Organisatie | Putten |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Reglement Urgentiecommissie Woonruimteverdeling Noord-West Veluwe 2015 |
Citeertitel | Reglement Urgentiecommissie Woonruimteverdeling Noord-West Veluwe 2015 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | volkshuisvesting en woningbouw |
Eigen onderwerp | Ruimtelijke Ordening, ontsluiting en exploitatie van gronden, volkshuisvesting |
Geen
Gemeentewet art. 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, art. 147 en 149 Huisvestingswet art. 4 en 12 Awb art. 7:13
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
15-07-2015 | Nieuwe regeling | 14-04-2015 Onbekend | 396705 |
Dit reglement met deze afspraken is een uitwerking van de Huisvestingsverordeningen van de gemeenten van woningmarktregio Noord-Veluwe.
Artikel 2 Samenstelling urgentiecommissie
De urgentiecommissie bestaat uit drie leden, die worden benoemd door de deelnemende sociale verhuurders in overleg en met instemming van de gemeentebesturen.
De leden van de urgentiecommissie ontvangen een redelijke vergoeding. Deze vergoeding wordt vastgesteld door de verhuurders en de gemeentebesturen gezamenlijk.
De urgentiecommissie heeft tot taak het beoordelen van en beslissen over aanvragen van woningzoekenden tot het verkrijgen van een urgentieverklaring aan de hand van de bij dit reglement behorende Richtlijn Urgentie.
De commissie handelt hierbij in opdracht van en namens de colleges van burgemeester en wethouders en in opdracht van de woningcorporaties.
De kosten verbonden aan de werkzaamheden van het secretariaat van de urgentiecommissie en het inwinnen van advies bij een onafhankelijke instelling c.q. bij een te raadplegen deskundige, alsmede de vergoeding voor de leden van de urgentiecommissie, komen voor rekening van de gemeentebesturen en de verhuurders.
Daarnaast zijn de aanvragers een eigen bijdrage verschuldigd.
Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad der gemeente Putten van 11 juni 2015,
de griffier, de voorzitter,
Dit reglement en de afspraken in dit reglement zijn een uitwerking van de Huisvestingsverordeningen van de gemeenten. Daarom kan een woningzoekende die het niet eens is met een beslissing van de urgentiecommissie een klacht indienen bij de klachtencommissie, als bedoeld in het artikel in de plaatselijke Huisvestingsverordening, dat over de klachtenafhandeling gaat.
Artikel 2 Samenstelling urgentiecommissie
Ten aanzien van de samenstelling is gekozen voor drie leden. Aangezien het de verwachting is dat deze commissie regelmatig bij elkaar zal komen, komt een beperkt aantal leden de slagvaardigheid van de commissie ten goede. Het wordt op die manier eenvoudiger om de onderlinge agenda’s op elkaar af te stemmen.
De commissie zal urgentieaanvragen beoordelen aan de hand van een gedegen voorbereiding, waarbij de commissie gebruik kan maken van diensten van een toegevoegd secretaris. Van belang is dat de onafhankelijkheid van deze leden wordt gegarandeerd, met andere woorden de aangewezen leden mogen geen directe bemoeienis hebben met de uitvoering van de woonruimteverdeling.
Gekozen is voor een zittingsduur van vier jaar die parallel loopt met de geldigheidstermijn van de huisvestingsverordening(en).
Het spreekt voor zich dat leden van de commissie voor hun werkzaamheden een vergoeding ontvangen. In verband met de overeengekomen kostenverdeling wordt de hoogte van de vergoeding gezamenlijk vastgesteld.
De gemeentebesturen wijzen een secretaris van de urgentiecommissie aan. Tevens verlenen zij de nodige faciliteiten ten behoeve van het secretariaat van de urgentiecommissie.
De taak van de urgentiecommissie is het beoordelen van de urgentieaanvragen maar ook het nemen van een beslissing daarop. In die zin is de urgentiecommissie het beslissingsorgaan en is op een beslissing van de commissie de klachtenregeling van toepassing.
De urgentiecommissie zal, voordat zij op een aanvraag beslist, advies inwinnen bij een (deskundige van een) onafhankelijke instelling. Dit geldt zowel voor aanvragen op medische gronden als voor aanvragen of sociale gronden. Indien nodig kan de commissie de opsteller van het advies uitnodigen om het advies toe te lichten.
Artikel 8 Wijziging en intrekking urgentieverklaring
De inhoud van een urgentieverklaring kan al dan niet op verzoek van de woningzoekende worden gewijzigd. Een dergelijke wijziging vindt slechts plaats, indien de omstandigheden van de woningzoekende aanzienlijk zijn veranderd. Een urgentieverklaring kan naar aanleiding van bepaalde situaties worden ingetrokken. De opsomming spreekt voor zich.
