Organisatie | Geertruidenberg |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Bomenlijst gemeente Geertruidenberg |
Citeertitel | Bomenlijst gemeente Geertruidenberg |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp |
Geen
Algemene Plaatselijke Verordening 2010, hfdst 4, afdeling 3, artikel 4:11
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
02-02-2012 | Nieuwe regeling | 20-12-2011 De Langstraat, 2 februari 2012 | Onbekend |
De gemeente Geertruidenberg wil zich inzetten voor het ontwikkelen en behouden van een duurzaam en samenhangend bomenbestand. Om dit te kunnen verwezenlijken is in navolging van het bomenstructuurplan: ‘eenheid in diversiteit’ het bomenbeleidsplan: ‘bomen duurzaam in beeld’ opgesteld.
Voor het bomenbeleid wordt, vanuit de gedachte van realistisch, acceptabel en haalbaar beleid, vooral ingezet op de bomen op de bomenlijst. In grote lijnen zijn dit de boomstructuren (uit het bomenstructuurplan), (potentieel) monumentale bomen, alle gemeentebomen met een doorsnede groter dan 20 cm en overige waardevolle bomen.
Het werken met een bomenlijst is niet nieuw voor de gemeente Geertruidenberg. Het vastgestelde beleid en het feit dat de vorige bomenlijst (1999) sterk verouderd was heeft geleid tot deze nieuwe bomenlijst. De belangrijkste verandering ten opzichte van de vorige bomenlijst is dat het document is uitgebreid met informatie over o.a. de regels en de te volgen werkwijze rondom het voornemen om een boom te kappen. Een aantal aspecten die tot nu toe in de APV (Algemene Plaatselijke Verordening) waren opgenomen staan nu in de bomenlijst vermeld. De APV verwijst naar de bomenlijst.
Hoofdstuk 2 beschrijft welke bomen en overige houtopstanden op de bomenlijst staan en daardoor bij een geplande kap vergunningsplichtig zijn. Hoofdstuk 3 gaat in op de werkwijze die doorlopen moet worden bij een vergunningsaanvraag. Hoofdstuk 4 bevat het overzicht van alle particuliere bomen die op de bomenlijst staan.
één of meer bomen of boomvormers, of andere houtachtige gewassen, mogelijk onderdeel uitmakend van hakhout, een houtwal, een grotere (lint)begroeiing van heesters en struiken, een beplanting van bosplantsoen, een struweel of een heg, met de minimale dwarsdoorsnede van 20 cm op 1,30 m hoogte.
velling, die uitsluitend als voorzorgsmaatregel ter bevordering van het voortbestaan van de (overblijvende) houtopstand moet worden beschouwd.
rooien; kappen; verplanten; het snoeien van meer dan 30 procent van de kroon of het wortelgestel, met inbegrip van kandelaberen; het verrichten van handelingen, zowel boven- als ondergronds, die de dood of ernstige beschadiging of ernstige ontsiering van de houtopstand ten gevolge kunnen hebben.
conifeer die in de herfst/winter zijn naalden
behoudt o.a. spar (Abies), ceder (Cedrus), den (Pinus), Venijnboom(Taxus)
conifeer die in de herfst/winter zijn naalden
verliest o.a. Japanse notenboom (Ginkgo), Chinese moerascipres/watercipres (Metaseqouia), moerascypres (Taxodium), Lariks (Lork)
Op de bomenlijst van de gemeente Geertruidenberg staan zowel gemeentelijke als particuliere bomen vermeld. Voor alle bomen op deze lijst moet een omgevingsvergunning worden aangevraagd. Staat de boom niet op de bomenlijst dan mag de boom gekapt (geveld) worden.
Naast het kappen van een boom zijn ook de volgende zaken vergunningsplichtig (zie ook definitie van vellen):
De particuliere bomen die op de bomenlijst staan voldoen aan de normen die in het bomenbeleidsplan: “bomen duurzaam in beeld” (2009) zijn opgenomen. Deze criteria zijn terug te vinden in bijlage 1
Voor gemeentelijke bomen geldt dat alle houtopstanden met een stamdiameter van meer dan 20 cm, gemeten op 1,30 m hoogte boven maaiveld, vergunningsplichtig zijn.
