Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Arnhem

Beleidsregels van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Arnhem houdende woningsplitsing Beleidsregels Woningsplitsing Gemeente Arnhem 2016

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieArnhem
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidsregels van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Arnhem houdende woningsplitsing Beleidsregels Woningsplitsing Gemeente Arnhem 2016
CiteertitelBeleidsregels Woningsplitsing Gemeente Arnhem 2016
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpvolkshuisvesting en woningbouw
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Beleidsregels Woningsplitsing Gemeente Arnhem 2015.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. artikel 21 Huisvestingswet 2014
  2. Huisvestingsverordening gemeente Arnhem 2016
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

14-03-201716-02-2017nieuwe regeling

31-01-2017

Gemeenteblad 2017, 39257

doc.nr: 2015.0.096.464 zaaknummer 112346

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsregels Woningsplitsing Gemeente Arnhem 2016

 

 

Beleidsregels Woningsplitsing Gemeente Arnhem 2016

Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze beleidsregels wordt verstaan onder:

  • a.

    splitsingsvergunning: een vergunning voor het verbouwen van een woonruimte tot twee of meer woonruimten als bedoeld in artikel 21, eerste volzin en onder d van de wet en voor het splitsen van ruimten waar in het bestemmingsplan een gemengde bestemming op rust of valt onder de categorie centrumdoeleinden, bijvoorbeeld een ruimte waar meerdere functies zijn toegestaan waaronder kantoren, winkels of woningen of een combinatie daarvan;

  • b.

    wet: de Huisvestingswet 2014;

  • c.

    de verordening: de Huisvestingsverordening gemeente Arnhem 2016

  • d.

    het college: het college van burgemeester en wethouders;

  • e.

    buitenberging: een bergruimte als bedoeld in artikel 4.30, lid 1, artikel 4.31, leden 1 en 3 en artikel 4.32 van het Bouwbesluit 2012;

  • f.

    buitenruimte: een buitenruimte als bedoeld in artikel 4.34, lid 1 en artikel 4.35 van het Bouwbesluit 2015

  • g.

    GO: afkorting voor de ‘gebruiksoppervlakte’; de gebruiksoppervlakte als bedoeld in het Bouwbesluit 2015. (NEN 2580);

Artikel 2 Aanvraagformulier

Een aanvraag om een splitsingsvergunning wordt ingediend door gebruikmaking van het bij deze beleidsregels behorende formulier.

Artikel 3 Toetsingsvoorwaarden woningsplitsing

  • 1.

    De oppervlakte van de woonruimte/woonruimten welke door splitsing ontstaat/ontstaan dient minimaal 70 m² GO te zijn.

  • 2.

    Elke woonruimte moet beschikken over een buitenberging.

  • 3.

    Elke woonruimte moet beschikken over een buitenruimte.

Artikel 4 Toetsingsvoorwaarden woningsplitsing in kernwinkelgebied

  • 1.

    Dit artikel is van toepassing op de splitsing van woonruimten boven winkels die zijn gelegen in het kernwinkelgebied, zoals aangegeven op de bij deze beleidsregels behorende kaart.

  • 2.

    Artikel 3 is niet van toepassing op de splitsing van de woonruimten als bedoeld in het eerste lid.

  • 3.

    De oppervlakte van de woonruimte/woonruimten welke door splitsing ontstaat/ontstaan dient minimaal 40 m² GO te zijn. Bij huisvesting van bijzondere doelgroepen kan een kleinere GO worden toegestaan.

  • 4.

    De te splitsen woonruimte dient gedurende een aaneengesloten periode van minimaal 2,5 jaar te hebben leeggestaan.

Artikel 5 Intrekkingsbepaling

De Beleidsregels Woningsplitsing Gemeente Arnhem 2015 worden ingetrokken.

Artikel 6 Overgangsbepaling

Aanvragen om een splitsingsvergunning die zijn ingediend op grond van de Regionale huisvestingsverordening Stadsregio Arnhem Nijmegen 2013 worden geacht te zijn ingediend op grond van deze verordening.

Artikel 7 Inwerkingtreding

Deze beleidsregels treden tegelijkertijd in werking met de Huisvestingsverordening gemeente Arnhem 2016.

Artikel 8 Citeertitel

Deze beleidsregels kunnen worden aangehaald als "Beleidsregels Woningsplitsing Gemeente Arnhem 2016".

Het college van burgemeester en wethouders van Arnhem,

De secretaris, De burgemeester,

Ondertekening

aanvraagformulier [Klik hier om het document te downloaden]

TOELICHTING op de Beleidsregels Woningsplitsing Gemeente Arnhem 2016

De basis van de beleidsregels ligt in de Huisvestingsverordening gemeente Arnhem 2016.

