Organisatie | Amsterdam |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Subsidieregeling Amsterdamse Impuls Schoolpleinen |
Citeertitel | Subsidieregeling Amsterdamse Impuls Schoolpleinen |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp | Financiën |
Datum ondertekening inwerkingtredingsbesluit:
Bron bekendmaking inwerkingtredingsbesluit: n.v.t.
Onbekend.
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-03-2017 | nieuwe regeling | 31-01-2017 Gemeenteblad 2017, 20927 | - |
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Artikel 2 Toepasselijkheid Algemene Subsidieverordening Amsterdam 2013
De Algemene Subsidieverordening Amsterdam 2013 is van toepassing, tenzij daarvan in deze regeling uitdrukkelijk wordt afgeweken.
Artikel 4 Subsidiabele activiteiten
Van de subsidie genoemd in het eerste lid is maximaal € 4.000, - bedoeld als bijdrage voor het opstellen van een op uitvoeringsniveau uitgewerkt ontwerp voor de (her-)inrichting van een groen en uitdagend schoolplein inclusief een planning voor de uitvoering, begroting en een financieel dekkings- en onderhoudsplan voor de komende 10 jaar;.
Subsidie kan uitsluitend worden aangevraagd door een schoolbestuur voor een schoolplein dat behoort bij een onder zijn gezag vallende school. De directeur van de school of zijn plaatsvervanger ondertekent de aanvraag mede voor akkoord.
Artikel 8 Bij de subsidieaanvraag in te dienen gegevens
Op 9 maart 2016 heeft de gemeenteraad het Beleidskader Amsterdamse Impuls Schoolpleinen vastgesteld. Voor de uitvoering van het beleidskader heeft het college twee regelingen vastgesteld. De Subsidieregeling Amsterdamse Impuls Schoolpleinen op grond waarvan schoolbesturen een aanvraag in kunnen dienen voor een subsidie voor het opknappen van een schoolplein dat zij in eigendom of erfpacht hebben. En de binnengemeentelijke regeling Amsterdamse Impuls Schoolpleinen op grond waarvan bestuurscommissies in aanmerking komen voor een extra geoormerkt bedrag bovenop het jaarlijks voor het stadsdeel beschikbare bedrag op de gemeente begroting voor het onderhoud van de openbare ruimte. De extra financiële middelen zijn bedoeld voor het (her-)inrichten van openbare speelpleinen die door omliggende scholen tijdens de pauzes worden gebruikt als schoolplein. Het bijzondere aan deze regelingen is dat zij de zelfde toekenningscriteria hebben en hetzelfde budget of te wel subsidieplafond delen.
Voor deze constructie is gekozen, omdat het hierdoor mogelijk wordt om ongeacht het eigendom van het plein (schoolbestuur of gemeente) de aanvragen volgens dezelfde maatstaf te beoordelen.
Voor de uitvoering van beide regelingen is voor de periode 2016 tot en met 2019 in principe een budget beschikbaar van € 3.500.000,-. Daarvan is € 2.500.000,- afkomstig uit de coalitiemiddelen onderwijs en € 1.000.000,- van de Groengelden (bedrag dat het college beschikbaar heeft gesteld ter realisatie van de doelen uit de Agenda Groen). De bedoeling is dat hiermee in ieder geval 50 schoolpleinen zullen worden opgeknapt.
Het doel van beide regelingen is het stimuleren tot meer en veilig buitenspelen in de eigen buurt van Amsterdamse kinderen. Dit doel wil de gemeente bereiken door het creëren van extra en aantrekkelijke vergroende speelplekken in de stad mede door middel van het (her-)inrichten van zowel (semi-)openbare als besloten schoolpleinen. Deze (her-)inrichting gebeurt vanuit een educatieve visie van de scholen die gebruik maken van deze pleinen.
Het schoolplein staat bij kinderen in de top 3 van favoriete speelplekken en vervult een belangrijke functie als speelplein waar kinderen kunnen worden uitgedaagd om te bewegen.
In Amsterdam zijn echter veel schoolpleinen nog na schooltijd gesloten. Verder vinden veel kinderen het schoolplein niet uitdagend genoeg. De inrichting van de pleinen sluit niet aan bij hun wensen of behoeften. Dat is ook niet gek, slechts 8% van de kinderen wordt betrokken bij planvorming en de inrichting van het schoolplein. De wensen van kinderen variëren per leeftijdscategorie en hangen ook af van andere faciliteiten in de omgeving, hierdoor is er altijd maatwerk nodig. Daarnaast zijn schoolpleinen vaak versteend en weinig groen ingericht.
