Organisatie | Apeldoorn |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening, regelende een tegemoetkoming in de kosten, verbonden aan de werkzaamheden van de raadsfracties |
Citeertitel | Verordening fractieassistentie (3e wijziging) |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
De aanhef van deze regeling is gewijzigd.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-04-2023 | aanhef, artikel 1, 4, 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, toelichting | 16-03-2023 | 129-2018 | ||
17-03-2020 | 01-04-2023 | wijziging | 28-11-2019 | 108-2019 | |
28-02-2017 | 17-03-2020 | Onbekend | 10-11-2016 www.officielebekendmakingen.nl d.d. 27-02-2017 | 98-2016 |
De raad van de gemeente Apeldoorn;
gelezen het advies van de raadscommissie Dualisering Gemeentebestuur d.d. 26 februari 2002;
gelezen het voorstel van het college d.d. 12 maart 2002, nr. 49a-2002;
gelet op artikel 33, lid 3, en artikel 99, lid 2, van de Gemeentewet;
vast te stellen de navolgende Verordening, regelende een tegemoetkoming in de kosten, verbonden aan de werkzaamheden van de raadsfracties.
De tegemoetkoming van de samengevoegde dan wel gewijzigde fracties wordt met ingang van het kwartaal, volgende op de veranderde situatie als genoemd in het vorige lid, onder a t/m c, verdeeld over de betreffende fracties op basis van het aantal leden waaruit de fracties in de veranderde situatie bestaan.
Het presidium is belast met de uitvoering van deze verordening en maakt aan het begin van ieder kalenderjaar de hoogte van de tegemoetkoming aan de fracties bekend.
De fractie-assistent is bij de uitoefening van diens taken verplicht tot geheimhouding, indien en voor zover geheimhouding is opgelegd als bedoeld in hoofdstuk VA van de Gemeentewet. De fractie-assistent neemt met betrekking tot raadsstukken dezelfde zorgvuldigheid in acht als van de raadsleden wordt verwacht.
Deze verordening treedt in werking met ingang van 1 april 2002 en vervangt de Verordening fractie-assistentie, vastgesteld op 22 december 1994.
Deze verordening kan worden aangehaald als 'Verordening fractieassistentie'.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering d.d. 14 maart 2002
Inwerking getreden d.d. 1 april 2002
Gewijzigd bij besluit d.d. 18 februari 2010 (art. 5, 6 en 7)
Gepubliceerd in Apeldoorns Stadsblad d.d. 3 maart 2010
Inwerking getreden d.d. 1 januari 2010
Gewijzigd bij besluit d.d. 2 december 2010 (artikel 3 en 4)
Gepubliceerd in Apeldoorns Stadsblad d.d.15 december 2010
Inwerking getreden d.d. 1 januari 2011
Gewijzigd bij besluit d.d. 28 november 2019 (artikel 1, 5 en nieuw artikel 9)
Inwerking getreden de dag na elektronische publicatie
Toelichting Verordening fractieassistentie
Deze verordening geeft uitvoering aan artikel 33, leden 2 en 3 van de Gemeentewet. Dit artikel is door de Wet dualisering gemeentebestuur ingrijpend gewijzigd. Het legt vast dat voor politieke groeperingen een recht op fractieondersteuning bestaat. De uitwerking van deze rechten moet bij verordening geregeld worden.
Fractieondersteuning vindt zijn vorm in een financiële ondersteuning. De hoogte van het budget voor fractieondersteuning zal in de gemeentebegroting moeten worden opgenomen en dus door de raad worden vastgesteld.
Indien er tijdens de raadsperiode één of meer leden zich afsplitsen van een fractie en zelfstandig gaan optreden of twee of meer fracties als één fractie gaan optreden dan wel één of meer leden van een fractie zich aansluiten bij een andere fractie, wordt de tegemoetkoming met ingang van het kwartaal volgend op de veranderde situatie voor uitsluitend de betreffende fracties aangepast. De aanpassing van de vergoeding geldt uitsluitend voor de fracties als bedoeld in artikel 6 van het Reglement van orde van de raad. Het lid of die leden die zich afsplitsen van een fractie en zelfstandig gaan optreden worden niet als fractie in de zin van artikel 6 van het Reglement van orde van de raad beschouwd.
Onderzoek naar het verslag door de accountant wordt meegenomen met de controle op de jaarrekening. Uit het accountantsverslag van de accountant aan de raad kan naar voren komen dat er een verrekening dient plaats te vinden met het verstrekte (kwartaal)voorschot. Indien niet verrekend kan worden, bijvoorbeeld omdat een fractie uit de raad verdwijnt, zal de raad het ten onrechte uitgekeerde voorschot kunnen terugvorderen.
De fracties wordt grotendeels de vrijheid gelaten voor wat betreft de inhoudelijke besteding van de fractieondersteuning. Minimumvoorwaarde is wel dat de bijdrage besteed wordt aan raadswerkzaamheden. Verder is een aantal doelen genoemd waarvoor de bijdrage niet gebruikt mag worden. Daarmee wordt onder andere voorkomen dat met de bijdrage verkiezingscampagnes worden gefinancierd en dat raadsleden hun eigen vergoeding voor het raadswerk (vastgelegd in het Rechtspositiebesluit raads- en commissieleden) aanvullen met de bijdrage voor fractieondersteuning.
Individuele opleidingen voor raads- en commissieleden dienen bekostigd te worden uit het daarvoor beschikbare individuele budget en dus niet uit de bijdrage voor fractieondersteuning.
De reserve bestaat uit het niet gebruikte deel van voorgaande jaren. Dit bedrag mag niet eindeloos groeien. De reserve is dan ook gebonden aan een maximum.
Omdat het bij uitstek om politieke ondersteuning gaat kan deze inhoudelijk niet te zeer gedetailleerd bij verordening geregeld worden. Het presidium heeft de bevoegdheid om middels nadere regels te bepalen welke kosten er niet en welke wel ten laste van de het fractiebudget mogen worden gebracht.
Met betrekking tot de reserve is het van belang dat goed wordt omgegaan met de splitsing van een fractie. Lid 6 regelt dat de reserve naar evenredigheid verdeeld wordt over de nieuw ontstane fracties.