Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Helmond

Beleidsregel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Helmond houdende regels omtrent parkeernormen

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieHelmond
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidsregel van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Helmond houdende regels omtrent parkeernormen
CiteertitelBeleidsregel parkeernormen Helmond 2017
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpruimtelijke ordening, verkeer en vervoer
Eigen onderwerpVerkeer

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze regeling vervangt de Beleidsregel Parkeernormen Helmond 2007.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Onbekend

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

11-02-2017nieuwe regeling

31-01-2017

Gemeenteblad 2017, 21541

1392615

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsregel parkeernormen Helmond 2017

Het college van burgemeester en wethouders van Helmond

besluit

1. Inleiding

Bij de toetsing van nieuwe ontwikkelingen in Helmond wordt beoordeeld of er in voldoende parkeergelegenheid wordt voorzien. De Beleidsregel Parkeernormen Helmond 2017 is hiervoor veelal het toetsingskader.

Vanwege de huidige overcapaciteit aan parkeerplaatsen in het centrum en de wenselijkheid om de positie van het centrum te versterken en een stevige impuls te geven aan de bestrijding van leegstand, wordt de beleidsregel Parkeernormen Helmond 2007 gedeeltelijk aangepast. De aanpassing beoogt nieuwe centrumontwikkelingen in bestaand vastgoed te stimuleren.

De regeling geldt voor een specifiek in bijlage 1.2. aangewezen gedeelte van het centrum- en schilgebied.

De inhoud van deze tijdelijke stimuleringsregeling is in bijlage 4 beschreven maar houdt kortgezegd in dat voor functiewijzigingen in het centrumgebied met uitzondering van functiewijzingen naar wonen, kamerbewoning en short stay facilities, tijdelijk geen extra parkeereis gesteld wordt. De parkeernormen uit de beleidsregel Parkeernormen Helmond 2007 zijn verder één op één overgenomen in de nieuwe beleidsregel Parkeernormen Helmond 2017.

In 2017 zal de volledige update van de parkeernormen die opgenomen staan in de Beleidsregel Parkeernormen Helmond 2007, opgepakt moeten worden.

2. JURIDISCH KADER

Bij alle bouwaanvragen wordt er getoetst op het aspect parkeren. Indien de parkeernormen in het ter plaatse geldende bestemmingsplan zijn opgenomen, wordt op basis van die parkeernorm bepaald hoeveel parkeerplaatsen er benodigd zijn. Indien het bestemmingsplan geen parkeernormen bevat, wordt op basis van de bouwverordening (artikel 2.5.30) getoetst. In de bouwverordening staat aangegeven dat in voldoende mate voorzien moet worden in de ruimte ten behoeve van het parkeren of stallen van auto’s.

In de voorliggende Beleidsregel parkeernormen Helmond 2017 is deze bepaling uitgewerkt en wordt aangegeven aan welke parkeernormen er dan voldaan moet worden.

Bij wijzigingen in de beleidsregel zijn de nieuwe parkeernormen ook direct toepasbaar op nieuwe ruimtelijke ontwikkelingen.

3. Uitgangspunten

Uitgangspunten bij het opstellen van de nieuwe parkeernormen zijn:

  • a.

    De CROW publicatie 182 "parkeerkencijfers - Basis voor parkeernormering" van juni 2003 en de CROW uitgave "ASVV 2004" van april 2004 vormden de leidraad voor de normen in de Beleidsregel Parkeernormen Helmond 2007. Hiervan is alleen afgeweken indien er gezien de lokale omstandigheden goede argumenten voor zijn en/of door ervaringen binnen de gemeente (zie arcering). Binnen de door de CROW gehanteerde categorie-indeling wordt Helmond als "sterk stedelijk" beschouwd.

  • b.

    De parkeernormen zijn afhankelijk van de locatie waar de functie zich bevindt en van de aard en omvang van de functie.

  • c.

    Voor de bepaling van de parkeernorm van een project moet een parkeer-balans voor het project opgesteld worden. Hierbij kan het noodzakelijk zijn om voor de parkeerbalans ook het direct aanliggende gebied mee te nemen.

  • d.

    De uit de parkeerkencijfers te bepalen parkeernormen zijn minimum normen waaraan voldaan moet worden, met uitzondering van het onder h bepaalde.

  • e.

    Het is toegestaan om meer parkeerplaatsen dan de aangegeven norm te realiseren.

  • f.

    Afhankelijk van de locatie waarvoor de parkeernormen vastgesteld moeten worden, wordt de volgende driedeling gehanteerd: centrumgebied, schil en de rest van Helmond. In tabel 1 is heel Helmond naar gebied ingedeeld.

Tabel 1: Gebiedsindeling: 1

Centrumgebied

Schil

Overige buurten/wijken

1000 Centrum

1004 Stationsgebied

1003Heipoort

1005 Vossenberg

1006 Annabuurt/Suytkade

1007Steenweg e.o.

1500 West

Overig

  • g.