Mooi ingerichte schoolpleinen bieden kinderen meer mogelijkheden om vrij en avontuurlijk buiten te kunnen spelen en te bewegen tijdens en na schooltijd in hun eigen buurt. Spelen en bewegen draagt bij aan een gezonde ontwikkeling van het kind. Kennis van en zorg voor de natuur leert een kind om later te werken aan een duurzame samenleving. Schoolpleinen kunnen duurzaam en groen ontwikkeld worden en zo bijdragen aan een beter milieu in de stad. Groen op pleinen dempt geluid, maakt het in de zomer koeler, verminderd de belasting van de riolering bij heftige regenval en heeft een positief effect op het welzijn van mensen. Een water robuuste inrichting van een schoolplein kan bovendien een bijdrage leveren aan het oplossen van regenwaterknelpunten in de buurt.
Daarbij is het belangrijk dat er wordt gekozen voor niet-toxische materialen die goed hergebruikt (kunnen) worden, materialen die lang meegaan, een schoner productieproces kennen en FSC hout. Het kan ook gaan om het opwekken van duurzame stroom in bijvoorbeeld speeltoestellen met geïntegreerde zonnepanelen.
Er zijn bij het (her)inrichten van schoolpleinen vele factoren waarnaar gekeken moet worden: wettelijke eisen betreffende speeltoestellen en de inrichting van schoolpleinen, wettelijke aansprakelijkheid, de speelbaarheid, omgevingsvergunningen, beheer en onderhoud, afvoer van water, groen, visie van de school en het schoolbestuur op de schoolpleinen, wettelijke eis op beschikbaarheid van speelpleinen in de buurt, ligging van de schoolpleinen, afstemmen met omwonende en gebruikers van het plein enzovoorts. Deze factoren in combinatie met de verschillende juridische verantwoordelijkheden van de eigenaren van de diverse schoolpleinen maken de opgave, en daarmee de uitvoering van deze subsidieregelingen complex. Naast de subsidieregeling en de binnengemeentelijke regeling is daarom ook een convenant afgesloten, waarin door de schoolbesturen, de bestuurscommissies en de gemeente de handen in elkaar geslagen worden om de ambitie van de gemeente gezamenlijk te realiseren.
De subsidieontvangers worden bij het omzetten van hun aanvraag in een uitvoerbaar ontwerp begeleid en ondersteund door een gemeentelijk expertteam. Dit team bestaat uit een ontwerper, een duurzaamheids- en groenexpert, een medewerker NME en een expert op het gebruik van het schoolplein. Het betreffen allen, experts die ervaring hebben of gespecialiseerd zijn in het denken vanuit het perspectief van de toekomstige jeugdige gebruikers. Indien nodig kan externe expertise ingezet worden. Daarnaast krijgen de scholen ondersteuning van een procesregisseur, met als doel een kwalitatief sterk en kansrijke aanvraag van het schoolbestuur of een bestuurscommissie die door de Adviescommissie adequaat kan worden beoordeeld.
2. Artikelsgewijze toelichting subsidieregeling
Artikel 4 Subsidiabele activiteiten
In het eerste lid wordt bepaald dat het college een subsidie kan verstrekken voor de (her-)inrichting en het vergroenen van een schoolplein. Het subsidiebedrag waarvoor een aanvrager in aanmerking komt bedraagt maximaal € 70.000, waarvan € 4.000, - bedoeld is voor het op stellen van het ontwerp voor de (her-)inrichting van het schoolplein. Het ontwerp moet op uitvoeringsniveau zijn uitgewerkt inclusief een planning voor de uitvoering, begroting en een financieel dekkings- en onderhoudsplan voor de komende 10 jaar. Een bedrag van minimaal €20.000,- van het totale subsidie bedrag is specifiek bestemd voor het vergroenen van de schoolpleinen.
Voor deze subsidieregeling wordt per te onderscheiden tijdvak een subsidieplafond vastgesteld door het college.
Artikel 6 Verdeelsleutel subsidieplafond
Het college rangschikt de aanvragen die voor een subsidie of een financiële bijdrage in aanmerking komen op een prioriteitenlijst. Daarover en over de hoogte van de te verlenen subsidie of bijdrage laat het college zich adviseren door een daarvoor speciaal ingestelde adviescommissie. Daarbij komt de aanvraag het eerst in aanmerking die het hoogste scoort op de beoordelingscriteria genoemd in het derde lid van dit artikel. Vervolgens worden de subsidies toegekend op basis van de volgorde die de aanvragen innemen op de prioriteitenlijst.
Een aanvraag voor een subsidie kan uitsluitend worden ingediend door een schoolbestuur voor een onder zijn gezag vallende school. In alle gevallen dient een aanvraag mede te worden ondertekend door de directeur of zijn vervanger van de school waarbij het schoolplein hoort.
Artikel 8 Bij de subsidieaanvraag in te dienen gegevens
In dit artikel staat voorgeschreven welke stukken aanvullend op artikel 5, tweede van de ASA 2013 dienen te worden overgelegd. Het ontwerp van het schoolplein hoeft daarbij nog niet te zijn gemaakt. Op dit punt is de regeling gewijzigd ten opzichte van zijn voorganger de Subsidieregeling van 5 april 2016 (Publicatiedatum 20 juni 2016, Gemeenteblad 3B, 2016, 114). Uit de eerste twee aanvraagronden is namelijk gebleken dat de schoolbesturen het opstellen van het ontwerp en de kosten die hiermee gemoeid gaan als zeer belastend ervoeren, zeker als hun subsidieaanvraag werd afgewezen.
