TOELICHTING
Relevant Kader voor de Nadere regels
a.De Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen (Wkkp) en aanverwante
regelgeving.
- b.
De Wet Ontwikkelingskansen door Kwaliteit en Educatie (Wet OKE).
- c.
Het Besluit basisvoorwaarden kwaliteit voorschoolse educatie.
- d.
De Visie op het Jonge kind vastgesteld bij raadsbesluit (juli 2010).
- e.
Het Onderwijsachterstandenplan Arnhem ‘Woord voor woord, Stap voor Stap’ 2012-2014, vastgesteld bij raadsbesluit (december 2011).
- f.
Het Kwaliteitshandboek VVE Arnhem (opgesteld door Stichting PAS 2011), vastgesteld door schoolbesturen en besturen voorschoolse instellingen en de daarna vastgestelde aanvullingen.
- g.
Vastgesteld Protocol ‘Vroegsignalering en toeleiding doelgroeppeuters naar VVE’ (Stichting PAS 2014). Het vastgesteld beleidsplan ouderbetrokkenheid ‘Alle ouders doen mee’ (Stichting PAS 2012).
- h.
Toezicht- en handhavingsbeleid kinderopvang gemeente Arnhem (2017).
Algemeen
Begripsbepalingen
VVE- peuters
VVE-peuters zijn peuters die in aanmerking komen voor VVE omdat:
- a.
de ouders een laag opleidingsniveau hebben, gebaseerd op de gewichtenregeling van het basisonderwijs of
- b.
ze het risico lopen op een achterstand in de (taal)ontwikkeling, omdat de (taal)omgeving in de thuissituatie onvoldoende stimulerend is. Het consultatiebureau indiceert deze peuters volgens het vastgestelde toeleidingsprotocol ‘Vroegsignalering en toeleiding doelgroeppeuters naar VVE’.
Gewichtenregeling
Categorie 1: Maximaal basisonderwijs of (v)so- zmlk (gewicht 1.2):
De ouder heeft maximaal basisonderwijs (tot en met het dertiende levensjaar) of (v)so- zmlk gevolgd.
Categorie 2: Maximaal lbo/vbo, praktijkonderwijs of vmbo basis- of beroepsgerichte leerweg
(gewicht 0.3):
De ouder heeft maximaal lbo/vbo, praktijkonderwijs of vmbo basis- of beroepsgerichte leerweg gevolgd of de ouder heeft maximaal twee jaar onderwijs in een andere schoolopleiding in het voortgezet onderwijs aansluitend op het basisonderwijs gehad.
Categorie 3: Overig voortgezet onderwijs en hoger (gewicht 0):
De ouder heeft een opleiding van drie of vier jaar mavo (c- of d-niveau), drie of vier jaar gemengde leerweg of theoretische leerweg genoten. Of de ouder heeft meer dan twee jaar havo of vwo gevolgd.
De eerste twee categorieën kinderen krijgen een VVE- indicatie.
Aanbod VVE basis en VVE intensief
Voor het aanbod VVE basis en het aanbod VVE intensief gelden verschillende kwaliteitseisen. Daarmee is er een gedifferentieerd VVE-aanbod in de gemeente Arnhem.
Aanbod van een locatie met een aanbod VVE basis:
Omschrijving
- -
Deze locaties werken volgens de VVE principes Actief Betrokken- een Programma met een vast dagritme.
- -
Op de locatie werkt men met een programma met een rijke leeromgeving, er is sprake van veel intensieve taal-stimulering voor de VVE peuters waarbij interactie tussen peuters onderling centraal staat en er gewerkt wordt met een vast dagritme.
- -
Op de locatie werkt men opbrengst gericht (bewust handelen).
- -
Ouders worden ondersteund om ook thuis de taal van hun kinderen te stimuleren
- -
Alle reguliere peuters komen minimaal 6 uur en maximaal 12 uur per week, verspreid over minimaal 3 dagen en 4 dagdelen per week.
- -
VVE peuters komen 12 uur per week, verspreid over minimaal 3 dagen en 4 dagdelen per week.
- -
Ouders van peuters met een VVE- indicatie ontvangen het 3e en 4e dagdeel/ 6 uur gratis.
- -
Op de VVE basis locaties is het aandeel peuters met een VVE indicatie (op basis van gewicht) < 30%.
Kwaliteitseisen voor het VVE aanbod basis op de locatie:
(worden vastgelegd in nog vast te stellen OAB-plan 2017- 2019 en opgenomen als aanvulling bij het kwaliteitshandboek VVE).
Er wordt gewerkt met een basis aanbod VVE, waarbij:
- -
De medewerkers aantoonbaar geschoold zijn in Actief Leren (geënt op de Kaleidoscopische werkwijze) en dit aantoonbaar zichtbaar is in de uitvoering van het aanbod.
