Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Landsmeer

Verordening op de vertrouwenscommissie voor de benoeming van de burgemeester, de klankbordcommissie voor de gesprekken met de burgemeester en de herbenoemingscommissie voor de herbenoeming van de burgemeester van de gemeente Landsmeer 2017

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieLandsmeer
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening op de vertrouwenscommissie voor de benoeming van de burgemeester, de klankbordcommissie voor de gesprekken met de burgemeester en de herbenoemingscommissie voor de herbenoeming van de burgemeester van de gemeente Landsmeer 2017
CiteertitelVerordening op de vertrouwenscommissie voor de benoeming van de burgemeester, de klankbordcommissie voor de gesprekken met de burgemeester en de herbenoemingscommissie voor de herbenoeming van de burgemeester van de gemeente Landsmeer 2017
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze verordening vervangt per 8 februari 2017 de verordening op de vertrouwenscommissie burgemeestersvacature gemeente Landsmeer van januari 2011 en de Verordening evaluatiegesprekken burgemeester en raad van juni 2012.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet, art. 61
  2. Gemeentewet, art. 61a
  3. Gemeentewet, art. 61c
  4. Gemeentewet, art. 84
  5. Gemeentewet, art. 86
  6. Gemeentewet, art. 147
  7. Gemeentewet, art. 149
  8. Archiefwet 1995, art. 15
  9. Archiefwet 1995, art. 31
  10. 9 van het Archiefbesluit 1995

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

08-02-2017Nieuwe regeling

26-01-2017

gmb-2017-19458

Onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening op de vertrouwenscommissie voor de benoeming van de burgemeester, de klankbordcommissie voor de gesprekken met de burgemeester en de herbenoemingscommissie voor de herbenoeming van de burgemeester van de gemeente Landsmeer 2017

De gemeenteraad van de gemeente Landsmeer

Gelezen het voorstel van de griffier van 5 januari 2017;

gelet op de artikelen 61, 61a, 61c, 84, 86, 147 en 149 van de Gemeentewet, de artikelen 15 en 31 van de Archiefwet 1995 en artikel 9 van het Archiefbesluit 1995;

gelet op de circulaire Benoeming, functioneringsgesprekken en herbenoeming burgemeester van de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties van 2012;

Gelet op de Handreiking benoeming, herbenoeming, klankbordgesprekken en afscheid van de burgemeester van de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties van 2016.

besluit:

  • 1.

    vast te stellen de Verordening op de vertrouwenscommissie voor de benoeming van de burgemeester, de klankbordcommissie voor de gesprekken met de burgemeester en de herbenoemingscommissie voor de herbenoeming van de burgemeester van de gemeente Landsmeer 2017.

HOOFDSTUK 1 De vertrouwenscommissie

Artikel 1 Taak

De vertrouwenscommissie heeft tot taak de aanbeveling tot benoeming van de burgemeester voor te bereiden.

Artikel 2 Samenstelling vertrouwenscommissie

  • 1.

    De vertrouwenscommissie bestaat uit zoveel leden als er op dat moment fracties zijn in de gemeenteraad. Per fractie is slechts één lid in de commissie benoembaar.

  • 2.

    De leden zijn te benoemen door en uit de gemeenteraad.

  • 3.

    De commissie kiest uit haar midden een voorzitter.

  • 4.

    De vertrouwenscommissie kent geen plaatsvervangende leden.

Artikel 3 Ambtelijke ondersteuning van de vertrouwenscommissie

  • 1.

    De griffier is secretaris van de vertrouwenscommissie.

  • 2.

    Er wordt geen plaatsvervangend secretaris aangewezen. In geval van langdurige afwezigheid van de secretaris overlegt de voorzitter van de commissie met de gemeentesecretaris over vervanging van de secretaris.

  • 3.

    De secretaris is bij alle vergaderingen van de vertrouwenscommissie aanwezig.

  • 4.

    De secretaris geeft advies en ambtelijke ondersteuning aan de vertrouwenscommissie.

