Organisatie | Wormerland |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Algemene Subsidieverordening gemeente Wormerland |
Citeertitel | Algemene Subsidieverordening gemeente Wormerland 2005 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
specifieke subsidieregels peuterspeelzaalwerkExterne link
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-05-2007 | 01-03-2012 | wijziging | 03-04-2007 - | - | |
31-07-2005 | 01-03-2012 | nieuwe regeling | 31-05-2005 Aktief, 16-06-2005 | Onbekend | |
31-07-2005 | nieuwe regeling | 31-05-2005 Aktief, 19-06-2005 |
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Voor de toepassing van deze verordening wordt verstaan onder:
budgetsubsidie: een subsidie die op grondslag van gedefinieerde producten en prestaties wordt verstrekt aan instellingen waarbij een uitwerkingsovereenkomst met de instelling wordt afgesloten. Subsidiëring geschiedt voor een periode van drie jaar. Het college kan besluiten om de periode te verkorten.
Artikel 1.2 Reikwijdte van de algemene subsidieverordening
Deze verordening is van toepassing op de subsidiëring van alle activiteiten die door instellingen (of ieder ander rechtspersoon) worden uitgevoerd indien:
Maatschappelijke participatie: peuterspeelzalen, openbare bibliotheek, buurthuiswerk, muziekonderwijs, amateurkunst, cultureel erfgoed, professionele kunst en cultuur, verenigingssport, gehandicaptensport, vorming en bewustwording, recreatie en ontmoeting, sporthallen/zwembad, straathoekwerk;
Natuur, landschap en monumenten: gemeentelijke monumenten
Bestuur en organisatie: contactcommissies, wijkbeheer
Onderwijs: onderwijssubsidies,schoolsporttoernooien
Zorg: Algemeen maatschappelijke zorg, eerste hulp bij ongelukken, gemeentelijke indicatiestellingen Wet maatschappelijke ondersteuning en effectuering
In aanvulling op de Algemene subsidieverordening stelt de raad beleidsregels vast. Te subsidiëren activiteiten dragen bij aan het realiseren van de in de beleidsregels beschreven doelstellingen.
Artikel 1.4 Beleidsregel voor het verstrekken van meerjarige subsidies
In de beleidsregels voor het verstrekken van meerjarige subsidies stelt de raad per beleidsterrein (product) vast de doelstelling, meerjarige subsidievormen, de subsidienormen, de subsidiecriteria en de verdeelregels.
Artikel 1.5 Beleidsregel voor het verstrekken van projectsubsidies
In de beleidsregels voor het verstrekken van projectsubsidies stelt de raad het volgende vast:
Hoofdstuk 2 Verplichtingen van de subsidieontvanger en bepalingen betreffende de financiën van de subsidieontvangen
Artikel 2.2 Aanvullende verplichtingen subsidieontvanger
Het college kan naast de bepalingen in deze verordening aanvullende verplichtingen opleggen als bedoeld in artikel 4:37 Awb punt d, e en g inzake:
_ het stellen van zekerheid voor verleende voorschotten;
_ het beperken of wegnemen van de nadelige gevolgen van de subsidie voor derden.
Artikel 2.3 Bepalingen betreffende de financiën van de subsidieontvanger
De in lid 1 genoemde toestemming wordt gegeven indien:
_ de bestemming van de reservering en het vormen van voorzieningen passen binnen de doelstelling van de activiteiten waarvoor de gemeente subsidie verleent;
_ de hoogte van de reservering(en) en voorziening(en) – naar het oordeel van het college – redelijkerwijs in verhouding staan tot de bestemming van de reserves en voorzieningen;
Artikel 3.3 Periodieke en jaarlijkse gegevens bij een aanvraag voor een budgetsubsidie
Bij een aanvraag voor een budgetsubsidie dient jaarlijks overlegd te worden:
een sluitende begroting voor het boekjaar waarvoor de subsidie wordt aangevraag waarin de volgende gegevens zijn opgenomen:
- een overzicht van de geraamde baten en lasten van de activiteiten waarvoor subsidie wordt aangevraagd;
- een vergelijking met de begroting van het lopende boekjaar en de gerealiseerde baten en lasten van het jaar, voorafgaand aan het lopende jaar;
Artikel 3.4 Gegevens bij een aanvraag voor een meerjarige waarderingssubsidie
Bij een aanvraag voor een meerjarige waarderingssubsidie dient de aanvrager de volgende gegevens te overleggen:
Artikel 4.1 Beschikking tot subsidieverlening
De beschikking vermeldt een omschrijving van de activiteiten waarvoor subsidie wordt verleend en de verplichtingen die door het college aan de verleende subsidie worden verbonden.