- -
Nieuwe medewerkers zijn geschoold met de Arnhemse VVE startcursus: Actief Betrokken
- -
Aantoonbare aandacht is voor taalstimulering conform SLO / aanbodsdoelen: een brede ontwikkeling van het kind staat centraal.
- -
De locatie werkt planmatig - er is een jaarplan, een weekplan en een dagschema in de kwaliteitscyclus van Plan Do Study Act.
- -
De locatie heeft een vastgelegd plan voor ouderbetrokkenheid, waarin actief uitvoering aan wordt gegeven. Dit plan is conform de uitgangspunten het vastgesteld beleidsplan Ouderbetrokkenheid Arnhem en de aanvulling hierop voor ouderbetrokkenheid voor de locaties met een VVE aanbod basis.
- -
Er wordt gewerkt met een kindvolgsysteem en het nieuwe Arnhemse Overdrachtsformulier: `Voor alle kinderen een goede overdracht`*.
- -
Medewerkers zijn aantoonbaar geschoold in bovenstaande kwaliteitseisen en programma’s.
- -
De locatie levert gegevens aan Stichting PAS voor de Arnhemse VVE-monitor.
- -
De locatie neemt deel aan de audits van de Onderwijsinspectie.
- -
De subsidieontvanger neemt deel aan het stedelijk Uitvoeringsoverleg VVE.
- -
Een nieuwe VVE aanbieder krijgt ondersteuning in de kwaliteitsontwikkeling VVE middels een aantal audit bezoeken georganiseerd door Stichting PAS. De nieuwe locatie wordt geacht hier medewerking aan te verlenen en de aanbevelingen op te volgen.
- -
De VVE peuter wordt begeleid door een vaste pedagogisch medewerker. Streven is dat deze pm´er de volledige 12 uur dat de VVE peuter aanwezig is in de begeleiding voorziet (minimaal 9 uur), zodat het aanbod (zoals hierboven beschreven) zo goed mogelijk uitgevoerd kan worden.
- -
Deze vaste VVE pm´er heeft een aantoonbaar taalniveau conform landelijke vereisten
* een ander programma en ook het kindvolgsysteem waarmee wordt gewerkt zal op voorhand aan een VVE-deskundige worden voorgelegd en worden getoetst aan de gestelde kwaliteitseisen.
Diensten
Er is de mogelijkheid van:
- -
Ondersteuning door logopedisten (aanbod Stichting PAS).
- -
Deelname aan kwaliteitsaudits door Stichting PAS.
- -
Deelname aan professionaliseringstrajecten georganiseerd via Stichting PAS, volgens de vastgestelde voorwaarden.
- -
Inzet van een VVE- coach door Stichting PAS.
- -
Ondersteuning en advies t.a.v. VVE door Stichting PAS.
Aanbod van een locatie met een aanbod VVE intensief:
Omschrijving
- -
De locaties VVE- intensief worden jaarlijks door de gemeente Arnhem aangewezen.
- -
Deze locaties werken volgens de VVE principes Actief Betrokken
- -
Op de locatie werkt men met een programma met een rijke leeromgeving, er is sprake van veel intensieve taal-stimulering voor de VVE peuters waarbij interactie tussen peuters onderling centraal staat en er gewerkt wordt met een vast dagritme etc.
- -
Op de locatie werkt men opbrengst gericht (bewust handelen).
- -
Ouders worden ondersteund om ook thuis de taal van hun kinderen te stimuleren.
- -
Het aanbod vindt plaats in een aparte peutergroep van het kindcentrum welke uitsluitend bestaat uit reguliere of VVE- peuters. De groep is minimaal 8 peuters (bij 1 pedagogisch medewerker).
- -
Er zijn minimaal 30% peuters met een VVE indicatie op basis van gewicht op de groep (16 peuters, 2 pedagogisch medewerkers).
- -
Alle peuters met een VVE-indicatie komen 12 uur, verspreid over 4 dagdelen en minimaal 3 dagen.
Kwaliteitseisen voor het VVE aanbod intensief op de locatie
(zoals vastgelegd in het Kwaliteitshandboek VVE Arnhem) :
- -
De medewerkers zijn aantoonbare geschoold zijn in Actief Leren (geënt op de Kaleidoscopische werkwijze) en dit aantoonbaar zichtbaar is in de uitvoering van het aanbod.
- -
Nieuwe medewerkers zijn geschoold met de Arnhemse VVE startcursus: Actief Betrokken
- -
Aantoonbare aandacht is voor taalstimulering conform SLO / aanbodsdoelen: een brede ontwikkeling van het kind staat centraal.
- -
De locatie werkt planmatig - er is een jaarplan, een weekplan en een dagschema in de kwaliteitscyclus van Plan Do Study Act.