  • 5.

    De secretaris is geen lid van, en heeft geen stemrecht in de vertrouwenscommissie

Artikel 4 Adviseur

  • 1.

    De gemeenteraad benoemt ten minste één wethouder en de gemeentesecretaris als adviseur van de vertrouwenscommissie.

  • 2.

    De adviseurs worden uitgenodigd voor de vergaderingen van de vertrouwenscommissie.

  • 3.

    Een adviseur is geen lid van, en heeft geen stemrecht in, de vertrouwenscommissie.

Artikel 5 Geheimhouding

  • 1.

    De vergaderingen van de vertrouwenscommissie zijn besloten. Alle beraadslagingen en stukken van de vertrouwenscommissie zijn geheim. Dit wordt op alle pagina’s van de stukken vermeld.

  • 2.

    De (fungerend) voorzitter van de vertrouwenscommissie wijst bij de benoemingsprocedure in elke vergadering op de geheimhoudingsplicht, die rechtstreeks voortvloeit uit artikel 61c van de Gemeentewet.

  • 3.

    De geheimhoudingsplicht brengt onder meer mee dat aan raadsleden, die geen zitting (meer) hebben in de vertrouwenscommissie, geen inzage in, of informatie omtrent de inhoud van de stukken of het behandelde ter vergadering of in het gesprek wordt verstrekt.

  • 4.

    De vertrouwenscommissie treft, met inachtneming van de artikelen 7, 8, tweede lid, en 14 van deze verordening, een voorziening met betrekking tot de wijze waarop de geheimhouding blijft gewaarborgd bij het beheer van bescheiden, het voeren van correspondentie en bij de bepaling van plaats en tijdstip van de gesprekken.

  • 5.

    De vertrouwenscommissie en de gemeenteraad kunnen de geheimhouding waartoe de Gemeentewet verplicht respectievelijk zullen de geheimhouding waartoe het tweede lid van dit artikel verplicht, niet opheffen.

  • 6.

    De geheimhoudingsplicht blijft na ontbinding van de vertrouwenscommissie van kracht.

  • 7.

    Het in dit artikel bepaalde is van overeenkomstige toepassing op de secretaris en de adviseurs.

Artikel 6 Vergaderingen

  • 1.

    De vertrouwenscommissie vergadert zo dikwijls als de voorzitter of ten minste drie leden dit noodzakelijk achten.

  • 2.

    De voorzitter bepaalt dag, uur en plaats van de vergadering. De voorzitter doet van elke vergadering ten minste vierentwintig uur tevoren aankondiging aan de leden van de vertrouwenscommissie en de adviseurs.

  • 3.

    De vertrouwenscommissie vergadert niet als niet ten minste de helft plus één van het aantal leden aanwezig is.

  • 4.

    De commissie besluit bij de voorbereiding van een aanbeveling bij meerderheid van uitgebrachte stemmen, waarbij elk lid één stem heeft. Bij het staken van de stemmen over de uit te brengen bevindingen wordt het nemen van een beslissing uitgesteld tot de volgende vergadering. Is uitstel van de beslissing niet mogelijk of staken de stemmen ook in die volgende vergadering, dan worden geen bevindingen van de vertrouwenscommissie, maar de verschillende meningen in het verslag opgenomen. De vertrouwenscommissie streeft naar unanimiteit. Het gevoelen van de minderheid wordt desgewenst in het verslag tot uitdrukking gebracht.

Artikel 7 Contactpersoon bij de benoemingsprocedure

  • 1.

    De voorzitter van de vertrouwenscommissie treedt op als contactpersoon en woordvoerder namens de commissie.

  • 2.

    Alle stukken bestemd voor de vertrouwenscommissie worden onder vermelding van ‘persoonlijk en vertrouwelijk’ op de envelop en boven de ingesloten stukken gericht aan de voorzitter en gezonden aan het privéadres van de secretaris en aldaar bewaard tot het moment van archivering.

  • 3.

