaarheidsdienst:

Het buiten de normale voor de medewerker geldende werktijden in opdracht van de werkgever bereikbaar en beschikbaar zijn voor werkzaamheden die geen uitstel dulden;

 

Beschikbaarheidsperiode:

Een aaneengesloten periode van zeven dagen waarin de medewerker buiten de normale werktijd verplicht is bereikbaar te zijn om op afroep zo spoedig mogelijk de bedongen werkzaamheden te verrichten;

 

Plaats van tewerkstelling:

De plaats van tewerkstelling kan op een locatie binnen de gemeente Geldermalsen zijn, dan wel een andere locatie benodigd voor het verrichten van de werkzaamheden die geen uitstel dulden;

 

Weekdienst:

Het verrichten van beschikbaarheidsdiensten op maandag, dinsdag, woensdag, donderdag en vrijdag buiten de genoemde normale- cq ingeroosterde werktijden;

 

Weekenddienst:

Het verrichten van beschikbaarheidsdiensten van zaterdag 0.00 uur tot en met zondag 24.00 uur en op de algemeen erkende feestdagen, genoemd in artikel 4:5 lid 3, van de CAR-UWO.

Artikel 2 Medewerker voor wie deze regeling geldt

  • 1.

    Deze regeling geldt voor de aangewezen medewerkers van de gemeente Geldermalsen;

  • 2.

    Deze medewerkers worden door of namens het college van burgemeester en wethouders aangewezen:

  • 3.

    De in het eerste lid bedoelde medewerkers zijn verplicht deel te nemen aan de beschikbaarheidsdienst;

  • 4.

    Bezwaren tegen deelneming aan de beschikbaarheidsdienst dienen schriftelijk en met redenen omkleed bij het college te worden ingediend;

  • 5.

    Door of namens het college kan, indien hiervoor gegronde redenen aanwezig zijn, een als zodanig aangewezen medewerker ontheffen van de verplichting tot deelneming aan de beschikbaarheidsdiensten.

  • 6.

    Ontheffing vindt plaats voor een periode van maximaal 3 jaar. Na die periode wordt opnieuw beoordeeld of er sprake kan zijn van een verlenging van ontheffing.

  • 7.

    Voor aangewezen medewerkers die voor 1 november 2016 in dienst waren van de gemeente Geldermalsen eindigt de verplichting tot het draaien van beschikbaarheidsdiensten bij het bereiken van de leeftijd van 56 jaar.

  • 8.

    Voor aangewezen medewerkers die op of na 1 november 2016 in dienst komen van de gemeente Geldermalsen eindigt de verplichting tot het draaien van beschikbaarheidsdiensten bij het bereiken van de leeftijd van 60 jaar.

  • 9.

    De medewerker voor wie buiten zijn toedoen de inzet voor de beschikbaarheidsdiensten wordt beëindigd heeft recht op een afbouwtoelage conform artikel 3:16 CAR-UWO.

  • 10.

    De afbouwregeling is niet van toepassing indien de medewerker aangeeft niet meer beschikbaar te zijn wegens het bereiken van de van toepassing zijnde leeftijdsbeperking;

  • 11.

    Nadere regels en afspraken rondom de beschikbaarheidsdienst m.b.t. verantwoordelijkheden, bevoegdheden en beschikbare middelen zijn vastgelegd in een digitaal procedureboek. Bij het draaien van beschikbaarheidsdiensten moet de medewerker hiervan kennis hebben genomen;

  • 12.

    De medewerker, belast met de beschikbaarheidsdienst, is verantwoordelijk met de coördinatie van werkzaamheden, zoals bedoeld in deze regeling en vastgelegd in het procedureboek.

Artikel 3 Bereikbaarheid en beschikbaarheid

  • 1.

    Van de medewerker die wordt aangewezen tot het verrichten van beschikbaarheidsdiensten in het kader van een calamiteit, een ander voorval of de bestrijding van gladheid wordt verlangd dat hij binnen 45 minuten na oproep op de plaats van tewerkstelling aanwezig is;

  • 2.

    De tijd die wordt besteed aan woon-werkverkeer als gevolg van een oproep tijdens de beschikbaarheid komt evenals de daadwerkelijke arbeid in aanmerking voor vergoeding;

  • 3.