Hoofdstuk 5 Subsidievaststelling
De beschikking tot subsidievaststelling stelt het bedrag van de subsidie vast en geeft aanspraak op betaling van het vastgestelde bedrag onder verrekening van voorschotten.
Artikel 5.3 Gegevens bij de aanvraag tot vaststelling van een budgetsubsidie
De aanvraag om een beschikking tot subsidievaststelling van een budgetsubsidie gaat vergezeld van:
- het verslag bestaat uit een balans en een jaarrekening inclusief de toelichting;
- het verslag bevat een vergelijking tussen de rekening en de begroting van het jaar waarin de subsidie is verleend en de rekening voorafgaand aan het jaar waarin de subsidie is verleend;
Artikel 5.4 Gegevens bij de aanvraag tot vaststelling van een waarderingssubsidie
Door het college kan ten behoeve van de subsidievaststelling om nadere gegevens worden verzocht.
In voorkomende gevallen wordt de instelling hiervan op de hoogte gesteld via de beschikking tot subsidieverlening.
Het college kan in individuele gevallen voor één of meer subsidieverplichtingen van de subsidieaanvrager of de subsidieontvanger ontheffing verlenen van deze verordening of van de
Het college kan van het bepaalde in deze verordening afwijken in gevallen waarin deze verordening of een van de beleidsregels niet voorzien, tot onbillijkheid leiden of tot situaties leiden waarmee geen
Deze verordening treedt in werking 6 weken na publicatie van het besluit tot vaststelling van deze verordening en is van toepassing voor subsidie-aanvragen vanaf het subsidiejaar 2006 en aanvragen
voor het subsidiejaar 2005 die worden ontvangen na in werking treding van deze verordening.
Artikel 6.4 Intrekken oude regelingen
Gelijktijdig met het in werking treden van de Algemene subsidieverordening gemeente Wormerland 2005 worden ingetrokken:
Artikel 6.6 Afbouwregeling en toegroeiregeling
Aldus besloten in de openbare vergadering
van de Raad der gemeente Wormerland,
gehouden op 31 mei 2005
de griffier, de voorzitter,
Mr. I. P. Vrolijk P. C. Tange
Op grond van de Algemene wet bestuursrecht is in beginsel een wettelijk voorschrift (= verordening) vereist dat regelt voor welke activiteiten subsidie kan worden verstrekt. In de algemene
subsidieverordening worden de elementen van de subsidieverhouding geregeld, die
gemeenschappelijk zijn aan elke subsidie. De verordening bevat voornamelijk de formele regels over
de rechten en plichten van enerzijds de gemeente en anderzijds de subsidieontvanger. Niet
gemeenschappelijke elementen worden in een beleidsregel ondergebracht. Een beleidsregel is een
aanvulling op de algemene subsidieverordening, geen vervanging.
Referentiekader voor het verstrekken van subsidie
Een subsidieaanvraag wordt getoetst aan de hand van de volgende zaken:
a.de algemene subsidieverordening om te beoordelen of een subsidieaanvraag voldoet aan de
gestelde eisen voor de vorm en de vereiste informatie;
b.de bepalingen in de beleidsregel die betrekking heeft op de activiteiten waarvoor subsidie
c.het door de raad vastgestelde inhoudelijke beleid op het beleidsterrein (of de beleidsterreinen)
waar de aanvraag betrekking op heeft.