    Het in de parkeernormen aangegeven aandeel voor bezoekers moet altijd toegankelijk en beschikbaar zijn en blijven ten behoeve van het parkeren van bezoekers van het betreffende object met uitzondering van het onder h bepaalde. Het is dus niet noodzakelijk dat de parkeernorm voor bezoekers daarmee automatisch op gemeentelijk terrein gerealiseerd moet worden. De parkeernorm voor bezoekers kan dus bijvoorbeeld niet in een afgesloten parkeerkelder gerealiseerd worden welke niet vrij toegankelijk is voor bezoekers.

  • h.

    Binnen het centrum- en schil gebied wordt een apart gebiedsdeel aangewezen , zie bijlage 1.2, Voor dit gebiedsdeel geldt dat voor functiewijzigingen, met uitzondering van functie wonen, kamerbewoning en short stay facilities, het op grond van de parkeernorm aantal vereiste parkeerplaatsen niet wordt opgelegd voor de tijd dat er sprake is van een overcapaciteit aan parkeerplaatsen in het centrum- en schilgebied.

4. Parkeernormen naar categorie

De te hanteren parkeernormen zijn afhankelijk van de functie van het gebouw / project. Per functie / categorie zijn de te hanteren parkeernormen onderstaand weergegeven.

Parkeernormen Categorie Wonen:

Uitleg bij de te hanteren parkeernormen voor de categorie Wonen:

  • -

    Een indeling naar b.v. duur/middenklasse/goedkoop is veel flexibeler in de tijd. Deze indeling gaat met de tijd mee ook al stijgen / dalen de woningprijzen. Zie voor de indeling tabel 2 en 3. Deze indeling wordt jaarlijks geïndexeerd op basis van het Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing en de maximale huursubsidiegrens, beide vastgesteld door het Ministerie van VROM. Het team verkeer & vervoer gaat na of aanpassingen noodzakelijk zijn.

Tabel 2: Indeling koopwoningen voor 2008:

Goedkoop

< € 174.000,-

Middenklasse

€ 174.000,- tot € 260.000,-

Duur

> € 260.000,-

Indeling vastgesteld op basis van het Investeringsbudget Stedelijke Vernieuwing. (ISV-2) van het Ministerie van VROM (prijspeil januari 2008). Dit wordt jaarlijks geïndexeerd.

Tabel 3: Indeling huurwoningen voor 2008

Goedkoop

≤ € 631,73 per maand

Overig

> € 631,73 per maand

De indeling van de huurwoningen is vastgesteld op basis van de maximale huursubsidiegrens, vastgesteld door het Ministerie van VROM. Dit wordt jaarlijks geïndexeerd.

  • -

    Sociale koop- en huurwoningen vallen altijd in de klasse goedkoop.

  • -

    De parkeernorm voor de bewoners moet op eigen terrein gerealiseerd worden met een minimum van 1 parkeerplaats per woning.

  • -

    Het aangegeven “aandeel bezoekers” moet minimaal gerealiseerd worden ten behoeve van bezoekers. Deze parkeerplaatsen moeten zodanig gerealiseerd worden dat deze altijd toegankelijk en beschikbaar zijn en blijven voor bezoekers.

  • -

    In de praktijk worden de beschikbare parkeergelegenheden op eigen terrein niet altijd als zodanig gebruikt. Voor parkeervoorzieningen op eigen terrein worden daarom de rekenwaarden gehanteerd uit tabel 4.

Tabel 4: Berekeningsaantallen parkeervoorzieningen bij woningen

Type voorziening

Theoretisch

aantal pp

Berekenings-

aantal pp

Opmerkingen

Oprit zonder garage (carport)

1

1,0 2

Diepte oprit ≥ 6,00m.

Breedte oprit ≥ 3,00m.

Tuinparkeerplaats 2)

1

0,85 3

Diepte ≥ 6,00m.

Breedte ≥ 3,00m.

Lange oprit zonder garage

2

1,30 2

Diepte oprit ≥ 11,00m.

Breedte oprit ≥ 3,00m.

Dubbele parkeerplaats zonder garage 4)

2

2,0 2

Breedte oprit ≥ 4,5m.

Diepte oprit ≥ 6,00m.

Garage zonder oprit (bij woning)

1

0,40 2

Diepte oprit < 6,00m.

Garage(box), niet aan huis

1

0,50 2

 

Garage met enkele oprit

2

1,0 2

Diepte oprit ≥ 6,00m.

Breedte oprit ≥ 3,00m.

Garage met lange oprit

3

1,60 2

Diepte oprit ≥ 11,00m.

Breedte oprit ≥ 3,00m.

Garage met dubbele parkeerplaats 4

3

2,0 2

Breedte oprit ≥ 4,5m.

Diepte oprit ≥ 6,00m.

Eén parkeerplaats deel uitmakend van een grotere gebouwde parkeergarage / -kelder

1

1,0

 

Eén parkeerplaats deel uitmakend van een groter parkeerterrein

(b.v. van een afgesloten binnenterrein)

1

1,0

 

Maatvoering garage:

Bij binnenmaat ≥ 6,00m. lengte en ≥ 3,00m breedte is er voor de berekening van de parkeernorm sprake van een garage.