    Alle stukken die van de vertrouwenscommissie uitgaan worden onder vermelding van ‘persoonlijk en vertrouwelijk’ op de envelop en boven de ingesloten stukken door de voorzitter en de secretaris ondertekend en vanaf het privéadres van de secretaris verzonden.

Artikel 8 Verslag

  • 1.

    De vertrouwenscommissie brengt over haar werkzaamheden ter zake van de voorbereiding van de aanbeveling tot benoeming verslag uit aan de gemeenteraad en

  • 2.

    Dit schriftelijke en vertrouwelijke verslag bevat ten minste:

    • a.

      een weergave van de wijze waarop de vertrouwenscommissie haar werkzaamheden heeft verricht,

    • b.

      een gemotiveerde weergave van de bevindingen van de vertrouwenscommissie, w.o. een gemotiveerde volgorde van plaatsing van de kandidaten op de aanbeveling, alsmede of er sprake is van unanimiteit binnen de commissie.

  • 3.

    De conceptaanbeveling van twee personen wordt als bijlage bij het verslag gevoegd.

Artikel 9 Bijzondere bepalingen over de benoemingsprocedure

  • 1.

    De Gemeentewet bepaalt in artikel 61 lid 4 dat de commissie zich slechts door tussenkomst van de Commissaris van de Koning de door haar nodig geachte informatie over de kandidaten verschaft. Elk overleg met derden, schriftelijk of mondeling, is uitgesloten.

  • 2.

    De secretaris nodigt, op verzoek van de commissie, de kandidaten uit voor een gesprek met de commissie. De vertrouwenscommissie treft voorzieningen met betrekking tot de wijze waarop de privacy van de sollicitanten wordt beschermd, bijvoorbeeld door de plaats en het tijdstip van de gesprekken zodanig te kiezen dat de vertrouwelijkheid van de gesprekken is gewaarborgd.

HOOFDSTUK 2 De klankbordcommissie

Artikel 10 Taak

De klankbordcommissie heeft tot taak klankbordgesprekken te houden met de burgemeester.

Artikel 11 Samenstelling klankbordcommissie

  • 1.

    De klankbordcommissie bestaat uit ten minste drie leden. Per fractie is slechts één lid in de commissie benoembaar.

  • 2.

    De leden worden benoemd door en uit de gemeenteraad.

  • 3.

    De commissie kiest uit haar midden een voorzitter.

  • 4.

    De klankbordcommissie kent geen plaatsvervangende leden.

Artikel 12 Ambtelijke ondersteuning van de klankbordcommissie

  • 1.

    De griffier is secretaris van de klankbordcommissie.

  • 2.

    Er wordt geen plaatsvervangend secretaris aangewezen. In geval van langdurige afwezigheid van de secretaris overlegt de voorzitter van de commissie met de gemeentesecretaris over vervanging van de secretaris.

  • 3.

    De secretaris is bij alle vergaderingen van de klankbordcommissie aanwezig.

  • 4.

    De secretaris geeft advies en ambtelijke ondersteuning aan de klankbordcommissie.

  • 5.

    De secretaris is geen lid van, en heeft geen stemrecht in de klankbordcommissie.

Artikel 13 Procedure

  • 1.

    De klankbordcommissie stelt in de eerste vergadering een procedure voor het voorbereiden en het voeren van het klankbordgesprek vast.

  • 2.

    De klankbordcommissie bepaalt daarbij tevens met welke functionarissen zij één of meerdere gesprekken zal voeren ten behoeve van de voorbereiding van het klankbordgesprek met de burgemeester.

Artikel 14 Geheimhouding

  • 1.

    De vergaderingen van de klankbordcommissie zijn besloten. De beraadslaging en alle stukken van de klankbordcommissie zijn geheim. Dit wordt op alle pagina’s van de stukken vermeld.

  • 2.