Er zijn twee soorten subsidies:
Het doel dat de gemeente met de subsidies beoogt is veelal bepalend voor de keuze voor een
subsidiesoort. Binnen de meerjarige subsidies is gekozen is voor een onderscheid in twee vormen
Elke meerjarige subsidie die de gemeente Wormerland verleent, valt onder één van deze twee
_ budgetsubsidies: dit zijn subsidies waarop de overheid inhoudelijk wil sturen. De rol
van de gemeente is voorwaardenscheppend en beleidsinhoudelijk. De
gemeente geeft aan welke gedefinieerde producten en prestaties zij
bij een bepaalde voorziening verlangt en pleegt hiertoe overleg met
de betrokken instelling. De hoogte van de budgetsubsidie wordt voor
een bepaalde periode (maximaal drie jaar) vastgelegd, behoudens
Door middel van het ondertekenen van een uitwerkingsovereenkomst
verplicht de subsidieontvanger zich om de activiteiten te verrichten
en de overeengekomen producten en prestaties te leveren waarvoor
de subsidie is verleend. De gemeente heeft er voor gekozen om
uitsluitend budgetsubsidies te verlenen aan instellingen die een of
meer beroepskrachten in dienst hebben. De gemeente zal in principe
uitsluitend een budgetsubsidie verlenen aan die instellingen waarmee
de gemeente op basis van het lokaal beleid sturing wenst te geven via
productafspraken en afspraken inzake de te leveren prestaties.
_ waarderingssubsidie: de waarderingssubsidie is bestemd voor organisaties waar degemeente inhoudelijk weinig wenst te sturen. De subsidie heeft geen directe relatie met de feitelijke kosten van de activiteiten van de organisatie. Uit waardering en onderkenning van het belang van de activiteiten van de organisatie voor de inwoners van Wormerland wordt aan bepaalde organisaties een waarderingsbedrag toegekend.
Welke organisaties dit precies betreft (en welke eventuele
voorwaarden er aan de subsidieverstrekking worden gesteld) zal
nader uitgewerkt worden in de beleidsregels voor de te
onderscheiden beleidsterreinen.
De hoogte van de waarderingssubsidie wordt bepaald met behulp van
een normbedrag en objectieve kwantitatieve gegevens (bijvoorbeeld
een vast normbedrag per lid) of op basis van een jaarlijks door de
instelling in te dienen activiteitenprogramma met bijbehorende
De projectsubsidie is bedoeld voor het subsidiëren van een éénmalige activiteit of een project met een
éénmalig of experimenteel karakter. In een beleidsregel voor projectsubsidies of voor een beleidsterrein stelt de raad o.a. de verdeelregels vast. Bij besluit stelt de raad de hoogte van het
subsidieplafond voor deze deelverordening vast.
Het subsidiebedrag voor de personele kosten van een instelling wordt jaarlijks verhoogd met de
loonkostenstijging in die sector. Omdat de CAO-uitkomsten niet altijd tijdig bekend zijn, wordt voorgesteld om te werken met een vertraging van één jaar : dus het CAO- cijfer van 2005 bepaalt de
vergoeding van de loonkostenstijging voor het subsidiejaar 2006 etc. Om te voorkomen dat er directe
koppeling blijft bestaan tussen de indexering van de budgetsubsidie (gemeentelijk beleid) en het
personeelsbeleid van een instelling (autonoom beleid instelling), wordt voorafgaande aan een nieuwe
meerjarige budgetperiode aan de hand van een reeks recente jaarrekeningen (minimaal twee jaar)
overeengekomen wat een redelijke verhouding is voor de personele kosten ten opzichte van de
overige (niet personele) kosten. Deze verhouding is dan voor de hele budgetperiode (veelal 3 jaar)
maatgevend voor de berekening van de loon- en prijscompensatie.
Reikwijdte van de algemene subsidieverordening
In artikel 1.2, eerste lid sub b worden de beleidsterreinen opgesomd op het gebied van welzijn, sport
en cultuur waarvoor sprake is van subsidieverstrekking. De begrippen sluiten zo veel mogelijk aan bij
de Welzijnswet en de omschrijving in de gemeentelijke productenbegroting.
De opsomming is niet uitputtend. De raad kan andere beleidsterreinen aanwijzen waarop de algemene
subsidieverordening van toepassing is. Zie lid 2 van dit artikel.
In het algemeen kan gesteld worden dat aanvragers van een subsidie rechtspersoonlijkheid moeten
bezitten (art. 2.1) en niet gericht op het maken van winst. In de praktijk zullen het vaak stichtingen en
verenigingen zijn die subsidie aanvragen.
Het college kan besluiten in afwijking van de verordening subsidie te verlenen aan anderen. Daarbij
kan worden gedacht aan informele organisaties, zoals een 5 mei-comité, oranjecomité. Het kan ook
voorkomen dat subsidie wordt verstrekt aan een bedrijf (b.v. NV Sportfondsen Nederland voor de
exploitatie van de sporthal en het zwembad) of aan particulieren (in de binnenkort te verwachten