Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Bloemendaal

Afwegingsmodel handhaving kwaliteit kinderopvang gemeente Bloemendaal 2009

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieBloemendaal
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingAfwegingsmodel handhaving kwaliteit kinderopvang gemeente Bloemendaal 2009
CiteertitelAfwegingsmodel handhaving kwaliteit kinderopvang gemeente Bloemendaal 2009
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Beleidsregels kinderopvang op grond van artikel 57a van de Wet kinderopvang

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

1.Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

30-01-200904-04-2011nieuwe regeling

20-01-2009

Weekblad Kennemerland-Zuid d.d. 29 januari 2009

2009002817

Tekst van de regeling

Intitulé

Afwegingsmodel handhaving kwaliteit kinderopvang gemeente Bloemendaal 2009

Afwegingsmodel handhaving kwaliteit kinderopvang gemeente Bloemendaal 2009

 

1. Afwegingsmodel handhaving dagopvang

De kwaliteitsaspecten die de toezichthouder beoordeelt voor dagopvang, zijn ingedeeld naar de volgende domeinen:

  • 1.

    ouders

  • 2.

    personeel

  • 3.

    veiligheid en gezondheid

  • 4.

    accommodatie en inrichting

  • 5.

    groepsgrootte en beroepskracht-kind-ratio

  • 6.

    pedagogisch beleid en praktijk

  • 7.

    klachten

Afwegingsmodel handhaving dagopvang

1. Ouders

 

Fase 1

Fase 2 (met toelichting)

Boetes (in €)

1.1 Reglement oudercommissie, (Wk artikel 59)

Prioritering overtreding: Laag

Aanwijzing

Hersteltermijn:

5 - 7 maanden

Last onder dwangsom

en/of boete.

 

1 Het reglement omvat regels omtrent het aantal leden.

 

2 Het reglement omvat regels omtrent de wijze van kiezen van de leden.

 

3 Het reglement omvat regels omtrent de zittingsduur van de leden.

 

4 Het reglement omvat geen regels omtrent werkwijze van de oudercommissie.

 

5 De houder wijzigt het reglement na instemming van de oudercommissie.

 

1.2 Instellen oudercommissie30 (Wk artikel 58)

Prioritering overtreding: Laag

Aanwijzing

Hersteltermijn:

5 - 7 maanden

 

1.De houder heeft een oudercommissie ingesteld.

 

1.2.1 Voorwaarden oudercommissie30(Wk artikel 58)

Prioritering overtreding: Laag

Aanwijzing

Hersteltermijn:

5 - 7 maanden

 

De samenstelling van de oudercommissie

 

1 De houder is geen lid.

 

2 Het personeel is geen lid.

 

3 De leden worden gekozen uit en door de ouders.

 

Werkwijze

 

4 De houder stelt de oudercommissie in de gelegenheid haar eigen werkwijze te bepalen.

 

Afwegingsmodel handhaving dagopvang

1. Ouders

Fase 1

Fase 2 (met toelichting)

Boetes (in €)

1.2.2 Adviesrecht oudercommissie(Wk artikel 60)

Prioritering overtreding: Gemiddeld

Aanwijzing

Hersteltermijn:

6 - 18 weken

Last onder dwangsom

en/of boete.

 

1 De houder stelt de oudercommissie in staat haar adviesrecht te gebruiken over elk voorgenomen besluit met betrekking tot de genoemde onderwerpen.

 

2 De houder verstrekt de oudercommissie tijdig en desgevraagd schriftelijk alle informatie die deze voor de vervulling van haar taak redelijkerwijs nodig heeft.

 

3 Van een gevraagd advies van de oudercommissie wijkt de houder alleen af indien hij schriftelijk en gemotiveerd aangeeft dat het belang van de kinderopvang zich tegen het advies verzet.

 

4 De houder stelt de oudercommissie in staat ook ongevraagd te adviseren over de genoemde onderwerpen.32

 

Afwegingsmodel handhaving dagopvang

1. Ouders

Fase 1

Fase 2 (met toelichting)

Boetes (in €)

1.3 Informatie voor ouders

(Wk artikelen 54 en 63, vierde lid + beleidsregels kwaliteit ko art3, tweede lid)

Prioritering overtreding: Laag

Aanwijzing

Hersteltermijn:

5 - 7 maanden

Last onder dwangsom of

bestuursdwang (1.3.3)

en/of boete.

Het toepassen van bestuursdwang is alleen mogelijk ten aanzien van overtreding 1.3.3 (inspectierapport op toegankelijke plaats).

