Organisatie | Loon op Zand |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening van de gemeenteraad van de gemeente Loon op Zand houdende regels omtrent de heffing en invordering leges Legesverordening 2017 |
Citeertitel | Legesverordening 2017 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp | |
Externe bijlage | Tabel 2017 |
Deze regeling vervangt de Legesverordening 2016.
Deze regeling is gerectificeerd op 13-09-2018.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
04-01-2017 | 01-01-2018 | nieuwe regeling | 14-12-2016 | . |
De raad van de gemeente Loon op Zand;
gezien het voorstel van het college van burgemeester en wethouders d.d. 8 november 2016,
gelet op de artikelen 156, eerste en tweede lid, aanhef en onderdeel h en 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet en de artikelen 2, tweede lid, en 7 van de Paspoortwet;
vast te stellen de navolgende “Verordening op de heffing en invordering van leges 2017”. (Legesverordening 2017).
Onder de naam "leges" worden rechten voor:
een en ander zoals genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.
Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst of van de Nederlandse identiteitskaart, dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend of de handelingen zijn verricht.
Artikel 4 Zakelijke vrijstellingen
De in deze verordening genoemde leges worden, voor zover daarin niet reeds op andere plaatsen van deze verordening is voorzien, niet geheven voor:
de vergunningen, bedoeld onder 2.3.1 van de Tarieventabel, die na tevoren reeds verleend, doch ingetrokken of vervallen zijn, andermaal verleend worden en de vergunningen, bedoeld in die nummers 2.3.1 welke dienen ter vervanging van dezelfde doch voor een bepaalde proeftijd verleende vergunningen, een en ander indien geen uitbreiding of verandering van de oorspronkelijke aanvrage heeft plaatsgehad en evenmin terugbetaling ter zake op grond van het nummer 2.3.1 is geschied, noch de begroting van kosten, bedoeld in nummer 2.3.1 wegens stijging der bouwkosten is verhoogd, in welk geval de leges naar de nieuwe kostenbegroting worden berekend onder verrekening van de reeds betaalde leges;
diensten met betrekking tot een aanvraag tot verlening of gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning of wijziging van voorschriften van een omgevingsvergunning, voor zover die aanvraag betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een inrichting als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder e, van de Wabo;
Artikel 4A Vrijstellingen vrijwilligersorganisaties
Vrijwilligersorganisaties zijn vrijgesteld van de gemeentelijke leges indien aan de onderstaande criteria wordt voldaan:
Artikel 5 Maatstaf van heffing en tarieven
Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een projectuitvoeringsbesluit als bedoeld in artikel 2.10 van de Crisis- en herstelwet bedraagt het tarief de som van de bedragen die op grond van deze verordening verschuldigd zouden zijn voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, ontheffing, vrijstelling of enig ander besluit in het kader van de ontwikkeling en verwezenlijking van het project, voor zover het projectuitvoeringsbesluit strekt ter vervanging van deze besluiten, zoals bedoeld in artikel 2.10, derde lid, van de Crisis- en herstelwet.
De leges worden geheven bij wege van een mondeling, dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur.
Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.
Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend als bedoeld in artikel 26 van de Invorderingswet 1990.
Artikel 9 Vermindering of teruggaaf
Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling.
Artikel 10 Overdracht van bevoegdheden
Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening in de loop van het kalenderjaar, indien de wijzigingen:
Artikel 11 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders
Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.
b. indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in artikel 13, tweede lid,
a.opgenomen datum van ingang van de heffing, blijft de in het eerste lid genoemde verordening gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover de heffing van de leges hiervoor in die periode plaatsvindt.
Behorende bij de Legesverordening 2017
Thans geldt de "Legesverordening 2016”, deze is door u vastgesteld op 3 december 2015.
Op basis van eerder door de gemeenteraad geformuleerde uitgangspunten worden de tarieven in zijn algemeenheid met het inflatiepercentage van 1 % verhoogd.
De maximale tarieven van de paspoorten worden ingaande 1 januari 2017 van Rijkswege verhoogd naar € 64,70. De leges identiteitskaarten worden ingaande 1 januari 2017 van Rijkswege ook verhoogd naar € 50,60.
De leges voor vergunningen worden met 1 % verhoogd.
Hetlegesbedrag bestaat uit een gemeentelijk deel en een Rijkscomponent. Voor het jaar 2017 is het legesbedrag voor een rijbewijs gemaximeerd tot een bedrag van € 38,40. Van Rijkswege worden deze leges ingaande 1 januari 2017 aangepast.
Voorgesteld wordt de leges “omgevingsvergunning” te verhogen met 1 %.
Geadviseerd wordt de leges huwelijken te verhogen met 1 %.
De leges afschriften BRP worden verhoogd met 1 %.
De leges Kinderopvang zijn herberekend en komen uit op respectievelijk € 369,- en 252,-
Opbrengsten legeskosten dienstverlening begroting 2017
Vanaf 1994 mogen de retributies, waaronder leges, niet meer dan kostendekkend zijn. Dit betekent echter niet, dat elk tarief op zijn kostendekkendheid wordt beoordeeld. Het ene tarief mag dus meer dan kostendekkend zijn en het andere minder dan kostendekkend, mits de totaal in de verordening opgenomen tarieven in zijn geheel niet meer dan kostendekkend zijn.
Ingaande 28 december 2009 is de Europese Dienstenrichtlijn in werking getreden.
Eén van de gevolgen voor de leges is, dat de leges van de Drank- en Horecavergunningen en de Evenementenvergunningen elk afzonderlijk niet meer dan kostendekkend mogen zijn.