Organisatie | Veiligheidsregio IJsselland |
---|---|
Organisatietype | Regionaal samenwerkingsorgaan |
Officiële naam regeling | Besluit van het dagelijks bestuur van de Veiligheidsregio IJsselland houdende aanvullende arbeidsvoorwaardenregels op de CAR-UWO |
Citeertitel | Arbeidsvoorwaardenregeling Veiligheidsregio IJsselland ter aanvulling op de CAR-UWO |
Vastgesteld door | dagelijks bestuur |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
17-02-2017 | 01-01-2018 | nieuwe regeling | 26-01-2017 | . |
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 1:2a:0:1 Begripsbepaling
Een stagiair is een student die dagonderwijs volgt bij een reguliere instelling op VMBO, MBO, HBO of WO-niveau en in het kader van opleiding, studie of onderzoek een stageplaats aangeboden krijgt op basis van een stage-overeenkomst.
De leidinggevende beslist, namens het dagelijks bestuur, over het aangaan van een stage-overeenkomst, na advies te hebben ingewonnen bij de adviseur HRM, op basis van onderstaande criteria:
Artikel 1:2a:0:5 Stage-overeenkomst
Artikel 1:2b:0:1 Begripsbepaling
Een wep-er is een medewerker die binnen Veiligheidsregio IJsselland werkervaring wil opdoen om zijn positie op de arbeidsmarkt te versterken zonder dat er sprake is van een arbeidsovereenkomst.
Hoofdstuk 3 Salaris en toelagen
Artikel 3:4:0:2 Voorwaarden extra periodieke verhoging
Het dagelijks bestuur kan aan een ambtenaar een extra periodieke salarisverhoging, naast de periodieke salarisverhoging zoals bedoeld in artikel 3:4 lid 1, toekennen. Dit is mogelijk als de ambtenaar langer dan één jaar bovengemiddeld functioneert, hetgeen blijkt uit een schriftelijke motivatie van de leidinggevende.
Artikel 3:8:0:1 Uitwerking functioneringstoelage
De leidinggevende kan, na akkoord van de naast hoger leidinggevende, een ambtenaar voordragen voor een functioneringstoelage. De voordracht bevat een schriftelijke motivatie waaruit blijkt dat de ambtenaar aan, de in artikel 3:8 lid 1 genoemde voorwaarden, voldoet. Het dagelijks bestuur kan op basis van deze motivatie de functioneringstoelage toekennen.
Artikel 3:11:0:1 Uitwerking toelage onregelmatige dienst 24-uursdienst brandweerpersoneel
De toelage onregelmatige dienst voor de ambtenaren, genoemd in lid 1, wordt gecorrigeerd met een wegingsfactor. De wegingsfactor bedraagt voor werkuren 1, voor wachturen 0,5 en voor slaapuren 0,25. De hoeveelheid werk-, wacht- en slaapuren wordt bepaald in het voor de ambtenaar geldende dienstrooster.
Artikel 3:13:0:1 Uitwerking toelage beschikbaarheidsdienst
Voor de ambtenaren die zich beschikbaar houden voor een aangewezen functie binnen de crisisorganisatie, geldt een toelage die afwijkt van artikel 3:13 lid 2. De toelage bedraagt 6% van het maximum van schaal 12 en is berekend op basis van het aantal personen in het rooster conform tabel 2 uit bijlage IIf.
Bij vervanging door ziekte of uitval kan de ambtenaar de extra gemaakte beschikbaarheidsdiensten declareren, indien ruilen op een ander moment niet lukt. Bij ziekte of uitval van een van de ambtenaren in het rooster, langer dan 6 weken, wordt de maandelijkse vergoeding tijdelijk aangepast aan het aantal personen in het rooster. Indien de zieke of uitgevallen ambtenaar weer zijn beschikbaarheidsdiensten draait, wordt de maandelijkse vergoeding opnieuw aangepast.