    De klankbordcommissie legt bij de klankbordgesprekken in elke vergadering en elk gesprek, met toepassing van artikel 68 van de Gemeentewet, geheimhouding op over de inhoud van de stukken en het behandelde tijdens de vergadering of het gesprek. De (fungerend) voorzitter ziet er op toe dat hieraan wordt voldaan.

  • 3.

    De geheimhoudingsplicht brengt onder meer mee dat aan raadsleden, die geen zitting (meer) hebben in de klankbordcommissie, en aan anderen, behoudens het bepaalde in de artikelen 16, tweede lid, en 17 van deze verordening, geen inzage in, of informatie omtrent de inhoud van de stukken of het behandelde ter vergadering of in het gesprek wordt verstrekt.

  • 4.

    De klankbordcommissie treft, met inachtneming van de artikelen 14, 16, en 17 van deze verordening, een voorziening met betrekking tot de wijze waarop de geheimhouding blijft gewaarborgd bij het beheer van bescheiden, het voeren van correspondentie en bij de bepaling van plaats en tijdstip van de gesprekken.

  • 5.

    De klankbordcommissie en de gemeenteraad kunnen de geheimhouding waartoe de Gemeentewet verplicht, respectievelijk zullen de geheimhouding waartoe het tweede lid van dit artikel verplicht, niet opheffen.

  • 6.

    De geheimhoudingsplicht blijft na ontbinding van de klankbordcommissie van kracht.

  • 7.

    Het in dit artikel bepaalde is van overeenkomstige toepassing op de secretaris en de bij de voorbereiding betrokken functionarissen.

  • 8.

    Alle stukken bestemd voor de klankbordcommissie worden achter slot en grendel bewaard door de griffier en alleen de leden van klankbordcommissie hebben toegang tot de stukken. De burgemeester kan de verslagen van de gesprekken die de klankbordcommissie heeft gevoerd, inzien. Toelichting: meerderheid was hiermee akkoord.

Artikel 15 Klankbordgesprekken

  • 1.

    Klankbordgesprekken vinden ten minste plaats in het eerste, derde en vijfde jaar van de ambtsperiode.

  • 2.

    Daarenboven komt de klankbordcommissie zo dikwijls bijeen als de voorzitter of ten minste twee leden dit noodzakelijk achten, dan wel wanneer de burgemeester daarom verzoekt.

  • 3.

    De voorzitter bepaalt dag, uur en plaats van de vergadering. De voorzitter doet van elke vergadering ten minste vierentwintig uur tevoren aankondiging aan de leden van de klankbordcommissie en, indien het gesprek met hem plaatsvindt, de burgemeester.

  • 4.

    De klankbordcommissie vergadert niet als niet ten minste twee leden aanwezig zijn.

  • 5.

    De klankbordcommissie besluit bij de voorbereiding van een aanbeveling bij meerderheid van uitgebrachte stemmen, waarbij elk lid één stem heeft. Bij het staken van de stemmen over de uit te brengen bevindingen wordt het nemen van een beslissing uitgesteld tot de volgende vergadering. Is uitstel van de beslissing niet mogelijk of staken de stemmen ook in die volgende vergadering, dan worden geen bevindingen van de klankbordcommissie, maar de verschillende meningen in het verslag opgenomen. De klankbordcommissie streeft naar unanimiteit.

Artikel 16 Contactpersoon

  • 1.

    De secretaris van de klankbordcommissie treedt op als contactpersoon in de richting van het Kabinet van de Commissaris van de Koning.

  • 2.

    De voorzitter van de klankbordcommissie treedt voor het overige op als contactpersoon en woordvoerder.

Artikel 17 Verslag

  • 1.

    Van het klankbordgesprek wordt een verslag opgemaakt, dat niet openbaar wordt gemaakt.

  • 2.

    Het verslag wordt voor raadsleden onder geheimhouding ter inzage gelegd bij de raadsgriffier.

  • 3.

    Een afschrift van het verslag van het klankbordgesprek wordt toegezonden aan de burgemeester en de Commissaris van de Koning.

Artikel 18 Bijzondere bepalingen over de klankbordgesprekken

  • 1.

