Organisatie | Bloemendaal |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Aanwijzingsbesluit APV Bloemendaal 2017 |
Citeertitel | Aanwijzingsbesluit APV Bloemendaal 2017 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp |
Dit aanwijzingsbesluit vervang per 10 januari 2017 het Aanwijzingsbesluit APV Bloemendaal 2010.
Algemene plaatselijke verordening Bloemendaal 2017
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
10-01-2017 | Nieuwe regeling | 06-02-2017 | 2017001675 |
Het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester van Bloemendaal;
gelet op de Algemene plaatselijke verordening Bloemendaal 2017;
Burgemeester en wethouders voornoemd,
De secretaris,
W. Atsma
de burgemeester,
B.B. Schneiders
De burgemeester voornoemd,
B.B. Schneiders
TOELICHTING AANWIJZINGSBESLUIT APV BLOEMENDAAL 2017
Plattegrond behorende bij artikel 18 van het Aanwijzingsbesluit APV Bloemendaal 2017;
Betreft de aanwijzing van de gebieden als bedoeld in artikel 5.48 van de Algemene plaatselijke verordening Bloemendaal 2017.
Het Aanwijzingsbesluit Algemene plaatselijke verordening Bloemendaal 2017 – hierna: het aanwijzingsbesluit – is een herziening van het bestaande aanwijzingsbesluit, dat op grond van de vorige Algemene plaatselijke verordening genomen is.
De APV geeft het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester op grond van verschillende bepalingen in de APV de bevoegdheid om door middel van een aanwijzingsbesluit aan een bepaalde gedraging een bepaald rechtsgevolg te verbinden.
Daarnaast hebben het college van burgemeester en wethouders en de burgemeester op grond van bepalingen in de APV de bevoegdheid om door middel van een aanwijzingsbesluit een bepaald rechtsgevolg, dat de APV aan een bepaalde gedraging verbindt, weer ongedaan te maken.
Vorige algemene plaatselijke verordeningen voorzagen ook al in de bevoegdheid van burgemeester en wethouders en de burgemeester tot het nemen van aanwijzingsbesluiten. Dit Aanwijzingsbesluit APV Bloemendaal 2017 voorziet in één overzichtelijk geheel van alle aanwijzingsbesluiten op grond van de APV. Dit aanwijzingsbesluit herzien wij, zoals nu, bij wijziging van enkele onderdelen in zijn geheel zodat het overzicht net als bij de regels in de APV zelf bewaard blijft. Op die manier draagt dit aanwijzingsbesluit bij aan een betere informatievoorziening van belanghebbenden.
Daarnaast is van belang dat wij door middel van één besluit, waarin alle aanwijzingen zijn opgenomen, een integrale afweging kunnen maken van alle mogelijkheden, die de APV biedt, om verboden, die betrekking hebben op het gebruik van de openbare ruimte, in te stellen dan wel te laten vervallen.
Het verspreiden van gedrukte of geschreven stukken of afbeeldingen valt onder het grondwettelijk recht van vrije meningsuiting. Om die reden kan de gemeente niet een algemeen verbod instellen op het verspreiden van stukken en afbeeldingen. Een algemeen verbod betekent een inbreuk op de vrijheid van meningsuiting op grond van artikel 7 van de Grondwet. De aanwijzing beperkt zich daarom tot die plaatsen waar het verspreiden van stukken en afbeeldingen de meeste overlast veroorzaakt en voorafgaand toezicht door middel van een ontheffingenstelsel wenselijk is: het strand en de Kop van de Zeeweg en de winkelstraten in Bloemendaal, Overveen, Vogelenzang en Bennebroek. Door deze aanwijzing blijven er in Bloemendaal voldoende middelen over om gedachten en gevoelens te openbaren. Het verbod geldt immers niet voor het huis-aan-huis verspreiden of aan huis bezorgen van gedrukte of geschreven stukken en afbeeldingen. Bovendien kan het college ontheffing verlenen van het verbod.
