Organisatie | Loon op Zand |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Reglement van Orde voor vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad van de gemeente Loon op Zand 2017 |
Citeertitel | Reglement van Orde voor vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad gemeente Loon op Zand |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Gemeentewet, art. 16
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2017 | 14-11-2018 | Actualisering en verwerking nieuwe afspraken vergaderingen | 15-12-2016 Onbekend | Onbekend |
Reglement van orde voor vergaderingen en andere werkzaamheden van de raad van de gemeente Loon op Zand 2017
Hoofdstuk 1. Algemene bepalingen
Artikel 3. De agendacommissie en het vaststellen van vergaderingen
Als een raadslid is verhinderd kan hij zich laten vervangen door een fractiegenoot.
Artikel 5. Onderzoek geloofsbrieven en beëdiging raadsleden
Deze onderzoekt de geloofsbrieven en de daarop betrekking hebbende stukken van de nieuw benoemde raadsleden en brengt vervolgens advies uit aan de raad over de toelating van de nieuw benoemde raadsleden tot de raad. Indien van toepassing, wordt van een minderheidsstandpunt melding gemaakt in dit advies.
Na een raadsverkiezing roept de voorzitter de toegelaten raadsleden op om in de eerste raadsvergadering in nieuwe samenstelling, bedoeld in artikel 18 van de Gemeentewet, de voorgeschreven eed of verklaring en belofte af te leggen. Nieuwe raadsleden worden bij aantreden tevens gewezen op de voorschriften in het integriteitsbeleid van de raad.
Artikel 6. Benoeming wethouders
Bij de benoeming van een wethouder stelt de raad een commissie in bestaande uit drie raadsleden. De commissie onderzoekt of benoeming van de kandidaat voldoet aan de vereisten van de artikelen 36a, 36b, 41b, eerste, derde en vierde lid, en 41c, eerste lid, van de Gemeentewet en brengt vervolgens advies uit aan de raad over de benoeming tot wethouder.
Artikel 7. Fracties en fractieondersteuners
wordt gebruikt met ingang van de eerstvolgende raadsvergadering na naamswijziging.
6.Raadsleden en fractieondersteuners houden zich aan de voorschriften van de door de
raad vastgestelde gedragscode.
7.Een fractieondersteuner assisteert raadsleden van een fractie bij het raadswerk. Het
seniorenconvent bepaalt het maximum aantal fractieondersteuners per fractie.
Fractieondersteuners ontvangen een door de raad vastgestelde vergoeding.
8.De fractieondersteuner wordt door de fractievoorzitter bij de griffier aangemeld. De griffier
draagt zorg voor het opstellen en het actueel houden van een register van
fractieondersteuners. Wijzigingen in de samenstelling van de fractieondersteuners worden
door de fractievoorzitter terstond gemeld aan de griffier.
9.Een fractieondersteuner dient te voldoen aan de in de artikelen 10,11,12, 13 en 15 van
de Gemeentewet gestelde eisen voor het bekleden van het raadslidmaatschap.
10.Fractieondersteuners dienen schriftelijk een verklaring en belofte als bedoeld in artikel 14
van de Gemeentewet aan de burgemeester te overleggen, toegespitst op hun functie als
11.Een krachtens dit artikel geregistreerde fractieondersteuner
kan tijdens de beeldvormende en opiniërende ronde en in werkgroepverband de fractie waar hij bij aangesloten is vertegenwoordigen.
12.Het fractieondersteunerschap eindigt in ieder geval met het einde van de zittingsperiode
van de raad. Het fractieondersteunerschap eindigt tevens wanneer de fractieondersteuner
niet meer voldoet aan de eisen als genoemd in lid 9.
13.Het fractieondersteunerschap eindigt wanneer de fractie die de fractieondersteuner heeft
aangemeld, bij de griffier de fractieondersteuner afmeldt of wanneer de fractieondersteuner
14.Indien een fractie blijkens een schriftelijke verklaring aan de raadsvoorzitter niet langer vertegenwoordigd is in de raad, vervalt het fractieondersteunerschap van deze fractie.
Hoofdstuk 2. Raadsvergaderingen
Artikel 8. Raadsvergadering, oproep en voorlopige agenda
dag en/of aanvangstijd bepalen of een andere vergaderplaats aanwijzen.
5.De voorzitter zendt ten minste 13 dagen voor een raadsvergadering de raadsleden een
schriftelijke oproep en de voorlopige agenda die door de agendacommissie is vastgesteld
met de daarbij behorende stukken, met uitzondering van de in artikel 25, eerste en tweede
lid, van de Gemeentewet bedoelde stukken.
