Organisatie | Noordoostpolder |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Regeling voor de behandeling en afhandeling van klachten ter zake van handelingen of gedragingen van gemeentebestuurders of gemeenteambtenaren |
Citeertitel | Klachtenregeling gemeente Noordoostpolder |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Datum inwerkingtreding is bij benadering bepaald.
Gemeentewet, artikel 149
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-04-1997 | Nieuwe regeling | 25-03-1997 Gemeenteblad 31 | 1997-2064 |
De raad van de gemeente Noordoostpolder,
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 11 februari 1997, no. 2064-1;
gelet op artikel 149 van de Gemeentewet;
REGELING voor de behandeling en afhandeling van klachten ter zake van handelingen of gedragingen van gemeentebestuurders of gemeente-ambtenaren.
In deze regeling wordt verstaan onder:
In bijzondere gevallen kan op verzoek van de klager vermelding van zijn persoonsgegevens achterwege blijven. Het verzoek daartoe wordt ingediend bij de klachtenfunctionaris die de betreffende gegevens en de reden van het verzoek registreert. De klachtenfunctionaris is verplicht tot geheimhouding van deze gegevens.
Een klacht wordt schriftelijk ingediend bij het college. Het college stelt de klacht onmiddellijk om advies in handen van de klachtenfunctionaris.
Klachten waarvoor de aanleiding wordt gevormd door problemen die naar de mening van de klachtenfunctionaris snel kunnen worden opgelost, zal de klachtenfunctionaris in overleg met degene(n) tegen wie de klacht is gericht en in overleg met klager trachten af te doen. Indien dat niet mogelijk blijkt gaat de klachtenfunctionaris over tot de formele klachtenprocedure.
De klacht wordt binnen een week na ontvangst gezonden naar de sectordirecteur onder wiens verantwoordelijkheid de betrokken ambtenaar werkzaam is. Indien de klacht betrekking heeft op een ambtenaar werkzaam op een stafafdeling die onder de organisatorische verantwoordelijkheid van de gemeentesecretaris valt, wordt de klacht binnen een week na ontvangst gezonden naar de chef van deze stafafdeling.
De klachtenfunctionaris stelt de klager, de sectordirecteur of chef van de stafafdeling en de betrokken ambtenaar in de gelegenheid om hun standpunten met betrekking tot de klacht in elkaars aanwezigheid toe te lichten, tenzij er geen verschil van mening bestaat over de feitelijke toedracht. Betrokkenen mogen zich daarbij door derden laten bijstaan.
Indien de klacht betrekking heeft op een handeling of gedraging van een sectordirecteur of chef van een stafafdeling, die onder de organisatorische verantwoordelijkheid van de gemeentesecretaris valt, stelt de klachtenfunctionaris de klager, de betrokken sectordirecteur of chef van de betreffende stafafdeling in de gelegenheid om hun standpunten met betrekking tot de klacht in elkaars aanwezigheid toe te lichten, tenzij er geen verschil van mening bestaat over de feitelijke toedracht. Betrokkenen mogen zich daarbij door derden laten bijstaan.
Het besluit van het college, het definitieve rapport en het verslag worden aan klager gezonden.
De klachtenfunctionaris stelt de klager en de betrokken bestuurder dan wel de gemeentesecretaris in de gelegenheid om hun standpunt met betrekking tot de klacht in elkaars aanwezigheid toe te lichten, tenzij er geen verschil van mening bestaat over de feitelijke toedracht. Betrokkenen mogen zich daarbij door derden laten bijstaan.
Aan de commissie van advies I wordt jaarlijks schriftelijk verslag gedaan van de uitvoering van deze klachtenregeling. De gevallen als bedoeld in artikel 15 worden eveneens in dit verslag opgenomen.