Organisatie | Veenendaal |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Veenendaal houdende regels omtrent subsidie wijkbudget (Subsidieregeling wijkbudget) |
Citeertitel | Subsidieregeling wijkbudget |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
Algemene subsidieverordening gemeente Veenendaal
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
20-02-2017 | nieuwe regegling | 07-02-2017 Gemeenteblad 20 februari 2017 |
In deze regeling en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:
Naast aan rechtspersonen kan, overeenkomstig artikel 4 lid 2 ASV, ook aan bewoners of groep bewoners, met of zonder rechtspersoonlijkheid, een wijkbudget worden verstrekt.
Artikel 7 Criteria voor verstrekking wijkbudget
Het initiatief waarvoor een aanvraag voor een wijkbudget wordt ingediend, moet in ieder geval aan de volgende criteria voldoen:
Het verstrekken van een wijkbudget kan worden geweigerd indien gegronde redenen bestaan om aan te nemen dat:
Artikel 9 Verplichtingen gemeente
Het college informeert alle bewoners over de mogelijkheden die een wijkbudget hen biedt.
Artikel 10 Verplichtingen van de initiatiefnemer
Naast de bepalingen van artikel 15 en 18 van de ASV zorgt de initiatiefnemer voor:
Artikel 11 Wijze van uitkering van wijkbudget
Indien er een gegronde reden is om aan te nemen dat een betaling niet is aangewend voor de uitvoering van het initiatief of als de bewoners aantoonbaar geen eigen bijdrage hebben geleverd aan de realisatie van het initiatief kan het college besluiten de subsidievaststelling in te trekken of ten nadele van de initiatiefnemer te wijzigen en zal de subsidie niet worden uitgekeerd.
De raad heeft in zijn vergadering van 3 maart 2011 ingestemd met het beschikbaar stellen van een wijkbudget voor het ondersteunen van bewonersinitiatieven in de wijken van Veenendaal. Dit biedt bewoners de gelegenheid met initiatieven te komen om de leefbaarheid in hun wijk te verbeteren en de sociale cohesie te versterken. Deze initiatieven zullen door middel van co-financiering worden ondersteund door het verstrekken van een wijkbudget waarvoor aanvragen bij de gemeente kunnen worden ingediend om de producten en diensten ter uitvoering van de initiatieven te bekostigen.
Het wijkbudget geeft bewoners meer financiële ruimte om invulling te geven aan hun initiatief. Het gaat hierbij nadrukkelijk om initiatieven van onderop, van de bewoners zelf.
In aanvulling op de algemene toelichting zijn hieronder, voor zover nodig, de onderdelen van de regeling artikelgewijs toegelicht.
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
Het wijkbudget is een subsidie in de zin van artikel 4:21 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb). De algemene bepalingen van de Awb en de Algemene Subsidieverordening Veenendaal zijn hierop van toepassing. In aanvulling daarop zijn de specifieke bepalingen van deze regeling op een wijkbudget van toepassing.
Aangezien de gemeente burgerinitiatieven stimuleert, wordt de hoogte van het wijkbudget per initiatief vastgesteld op maximaal € 5.000,-. Voor een straat- of buurtbarbecue wordt maximaal € 100,- per initiatief toegekend.
Een wijkbudget is bedoeld voor alle initiatieven die de leefbaarheid van de wijk, buurt of straat vergroten. Vele initiatieven zijn denkbaar: verbeteren van de veiligheid van een plein of park, stimuleren participatie, buurtkrant, website van de wijk, sportdag, bekostigen beplanting en bloembakken, presentjes voor nieuwe bewoners in de wijk, opstellen leefregels buurt, inhuren van onafhankelijke bewonersondersteuning voor bijvoorbeeld woonwensonderzoek, second opinion bij sloop of renovatie en nieuwe manieren om alle bewoners bij de wijk te betrekken.
Een wijkbudget kan niet worden benut voor puur individuele projecten als het opknappen van een woonhuis van een bewoner. Zie in dit verband de weigeringsgrond van artikel 7 lid 1 sub a.
De initiatiefnemer is een bewoner of een groep van bewoners. Als het gaat om een groep bewoners is de organisatievorm daarvan niet van belang. Het kan hierbij zowel om bestaande groepen of bewonersorganisaties gaan, als speciaal voor het initiatief opgerichte groepen.
Een wijkbudget kan ook aan stichtingen, verenigingen of ondernemers worden toegekend als het initiatief geen winstoogmerk kent en voldoet aan de gestelde criteria.
Met dit artikel wordt voldaan aan artikel 4:25 van de Awb en artikel 5 van de ASV waarin is bepaald dat het subsidiebudget bij of krachtens wettelijk voorschrift wordt vastgesteld. Hiermee wordt voorkomen dat bij het indienen van meerdere initiatieven het maximale budget wordt overschreden.