    In het eerste jaar na benoeming van een nieuwe burgemeester vindt een 100-dagengesprek tussen de klankbordcommissie en de burgemeester plaats.

  • 2.

    De klankbordcommissie maakt vooraf kenbaar aan de burgemeester bij wie zij informatie zal inwinnen over de wijze waarop de burgemeester de verschillende rollen van het ambt vervult. De commissie en de burgemeester stellen in onderling overleg de agenda voor het klankbordgesprek vast. De commissie en de burgemeester krijgen voorafgaand aan het gesprek de gelegenheid, voor zover van toepassing, het verslag van het vorige klankbordgesprek in te zien.

  • 3.

    Het gesprek is wederkerig. Zowel rolvervulling van de burgemeester als de rolvervulling van de gemeenteraad zijn onderwerp van gesprek. De klankbordcommissie toetst de rolvervulling van de burgemeester in elk geval aan de profielschets, de wettelijke taken van de burgemeester alsmede de andere aan de burgemeester toebedeelde taken. Tevens wordt getoetst aan het verslag van, en de afspraken uit, het vorige klankbordgesprek.

  • 4.

    Drie van de klankbordgesprekken worden gevoerd in ieder geval vier weken voorafgaand aan het klankbordgesprek dat de Commissaris van de Koning met de burgemeester heeft.

  • 5.

    In het laatste klankbordgesprek voor de start van de herbenoemingsprocedure geeft de commissie de burgemeester desgewenst een indicatie of herbenoeming op dat moment naar verwachting al dan niet op obstakels zal stuiten.

HOOFDSTUK 3 De herbenoemingscommissie

Artikel 19 Taak

De herbenoemingscommissie heeft tot taak de aanbeveling tot herbenoeming van de burgemeester voor te bereiden.

Artikel 20 Samenstelling herbenoemingscommissie

  • 1.

    De herbenoemingscommissie bestaat uit ten minste 3 leden en ten hoogste uit zoveel leden als er fracties zijn in de gemeenteraad. Per fractie is slechts één lid in de commissie benoembaar.

  • 2.

    De leden worden benoemd door en uit de gemeenteraad.

  • 3.

    De commissie kiest uit haar midden een voorzitter.

  • 4.

    De herbenoemingscommissie kent geen plaatsvervangende leden.

Artikel 21 Ambtelijke ondersteuning van de herbenoemingscommissie

  • 1.

    De griffier is secretaris van de herbenoemingscommissie.

  • 2.

    Er wordt geen plaatsvervangend secretaris aangewezen. In geval van langdurige afwezigheid van de secretaris overlegt de voorzitter van de commissie met de gemeentesecretaris over vervanging.

  • 3.

    De secretaris is bij alle vergaderingen van de herbenoemingscommissie aanwezig.

  • 4.

    De secretaris geeft advies en ambtelijke ondersteuning aan de herbenoemingscommissie.

  • 5.

    De secretaris is geen lid van, en heeft geen stemrecht in de herbenoemingscommissie.

Artikel 22 Adviseur

  • 1.

    De gemeenteraad kan een of meer wethouders en/of de gemeentesecretaris aan de herbenoemingscommissie toevoegen als adviseur in verband met de vervulling van de in artikel 1 onder a genoemde taak.

  • 2.

    De adviseur wordt uitgenodigd voor de vergaderingen van de herbenoemingscommissie.

  • 3.

    Een adviseur is geen lid van, en heeft geen stemrecht in, de herbenoemingscommissie.

Artikel 23 Geheimhouding

  • 1.

    De vergaderingen van de herbenoemingscommissie zijn besloten. De beraadslaging en alle stukken van de herbenoemingscommissie zijn geheim. Dit wordt op alle pagina’s van de stukken vermeld.

  • 2.

