Organisatie | Eindhoven |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening Cliëntenparticipatie sociale werkvoorziening |
Citeertitel | Verordening cliëntenparticipatie sociale werkvoorziening |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
Wet sociale werkvoorziening, art. 2
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
17-09-2008 | nieuwe regeling | 10-06-2008 Gemeenteblad 2008, nr. 64 | EE08014449 |
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Eindhoven maakt bekend, dat de raad van deze gemeente in zijn vergadering van 10 juni 2008 heeft besloten de navolgende verordening vast te stellen.
De Verordening Cliëntenparticipatie Sociale werkvoorziening regelt de wijze waarop de Wsw-geïndiceerden betrokken worden bij de uitvoering van de Wsw (cliëntenparticipatie). De gemeenteraad heeft besloten om samen met de gemeenten Eindhoven, Heeze-Leende, Valkenswaard en Waalre een regionale cliëntenraad op te richten. In de nog te installeren cliëntenraad Wsw zullen zowel Wsw-geïnteresseerden als hun belangenorganisaties zitting kunnen nemen. De raad zal worden geleid door een onafhankelijke voorzitter.
Artikel 2. Doelstelling cliëntenraad.
De cliëntenraad heeft tot taak om desgevraagd of uit eigen beweging het college te adviseren over alle aangelegenheden van beleidsvoorbereiding en beleidsuitvoering die betrekking hebben op het terrein van de wet en van invloed zijn op de positie van cliënten.
Artikel 10. Informatievoorziening/secretariaat.
Het college is verplicht gehoor te geven aan een verzoek van de cliëntenraad om toelichting te geven op de stukken waarover zij advies is gevraagd of die de cliëntenraad ter informatie heeft ontvangen. Zij kunnen zich daarbij laten vertegenwoordigen door een ambtenaar als bedoeld in artikel 6, lid 1.
Artikel 12. Wijziging en intrekking van de verordening.
Wijziging of intrekking van deze verordening kan alleen plaatsvinden nadat de cliëntenraad daarover is gehoord.
Artikel 13. Onvoorziene situaties.
In alle gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist het bestuur.
Toelichting Verordening Cliëntenparticipatie Wsw
In de nieuwe Wsw is geregeld dat de gemeenteraad bij verordening regels stelt over de manier waarop Wsw-geïndiceerden betrokken worden bij de uitvoering van de Wsw (cliëntenparticipatie).
De cliëntenraad behartigt de belangen van alle Wsw-geïndiceerden bij de lokale invulling van het Wsw-beleid. De raad heeft als taak om desgevraagd of uit eigen beweging het college te adviseren over alle zaken die betrekking hebben op de beleidsvoorbereiding en beleidsuitvoering op het terrein van de wet en die van invloed zijn op de positie van cliënten. De Wsw-cliëntenraad heeft een adviesfunctie. Er wordt zowel gevraagd als ongevraagd advies uitgebracht aan de colleges.
Het advies kan gaan over beleidsvoorstellen, verordeningen, nota’s, gevolgde procedures, inzet van voorzieningen (zoals persoonsgebonden budget), de uitvoering van de wetgeving, beoordeling van begroting, jaarverslagen en jaarrekening, verantwoording en evaluaties en dergelijke. Het gaat nadrukkelijk om de groep inwoners met een Wsw-indicatie en niet om individuele belangenbehartiging.
In deze verordening is er naar gestreefd om de vertegenwoordiging zoveel mogelijk een afspiegeling te laten zijn van het totale Wsw-bestand. Expertise van belangenorganisaties is van belang om de belangenbehartiging te verbreed en te verdiepen. Gezien het specifieke karakter heeft het de voorkeur om een zelfstandige Wsw-raad te vormen en niet te integreren met een WWB-cliëntenraad.
Er is sprake van een regionale cliëntenraad aangezien de uitvoering van de Wsw via een Wgr plaatsvindt. Op 10 oktober 2006 is de Gemeenschappelijke Regeling Werkvoorzieningschap Regio Eindhoven vastgesteld. Bij deze gemeenschappelijke regeling zijn de gemeenten Eindhoven, Heeze-Leende, Valkenswaard, Veldhoven en Waalre betrokken. Met de vaststelling van deze Wgr is het werkvoorzieningschap belast met de uitvoering van de wet en van de uit deze wet voortvloeiende uitvoeringsregelingen.