Wanneer een boom behoort tot een boomstructuur zoals aangegeven in het bomenstructuurplan: ‘eenheid in diversiteit’ (2008, zie bijlage 2) of vastgelegd is als accent- en sfeerbomen dan is deze ook met een stamdiameter kleiner dan 20 cm kapvergunningsplichtig.
Een vergunning is niet nodig voor:
Houtopstanden die zich bevinden buiten de bebouwde kom boswet, kunnen onder de Boswet vallen.
De Boswet heeft tot doel om bossen te beschermen. Globaal komt het er op neer dat buiten de “bebouwde kom boswet”, alle beplantingen van bomen die groter zijn dan 10 are of, als het gaat over een rijbeplanting die uit meer dan 20 bomen bestaat onder de Boswet vallen. Wanneer beplantingen onder de Boswet vallen moet er voor het kappen van een boom een kapmelding gedaan worden bij Dienst Regelingen te Dordrecht. Meer informatie over de Boswet is onder andere terug te vinden op www.natuurbeheer.nu (www.natuurbeheer.nu/Wet-_en_regelgeving/Nederland/Boswet
Voor een houtopstand waarop de Boswet van toepassing is hoeft geen vergunning bij de gemeente aangevraagd te worden.
Uitzondering hierop zijn houtopstanden die behoren tot een boomstructuur zoals aangegeven in het bomenstructuurplan:
‘eenheid in diversiteit’ (2008). Deze bomen zijn altijd vergunningsplichtig.
Staat een houtopstand buiten de “bebouwde kom Boswet” maar valt deze niet onder de Boswet dan gelden de gemeentelijk regels zoals die voor bomen binnen de bebouwde kom gelden.
In bijlage 3 zijn kaartjes opgenomen met daarop de begrenzing van de “bebouwde kom boswet”. Het is belangrijk te weten dat de “bebouwde kom boswet” vaak afwijkt van de bebouwde kom verkeerswet (de “gewone” bebouwde kom).
3. Werkwijze aanvraag vergunning
Is een boom vergunningsplichtig en wil men deze boom toch kappen dan moet er vanaf 1 oktober 2010 een omgevingsvergunning (voor de activiteit ‘kappen’) aangevraagd te worden. De omgevingsvergunning vervangt de kapvergunning.
Meer informatie over de omgevingsvergunning is onder andere terug te vinden op gemeentesite www.geertruidenberg.nl of op www.omgevingsloket.nl.
Aanvraag specifiek voor de activiteit ‘kappen’
Alleen de eigenaar van een boom kan een vergunning aanvragen (of moet daar door een machtiging toestemming voor geven). Wanneer een boom/houtopstand op een erfafscheiding staat dan moet de aanvraag ingediend worden door alle (meestal 2) eigenaren.
Een aanvraag is volledig op het moment dat aan de volgende zaken is voldaan:
Het laatste punt is alleen van belang als de aanvrager niet de eigenaar van de boom is.
Wanneer er gegevens bekend zijn over de geplande herplant kunnen deze als bijlage toevoegd worden.
De aanvraag wordt gepubliceerd op de gemeentelijke pagina van huis-aan-huisblad ‘de Langstraat’.
Toetsing, beoordeling en besluitvorming
De groendeskundige van de gemeent heeft een adviserende rol binnen de vergunningverlening. De groendeskundige beoordeelt de aanvraag aan de hand van het “beoordelingsformulier kapaanvraag Gemeente Geertruidenberg” (zie bijlage 4). Aan de hand van het uit het beoordelingsformulier volgend advies wordt een besluit genomen.
De aanvraag wordt gepubliceerd op de gemeentelijke pagina van huis-aan-huisblad ‘de Langstraat’. Belanghebbenden hebben de mogelijkheid om binnen zes weken na de dag van verzending tegen het besluit een bezwaarschrift in te dienen bij het college van burgemeester en wethouders. Wanneer binnen de bezwaartermijn een bezwaar is ingediend, wordt de vergunning één dag nadat op dat bezwaar is beslist, van kracht. Wanneer er geen bezwaar wordt ingediend is kan de vergunning pas na de termijn van zes weken na verzenddatum van de vergunningsbrief, gebruikt worden.