Daarom ontvangt een schoolbestuur op grond van deze Subsidieregeling na verlening van de subsidie een voorschot van € 4.000,- voor het opstellen van een op uitvoeringsniveau uitgewerkt ontwerp voor de (her-)inrichting van een uitdagend en groen schoolplein. Wanneer deze voldoet aan de gestelde eisen wordt het restbedrag tot maximaal €66.000,- uitgekeerd. Zie verder de toelichting op artikel 12 van deze Subsidieregeling.
Artikel 9 Aanvraagtermijn eenmalige subsidies
Voor deze subsidieregeling geldt één aanvraagtermijn per jaar.
De termijn om te beslissen op een aanvraag voor de eenmalige subsidies is vergeleken met de ASA met vier weken verlengd in verband met de tijd die de adviescommissie nodig heeft om het college over de besluitvorming te adviseren.
In artikel 11 zijn aanvullend op artikel 9, eerste lid van de ASA 2013 weigeringsgronden opgenomen. Omdat de aanpak van de schoolpleinen een collectieve verantwoordelijkheid is van de schoolbesturen, de bestuurscommissies en de gemeente, hecht het college veel waarde aan de ondertekening van het Convenant. Als het Convenant niet is ondertekend door een schoolbestuur weigert het college de subsidie te verlenen. Dit zelfde geldt voor schoolpleinen die minder dan vijf jaar voorafgaand aan de aanvraag voor het eerst zijn ingericht dan wel volledig zijn gerenoveerd.
Indien het plein in een regenwaterknelpunt ligt, dan wel aantoonbaar wateroverlast ervaart, dan komt een aanvrager in laatstgenoemde gevallen overigens wel in aanmerking voor subsidie. Verder wordt een subsidie geweigerd als het aanvraagformulier niet mede ondertekend is door de betrokken schooldirecteur, dan wel zijn vervanger. Daarnaast wordt de subsidie geweigerd als de aanvrager aangeeft minder dan 20% bij te dragen bovenop het verleende subsidiebedrag tot maximaal € 10.000,-. Tot slot wordt de aanvraag geweigerd, als de aanvrager minder dan 165 punten behaald op de beoordelingscriteria als bedoeld in artikel 6, derde lid van de Subsidieregeling.
De verleende subsidie wordt niet in een keer uitbetaald. Eerst ontvangt een schoolbestuur een voorschot van € 4.000, voor het maken van een ontwerp. Het tweede gedeelte van het subsidievoorschot van maximaal € 66.000, wordt pas betaald, nadat de subsidieontvanger het ontwerp heeft ingediend. Voordat tot uitbetaling over wordt gegaan zal beoordeeld worden of het ontwerp voldoet aan de doelstelling van de subsidieregeling (artikel 3) en aan de voor het ontwerp geldende vereisten, zoals vervat in artikel 4 van de regeling.
Artikel 13 Aanvullende verplichtingen
Tijdens de ontwerpfase geldt een verplichte deelname aan workshops die de gemeente organiseert voor alle subsidieontvangers. Tijdens deze workshops kunnen zij begeleiding krijgen van experts bij het maken van het ontwerp. Ook kunnen ze leren van elkaar. Deze verplichting is opgenomen in punt a. van dit artikel. Punt b. schrijft voor dat de subsidieontvanger binnen 3 maanden na de verlening van de subsidie een ontwerp voor de (her-)inrichting van het schoolplein als bedoeld in artikel 4 van de subsidieregeling overlegt.
De verplichting opgenomen onder punt c. geldt tevens voor de periode nadat de subsidie is vastgesteld. De subsidieontvanger moet namelijk ten aanzien van de aangeschafte speeltoestellen voldoen aan de hiervoor wettelijk gestelde veiligheidseisen betreffende certificering en onderhoud. In punt d. is tenslotte geregeld dat een schoolbestuur na oplevering van het schoolplein dient te zorgen voor een blijvend rookvrij schoolplein. Dit is overigens nog niet als verbod opgenomen in de tabakswet, maar hoort wel bij de politieke ambities van de gemeente Amsterdam.
Artikel 14 Verantwoording en vaststelling subsidies
Naast de normale verantwoordingseisen dient de subsidieontvanger een foto van het heringerichte schoolplein te verstrekken.
Door de Gemeenteraad op 30-9-2015 vastgesteld beleid
Bron: Onderzoek Buitenspelen 2013 TNS NIPO
Bron: TNO-rapport Playgrounds van de Toekomst; succesvolle speelplekken voor basisscholieren, maart 2008
Bron: http://www.springzaad.nl/, CNV Onderwijs zorg primair no 1 2008