Aangezien het bij urgentieaanvragen veelal gaat om gevoelige, persoonlijke gegevens is deze privacy-bepaling opgenomen. Hoewel in alle gevallen waar het gaat om het werken met persoonsgegevens de wettelijke bepalingen van de Wet bescherming persoonsgegevens (WBP) van toepassing zijn, lijkt het goed om in dit reglement de privacy-waarborging nog eens te onderstrepen.
Tussen verhuurders en gemeentebesturen is overeengekomen om ieder de helft van de kosten verbonden aan het beoordelen van en het beslissen over aanvragen voor een urgentieverklaring voor hun rekening te nemen.
Een urgentieverklaring is bedoeld voor mensen die vanwege een levensbedreigende of levensontwrichtende woonsituatie dringend een woning nodig hebben. De situatie moet daarbij buiten eigen verantwoordelijkheid zijn ontstaan. Daarnaast moet de aanvrager van een urgentie er alles aan hebben gedaan om het probleem op te lossen en zelf niet de mogelijkheid hebben binnen zes maanden woonruimte te vinden.
Voorwaarden te toetsen voordat de aanvraag in behandeling wordt genomen.
In situaties van mantelzorg, dient deze zorg voor langere tijd frequent (ca. 4 dagen per week of dagelijks) te worden verleend of genoten, waarbij het moet gaan om zorg die de gebruikelijke zorg tussen mensen overstijgt (intensief en langdurig) en die verhuizing noodzakelijk of zeer gewenst maakt. Hierna worden nog enkele overwegingen gegeven waardoor de urgentiecommissie zich zou kunnen laten leiden. In de uitvoeringspraktijk zullen deze overwegingen de komende tijd een meer uitgewerkte vorm aannemen.
De secretaris van de urgentiecommissie bepaalt of aan alle voorwaarden wordt voldaan. Is dat niet het geval dan volgt op basis daarvan een procedurele niet ontvankelijk verklaring.
Er wordt geen urgentie verleend in de volgende situaties:
2. Dreigende dakloosheid binnen 6 maanden
Scheiding: uitsluitend wanneer de aanvrager de zorg heeft voor kinderen tot 21 jaar die hun hoofdverblijf (brp en kinderbijslag) hebben bij de aanvrager. Dit moet schriftelijk blijken uit een uitspraak van de rechtbank of een notarieel vastgelegde overeenkomst. Aanvrager moet financieel niet draagkrachtig genoeg zijn om de gezamenlijke woning te behouden; Zie ook de aanvraag voorwaarde t.a.v. co-ouderschap.
Financiële problematiek: Er moet sprake zijn van een sterke inkomensdaling ontstaan buiten schuld en toedoen van de aanvrager. Hierbij wordt bepaald of de aanvrager na betaling van huur/hypotheek van het huidige inkomen een te besteden bedrag overhoudt dat beneden de som uitkomt van de voor hem of haar geldende bijstandsuitkering minus de minimaal te betalen huur.
Bij fysieke beperkingen: wanneer het voor de aanvrager of een van zijn gezinsleden onmogelijk is de huidige woonruimte normaal te gebruiken en gebruik van de woning leidt tot een levensgevaarlijke of levensontwrichtende situatie. Het moet gaan om blijvende beperkingen. De betreffende persoon is onder behandeling van een in Nederland erkend medisch specialist voor het probleem waarvoor urgentie wordt aangevraagd.
Bij psychische beperkingen: wanneer het onmogelijk is de huidige woonruimte normaal te gebruiken en het gebruik van de woning leidt tot een levensgevaarlijke of levensontwrichtende situatie. De aanvrager (of het gezinslid waarvoor de aanvraag wordt gedaan), is langer dan een half jaar onder behandeling bij een in Nederland erkend medisch specialist, voor het probleem op basis waarvan de urgentie wordt aangevraagd. Er is een onderbouwde schriftelijke verklaring van de behandelend specialist waaruit blijkt dat zonder de mogelijkheid te verhuizen naar andere woonruimte binnen 6 maanden, de situatie ernstig verslechterd, de behandeling stagneert en een opname dreigt. Psychische problemen als gevolg van een slechte inwoonsituatie, echtscheiding of te klein wonen worden buiten beschouwing gelaten.
Over de huisvesting van personen die een instelling moeten verlaten, zijn soms specifieke afspraken gemaakt tussen de instellingen en de woningcorporaties. Bij een dergelijk verzoek is het niet altijd nodig om urgentie aan te vragen, maar beoordeelt de woningcorporatie de aanvraag.
Overwegingen bij toetsing urgentieaanvraag vanwege mantelzorg.
De urgentiecommissie is bevoegd om in bijzondere situaties, gemotiveerd in afwijking van de in deze Richtlijn opgenomen bepalingen te besluiten.