Organisatie | Weert |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Besluit van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Weert houdende regels omtrent subsidie voor sport (Subsidieregeling Sport Weert 2017) |
Citeertitel | Subsidieregeling Sport Weert 2017 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
18-07-2019 | 01-07-2019 | artikel 1, 6, 7, 9, 10, 11, 12, 13, 14, 15, 16, toelichting | 25-06-2019 | DJ-763168 | |
11-02-2017 | 01-01-2017 | 18-07-2019 | nieuwe regeling | 24-01-2017 | BW-010319 |
Artikel 8 Lokaal overkoepelend sportorgaan
In aanvulling op de verplichtingen uit de ASV 2017 geldt voor het Lokaal overkoepelend sportorgaan dat:
Hoofdstuk 4 Subsidiegrondslagen
Artikel 11 Lokaal overkoepelend sportorgaan
Een overkoepelend sportorgaan kan aanspraak maken op een subsidie van € 2.500,-.
Tennisvereniging TC Lichtenberg kan voor het gebruik van Tennispark Lichtenberg aanspraak maken op 40% van de kosten van de verschuldigde erfpacht, tot een maximum van € 3.500,-.
Artikel 13 Voetbalvereniging Wilhelmina ‘08
Voetbalvereniging Wilhelmina ’08 kan voor het gebruik van sportpark Drakesteyn aanspraak maken op:
Hoofdstuk 6 Overige bepalingen
Het college handelt overeenkomstig deze subsidieregeling, tenzij dat voor de subsidieaanvrager gevolgen zou hebben die wegens bijzondere omstandigheden onevenredig zijn in verhouding tot de met de subsidieregeling te dienen doelen.
Aldus vastgesteld door het college van de gemeente Weert op 24 januari 2017.
De secretaris, de burgemeester,
Toelichting Subsidieregeling Sport Weert 2017
Hoofdstuk 1 Algemene bepalingen
Om interpretatieverschillen te voorkomen zijn in artikel 1 ter verduidelijking enkele specifieke begrippen nader omschreven.
In artikel 2 lid 1 wordt expliciet vastgelegd dat deze regeling voortvloeit uit artikel 3 lid 2 ASV 2017. Daarmee heeft de raad op grond van artikel 156 lid 1 en 3 Gemeentewet de bevoegdheid aan het college gedelegeerd om ter uitvoering van de ASV 2017, binnen de door de raad vastgestelde beleidskaders, nadere regels vast te stellen. Deze nadere regels bevatten algemeen verbindende voorschriften en hebben dezelfde status als een verordening.
In lid 2 wordt bepaald dat alle bepalingen van de ASV 2017 van toepassing zijn, tenzij er in deze regeling van wordt afgeweken.
Artikel 3 Bevoegdheden college
Het college is belast met de uitvoering van de ASV 2017. Dat betekent dat het college niet alleen bevoegd is te beslissen op aanvragen voor subsidie en deze vast te stellen, maar deze bijvoorbeeld ook mag intrekken of wijzigen als ook alle andere bevoegdheden mag uitvoeren die voortvloeien uit de Awb, de ASV 2017 en deze regeling, voor zover de raad deze niet aan zichzelf heeft voorbehouden.
In dit artikel wordt de doelgroep beschreven, die voor subsidie op grond van deze regeling in aanmerking kan komen. De doelgroep sluit aan bij de besluitvorming van de gemeenteraad.
De subsidie op grond van deze regeling is uitsluitend bedoeld voor activiteiten op het gebied van sport en de ondersteuning van sportverenigingen.
Hoofdstuk 2 Aanvraag en verlening
Artikel 6 Eisen aan de aanvraag
In artikel 15 ASV 2017 staan de eisen opgenomen waaraan een subsidieaanvraag dient te voldoen.
In artikel 6 lid 1 is een aanvullende eis opgenomen. De aanvraag voor subsidie op grond van deze regeling moet middels het formulier worden ingediend dat het college hiervoor specifiek heeft vastgesteld. Hiermee wordt geborgd dat het college over alle relevante informatie beschikt om de aanvraag te kunnen beoordelen.
Lid 2 en 3 betreffen afwijkingen ten aanzien van artikel 15 lid 2 ASV 2017. De stukken die bij de aanvraag moeten worden ingeleverd zijn specifiek afgestemd op de kenmerken van de betreffende subsidieaanvrager en de daarbij behorende activiteiten. Deze stukken zijn noodzakelijk om de aanvraag te kunnen beoordelen.
In dit artikel zijn aanvullende verplichtingen voor sportverenigingen opgenomen.
Met het opnemen van deze verplichtingen borgt het college dat de beleidsdoelstellingen worden gerealiseerd die de gemeenteraad heeft vastgesteld.
In lid 2 staan aanvullende verplichtingen voor nieuwe verenigingen. Zo moet een nieuwe vereniging kunnen aantonen dat zij levensvatbaar is. Dit kan door aan te tonen dat zij minimaal 1 jaar bestaat.
Daarnaast wil het college samenwerking bevorderen en afsplitsing voorkomen. Daarom is de eis opgenomen dat de activiteiten van de nieuwe vereniging niet kunnen worden ondergebracht bij een bestaande organisatie.
In lid 3, 4, 5 en 6 zijn afwijkende verplichtingen opgenomen. Deze afwijkende verplichtingen vloeien voort uit het specifieke karakter dat deze verenigingen hebben. Deze afwijkingen komen overeen met de beleidskaders die door de raad zijn vastgesteld.
Artikel 8 Lokaal overkoepelend sportorgaan
In dit artikel zijn aanvullende verplichtingen voor het Lokaal overkoepelend sportorgaan opgenomen.