Om zoveel mogelijk onafhankelijk te kunnen adviseren is gekozen voor een onafhankelijke voorzitter en wordt het secretariaat ondergebracht bij een van de deelnemende gemeenten en niet bij de uitvoeringsorganisatie van de Wsw.
De artikelsgewijze toelichting is beperkt tot die artikelen die ook daadwerkelijk toelichting behoeven. Artikelen of onderdelen van artikelen die geen vragen oproepen worden hierna derhalve niet nader toegelicht.
Dit artikel omschrijft de voor de verordening van belang zijnde begrippen.
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Dit artikel gaat over de samenstelling van de cliëntenraad. Zoals in de algemene toelichting is opgenomen bestaat de cliëntenraad uit zowel Wsw-geïndiceerden als uit vertegenwoordigers van belangenorganisaties. Het aantal leden vanuit Wsw-geïndiceerden is groter dan het aantal leden vanuit de belangenorganisaties. De samenstelling vormt zoveel mogelijk een afspiegeling van het cliëntenbestand, ook in geografische zin. Dit betekent dat leden zoveel mogelijk worden gezocht uit verschillende gemeenten en dat alle geledingen (geïndiceerden op wachtlijst, mensen die gedetacheerd werken, mensen die begeleid werken etc.) zoveel mogelijk vertegenwoordigd zijn.
De sw-raad draagt de leden uit de geleding van de gebruikers (Wsw-geïndiceerden) voor via een selectiecommissie, naar aanleiding van aanmelding van kandidaten door openbare bekendmaking.
De belangenorganisaties dragen kandidaten aan uit hun midden bij de sw-raad.
Het bestuur benoemt de leden van de sw-raad op voordracht van de sw-raad.
Met deze wijze van voordracht van leden van de sw-raad willen wij bereiken dat de leden ook daadwerkelijk de vertegenwoordigers zijn van de sw-raad zelf.
De eerste maal benoemt het bestuur direct de leden van de sw-raad. Het bestuur roept via openbare bekendmaking en voorlichting daartoe kandidaten uit de Wsw-geïndiceerden op en benadert in aanmerking komende belangenorganisaties.
Er is gekozen voor een onafhankelijke voorzitter om de leden van de cliëntenraad zo goed mogelijk te faciliteren in de kwaliteit van de advisering. Deze onafhankelijke voorzitter zal de (technische) leiding van de bijeenkomsten verzorgen.
Er is een ambtelijk vertegenwoordiger die geen stemrecht heeft. Deze functionaris heeft als taak om de cliëntenraad zo goed mogelijk te ondersteunen in de informatie van en naar de cliëntenraad.
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
De cliëntenraad behartigt de belangen van alle Wsw-geïndiceerden bij de lokale invulling van het Wsw-beleid. De raad heeft als taak om desgevraagd of uit eigen beweging het college te adviseren over alle zaken die betrekking hebben op de beleidsvoorbereiding en beleidsuitvoering op het terrein van de wet die van invloed zijn op de positie van cliënten, zoals het ondernemingsplan, het jaarverslag en verordeningen. De Wsw-cliëntenraad heeft een adviesfunctie.
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Bij een van de deelnemende gemeenten wordt het secretariaat ondergebracht dat zorg draagt voor informatievoorziening. Deze taak is expliciet ondergebracht bij een gemeente om de onafhankelijkheid te waarborgen.
In een onkostenregeling wordt de onkostenvergoeding opgenomen.
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Cliëntenparticipatie binnen de Wsw is met ingang van 1 januari 2008 in de Wsw verankerd. Met ingang van 1 juli 2008 dient deze verordening vastgesteld te worden. Aangezien de cliëntenparticipatie qua vorm en inhoud volledig nieuw ontwikkeld wordt, is een evaluatie na een jaar opgenomen. Op grond van de resultaten van deze evaluatie, kunnen wijzigingen aangebracht worden.
Het college van burgemeester en wethouders van Eindhoven,