Artikel 4 Rechtspersoonlijkheid
In de ASV wordt uitgegaan dat de aanvrager rechtspersoonlijkheid bezit met volledige rechtsbevoegdheid. Echter in deze regeling is het de bedoeling dat bewoners, zijnde natuurlijke personen, of bewonersorganisaties, zijnde natuurlijke - of rechtspersonen, ook een wijkbudget kunnen aanvragen.
Een wijkbudget kan alleen bij de gemeente worden aangevraagd door het invullen van het formulier wijkbudget via de website www.veenendaal.nl.
Het initiatief moet al een redelijk uitgewerkt plan zijn. Daarom is onder a tot en met e een aantal verplichte indieningsvereisten opgenomen als omschrijving, uitvoering, planning, kostenraming van het initiatief en eigen bijdrage of inzet van bewoners. Zie voor de mogelijke vormen van initiatieven de toelichting op artikel 1, onderdeel b.
Artikel 6 Verstrekking wijkbudget
Een wijkbudget wordt verstrekt aan de initiatiefnemer. Indien sprake is van een individuele bewoner als initiatiefnemer, dan wordt het toegekende wijkbudget op naam van deze bewoner gezet.
Bij een groep van bewoners als initiatiefnemer zijn er twee mogelijkheden. Indien de groep rechtspersoonlijkheid heeft, wordt het toegekende wijkbudget op naam van deze rechtspersoon gezet. Indien de groep geen rechtspersoonlijkheid heeft, wordt het toegekende wijkbudget op naam van een natuurlijk persoon gezet, zijnde de contactpersoon van deze groep bewoners.
Artikel 7 Criteria voor verstrekking wijkbudget
Eén van de criteria is dat de bewoners een eigen bijdrage leveren bij de realisatie van het initiatief. De gemeente stimuleert deze vorm van co-creatie waarbij je samen tot meer resultaat komt. De bijdrage van bewoners kan in natura of sponsoring zijn. Bewoners kunnen hierbij ook denken aan mogelijkheden om andere bewoners in de wijk te stimuleren om mee te helpen bij het initiatief waarbij de participatie van deze bewoners in de maatschappij wordt verhoogd, om op andere plekken in de wijk een vergelijkbaar initiatief te initiëren of door een andere inspanning te verrichten die bijdraagt aan een leefbare wijk.
Op 14 februari treedt het Fonds Maatschappelijke Initiatieven in werking. Deze regeling is bedoeld voor vernieuwende inwonerinitiatieven die eraan bijdragen dat inwoners van Veenendaal die kwetsbaar zijn of beperkingen hebben langer thuis kunnen blijven wonen en meedoen in de samenleving. Het gaat bij deze regeling om terugkerende activiteiten waar inwoners regelmatig gebruik van kunnen maken. Het verschil met het Fonds Maatschappelijke Initiatieven is dat de Subsidieregeling wijkbudget zich richt op initiatieven die een bijdrage leveren aan de leefbaarheid of sociale cohesie in de wijk. Deze initiatieven zijn eenmalig. Ook is de maximale bijdrage voor een wijkbudget lager (max 5.000 euro) dan voor een maatschappelijk initiatief (max 10.000 euro). Initiatiefnemers kunnen niet tegelijkertijd op beide regelingen een beroep doen.
In de communicatie zal er aandacht voor zijn dat voor bewoners duidelijk is wat de verschillen zijn tussen deze twee regelingen.
Een aanvraag kan ook gedeeltelijk worden ingewilligd en gedeeltelijk worden geweigerd.
De weigering van een aanvraag voor een wijkbudget dient uiteraard gemotiveerd te worden met vermelding van de weigeringsgrond.
Beheer en onderhoud van fysieke verbeteringen van de leefomgeving is noodzakelijk om verloedering tegen te gaan. Vaak is het beheer en onderhoud echter een struikelblok bij het verwezenlijken van goede initiatieven. Het is daarom van belang dat in de aanvraag (het initiatief) wordt aangegeven hoe het beheer en onderhoud is gewaarborgd. De initiatiefnemers kunnen hiervoor zelf borg staan, de gemeente kan beslissen om het beheer en onderhoud op zich te nemen of een derde partij, zoals een woningcorporatie of commercieel bedrijf, kan hierin een rol spelen. Een combinatie van deze opties is uiteraard ook mogelijk.
Artikel 10 Verplichtingen van de initiatiefnemer
In sub b is uitdrukkelijk opgenomen dat de initiatiefnemer verantwoordelijk is voor het creëren van draagvlak onder de bewoners indien de aard van het initiatief dat noodzakelijk maakt. De doelgroep van het initiatief is immers in de regel groter dan alleen de initiatiefnemers.
Artikel 11 Wijze van uitkering van het wijkbudget
Alleen kosten die daadwerkelijk zijn gemaakt en die kunnen worden aangetoond door facturen, kassabonnen e.d. worden betaald tot het uitgegeven bedrag. Alvorens uit te keren, kan de gemeente vragen om een toelichting over de uitvoering en resultaat van het initiatief. Hierbij is o.a. van belang dat de initiatiefnemer aangeeft wat de bijdrage van de bewoners is geweest.