- -
De locatie heeft een vastgelegd plan voor ouderbetrokkenheid, waarin actief uitvoering aan wordt gegeven. Dit plan is conform de uitgangspunten het vastgesteld beleidsplan Ouderbetrokkenheid Arnhem en de aanvulling hierop voor ouderbetrokkenheid voor de locaties met een VVE aanbod basis. De locatie werkt met Educatief Partnerschap met ouders.
- -
De locatie werkt met het OVM (Seminarium voor Orthopedagodiek).
- -
Overdracht volgens het nieuwe Arnhemse Overdrachtsformulier: `Voor alle kinderen een goede overdracht` aangevuld met de digitale overdracht uit het OVM. Er wordt gezorgd voor een schriftelijke overdracht met gesprek van VVE-peuters en peuters met specifieke ondersteuningsbehoeften
- -
"Met Woorden in de Weer" (LOGO 3000) wordt als woordenschat methodiek gebruikt.
- -
Een nieuwe VVE aanbieder krijgt ondersteuning in de kwaliteitsontwikkeling VVE middels een aantal audit bezoeken georganiseerd door Stichting PAS . De nieuwe locatie wordt geacht hier medewerking aan te verlenen en de aanbevelingen op te volgen.
- -
De VVE peuter wordt begeleid door een vaste pedagogisch medewerker. Streven is dat deze pm´er de volledige 12 uur dat de VVE peuter aanwezig is in de begeleiding voorziet (minimaal 9 uur), zodat het aanbod (zoals hierboven beschreven) zo goed mogelijk uitgevoerd kan worden.
- -
Deze vaste VVE pm´er heeft een aantoonbaar taalniveau conform landelijke vereisten
- -
Alle professionals op de groep zijn aantoonbaar geschoold op bovengenoemde onderdelen.
- -
Er wordt gewerkt met een VVE- coach op de groep.
- -
Er is een aantoonbare doorgaande lijn en een intensieve samenwerking met het basisonderwijs (educatief aanbod, educatief handelen, ouderbetrokkenheid, pedagogisch-didactisch klimaat begeleiding en zorg). Deze samenwerking bestaat uit een gezamenlijk plan van aanpak van de voorschoolse locatie en de basisschool (of basisscholen) voor de realisatie van de doorgaande lijn. Het plan bevat mimimaal afspraken over de inhoudelijke thema’s waar op de groepen mee wordt gewerkt, ouderbetrokkenheid en de overdracht van peuters naar de basisschool.
- -
De locatie neemt deel aan het MT VVE, waar pedagogisch medewerkers en leerkrachten sturen en afstemmen op bovengenoemde intensieve samenwerking.
- -
De locatie levert gegevens aan Stichting PAS voor de Arnhemse VVE-monitor.
- -
De locatie neemt deel aan de audits van de Onderwijsinspectie.
- -
De subsidieontvanger neemt deel aan het stedelijk kwaliteitsoverleg VVE.
Diensten
Er is de mogelijkheid van:
- -
Ondersteuning door logopedisten (aanbod Stichting PAS).
- -
Deelname aan kwaliteitsaudits door Stichting PAS.
- -
Deelname aan professionaliseringstrajecten georganiseerd via Stichting PAS, volgens de vastgestelde voorwaarden.
- -
Inzet van een VVE- coach door Stichting PAS.
- -
Ondersteuning en advies t.a.v. VVE door Stichting PAS.
Rapportageverplichtingen
De gegevens die van de subsidieontvanger worden gevraagd zijn nodig om de subsidie te kunnen vaststellen en om te kunnen beoordelen of de subsidieontvanger zich aan de subsidieverplichtingen heeft gehouden. De gegevens moeten betrekking hebben op het gehele subsidievak of gelden per ultimo van dat subsidietijdvak, afhankelijk van de aard van de gevraagde gegevens.
Grondslag van de subsidie
De subsidie is op basis van een vaste uurprijs per peuter per jaar en is als volgt opgebouwd:
- 1.
De subsidie voor een subsidieplek regulier voor peuters van ouders die niet in aanmerking komen voor een kinderopvangtoeslag op grond van de Wkkp is gelijk aan het geldende norm uurtarief dat het rijk hanteert voor peuteropvang:
- a.
vermenigvuldigd met het aantal in aanmerking komende peuters,
- b.
vermenigvuldigd met het daadwerkelijk aantal aanwezige uren, minimaal 240 en maximaal 480 uur, onder aftrek van de ouderbijdragen op grond van de geldende ouderbijdragetabel.
- 2.
De subsidie voor een subsidieplek VVE voor doelgroeppeuters van ouders die niet in aanmerking komen voor een kinderopvangtoeslag op grond van de Wkkp is gelijk aan het geldende norm uurtarief dat het Rijk hanteert voor peuteropvang:
- a.
vermenigvuldigd met het aantal in aanmerking komende peuters,
- b.
vermenigvuldigd met 480 uur,
- c.
onder aftrek van de ouderbijdragen op grond van de geldende ouderbijdragetabel.