    De herbenoemingscommissie legt bij de gesprekken in elke vergadering en elk gesprek, met toepassing van art. 68 van de Gemeentewet, geheimhouding op over de inhoud van de stukken en het behandelde tijdens de vergadering of het gesprek. De (fungerend) voorzitter zier er op toe dat hieraan wordt voldaan

  • 3.

    De geheimhoudingsplicht brengt onder meer mee dat aan raadsleden, die geen zitting (meer) hebben in de herbenoemingscommissie, en aan anderen, behoudens het bepaalde in de artikelen 23, 25 en 26 van deze verordening, geen inzage in, of informatie omtrent de inhoud van de stukken of het behandelde ter vergadering of in het gesprek wordt verstrekt.

  • 4.

    De herbenoemingscommissie treft een voorziening met betrekking tot de wijze waarop de geheimhouding blijft gewaarborgd bij het beheer van bescheiden, het voeren van correspondentie en bij de bepaling van plaats en tijdstip van de gesprekken.

  • 5.

    De herbenoemingscommissie en de gemeenteraad kunnen de geheimhouding waartoe de Gemeentewet verplicht, respectievelijk zullen de geheimhouding waartoe het tweede lid van deze verordening verplicht, niet opheffen.

  • 6.

    De geheimhoudingsplicht blijft na ontbinding van de herbenoemingscommissie van kracht.

  • 7.

    Het in dit artikel bepaalde is van overeenkomstige toepassing op de (plaatsvervangend) secretaris en, indien van toepassing, de adviseur.

  • 8.

    Alle stukken bestemd voor de herbenoemingscommissie worden achter slot en grendel bewaard door de griffier en alleen de leden van herbenoemingscommissie hebben toegang tot de stukken.

  • 9.

    De burgemeester kan de verslagen van de gesprekken die de herbenoemingscommissie heeft gevoerd, inzien.

Artikel 24 Vergaderingen

  • 1.

    De herbenoemingscommissie vergadert zo dikwijls als de voorzitter of ten minste 2 leden dit noodzakelijk achten.

  • 2.

    De voorzitter bepaalt dag, uur en plaats van de vergadering. De voorzitter doet van elke vergadering ten minste vierentwintig uur tevoren aankondiging aan de leden van de herbenoemingscommissie, indien een adviseur aan de herbenoemingscommissie is toegevoegd, de adviseur en, indien het gesprek met hem plaatsvindt, de burgemeester.

  • 3.

    De herbenoemingscommissie vergadert niet als niet ten minste twee leden aanwezig zijn. Bij een commissie van meer dan vier of meer leden dienen ten minste drie leden aanwezig te zijn.

  • 4.

    De herbenoemingscommissie besluit bij de voorbereiding van een aanbeveling bij meerderheid van uitgebrachte stemmen, waarbij elk lid één stem heeft. Bij het staken van de stemmen over de uit te brengen bevindingen wordt het nemen van een beslissing uitgesteld tot de volgende vergadering. Is uitstel van de beslissing niet mogelijk of staken de stemmen ook in die volgende vergadering, dan worden geen bevindingen van de herbenoemingscommissie, maar de verschillende meningen in het verslag opgenomen. De herbenoemingscommissie streeft naar unanimiteit. Het gevoelen van de minderheid wordt desgewenst in het verslag tot uitdrukking gebracht.

Artikel 25 Contactpersoon bij de herbenoemingsprocedure

  • 1.

    De secretaris van de herbenoemingscommissie treedt op als contactpersoon in de richting van het Kabinet van de Commissaris van de Koning.

  • 2.

    De voorzitter van de herbenoemingscommissie treedt voor het overige op als contactpersoon en woordvoerder.

Artikel 26 Verslag

De herbenoemingscommissie brengt over haar werkzaamheden ter zake van de voorbereiding van de aanbeveling tot herbenoeming verslag uit aan de gemeenteraad en de Commissaris van de Koning door middel van een verslag van bevindingen.

Dit schriftelijke en vertrouwelijke verslag bevat ten minste:

  • een weergave van de wijze waarop de herbenoemingscommissie haar werkzaamheden heeft verricht,

  • een gemotiveerde weergave van de bevindingen van de herbenoemingscommissie alsmede of er sprake is van unanimiteit binnen de commissie.