Parkeernormen Categorie Winkels:

Uitleg bij de te hanteren normen voor de categorie Winkels:

  • -

    De parkeernormen moeten volledig op eigen terrein gerealiseerd worden.

    In het centrum kan hiervan afgeweken worden om zodoende dubbelgebruik van de parkeerplaatsen mogelijk te maken.

  • -

    De parkeerplaatsen ten behoeve van bezoekers moeten altijd toegankelijk en beschikbaar blijven als zodanig.

  • -

    Bij voorzieningen in deze categorie moet ook nagegaan worden of er van de te realiseren parkeerplaatsen één of meer parkeerplaatsen aangewezen moeten worden als Gehandicaptenparkeerplaats (GPP), waarbij de afmetingen van de GPP ook aangepast is.

ParkeernormenCategorie Kantoren:

 

Centrum 5

Schil 5

Rest

Aandeel

bezoekers

Opmerkingen

(Commerciële) dienstverlening (kantoren met baliefunctie)

2,0

2,5

3,0

20%

Per 100 m2 bvo

Kantoren (kantoren zonder baliefunctie)

1,5

1,7

1,9

5%

Per 100 m2 bvo

Uitleg bij de te hanteren normen voor de categorie Kantoren:

  • -

    De parkeernormen moeten volledig op eigen terrein gerealiseerd worden.

  • -

    De parkeerplaatsen ten behoeve van bezoekers moeten altijd toegankelijk en beschikbaar blijven als zodanig.

  • -

    Bij voorzieningen in deze categorie moet ook nagegaan worden of er van de te realiseren parkeerplaatsen één of meer parkeerplaatsen aangewezen moeten worden als Gehandicaptenparkeerplaats (GPP), waarbij de afmetingen van de GPP ook aangepast is.

ParkeernormenCategorie Bedrijven:

 

Centrum 6

Schil 6

Rest

Aandeel

bezoekers

Opmerkingen

Arbeidsextensieve / bezoekersextensieve bedrijven

(loods, opslag, groothandel, transportbedrijf e.d.)

0,5

0,6

0,8

5%

Per 100 m2 bvo

Arbeidsintensieve / bezoekersextensieve bedrijven

(industrie, garagebedrijf, laboratorium, werkplaats)

1,5

2,0

2,5

5%

Per 100 m2 bvo

Bedrijfsverzamelgebouw

1,7

1,7

1,7

10%

Per 100 m2 bvo

Uitleg bij de te hanteren normen voor de categorie Bedrijven:

  • -

    De parkeernormen moeten volledig op eigen terrein gerealiseerd worden.

  • -

    De parkeerplaatsen ten behoeve van bezoekers moeten altijd toegankelijk en beschikbaar blijven als zodanig.

ParkeernormenCategorie Recreatie:

Uitleg bij de te hanteren normen voor de categorie Recreatie:

  • -

    Richtlijn is dat de parkeernormen volledig op eigen terrein gerealiseerd worden. Per functie en locatie is een afweging hiervan noodzakelijk.

    In het centrum kan hiervan afgeweken worden om zodoende dubbelgebruik van de parkeerplaatsen mogelijk te maken.

  • -

    De parkeerplaatsen ten behoeve van bezoekers moeten altijd toegankelijk en beschikbaar blijven als zodanig.

  • -

    Bij voorzieningen in deze categorie moet ook nagegaan worden of er van de te realiseren parkeerplaatsen ook één of meer parkeerplaatsen aangewezen moeten worden als Gehandicaptenparkeerplaats (GPP), waarbij de afmetingen van de GPP ook aangepast is.

ParkeernormenCategorie Zorgvoorzieningen:

 

Centrum 7

Schil 7

Rest

Aandeel

bezoekers

Opmerkingen

Ziekenhuis

1,7

1,7

1,7

 

Per bed.

Bij vaste bezoek-

bovengrens hanteren.

Arts / Maatschap / Kruisgebouw / Therapeut

2,0

2,0

2,0

65%

Per behandelkamer

Met minimum van

3 parkeerplaatsen / praktijk

Uitleg bij de te hanteren normen voor de categorie Zorgvoorzieningen:

  • -

    De parkeernormen moeten volledig op eigen terrein gerealiseerd worden.

  • -

    De parkeerplaatsen ten behoeve van bezoekers moeten altijd toegankelijk en beschikbaar blijven als zodanig.

  • -

    Bij voorzieningen in deze categorie moet ook nagegaan worden of er van de te realiseren parkeerplaatsen één of meer parkeerplaatsen aangewezen moeten worden als Gehandicaptenparkeerplaats (GPP), waarbij de afmetingen van de GPP ook aangepast is.

ParkeernormenCategorie Onderwijsvoorzieningen:

 

Centrum

Schil

Rest

Aandeel

bezoekers

Opmerkingen

WO / HBO-dag / MBO (ROC)

20,0

+

7,0

20,0

+

7,0

20,0

+

7,0

 

Per collegezaal.

Per leslokaal.

