Organisatie | Beuningen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening op de raadscommissies 2010 |
Citeertitel | Verordening op de raadscommissies 2010 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
1ste wijziging van de verordening van 5 oktober 2010.
Het in de nummering ontbrekende artikel 21 bestaat niet.
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
06-04-2017 | 17-12-2019 | artikel 4, lid 5 | 28-03-2017 | BW10.01232; BW17.00180 | |
10-11-2010 | 17-12-2019 | nieuwe regeling | 05-10-2010 De Koerier, 20 oktober 2010 | BW10.01232 |
Hoofdstuk 2 Instelling, taken en samenstelling
Artikel 2 Instelling raadscommissies
De raadscommissie Ruimte adviseert en overlegt over de volgende onderwerpen en beleidsterreinen: ruimtelijke ordening, milieu, volkshuisvesting, openbare werken en civiele techniek, verkeer en vervoer, woonwagenzaken, zandwinning en monumentenaangelegenheden. Tevens is de raadscommissie Ruimte belast met het horen in het kader van een juridische procedure van belanghebbenden naar aanleiding van schriftelijke zienswijzen/bedenkingen met betrekking tot de vaststelling van bestemmingsplannen ex artikel 10 Wet op de Ruimtelijke Ordening.
De raadscommissie Samenleving adviseert en overlegt over de volgende onderwerpen en beleidsterreinen: welzijn, onderwijs, sociale zaken, sport, Wet Maatschappelijke Ondersteuning, gehandicaptenbeleid, cultuur, integrale veiligheid, leefbaarheid en openbare orde, recreatie, buitenlandse betrekkingen, toerisme, kunst en economische zaken.
De raadscommissie Processturing en Algemene Zaken bestaat uit één vast lid per fractie, zijnde de fractievoorzitter en één aanvullend lid ten behoeve voor artikel 2, a rubriek financiën. De voorzitter van de raad is aanwezig bij de raadscommissie ten behoeve voor artikel 2 a rubriek agendacommissie.
De raadscommissie Ruimte en de raadscommissie Samenleving bestaat ieder uit maximaal 22 leden, het gezamenlijk totaal van de twee raadscommissies bedraagt echter niet meer dan 42 leden. Elke fractie mag twee maal zoveel leden voordragen als dat de fractie zetels in de raad heeft. Binnen dit maximum is de fractie vrij om te bepalen of de plaats wordt bezet door een raadlid dan wel niet-raadslid.
Een aanvullend lid zoals bedoeld in lid 1 a en een lid als bedoeld in lid 1 b kan zowel raadslid als niet-raadslid zijn. De artikelen 10, 11, 12, 13, 14 en 15 van de Gemeentewet zijn van overeenkomstige toepassing op een lid van een raadscommissie, met dien verstande dat in afwijking van artikel 14 van de Gemeentewet het commissielid niet zijnde raadslid de eed of belofte ook bij de voorzitter van de gemeenteraad kan afleggen buiten de vergadering. De in het eerste lid onder b en c genoemde leden dienen daarnaast tijdens de laatste verkiezingen van de raad geplaatst te zijn op de kandidatenlijst van de fractie.
De raad benoemt op voordracht van een fractie voor iedere raadscommissie een plaatsvervangend lid per fractie, die zitting in een raadscommissie heeft bij verhindering of ontstentenis van een lid als bedoeld in het eerste lid a, b en c. Het plaatsvervangend lid voor het vaste lid van de raadscommissie Processturing en Algemene Zaken is raadslid. Het plaatsvervangend lid voor het aanvullende lid aan de raadscommissie Processturing en Algemene Zaken en het plaatsvervangend lid van de raadscommissies Ruimte en Samenleving voldoen aan de in artikel 4 derde lid, genoemde vereisten.
Paragraaf 1 Tijdstip van vergaderen en voorbereiding
Artikel 12 Ter inzage leggen van stukken
Stukken, die ter toelichting van de onderwerpen of voorstellen op de agenda dienen, worden gelijktijdig met het verzenden van de schriftelijke oproep voor een ieder in het gemeentehuis ter inzage gelegd. Indien na het verzenden van de schriftelijke oproep stukken ter inzage worden gelegd, wordt hiervan mededeling gedaan aan de leden en zo mogelijk in een openbare kennisgeving.