3.2 Toelichting en aanvulling werkwijze
Naast de aanvrager kunnen omwonende en betrokken groepen belanghebbende zijn bij een vergunning voor de activiteit ‘kappen’. Er is veel rechtspraak over de vraag wanneer iemand belanghebbende kan zijn bij een vergunning. Voor meer informatie wordt verwezen naar de Algemene wet bestuursrecht (Awb).
In principe kan worden uitgegaan van de vaste rechtspraak van de Raad van State:“Bij kapvergunningen is het uitgangspunt dat belanghebbende is degene, die op geringe afstand van de bomen woont of vanuit zijn woning daarop zicht heeft”. Personen die op meer dan 100 meter afstand wonen en geen zicht hebben op de boom/bomen zijn niet belanghebbend, evenmin zij die wel zicht hebben op de boom/bomen, maar die op meer dan 200 meter afstand wonen.
In de praktijk gaat het hier alleen om verenigingen en stichtingen. Bij een bezwaar namens een groep moeten de doelstellingen in de statuten gericht zijn op natuur- of boombescherming. Of er moet sprake zijn van aantoonbare regelmatige werkzaamheden in boom-,landschap-of natuur-en milieubescherming. De statuten moeten schriftelijk voorhanden zijn.
Iemand kan zich ter behartiging van zijn belangen laten bijstaan of door een gemachtigde laten vertegenwoordigen. Een machtiging moet in dat geval schriftelijk aan de gemeente verstrekt worden.
Een doel van het bomenbeleidsplan is het ontwikkelen en behouden van een duurzaam en samenhangend bomenbestand. Dit betekent dat in de meeste gevallen een herplantplicht in een verleende vergunning wordt opgenomen. In de vergunning wordt aangegeven aan welke eisen de herplant moet voldoen. Om duurzaamheid te waarborgen is in sommige gevallen een (volledige) herplantplicht geen geschikte optie. In deze gevallen gaat kwaliteit boven de kwantiteit.
Als met kappen begonnen wordt moet de Flora- en Faunawet in acht genomen te worden. De Flora- en Faunawet is gemaakt om de in het wild levende planten- en dierensoorten te beschermen. In de wet staat dat het verboden is dieren (bijvoorbeeld vogels) behorende tot een beschermde inheemse diersoort opzettelijk te verontrusten. Meer informatie is terug te vinden op www.hetlnvloket.nl (vergunning en ontheffing - Flora en faunawet)
De burgemeester kan mondeling toestemming geven om een boom (houtopstand) direct te kappen (vellen). Dit kan alleen wanneer de boom direct gevaar oplevert of wanneer er sprake is van een vergelijkbaar spoedeisend belang. Na de mondelinge toezegging wordt dit zo snel mogelijk schriftelijk vastgelegd en verzonden aan de aanvrager en de belanghebbende.
Het college kan eisen dat bij de aanvraag van een vergunning een onderzoeksrapport naar de algemene onderhoudstoestand van de te kappen boom wordt aangeleverd. Het onderzoeksrapport moet opgesteld zijn door een erkende boomtaxateur.
De gemeente Geertruidenberg zal in 2011 de monumentale bomen binnen de gemeente (particulier en gemeentelijk) in kaart gaan brengen. Dit gebeurd op basis van de criteria die in het bomenbeleidsplan “bomen duurzaam in beeld” (2009) zijn vastgelegd. Op dit moment maken de particuliere monumentale bomen deel uit van de algemene bomenlijst. In de toekomst zullen deze apart vermeld worden. Alleen in zeer uitzonderlijke gevallen zal voor het kappen van deze bomen een vergunning verstrekt worden. Meer informatie volgt wanneer de bomen apart in de deze bomenlijst worden opgenomen. In bijlage 5 zijn de criteria voor monumentale bomen terug te vinden zoals deze in het bomenbeleidsplan: “bomen duurzaam in beeld” (2009) zijn opgenomen.
Op de bomenlijst zijn de particuliere bomen opgenomen die aan de ‘criteria bomenlijst’ voldoen. Deze criteria zijn weergegeven in bijlage 1.