Totale parkeervraag =

collegezalen + leslokalen (collegezaal =

±150 zitplaatsen;

leslokaal = ±30 zitplaatsen)

Voorbereidend beroepsonderwijs

(VWO, HAVO,Vbo)- dag

1,0

1,0

1,0

 

Per leslokaal

Leslokaal = ± 30 zitplaatsen

Avondonderwijs

1,0

1,0

1,0

 

Per student

Basisonderwijs

1,0

1,0

1,0

 

Per leslokaal. Excl. Kiss & Ride 8

Leslokaal = ± 30 zitplaatsen

Crèche / Peuterspeelzaal/ Kinderdagverblijf

0,8

0,8

0,8

 

Per arbeidsplaats.

Excl. Kiss & Ride8

Uitleg bij de te hanteren normen voor de categorie Onderwijsvoorzieningen:

  • -

    Bij kinderdagverblijven is kenmerkend dat bijna alle kinderen met de auto worden gebracht en gehaald. Ook bij basisscholen worden veel kinderen met de auto gebracht en gehaald. Er is hierbij wel sprake van een zekere spreiding, niet iedereen brengt of haalt zijn/haar kind op hetzelfde tijdstip. Voor de bepaling van het aantal parkeerplaatsen voor het halen en brengen bij basisscholen en kinderdagverblijven wordt de rekenmethode van bijlage 2 gehanteerd.

  • -

    Voor een school met een regionale functie moet bij de dimensionering van de parkeervakken rekening gehouden worden met het feit dat ook personenbusjes gebruikmaken van de parkeervoorzieningen.

  • -

    De parkeernormen moeten volledig op eigen terrein gerealiseerd worden.

  • -

    De parkeerplaatsen ten behoeve van bezoekers moeten altijd toegankelijk en beschikbaar blijven als zodanig.

  • -

    Bij voorzieningen in deze categorie moet ook nagegaan worden of er van de te realiseren parkeerplaatsen één of meer parkeerplaatsen aangewezen moeten worden als Gehandicaptenparkeerplaats (GPP), waarbij de afmetingen van de GPP ook aangepast is.

  • -

    Arbeidsplaats = maximaal gelijktijdig aanwezige werknemers.

ParkeernormenCategorie Overige voorzieningen:

 

Centrum 9

Schil 9

Rest

Aandeel

bezoekers

Opmerkingen

Hotel

1,5

1,5

1,5

 

Per kamer

Volkstuin

 

 

0,3

 

Per perceel

Religiegebouw

0,2

0,2

0,2

 

Per zitplaats

Begraafplaats / crematorium

30

30

30

 

Per gelijktijdige begrafenis / crematie

Uitleg bij de te hanteren normen voor de categorie Overige voorzieningen:

  • -

    De parkeernormen moeten volledig op eigen terrein gerealiseerd worden.

  • -

    De parkeerplaatsen ten behoeve van bezoekers moeten altijd toegankelijk en beschikbaar blijven als zodanig.

  • -

    Bij voorzieningen in deze categorie moet ook nagegaan worden of er van de te realiseren parkeerplaatsen één of meer parkeerplaatsen aangewezen moeten worden als Gehandicaptenparkeerplaats (GPP), waarbij de afmetingen van de GPP ook aangepast is.

Voor functies waarvan hier geen parkeernormen beschreven bepaalt het college de te hanteren parkeernorm

5. VASTSTELLING PARKEERNORM

  • a.

    Op grond van eigenschappen van de parkeersituatie (onder andere aantrekkelijkheid, kwaliteit en invloedsgebied van de functie) in verhouding tot concurrenten of alternatieven en op grond van mobiliteitskenmerken van de gebruikers / bezoekers kan er misschien gekozen worden om een lagere parkeernorm te hanteren. In bijlage 3 staat voor een groot aantal functies de parkeernorm met een bandbreedte aangegeven. De geldende parkeernorm is de hoogste waarde binnen deze bandbreedte.

    De regiegroep, en indien deze er niet is de projectgroep, kan bepalen of binnen de bandbreedte een lagere parkeernorm dan de maximale norm toegepast kan worden. Dit moet altijd goed gemotiveerd worden. Het projectteam doet hiervoor een voorstel aan de regiegroep.

  • b.

    Indien er geen projectteam is om een voorstel te doen voor de te hanteren parkeernorm zal het team Expertise en Ontwerp een voorstel doen.

  • c.

    Alleen Burgemeester & Wethouders kunnen gemotiveerd een lagere parkeernorm toestaan dan volgens de aangegeven bandbreedte in bijlage 3 noodzakelijk is.

  • d.

    Afronding van de parkeernormen binnen de op te stellen parkeerbalans vindt als volgt plaats: < 0,5 = 0 en ≥ 0,5 = 1. De afronding vindt plaats in de allerlaatste fase bij de bepaling van het totaal noodzakelijke aantal parkeerplaatsen.

6. Parkeerbalans

Met een parkeerbalans kan de (on)balans tussen parkeervraag en parkeeraanbod binnen een bepaald gebied worden berekend. Vaak valt de parkeervraag van functies niet samen in de tijd. Gecombineerd gebruik van parkeerplaatsen is dan mogelijk. De mogelijkheid tot gecombineerd gebruik binnen een gebied hangt af van de mate van openbaarheid en de locatie van de parkeervoorzieningen en van de loopafstanden naar de bestemming.