Paragraaf 2 Orde der vergadering
Bij binnenkomst in de vergaderzaal tekent ieder lid onmiddellijk de presentielijst. Aan het einde van elke vergadering wordt die lijst door de voorzitter en de griffier door ondertekening vastgesteld.
Artikel 16 A Spreekrecht burgers bij de raadscommissie Processturing en Algemene Zaken
Het woord kan niet gevoerd worden over:
een gedraging waarover een klacht ex artikel 9:1 van de Algemene wet bestuursrecht kan of kon worden ingediend.
Elke spreker krijgt maximaal vijf minuten het woord, met dien verstande dat in totaal 30 minuten beschikbaar is voor de uitoefening van het spreekrecht. De voorzitter verdeelt de spreektijd evenredig over de sprekers als er meer dan zes sprekers zijn. De voorzitter kan tevens in bijzondere gevallen afwijken van de maximale lengte van de spreektijd.
Het conceptverslag van de voorgaande vergadering wordt aan de leden toegezonden gelijktijdig met de schriftelijke oproep en wordt gevoegd bij de uitnodiging van de betreffende raadsvergadering. Het conceptverslag wordt op hetzelfde moment aan de overige personen die het woord gevoerd hebben, toegezonden.
De leden, de voorzitter, de burgemeester en de wethouders, hebben het recht, een voorstel tot wijziging van het verslag aan de raadscommissie te doen, indien het verslag naar hun mening onjuistheden bevat of niet duidelijk weergeeft hetgeen gezegd is. Een voorstel tot verandering dient, zo mogelijk, voor de aanvang van de vergadering schriftelijk bij de griffier te worden ingediend.
de namen van de voorzitter, de ter vergadering aanwezige leden, uitgesplitst naar deelname aan het plenaire deel en aan een deelsessie, de griffier, de burgemeester en de wethouders en hun adviseurs, allen voorzover aanwezig, alsmede, met inachtneming van het gestelde onder d, van de overige personen die het woord gevoerd hebben;
een samenvatting van het advies van de raadscommissie Processturing en Algemene Zaken aan de raad onder vermelding van de namen van de politieke partijen die mededeling hebben gedaan van hun goed- of afkeuring, en met aantekening van de namen van de politieke partijen die zich niet uitgelaten hebben;
een samenvatting van het advies van de raadscommissies Ruimte en Samenleving qua vervolgbehandeling onder vermelding van de namen van politieke partijen die mededeling hebben gedaan van hun goed- of afkeuring, en met aantekening van de namen van de politieke partijen die zich niet uitgelaten hebben;
Artikel 19 Handhaving orde; schorsing
1 Indien een spreker zich beledigende of onbetamelijke uitdrukkingen veroorlooft, afwijkt van het in behandeling zijnde onderwerp, een andere spreker herhaaldelijk interrumpeert, dan wel anderszins de orde verstoort, wordt hij door de voorzitter tot de orde geroepen. Indien de spreker hieraan geen gevolg geeft, kan de voorzitter hem gedurende de vergadering, waarin zulks plaats heeft, over het aanhangige onderwerp het woord ontzeggen.
2.De voorzitter kan ter handhaving van de orde de vergadering voor een door hem te bepalen tijd schorsen en - indien na de heropening de orde opnieuw wordt verstoord - de vergadering sluiten.
Hoofdstuk 5 Besloten vergadering
Op een besloten vergadering zijn de bepalingen van deze Verordening van overeenkomstige toepassing voorzover deze bepalingen niet strijdig zijn met het besloten karakter van de vergadering.
Hoofdstuk 6 Toehoorders en pers
Artikel 27 Geluid- en beeldregistraties
Degenen die in de vergaderzaal tijdens de vergadering geluid- dan wel beeldregistraties willen maken doen hiervan mededeling aan de voorzitter en gedragen zich naar zijn aanwijzingen. Deze aanwijzingen kunnen niet zover gaan dat zij de vrijheid van pers aantasten.
Artikel 28 Verbod gebruik mobiele telefoons
In de vergaderzaal, met inbegrip van de publieke tribune, is tijdens de vergadering het gebruik, alsmede het stand-by houden van mobiele telefoons of andere communicatiemiddelen, die inbreuk kunnen maken op de orde van de vergadering zonder toestemming van de voorzitter niet toegestaan.