Deze verordening vindt haar grondslag in de Huisvestingswet 2014.

Deze beleidsregels zijn van toepassing op alle woonruimten in de gebieden die genoemd zijn in de Huisvestingsverordening, Hoofdstuk 3 Wijzigingen in de Woonruimtevoorraad, deel 2 splitsing van woonruimte.

De beleidsregels zijn van toepassing op de wijken, zoals aangegeven op de bijbehorende kaarten. Het gaat dan om:

  • 1.

    Het Centrum, inclusief het daarbinnen gelegen kernwinkelgebied;

  • 2.

    St. Marten/Sonsbeek-Zuid; en

  • 3.

    Het Spijkerkwartier.

Woningsplitsing

Voor het opdelen/splitsen van een woonruimte is naast een omgevingsvergunning ook een splitsingsvergunning nodig.

Op grond van de Huisvestingwet 2014 en de Huisvestingsverordening is het verboden zonder splitsingsvergunning een woonruimte te verbouwen tot twee of meer woonruimten.

Onder woonruimte verstaat de Huisvestingswet 2014: besloten ruimte die, al dan niet tezamen met een of meer andere ruimten, bestemd of geschikt is voor bewoning door een huishouden (artikel 1, eerste lid onder i).

De splitsingsvergunning is ook vereist voor het splitsen van ruimten waar in het bestemmingsplan een gemengde bestemming op rust of valt onder de categorie centrumdoeleinden. Bijvoorbeeld een ruimte waar meerdere functies zijn toegestaan w.o. kantoren, winkel of woningen of een combinatie daarvan.

Woningvoorraad

Arnhem is een stad met relatief veel kleine woningen. Vooral in en rondom het centrum heeft het splitsen van woningen tot nu toe geleid tot een toename van het aantal kleine woningen. Voor het aantrekkelijk maken en houden van deze wijken voor gezinsbewoning is het van belang dat er voldoende ruime eengezinswoningen beschikbaar zijn en blijven.

In de Arnhemse Woonprincipes 2025 zijn op basis van 4 duurzame woonprincipes de meest belangrijke en urgente woonopgave voor de komende jaren vastgelegd waarbij uitgegaan wordt van het langer zelfstandig betaalbaar kunnen wonen en het bevorderen van meer kwaliteit, variatie en differentiatie in de woningvoorraad voor diverse huishoudens in de verschillende wijken. Het maken van een wooncarrière in de wijk moet beter mogelijk worden gemaakt.

Dit betekent dat, waar dat nog mogelijk is, er woningen moeten worden toegevoegd die aanvullend zijn op de aanwezige bestaande woningvoorraad. In de wijken waar relatief veel kleine woningen zijn, moeten juist ruime woningen worden toegevoegd en dienen ruimere eengezinswoningen behouden te blijven.

In de wijken Centrum, Spijkerkwartier en St. Marten/Sonsbeek-Zuid is het aandeel eengezinswoningen uitermate beperkt. Omdat deze wijken ook voor gezinnen met kinderen aantrekkelijk moeten zijn hecht de gemeente belang aan het behouden van ruime (grondgebonden) eengezinswoningen en ruime appartementen.

Leefbaarheid

Naast het hiervoor omschreven belang van het behouden van een voldoende gevarieerde woningvoorraad speelt tevens dat er vanuit wijkbewoners signalen komen dat de leefbaarheid onder druk komt te staan. Het toenemende aantal gesplitste woningen heeft tot gevolg dat het openbare gebied intensiever gebruikt wordt. Meer bewoners leidt tot een toename van verkeer en een hogere parkeerdruk.

De hiervoor genoemde wijken zijn daar van oorsprong niet op ingericht. Ook dit geeft aanleiding tot het reguleren van woningsplitsing.

Woninggrootte

Om woningen geschikt te houden voor bewoning door gezinnen en senioren is een minimale oppervlakte van 70m² voorgeschreven. Dit komt overeen met wat de gemeente Arnhem in de nota’s van randvoorwaarden bij nieuwbouwprojecten als randvoorwaarde opneemt en is gebaseerd op de richtlijnen die gelden bij Woonkeur-basis.

Sinds de inwerkingtreding van het Bouwbesluit 2015 moeten nieuwbouwwoningen zijn voorzien van een afsluitbare buitenberging en een buitenruimte. In deze beleidsregels is deze eis ook van toepassing op de woonruimten die na woningsplitsing ontstaan. Ook hier ligt een link met leefbaarheid. Indien een woning niet over een berging beschikt zullen fietsen op het trottoir tegen gevels, bomen en straatmeubilair worden geplaatst. Dit leidt tot overlast, een verrommeld straatbeeld en bemoeilijkt de doorgankelijkheid van de openbare ruimte.