De opgenomen parkeernormen en aanwezigheidspercentages geven een indicatie van de omvang van de benodigde aantal parkeerplaatsen. De te hanteren aanwezigheidspercentages voor de verschillende periodes van de dag/week zijn weergegeven in tabel 5.

Tabel 5: Aanwezigheidspercentages

 

Werkdag

overdag

Werkdag

middag

Werkdag

Avond

Koop-

avond

Zaterdag

middag

Zaterdag

Avond

Zondag

Middag

Woningen

50

60

100

90

60

60

70

Detailhandel

30

70

20

100

100

0

0

Kantoor

100

100

5

10

5

0

0

Bedrijven

100

100

5

10

5

0

0

Sociaal cultureel

10

40

100

100

60

90

25

Sociaal medisch

100

100

30

15

15

5

5

Ziekenhuis

85

100

40

50

25

40

40

Dagonderwijs

100

100

0

0

0

0

0

Avondonderwijs

0

0

100

100

0

0

0

Bibliotheek

30

70

100

70

75

0

0

Museum

20

45

0

0

100

0

90

Restaurant

30

40

90

95

70

100

40

Café

30

40

90

85

75

100

45

Bioscoop, theater

15

30

90

90

60

100

60

Sport

30

50

100

90

100

90

85

Het kan ook zijn dat één gebouw meerdere functies heeft. De parkeernorm voor het gebouw wordt dan bepaald door een parkeerbalans voor het gebouw op te stellen. Voor alle functies binnen het gebouw wordt de parkeernorm vastgesteld en wordt nagegaan of gecombineerd gebruik van parkeerplaatsen mogelijk is.

7. Alternatieve oplossing parkeernormen

Indien het voor een bouwplan werkelijk onmogelijk is om aan de gestelde parkeernormering te kunnen voldoen worden er enkele oplossingen aangegeven om het afgeven van een bouwvergunning toch mogelijk te maken. De parkeermogelijkheden op eigen terrein moeten daarbij wel altijd maximaal ingevuld worden. De aangegeven oplossingen dienen dus alleen voor de nog ontbrekende parkeerplaatsen.

  • 1.

    Alternatieve oplossing buiten openbaar gebied.

    De initiatiefnemer komt zelf met een oplossing, waardoor het parkeren niet in openbaar gebied hoeft te gebeuren. De parkeerplaatsen worden op een terrein gerealiseerd dat op zeer korte loopafstand is gelegen. Hierbij moet schriftelijk vastgelegd worden dat deze parkeerplaatsen bij het betreffende bouwplan horen en als zodanig gehandhaafd moeten blijven.

    Burgemeester & Wethouders van de gemeente moet deze constructie goedkeuren.

  • 2.

    Alternatieve oplossing in openbaar gebied.

    De gemeente ziet mogelijkheden om in de directe omgeving de parkeerplaatsen te realiseren in openbaar gebied (al dan niet in een parkeergarage) en acht dit ook wenselijk. De lasten, inclusief de beheerslasten, van deze parkeerplaatsen moeten opgenomen worden in de exploitatieovereenkomst met de initiatiefnemer. Beide partijen moeten akkoord gaan met deze constructie.

  • 3.

    Toepassen van een afkoopsom.

    De parkeerplaatsen worden afgekocht met een afkoopsom per parkeerplaats, als beide partijen hiermee schriftelijke akkoord gaan.

Voor alle drie bovenstaande mogelijkheden is een B&W-besluit noodzakelijk.

8. Afwijking

Burgemeester & wethouders kunnen gemotiveerd afwijken van de in deze beleidsregel gestelde uitgangspunten.

8. IN WERKING TREDING BELEIDSREGEL

Deze beleidsregel treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van het gemeenteblad waarin zij wordt geplaatst.

 

Besloten in de vergadering van 31-01-2017

Burgemeester en wethouders van Helmond

mevrouw P.J.M.G. Blanksma-Van den Heuvel

de burgemeester

mr. drs. A.P.M. ter Voert

de secretaris

Bijlage 1.1 b.b. beleidsregel parkeernormen Helmond 2017

Gebiedsindeling

De indeling van de gebieden is conform de Statistische gebiedsindeling van de gemeente Helmond.

Centrumgebied

Schil

Overige buurten/wijken

1000 Centrum

1004 Stationsgebied

1003 Heipoort

1005 Vossenberg

1006 Annabuurt/Suytkade

1007 Steenweg e.o.

1500 West

Overig

Bijlage 1.2 b.b. beleidsregel parkeernormen Helmond 2017

Indien de locatie ligt binnen het gebied zoals in onderstaande tekening is aangegeven (binnen de arcering) geldt voor functiewijzingen (met uitzondering van wonen, kamerbewoning en short stay facilities) dat het op grond van de parkeernorm vereiste aantal parkeerplaatsen, niet wordt geëist.