    Een medewerker die is aangewezen tot een beschikbaarheidsdienst is verplicht zich tijdens de aangegeven periode zich te onthouden van alcohol of drugs.

Artikel 4 Rooster

  • 1.

    De beschikbaarheidsdienst wordt door de aangewezen medewerkers bij toerbeurt verricht, op basis van een vooraf en in onderling overleg met de medewerkers vastgesteld rooster;

  • 2.

    De beschikbaarheidsdienst wordt zodanig ingeroosterd dat een periode van beschikbaarheid per medewerker niet langer duurt dan een week en gevolgd wordt door een periode van tenminste een week waarin de medewerker vrij is van beschikbaarheidsdienst;

  • 3.

    Ruilen van dienst is mogelijk in onderling overleg.

Artikel 5 Vergoeding/Toelage beschikbaarheid

  • 1.

    Voor het zich beschikbaar houden tijdens beschikbaarheidsdiensten als bedoeld in deze regeling wordt een toelage beschikbaarheid toegekend conform het bepaalde in artikel 3:13 CAR-UWO (5% voor de uren op maandag tot en met vrijdag en 10% voor de uren op zaterdag, zondag en feestdagen van het uurloon van de aangewezen medewerker met een maximum van salarisschaal 7);

  • 2.

    Tot het moment van invoering van de nieuwe werktijdenregeling geldt de urenberekening voor de toelage beschikbaarheid als volgt: Openingsuren van de gemeentelijke melddesk zijn 38 uur per week. Over de resterende uren per week (a 82 + 48 = 130 uur) ontvangt de medewerker een vergoeding voor de beschikbaarheid.

  • 3.

    Indien geen beschikbaarheidsdienst wordt verricht, bijvoorbeeld als gevolg van ziekte of vakantieverlof, vervalt het recht op een beschikbaarheidsvergoeding. De medewerker die deze dienst overneemt, ontvangt hiervoor een toelage als bedoeld in deze regeling (tenzij er sprake is van ruil);

  • 4.

    De beschikbaarheidsvergoeding wordt maandelijks uitbetaald op basis van rooster. Daadwerkelijke afwijkingen moeten gemeld worden.

Artikel 6 De vergoeding bij daadwerkelijk arbeid verrichten

  • 1.

    De aangewezen medewerker die in het kader van beschikbaarheid daadwerkelijk werkzaamheden verricht ontvangt, tot het moment van invoering van de nieuwe werktijdenregeling, een compensatie van de gemaakte tijd met een uitbetaling van een overwerktoeslag conform artikel 3:18 CAR-UWO;

  • 2.

    Als de bedrijfsvoering het niet mogelijk maakt om het verlof op te nemen dan wordt de overwerkvergoeding volledig omgezet in geld. De overwerkpercentages worden in dit geval vermeerderd met 100%;

  • 3.

    Uren die worden gemaakt in het kader van strooidiensten worden volledig uitbetaald.

  • 4.

    Gemaakte uren als gevolg van een oproep tijdens de beschikbaarheidsdienst worden op declaratiebasis vergoed.

  • 5.

    Er is geen sprake van een beperking van de vergoeding gekoppeld aan een salarisschaal.

Artikel 7 Hardheidsclausule

Het college van burgemeester en wethouders kan, voor zover nodig in individuele gevallen en ten aanzien van een door hem aan te wijzen groep van medewerkers, in afwijking van de bij of krachtens deze regeling gestelde regels besluiten, indien bijzondere omstandigheden daartoe aanleiding geven.

Artikel 8 Inwerkingtreding en citeertitel

Deze regeling kan aangehaald worden als “Beschikbaarheidsdienst gemeente Geldermalsen 2016”, corsanummer 16.019903. De ingangsdatum is 1 november 2016 onder gelijktijdige intrekking van de Wachtdienstregeling Geldermalsen 2001.

Aldus vastgesteld door het college van burgemeester en wethouders van Geldermalsen op 15 november 2016, 16.00422 onder voorbehoud van instemming van de Ondernemingsraad (verkregen op 16 februari 2017).

burgemeester en wethouders van Geldermalsen,

de secretaris, de burgemeester,

J.C. Steurrijs Mevrouw dr. M.W.M de Vries