Organisatie | Boxmeer |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beheersverordening gemeentelijke begraafplaatsen Boxmeer 2017 |
Citeertitel | Beheersverordening gemeentelijke begraafplaatsen Boxmeer 2017 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp | |
Externe bijlage | Beheersverordening gemeentelijke begraafplaatsen |
Geen
Wet op de lijkbezorging en de Gemeentewet
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-03-2017 | Wetwijziging | 09-02-2017 www.boxmeer.nl/gmeenteblad | R-BR/2017/397 |
Vaststelling van beheersverordening Gemeentelijke begraafplaatsen Boxmeer 2017
De raad van de gemeente Boxmeer;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 6 december 2016;
gelet op Artikel 33 van de wet op de lijkbezorging waarin is aangegeven dat een gemeente voor zich of met een of meer andere gemeenten tezamen tenminste een gemeentelijke begraafplaats heeft.
In deze wet is ook opgenomen dat elke gemeente tijdens een grote calamiteit opvangcapaciteit moet bieden om overledenen van een laatste rustplaats te voorzien.
I. in te trekken de ‘Verordening op het beheer en gebruik van de gemeentelijke
begraafplaats Boxmeer 2004’, d.d. 17 juni 2004;
II. vast te stellen de volgende ‘Verordening op het beheer en het gebruik van de
Voor de toepassing van deze verordening wordt verstaan onder:
d. algemeen graf (gemeentegraf):
-een graf, bij de gemeente in beheer, bestemd tot het doen begraven en begraven houden van lijken;
-een nis, bij de gemeente in beheer, bestemd tot het daarin doen bijzetten en bijgezet houden van asbussen, met of zonder urnen, bevattende de as van overledenen;
-een graf, bij de gemeente in beheer, bestemd tot het doen begraven en begraven houden van een lijk;
-een bus ter berging van de as van een overledene;
-een voorwerp ter berging van een asbus;
-een betonnen of gemetselde constructie aangebracht in een of meerdere particuliere graven waarin een of meerdere lijken worden begraven of waarin meerdere asbussen worden bijgezet.
-gedenkteken en/of grafbeplanting op een graf en een afdekplaat van een urnennis;
-voorwerp op het graf of in de urnennis voor het aanbrengen van opschriften en/of figuren;
-beplanting die door de rechthebbende en/of burgemeester en wethouders op een graf wordt aangebracht;
-vaste, niet buigzame materialen van natuursteen, glas, hout, keramiek, kunststof en metaal, die van nature of middels een daartoe speciale behandeling weerbestendig zijn, niet breukgevoelig en die bestaan uit één geheel en waarvan de praktische toepasbaarheid zoals opnemen, verplaatsen, en dergelijke gewaarborgd is;
o.biologisch afbreekbare materialen:
-materialen die zo min mogelijk milieubelastend zijn, die zich gedurende de grafrusttermijn laten afbreken door de natuurlijke activiteit van micro-organismen.
-de natuurlijke persoon of een rechtspersoon die het uitsluitend recht heeft verkregen tot het doen begraven of het doen bijzetten in een particulier graf of een particulier urnengraf;
-de natuurlijke persoon of rechtspersoon aan wie het gebruik van een ruimte in een algemeen graf of algemene urnennis is verleend;
-de natuurlijke persoon of een rechtspersoon die de grafbedekking op een graf in eigendom heeft;
-het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Boxmeer;
-de ambtenaar die belast is met de dagelijkse leiding van de begraafplaats of degene die hem vervangt;
-de termijn dat een lijk volgens artikel 31 lid 2 van de Wet op de lijkbezorging tenminste begraven moet blijven voordat het mag worden geruimd;
-de beschikking waarin overeenkomstig de bepalingen van deze verordening door of namens burgemeester en wethouders een grafrecht wordt verleend;
-het recht op het begraven en begraven houden in een particulier graf of particuliere urnennis.
-het gebruik van een algemeen graf.
Uitbreiding begrip particulier- en algemeen graf
Het beheer van de begraafplaats wordt gevoerd door de sector Ruimte, onder verantwoordelijkheid van burgemeester en wethouders. Onder toezicht van burgemeester en wethouders worden één of meer daartoe aangewezen personen belast met:
Indeling en administratie van de begraafplaats
De administratie bevat een openbaar register van diegenen die zijn begraven of waarvan de as is bezorgd. In dit register worden door de administrateur de naam, de geboortedatum, geboorteplaats, de datum van overlijden en het identiteitskenmerk als bedoeld in artikel 17, tweede lid onder b opgenomen. Daarbij is vermeld de begraafplaats, de grafaanduiding en de dag van de begraving of de bijzetting.
De rechthebbenden en gebruikers zijn verplicht de wijziging van hun adres aan het college door te geven. Indien aanschrijvingen en andere ingevolge deze verordening vereiste mededelingen verzonden zijn aan het door de rechthebbende of gebruiker laatstelijk opgegeven adres, kan deze zich nimmer op het niet ontvangen daarvan beroepen.