Net als bij het verspreiden van stukken en afbeeldingen geldt voor deze aanwijzing dat de gemeente het optreden van genoemde personen niet ongelimiteerd kan beperken. De aanwijzing van verbodsplaatsen mag niet tot gevolg hebben, dat de gemeente het optreden op de weg praktisch onmogelijk maakt. Om die reden heeft de gemeente plaatsen aangewezen, waar het optreden van personen de meeste overlast veroorzaakt en voorafgaand toezicht door middel van een ontheffingenstelsel wenselijk is. Door deze aanwijzing blijven er in Bloemendaal voldoende mogelijkheden over om in deze vorm gedachten en gevoelens te openbaren. Het college kan voor de plaatsen, waar het verbod door deze aanwijzing geldt, ontheffing verlenen.
Dit onderdeel van het aanwijzingsbesluit maakt het mogelijk om het alcoholgebruik op voor publiek toegankelijke plaatsen buiten de horeca inrichtingen te reguleren. Het verbod geldt niet voor terrassen, die behoren tot horecabedrijven als bedoeld in artikel 1 van de Drank- en Horecawet en voor plaatsen, die geen horecabedrijf zijn en waarvoor een ontheffing om drank te schenken op grond van deze wet is verleend. Op deze manier komt ook het schenken van drank op straat onder het toezicht te staan door middel van het ontheffingenstelsel van de Drank- en Horecawet. Dit toezicht is ingesteld op grond van het belang van de openbare orde.
Het strand vervult diverse functies, waarvan er twee met elkaar strijdig zijn. Het betreft de functies van het strand voor de dagrecreatie en voor het laten verblijven en laten lopen van honden. Om die reden wijst dit onderdeel van het aanwijzingsbesluit delen van het strand aan waar het tijdens het strandseizoen (15 mei t/m 15 september) verboden is honden te laten verblijven of te laten lopen, zodat zij de dagrecreatie daar niet verstoren. Het betreft het gehele strand van Bloemendaal met uitzondering van het gedeelte tussen de strandopgang bij het strandpaviljoen Parnassia en strandpaal genummerd 59.500. Op dit laatste gedeelte is het laten loslopen en verblijven van honden wel toegestaan.
In verband met de bruikbaarheid van het strand voor de verschillende recreatieve functies die het vervult, is gekozen voor een algemeen verbod van verontreiniging door honden. De strafbaarheid wordt opgeheven indien de eigenaar of houder er voor zorg draagt dat de uitwerpselen onmiddellijk worden verwijderd.
De aanwijzing is een gevolg van het (al eerder) van kracht worden van een algemeen verbod in de APV om in de gemeente grote voertuigen te parkeren. Het parkeren van grote voertuigen is een bron van overlast niet alleen in de bebouwde maar ook ongebouwde gebieden. Om het parkeren van grote voertuigen niet helemaal onmogelijk te maken voorziet deze aanwijzing in plaatsen waar genoemd verbod niet geldt omdat het daar het minst bezwarend is.
Er is gekozen voor een algemene regel voor aangewezen plaatsen en het is slechts verboden als de openbare orde wordt verstoord, de openbare veiligheid, de volksgezondheid of het milieu in gevaar komen. Op voorhand is gekozen om het ventverbod van toepassing te verklaren op het strand, de strandopgangen en de Kop van de Zeeweg. Alleen met een vergunning kan op deze plaatsen worden gevent.
De aanwijzing vloeit voort uit het instellen van een algemeen verbod in de APV tot het innemen van ligplaatsen voor vaartuigen, waaronder woonschepen en pleziervaartuigen. Om toch gelegenheid te bieden voor pleziervaartuigen om ligplaats in te nemen is gekozen voor het aanwijzen van openbaar water, waar dit het minst bezwarend is. Voor het innemen van een ligplaats voor woonschepen geldt sinds 1 november 2003 een vergunningsplicht.
Vanuit het overlegorgaan Nationaal Park Zuid-Kennemerland is gevraagd de APV aan te passen, zodat boswachters kunnen bekeuren als ‘wandelaars’ naar munitie in de duinen ‘zoeken’. Er zijn vele gevaarlijke situaties door de boswachters gesignaleerd waartegen vooralsnog niet tegen opgetreden kon worden. Aangezien dit niet enkel geldt voor het duingebied maar ook voor het strand, is het verbod ook voor het strand van toepassing tot aan de verste laagwaterlijn. Alleen het duingebied ten noorden van de Zeeweg heeft veel explosieve geschiedenis. Het gebied ten zuiden van de Zeeweg is niet meegenomen, omdat het gebied minder toegankelijk is en minder historisch belast.