Artikel 3:21:0:1 Uitwerking Reis- en verblijfkosten
Artikel 3:22:0:1 Uitwerking reiskostenvergoeding woon-werkverkeer (bij verandering van standplaats, anders dan op eigen verzoek)
Artikel 3:29:0:1 Lokale doelen
Aanvullend op artikel 3:29 lid 1 van de CAR kan een ambtenaar het IKB gebruiken voor het fiscaal gunstig uitruilen van de kosten voor:
Artikel 3:29:0:2 Voorwaarden fiets of e-bike
Op het moment van de aanvraag moet het IKB voldoende hoog zijn om het maximum uit te ruilen bedrag in één kalenderjaar te kunnen uitruilen. De ingediende factuur moet gedateerd zijn op het kalenderjaar, waarin de aanvraag ingediend wordt. Bij de inwerkingtreding per 1 januari 2017 loopt de beperking, dat een ambtenaar één keer in de drie jaar een fiets mag uitruilen, door voor degenen die onder de oude voorwaarden een fiets hebben uitgeruild.
Artikel 3:29:0:4 Voorwaarden reiskosten woon-werkverkeer
De gemiddelde reisafstand wordt berekend door middel van een rekenhulp en moet de ambtenaar zelf uitrekenen en aanleveren bij team HRM. Bij wijzigingen in standplaats, adres of arbeidspatroon moet de ambtenaar de rekenhulp opnieuw invullen en aanleveren bij het team HRM. Met de invoering van het IKB kan maandelijks of in ieder ander tijdvak woon-werkverkeer uitgeruild worden, waarbij de al toegekende reiskostenvergoeding automatisch verrekend wordt.. Indien gekozen wordt voor de uitruil in december, danmoet de ambtenaar er rekening mee houden dat hij of zij voldoende IKB overhoudt om alle kilometers tekunnen uitruilen.
Artikel 3:36:0:1 Nadere regels aanvraagprocedure
De volgende regels gelden voor de aanvraagprocedure met betrekking tot de verkoop van bovenwettelijke
Veiligheidsregio IJsselland werkt met netto te werken uren, waardoor het onderscheid tussen te veel gewerkte uren, gekochte vakantie-uren met IKB en lokaal bovenwettelijk verlof van de ambtenaar er in de praktijk niet is. De nadere regels zijn nodig om op enige wijze de leidinggevende een handvat te bieden om het verzoek te kunnen fiatteren.
Hoofdstuk 4 Arbeidsduur en werktijden
Artikel 4:8:0:2 Aanwezigheidsdienst Deventer
Ambtenaren, aangesteld met een oplegprofiel manschap of bevelvoerder niet zijnde een vrijwillige aanstelling, kunnen binnen het dagvenster worden ingezet voor het verzorgen van de uitrukdienst bij alarmering. Ambtenaren worden door middel van roostering hiervoor ingepland. Het ingeroosterd zijn voor deze uitrukdienst, wordt aangemerkt als een aanwezigheidsdienst. De ambtenaar is verplicht zich gedurende deze hele aanwezigheidsdienst beschikbaar te houden. Deze beschikbaarheid brengt met zich mee dat ambtenaren op die dag aanwezig dienen te zijn in (de buurt van) de kazerne.
Artikel 6:2:1:1 Extra vakantie
De ambtenaar met een arbeidsduur van 36 uur krijgt 28,4 uur extra vakantie per kalenderjaar. Bij een arbeidsduur van minder dan 36 uur, wordt de extra vakantie naar rato berekend.
Bij de regionalisering in 2014 zijn alle lokale feestdagen vervallen. In de plaats daar van heeft iedere ambtenaar, bij een arbeidsduur van 36 uur, 14,4 uur extra vakantie toegekend gekregen. Vanaf 1 januari 2016 worden deze extra uren niet meer in een eigen artikel genoemd, maar als extra vakantie opgenomen in artikel 6:2:1:1.
De andere 14 uur extra vakantie komt voort uit het budget levensfase bewust personeelsbeleid, zoals het afgesproken was in het Sociaal Plan Veiligheidsregio IJsselland 2014. Bij regionalisering kreeg iedere medewerker 0,75% van zijn bruto jaarsalaris, dat in te zetten was voor een aantal met name genoemde doelen. In de praktijk werd dit budget uitgekeerd in extra vakantie. Vanaf 1 januari 2017 wordt dit budget structureel omgezet in 14 uur extra vakantie.
