Organisatie | Molenwaard |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Budgethoudersregeling 2017 gemeente Molenwaard |
Citeertitel | Budgethoudersregeling 2017 gemeente Molenwaard |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
Gemeentewet
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2017 | 27-02-2017 | Nieuwe regeling | 14-02-2017 | 671571 |
-Budget: een in de (gewijzigde)producten of activiteiten begroting opgenomen bedrag voor lasten en/of baten gerelateerd aan de daarvoor te leveren prestaties, taken of producten.
-Budgethouder: degene die bevoegd is om te beschikken over een toegekend budget en verantwoordelijk is voor de aan het budget gerelateerde te leveren prestaties, taken of producten. De budgethouder beheert het budget en dient in de gaten te houden dat het budget niet overschreden zal worden.
-Krediet: een door het college beschikbaar gesteld bedrag voor een specifieke investering.
-Verplichting: een overeenkomst met een derde tot levering van een zaak, verlening van een dienst of aanneming van werk waarbij de gemeente gehouden is deze af te nemen.
heeft de bevoegdheid om binnen het toegewezen budget overeenkomsten aan te gaan, activiteiten te laten uitvoeren of uitgaven te doen mits in overeenstemming met het doel en passend binnen de regels van het Algemeen mandaatbesluit.Heeft tevens de bevoegdheid om inkomsten ten gunste van de gemeente in ontvangst te nemen voor zover deze aan zijn budget zijn toe te rekenen.
mag schuiven met budgetten binnen een product of begrotingshoofdstuk als deze wijziging het gevolg is van beheer- of bedrijfsvoering beslissingen. De budgethouder mag ook verplichtingen aangaan indien hier tegenover extra baten staan. Uitzonderingen hierop zijn de budgetten voor kapitaallasten, doorbelastingen (uren) en stortingen en onttrekkingen aan reserves en voorzieningen. Budgetverschuivingen waarin personeelsbudgetten zijn betrokken zijn uitsluitend toegestaan met instemming van de gemeentesecretaris/algemeen directeur. Dergelijke budget neutrale verschuivingen worden vastgelegd als een administratieve begrotingswijziging.
draagt zorg voor controle van de factuur en brengt met die controle tot uitdrukking dat de factuur het gevolg is van een gemeentelijke verplichting tot betaling van het bedrag en voor het doel dat op de factuur is vermeld. Deze controle geschiedt in InVoiceIn. Na controle wordt de factuur ter codering aangeboden.
draagt zorg voor codering van de factuur voor verwerking ten laste van de juiste kostenplaats binnen 10 werkdagen door de originele factuur te coderen en door te geleiden naar het team Financiële Administratie. Dit coderen (en daarmee accorderen) geschiedt in InVoiceIn. Bij het accorderen van een factuur geldt de omvang van het budget als financiële bovengrens mits de factuur het gevolg is van een rechtmatig tot stand gekomen opdrachtbevestiging of overeenkomst en prestatielevering. Voor facturen vanaf € 25.000 maakt de budgethouder aannemelijk op welke wijze hij/zij het leveren van de prestatie / dienst heeft vastgesteld of zal vaststellen.
Het aangaan van een verplichting zoals genoemd onder lid 2 van artikel 3 en het controleren van de uitvoering van de geleverde prestatie zoals genoemd in lid 8 van artikel 3 kan ook plaatsvinden door andere medewerkers binnen de organisatie.
Een beschikbaar gesteld krediet kan in principe onbeperkt openstaan. Bij de voorbereiding van de Programmabegroting vindt in het college een integrale heroverweging plaats van de na twee jaar nog niet in uitvoering genomen kredieten. Aan de hand van de actuele stand van zaken van het betreffende krediet resulteert deze heroverweging in uitstel dan wel afstel van de investering.