De lijst is per kern ingedeeld op analfabetische volgorde van straatnaam en huisnummer. Per locatie wordt de Nederlandse en de (eerste)wetenschappelijke naam van de boom weergegeven. Verder wordt het aantal, de geschatte leeftijd, de stamdiameter en de globale locatie van de vergunningsplichtige bomen per adres aangegeven. Omdat de bomen op particulier terrein staan en daardoor niet altijd bereikbaar zijn is de stamdiameter (op 1,30 meter hoogte) regelmatig bepaald op basis van inschatting.
Staat er onder het kopje locatie: “hele perceel” dan betekent dit dat alle op dit perceel staande bomen met een stamdiameter van meer dan 20 cm, gemeten op 1,30 hoogte, vergunningsplichtig zijn.
Wanneer er sprake is van een heel opgenomen perceel of wanneer de stam vanuit openbaar terrein niet goed zichtbaar is wordt de stamdiameter niet vermeld.
Voor gemeentelijke bomen geldt over het algemeen dat alle houtopstanden met een stamdiameter van meer dan 20 cm, gemeten op 1,30 m hoogte boven maaiveld vergunningsplichtig zijn (zie paragraaf 2.3 voor de uitzonderingen).
Bijlage 1. Criteria bomenlijst
Basisvoorwaarden (alle voorwaarden vereist):
Specifieke kenmerken (tenminste één voorwaarde vereist):
Bijlage 3a. Begrenzing bebouwde kom Boswet Geertruidenberg
Bijlage 3b. Begrenzing bebouwde kom Boswet Raamsdonksveer
Bijlage 3c. Begrenzing bebouwde kom Boswet
Bijlage 4. Beoordelingsformulier kapaanvraag Gemeente Geertruidenberg
BEOORDELINGSFORMULIER KAPAANVRAAG GEMEENTE GEERTRUIDENBERG
Gegevens aanvraag (zie aanvraagformulier):
Naam aanvrager :………………………………………………………………………………………………
Aantal bomen :…………………….....stuks
Boomsoort :…………………………………………………………………………………………………
Standplaats boom / bomen :…………………………………………………………………………………………………
Is boom onderdeel van een vastgelegd waardevol groen element (zie bomenstructuurplan, lijst van monumentale bomen)?
Is boom onderdeel van een monument?
Is boom beschermd via het bestemmingsplan?
Zijn andere wetten of beleidsplannen van toepassing?
Heeft de boom zélf bijzondere visuele waarde of ruimtelijke betekenis?
Heeft de boom op zijn plek bijzondere visuele waarde of ruimtelijke betekenis?
Heeft de boom voor de wijde omgeving bijzondere visuele waarde of ruimtelijke betekenis?
⚪ Hoog (ecologische topwaarde, flora en faunawet)
⚪ Hoog (o.a. belangrijke functie vervullend voor luchtkwaliteit)
⚪ Hoog (zeldzaam in Nederland / in deze streek)
Is sprake van een relatie tussen kapaanvraag en bouw- of aanlegplan?
⚪ Ja (integrale afweging andere vergunningen)
Indien sprake is van bouw of aanleg, hoe groot is het maatschappelijk belang?
Indien sprake is van bouw of aanleg, hoe groot is het individueel belang?
Worden derde-belanghebbenden in hun belangen geschaad bij verwijdering van de boom?
Zijn alternatieven voor kap onderzocht / overwogen?
⚪ minder dan 5 jaar (boom heeft slechte stabiliteit of onomkeerbaar slechte conditie)
⚪ meer dan 15 jaar (boom vertoont geen uiterlijke verzwakkingen)
Is sprake van een gevaar voor (openbare) veiligheid?
Is de aanvrager aan huis gebonden?
Is de verhouding tussen de grootte van de boom en de beschikbare groeiplaats goed?
Is sprake van ernstige schaduwoverlast?
Is sprake van ernstige wortelopdruk bij verharding?
Is sprake van ernstige ‘plak’ door honingdauw en roetdauw?
Is sprake van ernstig economisch nadeel / schade bij handhaven boom?
Is sprake van een zorgvuldige boombeheer maatregel, volgens de gangbare inzichten in de boomverzorging?
Eindoordeel belang van verwijdering
Bijlage 5. Criteria monumentale bomen
Basisvoorwaarden (alle voorwaarden vereist):
Specifieke kenmerken (tenminste één voorwaarde vereist):