Bijlage 2 b.b. Beleidsregel parkeernormen Helmond 2017

Rekenmethode voor halen en brengen bij basisscholen en kinderdagverblijven.

groepen 1 t/m 3:

aantal leerlingen x % leerlingen met auto x 0,51 x 0,752

+

groepen 4 t/m 8:

aantal leerlingen x % leerlingen met auto x 0,251 x 0,852

+

kinderdagverblijf

aantal leerlingen x % leerlingen met auto x 0,251 x 0,752

=

het totaal aantal parkeerplaatsen voor halen en brengen

1 = reductiefactor parkeerduur

- groepen 1 t/m 3 gemiddeld 10 minuten in periode van 20 minuten = 0,5

- groepen 4 t/m 8 gemiddeld 2,5 minuten in periode van 10 minuten = 0,25

- kinderdagverblijf gemiddeld 15 minuten in periode van 60 minuten = 0,25

2 = reductiefactor aantal kinderen per auto

- groepen 1 t/m 3 = 0,75

- groepen 4 t/m 8 = 0,85

- kinderdagverblijf = 0,75

het percentage leerlingen dat wordt gebracht en gehaald ligt tussen de 1% en 60%. Dit is onder meer afhankelijk van:

- stedelijksheidsgraad;

- stedelijke zone;

- de gemiddelde afstand naar school

Gemiddeld ligt het percentage op:

- groepen 1 t/m 3: 30 - 60%

- groepen 4 t/m 8: 5 - 40%

- kinderdagverblijf: 50 - 80%

Bij gescheiden aanvangs- en eindtijd van de groepen 1 t/m 3 en 4 t/m 8 mag het aantal parkeerplaatsen voor halen en brengen met maximaal 40% worden gereduceerd.

Bron: CROW; publicatie 182; Parkeerkencijfers- Basis voor parkeernormering; juni 2003.

Bijlage 3.1 b.b. Beleidsregel parkeernormen Helmond 2017

Bandbreedte Parkeernormen naar categorie

In hoofdstuk 4 van de beleidsregel parkeernormen Helmond 2007 staan de te hanteren parkeernormen naar functie / categorie uitgesplitst. Op grond van eigenschappen van de parkeersituatie (onder andere aantrekkelijkheid, kwaliteit en invloedsgebied van de functie) in verhouding tot concurrenten of alternatieven en op grond van mobiliteitskenmerken van de gebruikers / bezoekers kan er misschien gekozen worden om een lagere parkeernorm te hanteren.

Onderstaand staat per functie / categorie de bandbreedte aangegeven waar binnen er mogelijk afgeweken kan worden van de geldende parkeernorm. De geldende parkeernorm is de hoogste waarde binnen deze bandbreedte.

De regiegroep, en indien deze er niet is de projectgroep, kan bepalen of binnen de bandbreedte een lagere parkeernorm dan de maximale norm toegepast kan worden. Dit moet altijd goed gemotiveerd worden. Het projectteam doet hiervoor een voorstel aan de regiegroep.

Bandbreedte parkeernormen Categorie Wonen:

Bijlage 3.2 b.b. Beleidsregel parkeernormen Helmond 2007

Bandbreedte parkeernormen Categorie Winkels:

Bandbreedte parkeernormen Categorie Kantoren:

 

Centrum **

Schil **

Rest

Aandeel

bezoekers

Opmerkingen

(Commerciële) dienstverlening (kantoren met baliefunctie)

1,5 - 2,0

2,0 - 2,5

2,5 - 3,0

20%

Per 100 m2 bvo

Kantoren (kantoren zonder baliefunctie)

0,8 - 1,5

1,0 - 1,7

1,2 - 1,9

5%

Per 100 m2 bvo

** Indien de locatie ligt binnen het gebied aangegeven in bijlage 1.2 geldt voor functiewijzingen met uitzondering van wonen, kamerbewoning en short stay facilities dat het op grond van de parkeernorm vereiste aantal parkeerplaatsen, niet wordt geëist. Bij een combinatie van functiewijziging en bijvoorbeeld uitbreiding geldt voor de uitbreiding dat de aangegeven parkeernormen wel opgelegd worden.

Bandbreedte parkeernormen Categorie Bedrijven:

 

Centrum **

Schil **

Rest

Aandeel

bezoekers

Opmerkingen

Arbeidsextensieve / bezoekersextensieve bedrijven

(loods, opslag, groothandel, transportbedrijf e.d.)

0,4 - 0,5

0,5 - 0,6

0,7 - 0,8

5%

Per 100 m2 bvo

Arbeidsintensieve / bezoekersextensieve bedrijven

(industrie, garagebedrijf, laboratorium, werkplaats)

1,0 - 1,5

1,5 - 2,0

2,0 - 2,5

5%

Per 100 m2 bvo

Bedrijfsverzamelgebouw

0,8 - 1,7

0,8 - 1,7

0,8 - 1,7

10%

Per 100 m2 bvo

** Indien de locatie ligt binnen het gebied aangegeven in bijlage 1.2 geldt voor functiewijzingen met uitzondering van wonen, kamerbewoning en short stay facilities dat het op grond van de parkeernorm vereiste aantal parkeerplaatsen, niet wordt geëist. Bij een combinatie van functiewijziging en bijvoorbeeld uitbreiding geldt voor de uitbreiding dat de aangegeven parkeernormen wel opgelegd worden.

