Organisatie | Velsen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | mandaatregeling Velsen |
Citeertitel | Mandaatregeling Velsen |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | |
Externe bijlage | Mandaatregister 2018 |
Geen
Awb
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
11-02-2011 | 01-03-2021 | nieuwe regeling | 04-01-2011 3 februari 2011, De Jutter/ Hofgeest | B10.0720 |
Het is voor bestuursorganen ondoenlijk en inefficiënt om alle bevoegdheden zelf uit te oefenen. Daarom biedt de wet onder andere de mogelijkheid om bevoegdheden te mandateren.
Vanwege het grote aantal beslissingen is mandaat voor de bestuurspraktijk een onmisbaar instrument geworden.
Van mandaatverlening kan worden gesproken wanneer, voor zover hier van belang, bevoegdheden door het college van burgemeester en wethouders dan wel de burgemeester worden overgedragen aan functionarissen in de ambtelijke organisatie dan wel aan een functionaris buiten de ambtelijke organisatie. Deze bestuurlijke bevoegdheden zijn opgenomen in diverse wetten dan wel gemeentelijke regelgeving. Bij mandatering worden bevoegdheden opgedragen om in naam van het college van burgemeester en wethouders respectievelijk de burgemeester besluiten te nemen.
Het mandaatregister maakt onderdeel uit van de mandaatregeling. In het mandaatregister is een integraal overzicht opgenomen van alle bevoegdheden die door mandaat, volmacht of machtiging afgedaan kunnen worden. Per bevoegdheid is aangegeven welke functionaris binnen de organisatie gemandateerd is en welke voorwaarden hiervoor gelden.
Mandaatregeling gemeente Velsen
Burgemeester en wethouders van Velsen respectievelijk de burgemeester van Velsen, een ieder voor zover het hun bevoegdheden betreft,
• Dat het in verband met een overzichtelijke uitvoering en goede voortgang van de werkzaamheden gewenst is een mandaatbesluit en register vast te stellen dat op uniforme wijze door de gehele organisatie wordt toegepast;
• Dat de mandaatregeling en het bijbehorende register in relatie moeten worden gelezen met het door het college meest recent vastgestelde organogram van de organisatie.
• Dat de mandaatregeling en het bijbehorende register in relatie moeten worden gelezen met het door het college meest recente vastgestelde Organisatiebesluit Velsen.
Gelet op de wettelijke voorschriften, in het bijzonder de bepalingen van afdeling 10.1.1 van de Algemene wet bestuursrecht en de artikelen gemeentewet, art. 59a, 156, gemeentewetgemeentewet, art. 160, 165 gemeentewet, 168 gemeentewet, 171 gemeentewet en 178 van de Gemeentewet;
I. De volgende regeling vast te stellen:
‘Mandaatregeling gemeente Velsen 2011”
en daarbij de bevoegdheid te verlenen om in naam van burgemeester en wethouders respectievelijk de burgemeester krachtens mandaat besluiten te nemen, overeenkomstig het aan dit besluit als bijlage gevoegde mandaatregister, met dien verstande dat hierbij door de gemandateerde de volgende mandaatbepalingen in acht worden genomen;
II. Te bepalen dat het mandaatregister onderdeel uitmaakt van deze mandaatregeling;
Artikel 4 Mandaat aan functionaris
Door het bestuursorgaan wordt mandaat verleend aan de onder hem ressorterende functionarissen, zoals vermeld op het bij deze regeling behorende mandaatregister. Bij hun afwezigheid is hun formeel aangewezen plaatsvervanger bevoegd. De leidinggevende van genoemde functionaris in het mandaatregister is eveneens bevoegd om in mandaat te beslissen ten aanzien van bevoegdheden waartoe genoemde functionaris gemandateerd is.
Artikel 7 Uitzonderingen op het gebruik van mandaat en voorwaarden
Toelichting op de Mandaatregeling gemeente Velsen 2011
Artikel 4 Mandaat aan functionaris
In dit artikel wordt verwezen naar het mandaatregister. In dit register is vermeld welke functionaris bevoegd is om namens het bestuursorgaan te beslissen. Deze functionaris kan –afhankelijk van de soort handeling- worden uitgeoefend door een directeur, afdelingshoofd, teamleider of andere medewerker. De leidinggevende van genoemde functionaris in het mandaatregister is eveneens bevoegd om te beslissen over bevoegdheden die aan genoemde functionaris in mandaat overgedragen zijn.
Artikel 6 Voorbereiding- en uitvoeringshandelingen
Het uitgangspunt is dat degene die bevoegd is een besluit te nemen ook bevoegd is om alle voorbereiding- en uitvoeringshandelingen te verrichten. Dit betekent ook dat het uitoefenen van mandaat zowel een beslissingsbevoegdheid als ondertekeningbevoegdheid inhoudt en dat er geen onderscheid meer bestaat tussen een beslissingsmandaat en ondertekeningmandaat.