Hoofdstuk 10d Van werk naar werk aanpak
Artikel 10d:28:0:1 Werkingssfeer
Dit hoofdstuk, artikel 10d:28:0:1 tot en met artikel 10d:28:0:14, is van toepassing op:
Artikel 10d:28:0:2 Begripsbepalingen
Voor de toepassing van dit hoofdstuk wordt verstaan onder:
re-integratiefase: de fase voorafgaand aan ontslag, waarin door middel van een re-integratieplan of een Van werk naar werk-contract afspraken worden gemaakt over de wijze waarop de re-integratie van de ambtenaar het best tot stand kan komen en hieraan uitvoering wordt gegeven met als doel werkloosheid zoveel als mogelijk is te voorkomen; deze fase wordt in geval van ontslag op grond van artikel 8:3 Van werk naar werk-traject genoemd;
Artikel 10d:28:0:5 Verplichtingen voor de medewerker
Gedurende de re-integratiefase, de periode van de aanvullende uitkering en de periode van de nawettelijke uitkering, gelden voor de medewerker de verplichtingen die zijn opgenomen in de nadere bijlage, bedoeld in artikel 10d:28:0:4, vijfde lid. In het individuele re-integratieplan kunnen aanvullende verplichtingen worden opgenomen.
Indien binnen één maand na de oplegging van een sanctie een verplichting niet of niet behoorlijk wordt nagekomen, wordt de sanctie voor het nieuwe feit in percentage en tijd verdubbeld, met inachtneming van het bepaalde in artikel 10d:28:0:6, vijfde lid, artikel 10d:28:0:7, vijfde lid en artikel 10d:28:0:8, vijfde lid.
Indien sprake is van het niet nakomen van meer dan één verplichting en het niet nakomen van deze verplichtingen voortkomt uit één oorzaak, wordt slechts één sanctie opgelegd. Wanneer de niet nagekomen verplichtingen behoren tot verschillende categorieën wordt de sanctie voor de hoogste categorie toegepast.
Artikel 10d:28:0:12 Paritaire commissie
Een paritair samengestelde commissie, conform artikel 10d:24, brengt desgevraagd een bindend advies uit in het geval dat er een geschil is ontstaan.
Hoofdstuk 17 Opleiding en ontwikkeling
Artikel 17:4:0:1 Begripsbepalingen
Voor toepassing van artikel 17:4:0:1 tot en met 17:4:0:6 wordt verstaan onder:
Artikel 17:4:0:2 Studiefaciliteiten
Aan de ambtenaar die een functiegerichte opleiding volgt, worden de volgende faciliteitentoegekend:
Verlof ten behoeve van contact- en reisuren voor 100%. Indien deze contacturen op dagen vallen dat de ambtenaar normaal gesproken (conform jaarplanning) of volgens rooster niet werkt, dan kan de ambtenaar deze uren op een ander moment compenseren. Voor deze contacturen kan geen overwerk- of buitendagvenstervergoeding gedeclareerd worden. Alle uren die niet vallen onder de contact- of reisuren, worden niet gecompenseerd;
Het dagelijks bestuur kent aan de ambtenaar die een loopbaangerichte opleiding volgt, afhankelijk van de beschikbare capaciteit en het budget, de volgende faciliteiten toe:
Bij een hoog organisatiebelang:
Verlof ten behoeve van contacturen voor maximaal 100%. Indien deze contacturen op dagen vallen dat de ambtenaar normaal gesproken (conform jaarplanning) of volgens rooster niet werkt, dan kan de ambtenaar deze uren op een ander moment compenseren. Voor deze contacturen kan geen overwerk- of buitendagvenstervergoeding gedeclareerd worden. Alle uren die niet vallen onder de contacturen, worden niet gecompenseerd;
Bij een laag organisatiebelang:
Verlof ten behoeve van contacturen voor maximaal 50%. Indien deze contacturen op dagen vallen dat de ambtenaar normaal gesproken (conform jaarplanning) of volgens rooster niet werkt, dan kan de ambtenaar deze uren op een ander moment compenseren. Voor deze contacturen kan geen overwerk- of buitendagvenstervergoeding gedeclareerd worden. Alle uren die niet vallen onder de contacturen, worden niet gecompenseerd;
Het dagelijks bestuur bepaalt bij loopbaangerichte opleidingen voorafgaande aan de opleiding eenmalig de mate van organisatiebelang. Als richtlijn kan gehanteerd worden dat bij gewenste door- of uitstroom van de ambtenaar het organisatiebelang hoog is. Tijdens de looptijd van de opleiding kan het dagelijks bestuur de bepaalde mate van organisatiebelang wijzigen ten gunste van de ambtenaar.