Bijlage 3.3 b.b Beleidsregel parkeernormen Helmond 2007

Bandbreedte parkeernormen Categorie Recreatie:

Bandbreedte parkeernormen Categorie Zorgvoorzieningen:

 

Centrum **

Schil **

Rest

Aandeel

bezoekers

Opmerkingen

Ziekenhuis

1,5 - 1,7

1,5 - 1,7

1,5 - 1,7

 

Per bed.

Bij vaste bezoek-

bovengrens hanteren.

Arts / Maatschap / Kruisgebouw / Therapeut

1,5 - 2,0

1,5 - 2,0

1,5 - 2,0

65%

Per behandelkamer

Met minimum van

3 parkeerplaatsen / praktijk

** Indien de locatie ligt binnen het gebied aangegeven in bijlage 1.2 geldt voor functiewijzingen met uitzondering van wonen, kamerbewoning en short stay facilities dat het op grond van de parkeernorm vereiste aantal parkeerplaatsen, niet wordt geëist. Bij een combinatie van functiewijziging en bijvoorbeeld uitbreiding geldt voor de uitbreiding dat de aangegeven parkeernormen wel opgelegd worden.

Bijlage 3.4 b.b. Beleidsregel parkeernormen Helmond 2007

Bandbreedte parkeernormen Categorie Onderwijsvoorzieningen:

 

Centrum

Schil

Rest

Aandeel

bezoekers

Opmerkingen

WO / HBO-dag / MBO (ROC)

20,0

+

5,0 - 7,0

20,0

+

5,0 - 7,0

20,0

+

5,0 - 7,0

 

Per collegezaal.

Per leslokaal.

Totale parkeervraag =

collegezalen + leslokalen (collegezaal =

±150 zitplaatsen;

leslokaal = ± 30 zitplaatsen)

Voorbereidend beroepsonderwijs

(VWO, HAVO, Vbo)- dag

0,5 - 1,0

0,5 - 1,0

0,5 - 1,0

 

Per leslokaal

Leslokaal = ± 30 zitplaatsen

Avondonderwijs

0,5 - 1,0

0,5 - 1,0

0,5 - 1,0

 

Per student

Basisonderwijs

0,5 - 1,0

0,5 - 1,0

0,5 - 1,0

 

Per leslokaal. Excl. Kiss & Ride 8)

Leslokaal = ± 30 zitplaatsen

Crèche / Peuterspeelzaal/ Kinderdagverblijf

0,6 - 0,8

0,6 - 0,8

0,6 - 0,8

 

Per arbeidsplaats.

Excl. Kiss & Ride 8)

8)De parkeernorm bij nieuwbouw of uitbreiding van basisscholen / kinderdagverblijven e.d. bestaat dus uit twee componenten:

- de aangegeven norm per leslokaal t.b.v. personeel.

- een norm voor het aantal parkeerplaatsen nodig voor het wegbrengen en halen van kinderen.

Bandbreedte parkeernormen Categorie Overige voorzieningen:

 

Centrum **

Schil **

Rest

Aandeel

bezoekers

Opmerkingen

Hotel

0,5 - 1,5

0,5 - 1,5

0,5 - 1,5

 

Per kamer

Volkstuin

 

 

0,3

 

Per perceel

Religiegebouw

0,1 - 0,2

0,1 - 0,2

0,1 - 0,2

 

Per zitplaats

Begraafplaats / crematorium

15 - 30

15 - 30

15 - 30

 

Per gelijktijdige begrafenis / crematie

** Indien de locatie ligt binnen het gebied aangegeven in bijlage 1.2 geldt voor functiewijzingen met uitzondering van wonen, kamerbewoning en short stay facilities dat het op grond van de parkeernorm vereiste aantal parkeerplaatsen, niet wordt geëist. Bij een combinatie van functiewijziging en bijvoorbeeld uitbreiding geldt voor de uitbreiding dat de aangegeven parkeernormen wel opgelegd worden.

Bijlage 4 b.b. Beleidsregel parkeernormen Helmond 2017

Om de positie van het centrumgebied te versterken en een stevige impuls te geven aan de bestrijding van leegstand is het wenselijk om nieuwe ontwikkelingen in het bestaand vastgoed te stimuleren. Dit vormt de aanleiding voor gedeeltelijke herziening van deze beleidsregel.

De tijdelijke stimuleringsregeling houdt in dat de op grond van de beleidsregel geldende parkeernormen bij functiewijzingen in een gedeelte van het centrum- en schilgebied tijdelijk niet worden geëist, met uitzondering van functiewijzingen naar wonen, kamerverhuur en short stay facilities. Het type parkeerder voor deze functies heeft namelijk de behoefte om 24 uur per dag, 7 dagen in de week, gebruik te kunnen maken van een parkeerplaats op korte loopafstand. Voor de parkeerplaatsen in de gemeentelijke parkeergarages is dit momenteel niet mogelijk. Het gedeelte van het centrum- en schilgebied waarop deze tijdelijke regeling van toepassing is, is weergegeven in bijlage 1.2.