Artikel 7 Uitzonderingen op het gebruik van mandaat en voorwaarden
In artikel 10.3 van de Algemene wet bestuursrecht is wettelijk bepaald wanneer mandaat niet toegestaan is. Ter aanvulling op deze wettelijke bepalingen hebben de burgemeester en wethouders respectievelijk de burgemeester 6 voorwaarden gesteld wanneer het mandaat niet van toepassing is:
In het mandaatregister zelf kan per bevoegdheid nog een nadere voorwaarde of voorschrift opgenomen staan. Deze dient dan ter aanvulling op de algemene uitzonderingen zoals die staan vermeld in dit artikel.
Het niet naleven van een voorwaarde heeft, in tegenstelling tot een instructie, als consequentie dat het desbetreffende besluit niet bevoegd is genomen. De reden hiertoe is dat een derde had kunnen controleren of eventuele voorwaarden in acht werden genomen.
Artikel 8 instructies bij gebruik mandaat
In dit artikel zijn instructies geformuleerd.
Een werkafspraak (instructie) geeft aan hoe het mandaat moet worden uitgeoefend en heeft in principe alleen interne werking. Wanneer een instructie niet wordt nageleefd, heeft dit geen consequenties voor de werking van het besluit, in tegenstelling tot het niet nakomen van een voorwaarde. Bij het niet nakomen van een instructie kan gedacht worden aan een disciplinaire maatregel.
is niet toegestaan als het besluit als politiek gevoelig wordt aangemerkt. Dit kan blijken uit eerdere ervaringen, reacties van inwoners, de aard van het onderwerp of waarvan vermoed wordt dat de burgemeester of het college van burgemeester en wethouders op het betreffende besluit zal worden aangesproken door leden van de gemeenteraad of de pers. De gemandateerde beoordeelt in het voortraject of een bepaald besluit politiek, bestuurlijk of anderszins gevoelig ligt. Indien de gemandateerde tot dit oordeel komt, bespreekt hij dit met de portefeuillehouder die vervolgens aangeeft of dit besluit moet worden genomen door het bevoegde bestuursorgaan (de mandaatgever). De mandaatgever blijft immers te allen tijde bevoegd de gemandateerde bevoegdheid uit te oefenen. Doet één van bovengenoemde omschreven situaties zich voor, dan wordt het nemen van het besluit voorgelegd aan het oorspronkelijk bestuursorgaan.
is niet toegestaan als niet wordt voldaan aan de meest recent vastgestelde budgethoudersregeling. Om budgetten te kunnen aanwenden is het nodig dat bepaalde bestuursrechtelijke, privaatrechtelijke of feitelijke handelingen worden verricht. Mandaten, volmachten en machtigingen zijn dan nodig om deze (rechts) handelingen te kunnen doen. Als uitgangspunt is opgenomen dat conform de meest recente budgethoudersregeling gehandeld dient te worden. Dat houdt in ieder geval in dat voor het doen van uitgaven de volgende beperking is opgenomen:
Artikel 9 Verslaglegging en informatieverstrekking
Met verslaglegging over de uitoefening van gemandateerde bevoegdheden wordt een deugdelijke dossiervorming bedoeld. Daarnaast wordt de informatie verstrekt op verzoek aan het bestuursorgaan, maar kan ook het ook structureel plaatsvinden, bijvoorbeeld in de vorm van management- of bestuursrapportages.
Artikel 10 Ondertekening van een in mandaat genomen besluit
Artikel 10.10 van de Algemene wet bestuursrecht bepaalt dat een in mandaat genomen besluit moet vermelden namens welk bestuursorgaan het besluit is genomen.
Op grond van artikel 59a van de Gemeentewet worden de stukken die van het college uitgaan door de burgemeester en door de secretaris medeondertekend.
Het ondertekenen van een privaatrechtelijke overeenkomst betreft geen bevoegdheid van het college maar van de burgemeester. De gemeente wordt namelijk als rechtspersoon op grond van artikel 171 lid 1 Gemeentewet vertegenwoordigd door de burgemeester. De burgemeester kan dan door middel van een volmacht de bevoegdheid om privaatrechtelijke rechtshandelingen te verrichten (lees ondertekenen) opdragen aan ambtenaren, of notarissen. In de mandaatregeling is de bevoegdheid van de burgemeester om privaatrechtelijke overeenkomsten te ondertekenen overgedragen.
Bij de uitoefening van een mandaat voor publiekrechtelijk handelen, verleend door het college of de burgemeester, worden uitgaande stukken als volgt ondertekend:
“Burgemeester en wethouders van Velsen,
Gevolgd door de functienaam van de gemandateerde, alsmede diens naam, afdeling en handtekening.
Gevolgd door de functienaam van de gemandateerde, alsmede diens naam, afdeling en handtekening.
Bij uitoefening van mandaat voor privaatrechtelijk handelen en een volmacht van de burgemeester worden uitgaande stukken als volgt ondertekend:
(eventueel indien van toepassing: conform besluit van het college van....)
Gevolgd door de functienaam van de gemandateerde, alsmede diens naam, afdeling en handtekening.
BijlagenMandaatregister Velsen2017