Artikel 17:4:0:3 Resultaatverplichting
De toekenning van studiefaciliteiten geeft ook verplichtingen voor de ambtenaar. De organisatieverwacht, in ruil voor de toegekende faciliteiten, dat de ambtenaar zich houdt aan de volgendeafspraken:
Hoofdstuk 20 Piketvergoeding brandweerdiensten
Artikel 20:1:1:1 Piketvergoeding brandweerdiensten
De ambtenaar als bedoeld in het eerste lid, aan wie is opgedragen zich via een rooster beschikbaar te houden buiten de voor hem geplande werktijden en verplicht is gehoor te geven aan een oproep, ontvangt een vaste vergoeding per maand conform tabel 3 uit bijlage IIf. Deze vergoeding is gebaseerd op het gestelde in artikel 20:1:2 en gebaseerd op het maximum van de waardering, behorende bij het betreffende oplegprofiel uit HR21.
Bij vervanging door ziekte of uitval kan de ambtenaar de extra piketdiensten declareren, indien ruilen op een ander moment niet lukt. Bij ziekte of uitval van een van ambtenaren in het rooster, langer dan 6 weken, wordt de maandelijkse vergoeding tijdelijk aangepast aan het aantal personen in het rooster. Indien de zieke of uitgevallen ambtenaar weer zijn piketdiensten draait, wordt de maandelijkse vergoeding ook weer aangepast.
Artikel 20:2:0:1 Toepasselijkheid van hoofdstuk 3 voor brandweerpersoneel in dienstroosters
Artikel 20:2 lid 2 tot en met 4 zijn niet van toepassing. In afwijking heeft Veiligheidsregio IJsselland debrandweer specifieke toelagen vastgelegd in artikel 3:11:0:1, 3:18 en 3:14:0:1 en zijn als zodanig van kracht.
Bijlage IId Uitvoeringsregeling bij bijlage IIb van de CAR/UWO
Bijlage IIe Vergoedingentabel niet-repressieve vrijwilliger
Bijlage IIf Beschikbaarheids- en piketvergoeding
Ambtenaren die volgens een rooster piket- en beschikbaarheidsdiensten hebben, krijgen een vast bedrag per maand conform de artikelen 3:13 en 20:1:1:1. Ambtenaren binnen hetzelfde rooster moeten evenveel diensten per jaar ingeroosterd staan. Diensten ruilen kan, mits het totaal aantal diensten gemiddeld genomen gelijk blijft. Bij de vaste bedragen is rekening gehouden met een gemiddeld aantal feestdagen per jaar en wordt uitgegaan van een arbeidsduur van 36 uur, waarbij er 36 uur verminderd zijn op het totaal aantal uren die ambtenaren beschikbaar moeten zijn. Daadwerkelijk gewerkte uren tijdens een beschikbaarheidsdienst worden niet verrekend met de piket- en beschikbaarheidsvergoeding. Bij landelijke salariswijzigingen worden de bedragen in de tabellen aangepast.
Tabel 1 Beschikbaarheidsvergoeding cf artikel 3:13
Tabel 2 Beschikbaarheidsvergoeding crisisorganisatie cf artikel 3:13:0:1 lid 2
Algemene beschrijving categorie Niet nagekomen verplichting zoals:
Onder deze categorie vallen verplichtingen die gericht zijn op het stroomlijnen van het administratieve proces.