Inrichting begraafplaats en onderscheid graven
Uitgifte en inrichting grafvelden
Burgemeester en wethouders verlenen op een daartoe bij hen schriftelijk in te dienen aanvraag voor de tijd van 20 jaar het uitsluitend recht op een particulier graf en voor de tijd van 10 of 20 jaar het uitsluitend recht op een particulier urnengraf. De termijn begint te lopen op de datum waarop het graf is uitgegeven.
Het gebruik van algemene graven (gemeentegraven) is voorbehouden aan de gemeente en wordt verleend voor een termijn van 10 jaren. Deze termijn kan niet worden verlengd. Het overblijfsel kan echter na afloop van de termijn in een nieuw particulier graf volgens de bepalingen van deze verordening worden herbegraven.
Het gebruik van algemene natuurgraven en algemene natuur-urnengraven wordt verleend voor een termijn van 30, 40 of 50 jaren. Deze termijnen kunnen niet worden verlengd. Overblijfselen kunnen echter na afloop van de termijn in een nieuw particulier graf volgens de bepalingen van deze verordening worden herbegraven.
10. Het gebruik van een algemene urnennis wordt verleend voor een termijn van 10 of 20 jaar. Deze termijn kan, in tegenstelling tot de andere algemene termijnen, telkens met een termijn van 5 of 10 jaar worden verlengd op verzoek van de gebruiker, mits een zodanig verzoek vóór het verstrijken van de lopende termijn, doch niet eerder dan twee jaar voor het verstrijken van die termijn, wordt ingediend.
11.Het in het derde lid bedoelde uitsluitende recht, respectievelijk het in het achtste, negende en tiende lid bedoelde gebruik wordt door burgemeester en wethouders schriftelijk bevestigd door middel van een grafakte. Rechthebbenden en gebruikers kunnen, tegen betaling der daarvoor verschuldigde kosten, een duplicaat-akte verkrijgen.
Burgemeester en wethouders kunnen bij nader vast te stellen regels het reserveren van graven toestaan indien de beschikbare ruimte dit toelaat.
Burgemeester en wethouders kunnen aan de rechthebbende op een particulier graf vergunning verlenen tot het daarin voor eigen rekening doen aanbrengen van een grafkelder overeenkomstig door hen nader te stellen voorwaarden.
Vereisten voor begraving of bijzetting
Kennisgeving begraven en asbezorgen
Begraving of bijzetting in een particulier graf waarvan de uitgiftetermijn binnen de wettelijke minimum grafrusttermijn afloopt, kan alleen plaatsvinden onder gelijktijdige verlenging van de uitgiftetermijn met een zodanige periode dat de alsdan resterende uitgiftetermijn tenminste gelijk is aan de wettelijke minimum grafrusttermijn. De verlenging dient te worden aangevraagd door de rechthebbende.
Tot de begraving of bijzetting wordt niet overgegaan dan nadat:
alleen bij begraving van een stoffelijk overschot, het personeel van de begraafplaats de identiteit van het stoffelijk overschot heeft vastgesteld door vergelijking van het op de kist of een ander lijkomhulsel vermelde registratienummer met dat op een bijgevoegd document dat tevens de namen, overlijdens- en geboortedatum van de overledene dan wel de geslachtsnaam van de levenloos geborene bevat.
Rechthebbenden of gebruikers leveren, gebruiken en accepteren uitsluitend lijkhoezen die voldoen aan in of krachtens de wet dan wel op basis van publiekrechtelijke verordeningen, privaatrechtelijke reglementen of algemene voorwaarden gestelde regels ten aanzien van de doorlaatbaarheid van vloeistoffen en gassen, mechanische eigenschappen, vorm en biologische afbreekbaarheid.
Voor het begraven in een algemeen natuurgraf of natuur-urnengraf gelden de volgende aanvullende voorschriften: de kleding van de overledene, de materialen van de kist (of ander lijkomhulsel) en de asurn moeten biologisch afbreekbaar zijn en binnen de grafrusttermijn vergaan. Voorbeelden hiervan zijn een eenvoudige houten kist of een urn van cellulose, een vilten mand, een rieten korf of een lijkwade van hennep of linnen. Dat houdt in dat chemisch bewerkt, gelakt, geverfd of verduurzaamd hout of kunststof als kist of als versiering aan de kist niet zijn toegestaan in dit type graven.
Verlenging en overgang grafrechten
Het gebruik op een algemeen graf kan overgedragen worden op een andere gebruiker door overlegging aan de daartoe door burgemeester en wethouders aangewezen persoon van een door de gebruiker en de betrokken opvolger getekend bewijs van overdracht. Deze opvolger is een natuurlijk persoon of rechtspersoon.
Na het overlijden van de rechthebbende kan het grafrecht worden overgeschreven op naam van een nieuwe rechthebbende, mits de aanvraag hiertoe wordt gedaan binnen 1 jaar na het overlijden van de rechthebbende. Indien de overleden rechthebbende in het graf dient te worden begraven, of indien de asbus met zijn resten in het graf dient te worden bijgezet, dient het verzoek tot overschrijving daaraan voorafgaand te worden gedaan.