Artikel 27 Bijzondere bepalingen over de herbenoemingsprocedure

  • 1.

    De herbenoemingscommissie formuleert de informatiebronnen op basis waarvan zij zich een oordeel vormt over de rolvervulling van de burgemeester. Deze informatiebronnen maakt zij vooraf kenbaar aan de burgemeester, de gemeenteraad en de Commissaris van de Koning.

  • 2.

    Alvorens haar verslag van bevindingen aan de gemeenteraad en Commissaris van de Koning te zenden, bespreekt de herbenoemingscommissie dit met de burgemeester. Van het gesprek wordt een verslag opgemaakt dat niet openbaar wordt gemaakt.

  • 3.

    Indien terzake van het functioneren van de burgemeester in het in het vorige lid bedoelde overleg afspraken worden gemaakt tussen de commissie en de burgemeester, worden deze in het verslag aan de gemeenteraad vermeld. De commissie zendt het verslag ook aan de burgemeester.

HOOFDSTUK 4 Overige bepalingen

Artikel 28 Onvoorziene gevallen

In alle gevallen waarin deze verordening dan wel de circulaire niet voorziet, beslist de commissie.

Artikel 29 Ontbinding van de commissie

De commissie is ontbonden met ingang van de dag volgende op die waarop:

  • bij benoeming: door de minister van BZK aan de gemeenteraad bekend is gemaakt dat de voordracht van de minister van BZK door een Koninklijk besluit is gevolgd;

  • bij een klankbordcommissie: de klankbordcommissie wordt automatisch ontbonden bij gemeenteraadsverkiezingen;

  • bij herbenoeming: door de minister van BZK aan de gemeenteraad bekend is gemaakt dat de voordracht van de minister van BZK door een Koninklijk besluit is gevolgd.

Artikel 30 Archivering

  • 1.

    De voorzitter en de secretaris van de commissie dragen er bij de benoemings- en herbenoemingsprocedure zorg voor dat op het tijdstip bedoeld in artikel 29 alle archiefbescheiden onverwijld in een verzegelde envelop en gerubriceerd als ‘geheim’ worden overgebracht naar de op grond van artikel 31 van de Archiefwet door de gemeenteraad aangewezen archiefbewaarplaats.

  • 2.

    De voorzitter en de secretaris van de commissie dragen er bij de benoemings- en herbenoemingsprocedure zorg voor dat van de in het eerste lid bedoelde overbrenging een verklaring van overbrenging als bedoeld in artikel 9 van het Archiefbesluit 1995 wordt opgemaakt. In deze verklaring wordt melding gemaakt van de met toepassing van artikel 15, lid 1 sub a en c, van de Archiefwet 1995 gestelde beperkingen aan de openbaarheid: eeuwigdurend geldend;

  • 3.

    De voorzitter en de secretaris van de commissie dragen er bij de benoemings- en herbenoemingsprocedure zorg voor dat alle overige bescheiden en alle kopieën van de in dit artikel bedoelde bescheiden onmiddellijk worden vernietigd.

  • 4.

    De secretaris draagt bij klankbordgesprekken zorg voor een afdoende vertrouwelijke archivering van de stukken, waaronder het afschrift van het vastgestelde verslag.

Artikel 31 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag na bekendmaking.

Intrekking

De verordening op de vertrouwenscommissie burgemeestersvacature gemeente Landsmeer van januari 2011 en de Verordening evaluatiegesprekken burgemeester en raad van juni 2012 worden ingetrokken op het moment dat de Verordening op de vertrouwenscommissie voor de benoeming van de burgemeester, de klankbordcommissie voor de gesprekken met de burgemeester en de herbenoemingscommissie voor de herbenoeming van de burgemeester van de gemeente Landsmeer 2017, in werking treedt.

Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van

26 januari 2017

De griffier

De voorzitter