Met het opnemen van deze verplichtingen borgt het college dat de beleidsdoelstellingen worden gerealiseerd die de gemeenteraad heeft vastgesteld.
Artikel 9 Meer Bewegen Voor Ouderen
In dit artikel zijn aanvullende verplichtingen opgenomen voor Meer Bewegen Voor Ouderen. Met het opnemen van deze verplichtingen borgt het college dat de beleidsdoelstellingen worden gerealiseerd die de gemeenteraad heeft vastgesteld.
Hoofdstuk 4 Subsidiegrondslagen
Hierin staat de subsidiegrondslag opgenomen zoals de gemeenteraad deze voor sportverenigingen heeft vastgesteld.
Alle sportverenigingen krijgen de nieuwe basissubsidie voor jeugdleden van € 30,- per jeugdlid die geldt voor sportverenigingen, scoutinggroepen en culturele verenigingen.
Voor Meisjeskoor Cantarella geldt deze subsidie alleen voor jeugdleden die actief zijn op het gebied van dans.
Daarnaast kunnen sportverenigingen aanspraak maken op een bedrag van € 375,- per cursusgroep Meer Bewegen Voor Ouderen.
Artikel 11 Lokaal overkoepelend sportorgaan
De subsidiegrondslag voor het Lokaal overkoepelend sportorgaan is door de gemeenteraad vastgesteld op € 2.500,- per jaar.
De subsidiegrondslag voor Tennisvereniging TC Lichtenberg voor het gebruik van Tennispark Lichtenberg is door de gemeenteraad vastgesteld op 40% van de kosten van de verschuldigde erfpacht. De subsidie kan maximaal € 3.500,- bedragen. Deze subsidie biedt compensatie voor hogere lasten van deze vereniging ten opzichte van de andere tennisverenigingen.
Artikel 13 Voetbalvereniging Wilhelmina ‘08
De subsidiegrondslag voor Voetbalvereniging Wilhelmina ’08 voor het gebruik van sportpark Drakesteyn is door de gemeenteraad vastgesteld op het verschil tussen de betaalde erfpachtcanon en het verenigingstarief voor het gebruik van twee gemeentelijke natuurgras voetbalvelden. De subsidie kan maximaal € 3.500,- bedragen.
Daarnaast kan Voetbalvereniging Wilhelmina ’08 aanspraak maken op een bijdrage in de onderhoudskosten van deze twee gemeentelijke natuurgras voetbalvelden. De grondslag hiervoor is vastgesteld op € 0,30 per m², tot een maximum van 18.225 m².
Deze subsidies bieden compensatie voor hogere lasten van deze vereniging ten opzichte van de andere voetbalverenigingen.
Artikel 14 Gebruik niet-gemeentelijke sportaccommodatie voor zwemsport
De subsidie voor gebruik van niet-gemeentelijke sportaccommodaties voor zwemsport is door de gemeenteraad beperkt tot subsidie voor de 25-meterbaden van “Zwembad Merenveld” in Nederweert en het “Zuiderpoortbad” in Budel.
De hoogte van de bijdrage is vastgesteld op het verschil tussen het verenigingstarief van het 25-meterbad van zwembad De IJzeren man in Weert en het betaalde tarief, tot een maximum van € 37,50 per uur.
Artikel 15 Vaststelling direct
In artikel 17 ASV 2017 staan de bepalingen opgenomen hoe het college de aangevraagde subsidie vaststelt. Afhankelijk van de hoogte van de subsidie worden subsidies direct of achteraf vastgesteld. In artikel 17 lid 6 ASV 2017 staat echter opgenomen dat het college categorieën van subsidies of subsidieontvangers kan aanwijzen, waarvoor de subsidie altijd direct wordt vastgesteld. Dit betekent dat de subsidieontvanger in die gevallen geen aanvraag voor subsidievaststelling hoeft in te dienen.
Ten aanzien van de subsidie op grond van deze regeling, heeft het college bepaald dat subsidies op grond van artikel 10 en 11 altijd direct wordt vastgesteld. Dit voorkomt onnodige administratieve lasten voor zowel subsidieontvanger als de gemeente.
Door middel van lid 3 behoudt het college zich het recht voor om verstrekte subsidies steekproefsgewijze te controleren. Organisaties zijn verplicht hieraan hun medewerking te verlenen. Indien uit deze controle blijkt dat er onjuiste gegevens zijn verstrekt, of dat de subsidieontvanger niet aan zijn verplichtingen heeft voldaan, is het college bevoegd om de subsidiebeschikking te herzien.
Artikel 16 Vaststelling achteraf
Subsidies op grond van artikel 12 tot en met 14 van de regeling worden niet direct vastgesteld. Deze subsidies hangen samen met het gebruik van sportaccommodaties en zijn vooraf niet met grote waarschijnlijkheid te bepalen. Voor deze subsidies is daarom opgenomen dat de subsidieontvanger verplicht is om achteraf een aanvraag tot vaststelling in te dienen. Bij het verzoek tot vaststelling worden alle facturen van de werkelijk gemaakte kosten bijgevoegd. Op basis hiervan wordt de subsidie vervolgens definitief vastgesteld.
Hoofdstuk 6 Overige bepalingen
In dit artikel is de hardheidsclausule opgenomen. Hierin is bepaald dat het college gebonden is aan deze regeling en daarvan in principe niet kan afwijken.
Het college kan alleen afwijken indien er sprake is van:
De toepassing van de hardheidsclausule dient beperkt te blijven tot zeer bijzondere gevallen. De toepassing en motivering daarvan dient duidelijk uit de betreffende subsidiebeschikking en het onderliggend subsidiedossier te blijken.
Artikel 18 Inwerkingtreding en duur
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.