- 3.
De subsidie voor een subsidieplek VVE voor alleen het 3e en 4e dagdeel voor doelgroeppeuters van ouders die wel voor een kinderopvangtoeslag in aanmerking komen op grond van de Wkkp is gelijk aan het geldende norm uurtarief dat het Rijk hanteert voor peuteropvang:
- a.
vermenigvuldigd met het aantal in aanmerking komende peuters,
- b.
vermenigvuldigd met 240 uur.
- 4.
De subsidie voor een subsidieplek VVE AZC peuters is gelijk aan het geldende norm uurtarief dat het Rijk hanteert voor peuter opvang;
- a.
vermenigvuldigd met het aantal in aanmerking komende peuters,
- b.
vermenigvuldigd met 624 uur.
- 5.
De subsidie voor en subsidieplek VVE peuters voor alleen het 5e dagdeel (Startgroeppeuters) voor doelgroeppeuters van ouders die wel voor een kinderopvangtoeslag in aanmerking komen op grond van de Wkkp is gelijk aan het geldende norm uurtarief dat het Rijk hanteert voor peuteropvang:
- a.
vermenigvuldigd met het aantal peuters,
- b.
vermenigvuldigd met 120 uur.
6 De subsidie voor extra taakuren voor een subsidieplek regulier is een vast bedrag per peuter per jaar.
- 7.
De subsidie voor extra taakuren voor een subsidieplek VVE is een vast bedrag per peuter per jaar.
- 8.
De subsidie voor de huisvestingskosten voor een subsidieplek regulier is een vast bedrag per peuter per jaar.
- 9.
De subsidie voor de huisvestingskosten voor een subsidieplek VVE is een vast bedrag per peuter per jaar.
- 10.
Houders van een Gelrepas krijgen korting op de ouderbijdrage. Gemeente compenseert deze korting aan de subsidieontvanger.
- 11.
Alle ouders met een inkomen lager dan €18.485 wordt de laatste 6 uur gratis aangeboden.
- ·
De subsidie hangt af van het aantal peuters en is gebaseerd op de genormeerde kostprijs per uur per peuter zoals die jaarlijks door het Rijk wordt geïndexeerd en vastgesteld. Verhoogd met een toeslag voor extra taakuren per peuter per jaar en een toeslag voor huisvesting per peuter per jaar.
- ·
AZC Peuters vallen onder de groep VVE Peuters.
- ·
Een reguliere subsidieplek wordt aangeboden gedurende 12 uur per week, gespreid over minimaal 3 of 4 dagdelen gedurende 40 weken per jaar. Daaruit resulteert de vermenigvuldigfactor 240. Voor een subsidieplek AZC gaat het om 12 uur per week gedurende 52 weken per jaar. Voor subsidieplek VVE gaat het om 4 dagdelen/ 12 uur per week, minimaal verdeeld over 3 dagen, gedurende 40 weken per jaar. Daaruit resulteert de vermenigvuldigfactor 480.
Bovenstaande berekeningssystematiek leidt tot de tarieven zoals opgenomen in de tabel op de volgende pagina.
BIJZONDERE PLAATSINGEN VOORSCHOOLSE VOORZIENING
Verlenging van plaatsing
In sommige situaties krijgen de voorschoolse voorzieningen te maken met de vraag naar verlenging van plaatsing van een kind na de leeftijd van 4 jaar:
- 1.
Kinderen van 4 jaar die onvoldoende schoolrijp zijn en die met een verlenging van plaatsing een betere overstap naar het onderwijs kunnen maken.
- 2.
Kinderen die net voor de kerst- of zomervakantie 4 jaar worden en voor wie het beter is de overstap naar onderwijs na de kerst / zomervakantie te maken.
- 3.
Kinderen van 4 jaar voor wie nog niet duidelijk is wat een geschikte vervolgplek is qua opvang/onderwijs (lopende onderzoeken).
Het gaat om een aantal van ongeveer 12 keer per jaar.
Afwijking van de subsidieregels bij plaatsing
- 1.
Kinderen die kort voor de kerst- of zomervakantie jarig zijn mogen tot maximaal 6 weken verlenging krijgen.
- 2.
Kinderen die om reden van ontwikkelingsvraagstukken verlenging nodig hebben mogen tot maximaal 8 weken extra komen.
Voorwaarden
Om voor bovenstaande in aanmerking te komen, moet er bij het kind aantoonbaar passende kinderopvang geboden zijn. Tevens moeten de zorgcoördinator en leidinggevende toestemming hebben gegeven voor akkoord voor verlenging. Daarnaast moet in het dossier aantoonbaar zijn dat verlenging noodzakelijk is.
Afspraak is dat de vastgestelde verlenging gedocumenteerd wordt.