Organisatie | Steenwijkerland |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Regeling toelage beschikbaarheidsdienst gemeente Steenwijkerland |
Citeertitel | Regeling toelage beschikbaarheidsdienst gemeente Steenwijkerland |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Hiermee vervalt de Consignatieregeling Gemeente Steenwijkerland.
-
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
10-12-2016 | 01-01-2016 | Nieuwe regeling | 29-11-2016 Gemeenteblad 2016, nr. 173292 | - |
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
Werkgever: het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Steenwijkerland
Medewerker: hij die door of vanwege de gemeente is aangesteld om in openbare dienst werkzaam te zijn.
Beschikbaarheidsdienst: het buiten normale bedrijfswerktijd bereikbaar en beschikbaar zijn.
Dienstweek: De medewerker die valt onder de standaardregeling voor de werktijden, ontvangt over de tijdens deze dienst gewerkte uren die buiten het dagvenster vallen, een buitendagvenstertoelage op grond van artikel 3:12. De medewerker die valt onder de bijzondere regeling voor de werktijden heeft over alle tijdens deze dienst gewerkte uren recht op een overwerkvergoeding op grond van artikel 3:18.
Dienstweekend: beginnend op zaterdag en eindigend op zondag.
Dienstdag: een periode beginnende aan het einde van de normale bedrijfstijd en eindigende op de daaropvolgende dag bij het begin van de normale bedrijfswerktijd, voorzover deze dagen niet vallen in een dienstweek of dienstweekend.
Artikel 2 Aanwijzing functionarissen
Alle voor de beschikbaarheidsdienst in aanmerking komende functionarissen worden aangewezen
door het college van burgemeester en wethouders.
De door het college van burgemeester en wethouders aangewezen functionarissen zijn verplicht deel te nemen aan de beschikbaarheidsdienst.
Bezwaren tegen deelneming aan de beschikbaarheidsdienst dienen schriftelijk en met redenen omkleed bij het college van burgemeester en wethouders te worden ingediend.
Burgemeester en wethouders kunnen, indien hiervoor gegronde redenen aanwezig zijn, een als zodanig aangewezen functionaris ontheffen van de verplichting tot deelneming aan de beschikbaarheidsdiensten.
De beschikbaarheidsdienst wordt bij toerbeurt verricht door functionarissen, op basis van een door of namens het afdelingshoofd op te stellen rooster.
Het volgens het eerste lid op te tellen rooster wordt – voorzover mogelijk – zodanig ingedeeld, dat de in de periode vallende erkende feestdagen zoveel mogelijk over alle functionarissen worden verdeeld.
Ruiling van dienst is mogelijk in overleg met het afdelingshoofd c.q. de functionaris die het rooster opstelt.
Artikel 4 Geldelijke vergoedingen
Voor het verrichten van beschikbaarheidsdiensten als bedoeld in deze regeling worden de navolgende vergoedingen toegekend: De toelage bedraagt 5% van het uurloon dat behoort bij het maximumsalaris van salarisschaal 7 voor de uren op maandag tot en met vrijdag en 10% van het uurloon dat behoort bij het maximumsalaris van salarisschaal 7 voor de uren op zaterdag, zondag en op de feestdagen genoemd in artikel 4:5 derde lid.
De functionaris die ziek is en in het dienstrooster is of zou worden opgenomen ontvangt een geldelijke vergoeding alsof hij volgens het dienstrooster zijn diensten zou hebben verricht; de functionaris die deze dienst overneemt, ontvangt hiervoor een vergoeding als bedoeld in deze regeling.
Indien er werkelijk gewerkt wordt vindt er compensatie plaats via de overwerkregeling.