Deze tijdelijke regeling wordt mogelijk geacht omdat op dit moment in het centrumgebied sprake is van een overcapaciteit aan parkeerplaatsen. De parkeerbehoefte wordt opgevangen binnen de bestaande overcapaciteit aan openbare parkeerplaatsen binnen de directe omgeving van het in bijlage 1.2 aangewezen gebied.

Oorzaken van de bestaande overcapaciteit zijn o.a. de crisis van de afgelopen jaren, de leegstand, het veranderend koopgedrag (zoals het gebruik van internet). Het blijft wel noodzakelijk om de overcapaciteit in het centrum goed in beeld te houden. Te meer omdat per 1 oktober 2019 de City parkeergarage en het daarbij liggende parkeerterrein niet meer als openbare parkeergarage c.q. -terrein in gebruik zal zijn.

Randvoorwaarden:

  • -

    De overcapaciteit aan parkeerplaatsen moet constant gemonitord worden. Indien blijkt dat er geen sprake meer is van overcapaciteit zal de regeling ingetrokken moeten worden.

  • -

    Bestaande parkeerplaatsen op eigen terrein moeten gehandhaafd blijven omdat het niet acceptabel is als er bij functiewijzigingen binnen een project bestaande parkeerplaatsen worden opgeheven.

  • -

    Bij functiewijzigingen met een uitbreiding van oppervlak wordt alleen voor het gedeelte van de uitbreiding de parkeernorm gehanteerd.

 


1

De indeling van de gebieden is in bijlage 1.1 nader gespecificeerd. Een en ander conform de Statistische gebiedsindeling van de gemeente Helmond.

2

Indien er sprake is van een zeer brede of lange oprit (of in geval van een ruim erf) kan de rekenwaarde opgehoogd worden tot een maximum van de norm die bij de betreffende woning gesteld wordt. Dit moet per situatie beoordeeld worden.

3

Voor een tuinparkeerplaats wordt een lagere norm dan 1 aangehouden omdat de ervaring leert dat in een aantal gevallen na verloop van tijd een deel van de tuinparkeerplaatsen verwijderd wordenen de ruimte bij de tuin wordt gevoegd. Als het niet juridisch vastligt dat de parkeerplaats ook altijd een parkeerplaats moet blijven is dit niet te voorkomen. Indien juridisch vastgelegd wordt dat de tuinparkeerplaats ook altijd een parkeerplaats moet blijven kan wel van een berekeningswaarde van 1,0 uitgegaan worden in plaats van de aangegeven 0,85.

4

Met een "dubbele parkeerplaats" wordt bedoeld een brede oprit (≥ 4,50m.) op particulier terrein. De inrit vanaf de openbare weg kan smaller zijn als de parkeerplaatsen maar bereikbaar zijn. De breedte van de inrit vanaf de openbare weg wordt bepaald op basis van de "Beleidsregels uitritten" en niet op basis van de breedte van de oprit op particulier terrein.

5

Indien de locatie ligt binnen het gebied aangegeven in bijlage 1.2 geldt voor functiewijzingen met uitzondering van wonen, kamerbewoning en short stay facilities dat het op grond van de parkeernorm vereiste aantal parkeerplaatsen, niet wordt geëist. Bij een combinatie van functiewijziging en bijvoorbeeld uitbreiding geldt voor de uitbreiding dat de aangegeven parkeernormen wel opgelegd worden.

6

Indien de locatie ligt binnen het gebied aangegeven in bijlage 1.2 geldt voor functiewijzingen met uitzondering van wonen, kamerbewoning en short stay facilities dat het op grond van de parkeernorm vereiste aantal parkeerplaatsen, niet wordt geëist. Bij een combinatie van functiewijziging en bijvoorbeeld uitbreiding geldt voor de uitbreiding dat de aangegeven parkeernormen wel opgelegd worden.

7

Indien de locatie ligt binnen het gebied aangegeven in bijlage 1.2 geldt voor functiewijzingen met uitzondering van wonen, kamerbewoning en short stay facilities dat het op grond van de parkeernorm vereiste aantal parkeerplaatsen, niet wordt geëist. Bij een combinatie van functiewijziging en bijvoorbeeld uitbreiding geldt voor de uitbreiding dat de aangegeven parkeernormen wel opgelegd worden.

8

De parkeernorm bij nieuwbouw of uitbreiding van basisscholen / kinderdagverblijven e.d. bestaat dus uit twee componenten:

- de aangegeven norm per leslokaal t.b.v. personeel.

- een norm voor het aantal parkeerplaatsen nodig voor het wegbrengen en halen van kinderen.

 

9

Indien de locatie ligt binnen het gebied aangegeven in bijlage 1.2 geldt voor functiewijzingen met uitzondering van wonen, kamerbewoning en short stay facilities dat het op grond van de parkeernorm vereiste aantal parkeerplaatsen, niet wordt geëist. Bij een combinatie van functiewijziging en bijvoorbeeld uitbreiding geldt voor de uitbreiding dat de aangegeven parkeernormen wel opgelegd worden.