Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Opsterland

Beleidsregels aanwijzing huwelijkslocatie Opsterland

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieOpsterland
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidsregels aanwijzing huwelijkslocatie Opsterland
CiteertitelBeleidsregels aanwijzing huwelijkslocatie Opsterland
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend.

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

18-04-2016nieuwe regeling

12-12-2016

Gemeenteblad, 2017, nr. 21180, 9-2-2017

2016-15471

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsregels aanwijzing huwelijkslocatie Opsterland

Beleidsregels aanwijzing huwelijkslocatie Opsterland 2016Aanvraag aanwijzing “Huis der gemeente”

1. Het college van Burgemeester en Wethouders wijst de huwelijkslocatie aan;

2. De aanwijzing mag niet in strijd zijn met de openbare orde, brandveiligheid, goede smaak en goede zeden. 3. Het verzoek tot aanwijzing als “huis der gemeente” moet worden ingediend, via een volledig ingevuld aanvraagformulier “Verzoek aanwijzing Huis der gemeente”. Het college beslist binnen 8 weken op deze aanvraag.

4. Kosteloze huwelijken worden uitgesloten van de mogelijkheid te trouwen op locatie en worden uitsluitend in het gemeentehuis, Hoofdstraat 80-82, voltrokken.

5. Locaties waar gedurende 2 jaar tenminste 2 huwelijksvoltrekkingen per jaar hebben plaatsgevonden komen voor aanwijzing als “Huis der gemeente” in aanmerking.

 

Aanvraag aanwijzing eenmalige trouwlocatie 1. Het college van Burgemeester en Wethouders wijst de huwelijkslocatie aan;

2. De aanwijzing mag niet in strijd zijn met de openbare orde, brandveiligheid, goede smaak en goede zeden. 3. Het verzoek tot aanwijzing van een trouwlocatie moet schriftelijk, minimaal 6 weken voor de huwelijksdatum worden ingediend, via een volledig ingevuld aanvraagformulier “Verzoek eenmalige trouwlocatie”.

4. Kosteloze huwelijken worden uitgesloten van de mogelijkheid te trouwen op locatie en worden uitsluitend in het gemeentehuis, Hoofdstraat 80-82, voltrokken.

 

Locatie

5. De huwelijksvoltrekking moet binnen de gemeentegrenzen plaatsvinden.

6. De toegang tot de locatie moet (voor de duur van de voltrekking) vrij zijn, hetgeen betekent dat een ieder aanwezig mag zijn bij de voltrekking.

7. Er moet sprake zijn van een overdekte ruimte, dan wel beschikken over een overdekte en omsloten ruimte. Huwelijksvoltrekkingen in de open lucht zijn toegestaan mits deze openluchtruimte in de nabijheid is van een locatie die beschikbaar is als uitwijklocatie.

8. De locatie beschikt over voldoende parkeergelegenheid in de nabije omgeving, tevens mag de huwelijksvoltrekking niet tot ongewenste verkeersproblemen leiden.

9. In de trouwlocatie dient tenminste het volgende aanwezig te zijn: - een tafel en voldoende aantal zitplaatsen; - gelegenheid voor de trouwambtenaar om zich te verkleden en te verzorgen; - sanitaire voorzieningen.

10. In voorkomende gevallen kan een omgevingsvergunning of melding brandveilig gebruik worden vereist.

11. Bij een huwelijk aan boord van een schip moet dit schip tijdens de huwelijksvoltrekking afgemeerd zijn.