6.Als een aanvullende agenda als bedoeld in artikel 9, eerste lid, wordt vastgesteld, wordt
deze met de daarbij behorende stukken zo spoedig mogelijk, doch uiterlijk 48 uur voor aanvang van de raadsvergadering aan de leden gezonden.
Artikel 10. vaststellen agenda; aanvullende agenda;
De agenda wordt bij aanvang van een raadsvergadering door de raad vastgesteld. Op voorstel van een lid van de raad of van de voorzitter kan de raad onderwerpen aan de agenda toevoegen of van de agenda afvoeren. Ook kan op voorstel van een lid van de raad of van de voorzitter de raad besluiten de volgorde van behandeling van de agendapunten te wijzigen.
Als omtrent de inhoud van stukken op grond van artikel 25, eerste of tweede lid, van de Gemeentewet geheimhouding is opgelegd, kunnen deze stukken onder berusting van de griffier blijven en verleent deze de raadsleden op verzoek inzage. In overleg met de agendacommissie kan hiervan af worden geweken en kunnen deze stukken onder voorwaarden worden verstrekt aan de raad. Is geen geheimhouding opgelegd maar zijn de stukken wel vertrouwelijk dan volgen deze stukken de route van de reguliere vergaderstukken voorzien van het kenmerk VERTROUWELIJK.
Na het sluiten van de beraadslaging en voordat de raad tot stemming overgaat, kunnen raadsleden hun voorgenomen stemgedrag toelichten.
Artikel 19. Stemming; procedure hoofdelijke stemming
Een raadslid dat zich bij het uitbrengen van zijn stem vergist, kan deze vergissing herstellen totdat het volgende raadslid heeft gestemd. Bemerkt het raadslid zijn vergissing pas later, dan kan deze nadat de voorzitter de uitslag van de stemming bekend heeft gemaakt aantekening vragen van zijn vergissing. Dit brengt geen verandering in de uitslag van de stemming.
De leden, de voorzitter, de wethouders, de griffier, de secretaris en degenen, die gebruik hebben gemaakt van het inspreekrecht, hebben het recht, een voorstel tot verandering aan de raad te doen, indien de notulen onjuistheden bevatten of niet duidelijk weergeven hetgeen gezegd of besloten is. Een schriftelijk voorstel tot verandering dient uiterlijk de dag voor de vergadering bij de griffier te worden ingediend.
Paragraaf 4. Besloten raadsvergaderingen
Artikel 24. Toepassing reglement op besloten vergaderingen
Op besloten raadsvergaderingen is dit reglement van overeenkomstige toepassing voor zover dat niet strijdig is met het besloten karakter van de vergadering.
Artikel 26. Opheffing geheimhouding
Als de raad op grond van de artikelen 25, derde en vierde lid, 55, tweede en derde lid, of 86, tweede en derde lid, van de Gemeentewet voornemens is de geheimhouding op te heffen, wordt, als het orgaan dat geheimhouding heeft opgelegd daarom verzoekt, daarover in een besloten raadsvergadering met het desbetreffende orgaan overleg gevoerd.
Hoofdstuk 3. Bevoegdheden, instrumenten raadsleden
Artikel 34. Schriftelijke vragen
Als de vragen ten minste 48 uur voor aanvang van een raadsvergadering zijn ingediend, vindt mondelinge beantwoording plaats in de eerstvolgende raadsvergadering, tenzij het college of de burgemeester de griffier gemotiveerd in kennis stelt dat dit onmogelijk is, waarbij tevens aangegeven wordt binnen welke termijn beantwoording zal plaatsvinden.
Voorafgaand aan elke opiniërende ronde kunnen er technische schriftelijke vragen worden gesteld over de voorstellen die tijdens de komende opiniërende ronde worden behandeld. Deze a-politieke vragen worden door de griffier in de organisatie uitgezet. De antwoorden op deze vragen worden voorafgaand aan de raadsvergadering aan de raad verzonden.
Voor aanvang van de raadsvergadering om 19:30 uur is er een vragenhalfuur, tenzij er bij de voorzitter geen vragen zijn ingediend. In bijzondere gevallen kan de agendacommissie bepalen dat het vragenhalfuur op een ander tijdstip wordt gehouden of schriftelijk wordt afgehandeld. Het vragenhalfuur eindigt uiterlijk om 20:00 uur.
Raadsleden en/of inwoners die tijdens het vragenhalfuur vragen wil stellen, melden dit onder aanduiding van het onderwerp en ten minste 10 uur voor aanvang van het vragenhalfuur bij de voorzitter. Zo spoedig mogelijk daarna worden alle raadsleden en het college door de griffier in kennis gesteld van de ingediende vragen.