In de gevallen als bedoeld in het eerste lid, onderdelen b en c en in het tweede lid vindt geen terugbetaling plaats van een deel van de kosten van het grafrecht, betaalde onderhoudsbijdragen of eventuele andere kosten. Van de ontvangst van een afstandsverklaring zoals bedoeld in het eerste lid onderdeel b, doen burgemeester en wethouders schriftelijke mededeling aan de rechthebbende.
Gedenktekens en grafbeplantingen
Omtrent de wijze van aanvraag, de aard en de afmetingen van de grafbedekkingen, alsmede het aanbrengen of onderhoud van beplantingen kan het college van burgemeester en wethouders nadere regels stellen, die zijn omschreven in een uitvoeringsbesluit. Deze regels kunnen verschillen voor de te onderscheiden vakken en rijen graven.
Het college voorziet in het algemeen onderhoud van de begraafplaats met uitzondering van de particuliere grafoppervlakken en de daarop geplaatste grafbedekkingen. Verzakkingen van de bodem worden door de gemeente aangevuld, ook binnen de grafoppervlakken voor zover hier geen grafbedekkingen aanwezig zijn.
Verplicht onderhoud door rechthebbenden en gebruikers
Indien de rechthebbende of de gebruiker nalaat de grafbedekking behoorlijk te onderhouden of te herstellen, kan het college de hiervoor in aanmerking komende voorwerpen of zo nodig de gehele grafbedekking doen verwijderen door het grafrecht te laten vervallen. Het verwijderde blijft gedurende dertien weken ter beschikking van de rechthebbende of de gebruiker en vervalt daarna aan de gemeente, zonder dat deze tot enige vergoeding verplicht is.
Het laten vervallen van het grafrecht en de verwijdering van de grafbeplanting of het gedenkteken zoals bedoeld is in het tweede lid, vindt niet plaats dan nadat de rechthebbende of de gebruiker is aangeschreven conform de bepalingen uit de Wet op de lijkbezorging ten aanzien van kennelijke verwaarlozing. Een oproeping geschiedt door mededeling op het informatiebord op de begraafplaats wanneer het adres van de rechthebbende niet bekend is. Bij het graf wordt een verwijzing naar de mededeling aangebracht.
Het college kan de rechthebbende of de gebruiker per aanschrijving verplichten een beschadiging aan de grafbedekking te herstellen binnen de door het college gestelde termijn indien de beschadiging zodanig is dat deze naar het oordeel van het college het uiterlijk aanzien van de begraafplaats schaadt of indien de beschadiging van de grafbedekking gevaar op levert voor derden.
6. Indien binnen 3 maanden na de dag van aanschrijving geen herstel of vernieuwing heeft plaatsgevonden, is het college van burgemeester en wethouders bevoegd tot verwijdering en vernietiging van de gedenktekens of beplantingen over te gaan, waarbij geldt dat zij voor deze handeling niet aansprakelijk kan worden gesteld, onverlet het recht van het college van burgemeester en wethouders tot herstel of vernieuwing op kosten van de rechthebbende of gebruiker over te gaan.
Een rechthebbende of gebruiker is verplicht te gedogen dat de op een graf aanwezige gedenktekens, beplanting en voorwerpen vanwege de gemeente op haar kosten tijdelijk geheel of gedeeltelijk wordt verwijderd en herplaatst, indien dit voor een begraving of bijzetting in de nabijheid van het graf of om een andere reden nodig is.
Ruimen van graven, urnengraven en urnennissen
Nabestaanden van een overledene die begraven is in een algemeen graf kunnen gedurende een periode van één jaar voor beëindiging van de grafrusttermijn de beheerder schriftelijk verzoeken bij de ruiming de overblijfselen indien mogelijk bijeen te doen brengen voor herbegraving in een particulier graf elders.
Grafbedekkingen en losse voorwerpen bij einde grafrecht of gebruik
Het openen, sluiten en ruimen van graven, het opgraven en het opnieuw begraven in een ander graf op de begraafplaats van stoffelijke resten, alsmede het bedienen van de hulpmiddelen geschiedt uitsluitend door de daartoe door burgemeester en wethouders aangewezen personen op aanwijzingen en onder toezicht van de beheerder.
Vestiging grafrecht en gebruik
Door vestiging van een grafrecht of gebruik van een grafruimte onderwerpt een rechthebbende of een gebruiker zich aan de bepalingen van deze verordening, zoals deze eventueel nader wordt gewijzigd of aangevuld, en verplichten zij zich tot tijdige betaling van de daarop gebaseerde kosten.
Terbeschikkingstelling verordening
Een exemplaar van deze verordening wordt éénmalig aan de belanghebbende verstrekt; aanvullende exemplaren zijn via de gemeentelijke website te downloaden.
In geval waarin deze verordening niet voorziet of in geval van verschil van mening over de uitleg van haar bepalingen, beslissen burgemeester en wethouders.
Deze verordening kan worden aangehaald als: “Beheersverordening gemeentelijke begraafplaatsen Boxmeer 2017”.
Deze verordening treedt in de plaats van alle voorgaande verordeningen van de begraafplaats en treedt in werking op 1 maart 2017.
Aldus besloten door de raad van de gemeente Boxmeer