Met betrekking tot woningen waarbij balkons, terrassen of tuinen ontbreken, merkt het VACpunt Wonen op dat deze woningen minder aantrekkelijk zijn voor bewoners. Dergelijke woningen worden, vanwege het krappe aanbod op de woningmarkt nu echter nog wel verkocht. Als er in de toekomst sprake is van een verminderde vraag, zullen die woningen als eerste overblijven. Dit kan verpaupering in de hand werken.

Met dit laatste is ook op dit onderdeel de link met leefbaarheid in beeld gebracht.

De buitenbergingen en buitenruimten moeten aan de volgende voorwaarden voldoen:

a.Buitenberging

Elke woonruimte moet beschikken over een bergruimte om fietsen beschermd tegen weer en wind te kunnen opbergen. De bergruimte moet niet-gemeenschappelijke afsluitbaar zijn en een vloeroppervlakte hebben van ten minste 5 m2 bij een breedte van ten minste 1,8 m en een hoogte daarboven van ten minste 2,3 m. De bergruimte moet vanaf de openbare weg rechtstreeks bereikbaar zijn via het aansluitende terrein of een gemeenschappelijke verkeersruimte. In de praktijk kan het nodig zijn om ontheffing te verlenen van de minimale hoogte tot het niveau van de voorschriften voor een bestaand bouwwerk; wanneer bijvoorbeeld een bestaand bouwwerk 2,1 meter hoog is kan een uitbreiding daarvan niet 2,3 meter hoog zijn.

b.Buitenruimte

Elke woonruimte moet beschikken over een buitenruimte die rechtstreeks bereikbaar is vanuit een niet-gemeenschappelijk verblijfsgebied van die woonruimte. De buitenruimte moet niet gemeenschappelijk zijn en een vloeroppervlakte hebben van ten minste 4 m2 en een breedte van ten minste 1,5 m.

Wonen Boven Winkels

Ook woningen die in het kernwinkelgebied op leegstaande verdiepingen boven winkels gerealiseerd worden en waarbij sprake is van woningsplitsing moeten aan de voorwaarden van woningsplitsing voldoen. In de praktijk blijkt vaak dat deze verdiepingen al jaren niet meer zijn bewoond, dat zij moeilijk te ontsluiten zijn en dat woningkenmerken zijn verdwenen.

De extra eisen die vanuit de woningsplitsingsvergunning worden gesteld, belemmeren het realiseren van Wonen Boven Winkels. In veel gevallen kan fysiek niet aan alle eisen worden voldaan, en/of brengt het voor de eigenaar zulke hoge kosten met zich mee dat het voor de eigenaar financieel niet meer interessant of haalbaar is.

De kwalitatieve doelstelling en realisatie van grotere appartementen, in de zin van de vastgestelde beleidsregels, kan of zal in het algemeen leiden tot hoge onrendabele toppen.

Risico van het beleid rondom woningsplitsing is dat de particuliere eigenaren afhaken en verdiepingen leeg blijven staan en verder verpauperen. Dit is niet gewenst.

Om deze reden is ervoor gekozen de doelstelling die de woningsplitsingsregels beogen zoveel mogelijk te bereiken, zonder dat daardoor andere ook gewenste ontwikkelingen op het gebied van Wonen Boven Winkels al op voorhand stranden.

Op basis van onderstaande argumenten wordt onderbouwd waarom voor Wonen Boven Winkels in het bijzonder een andere situatie geldt dan in bijvoorbeeld de rest van het Centrum, St. Marten/Sonsbeek-Zuid en het Spijkerkwartier. Precedentwerking wordt hiermee voorkomen.

Argumenten:

  • ·

    In het kernwinkelgebied staan veel bovenverdiepingen ondanks de bestemming wonen al heel lang leeg en ontbreken meestal de basale woningkenmerken.

  • ·

    Het rechtstreeks ontsluiten van de bovenverdiepingen is een moeilijke opgave en gaat vaak gepaard met forse investeringen.

  • ·

    Vanwege de winkel beneden is het plaatsen van een buitenberging of het creëren van buitenruimte per appartement veelal fysiek niet mogelijk. De ruimte hiervoor ontbreekt meestal ten enen male.

  • ·

    Parkeeroverlast door het splitsen van woningen in het kernwinkelgebied is hier geen issue, omdat het kernwinkelgebied voor autoverkeer is afgesloten.

Afwijkingsbevoegdheid

Indien handelen overeenkomstig de beleidsregel wegens bijzondere omstandigheden voor een belanghebbende onevenredig benadelend zou zijn, kan bij wijze van uitzondering worden afgeweken van de beleidsregel (artikel 4:84 van de Algemene wet bestuursrecht).