5% korting op het salaris en salaristoelagen gedurende een maand
Bij deze categorie gaat het om het nakomen van plichten ter opvolging van controlevoorschriften.
10% korting op het salaris en salaristoelagen gedurende twee maanden
Onder deze categorie verplichtingen valt gedrag dat de re-integratie en werkhervatting bevordert.
Inzet van re-integratie-instrumenten en/of middelen
De medewerker moet meewerken aan het opstellen van een arbeidsmarktprofiel. Hiervoor moet hij de volgende aspecten in kaart brengen.
De medewerker moet hiervoor de vragenlijst van het UWV Werkbedrijf gebruiken of de lijst van het mobiliteitsbureau. De medewerker moet hiervoor de procedure Erkenning Verworven Competenties (EVC) volgen (als dat is afgesproken). De medewerker moet hiervoor naar een loopbaanadviseur. De medewerker moet een beroepskeuzetest afleggen, als dat in het re-integratieplan is opgenomen.
25% korting op het salaris en salaristoelagen gedurende vier maanden
Onder deze categorie vallen handelingen die organisatie kunnen benadelen.
Direct ingaan van ontslag waarbij de rechten op een aanvullende uitkering en een nawettelijke uitkering op grond van hoofdstuk 10d CAR-UWO komen te vervallen.
[1] De werkcoach maakt afspraken op het moment dat de medewerker zich bij UWV WERKbedrijf meldt (voor een intake) en geeft een afsprakenbevestiging mee aan de medewerker. De werkgever kan de medewerker om een kopie vragen van de afsprakenbevestiging.
[2] Als de re-integratiefase langer duurt dan vier maanden dan dient met het UWV- werkbedrijf overlegd te worden wanneer inschrijving mogelijk is. UWV hanteert namelijk de standaardregel dat een werkzoekende zich vier maanden voor de vermoedelijke ingangsdatum van het ontslag kan inschrijven.
[3] Inclusief de eventuele verlenging van de inschrijving bij dat bureau.
[4] Op dit formulier kan de werkgever aangeven welke re-integratieactiviteiten al worden ondernomen. Het is de bedoeling dat de medewerker dit formulier vervolgens meeneemt naar het intakegesprek bij UWV WERKbedrijf, zodat de werkcoach bij de inzet van de standaard dienstverlening rekening kan houden met wat de werkgever al doet. Zie bijlage 5 van de werkwijzer ‘Artikel 72a WW’
[5] Naarmate de re-integratiefase langer duurt, mag een bredere oriëntatie op arbeid verwacht worden. Een functie van maximaal 2 schalen lager dan de oorspronkelijke functie kan ook passend zijn (zie toelichting op artikel 10d:7 en 10d:19 CAR).
Fase 2 en 3: De aanvullende en nawettelijke uitkering
Algemene beschrijving categorie Niet nagekomen verplichting zoals:
Onder deze categorie vallen verplichtingen die gericht zijn op het stroomlijnen van het administratieve proces.
De medewerker doet de werkgever direct mededeling van alle wijzigingen die zich in de persoonlijke situatie voordoen en die van belang kunnen zijn voor de beoordeling op aanspraak op en de voortzetting van de uitkering. Hieronder worden in ieder geval begrepen wijzigingen in woonplaats, wijzigingen met betrekking tot gezondheidssituatie en wijzigingen met betrekking tot (neven)werkzaamheden of (neven)inkomsten.
5% korting op de uitkering gedurende een maand
Bij deze categorie gaat het om het nakomen van plichten ter opvolging van controlevoorschriften.
10% korting op het salaris en salaristoelagen gedurende twee maanden
Onder deze categorie verplichtingen valt gedrag dat de re-integratie en werkhervatting bevordert.
25% korting op het salaris en salaristoelagen gedurende vier maanden
Onder deze categorie vallen handelingen die Veiligheidsregio IJsselland kunnen benadelen.
De medewerker benadeelt de werkgever niet. Dit houdt concreet in dat:
Blijven gehele weigering van de aanvullende of nawettelijke uitkering.
[1] Inclusief de eventuele verlenging van de inschrijving bij dat bureau.