 

Inhoud van de informatie

 

1 De houder informeert de ouders over het te voeren beleid.

 

2 De houder informeert de ouders en de kinderen in welke basisgroep het kind zit en welke beroepskrachten bij deze groep horen. ,

 

3 De houder legt een afschrift van het inspectierapport op een voor ouders en personeel toegankelijke plaats.

 

Relatie tussen de informatie voor ouders en de praktijk

 

4 De informatie is gedetailleerd genoeg om ouders een goed beeld van de praktijk te geven.

 

5 De praktijk sluit aan bij de aan de ouders verstrekte informatie.

 

 

Afwegingsmodel handhaving dagopvang

2. Personeel

 

Fase 1

Fase 2 (met toelichting)

Boetes (in €)

2.1Verklaring omtrent het gedrag

(Wk artikelen 50, tweede en derde lid en 90, derde lid + beleidsregels kwaliteit ko artikel 10)

Prioritering overtreding: Hoog

(Bevel door GGD of) Aanwijzing

Hersteltermijn:

7 – 14 dagen

Last onder dwangsom

en/of boete.

 

1 Personen werkzaam bij het kindercentrum zijn in het bezit van een verklaring omtrent het gedrag.

 

2 De verklaring omtrent het gedrag is vóór aanvang van de werkzaamheden bij het kindercentrum overlegd.

 

3 De verklaring omtrent het gedrag is bij overleggen niet ouder dan twee maanden.

 

Afwegingsmodel handhaving dagopvang

2. Personeel

Fase 1

Fase 2 (met toelichting)

Boetes (in €)

2.2 Passende beroepskwalificatie

(Wk artikel 50, eerste lid + beleidsregels kwaliteit ko artikel 9, eerste lid)

Prioritering overtreding: Gemiddeld

Aanwijzing

Hersteltermijn:

6 - 18 weken

Last onder dwangsom

en/of boete.

 

1 Alle beroepskrachten beschikken over een voor de werkzaamheden passende beroepskwalificatie zoals in de CAO-kinderopvang is opgenomen.

 

2.3 Voorwaarde en inzet van beroepskrachten in opleiding

(Wk artikel 50, eerste lid + beleidsregels kwaliteit ko artikel 9, tweede lid)

Prioritering overtreding: Gemiddeld

Aanwijzing

Hersteltermijn:

6 - 18 weken

 

1 Alle beroepskrachten in opleiding worden altijd ingezet conform de voorwaarden van de CAO kinderopvang

 

Afwegingsmodel handhaving dagopvang

2. Personeel

Fase 1

Fase 2 (met toelichting)

Boetes (in €)

2.4 Gebruik van de voorgeschreven voertaal (Wk artikel 55)

Prioritering overtreding: Gemiddeld

Aanwijzing

Hersteltermijn:

6 - 18 weken

Last onder dwangsom

en/of boete.

 

1a De voorgeschreven voertaal wordt gebruikt.

OF

1b Er wordt een andere taal als voertaal gebezigd, daar de herkomst van de kinderen in deze specifieke omstandigheid daartoe noodzaakt, overeenkomstig een door de houder vastgestelde gedragscode.

 

 

Afwegingsmodel handhaving dagopvang

3. Veiligheid en gezondheid

 

Fase 1

Fase 2 (met toelichting)

Boetes (in €)

3.1 Risico-inventarisatie veiligheid (Wk artikel 51)

Prioritering overtreding: Hoog

(Bevel door GGD of) Aanwijzing

Hersteltermijn:

7 - 14 dagen

Last onder dwangsom of

bestuursdwang (3.1.2 -2 en 3.1.2-3)

en/of boete.

 

1 De houder heeft een risico-inventarisatie veiligheid van maximaal een jaar oud.

 

2 De houder heeft een risico-inventarisatie veiligheid betreffende de actuele situatie.

 

3.1.1 Beleid veiligheid (Wk artikel 51 + beleidsregels kwaliteit ko artikel 8)

Prioritering overtreding: Hoog

(Bevel door GGD of) Aanwijzing

Hersteltermijn:

7 - 14 dagen

 

1 De risico-inventarisatie beschrijft de veiligheidsrisico’s die de opvang van de kinderen met zich meebrengt op de thema’s: verbranding, vergiftiging, verdrinking, valongevallen, verstikking, verwondingen, beknelling, botsen, stoten, steken en snijden.

 

2 Er is een plan van aanpak waarin is aangegeven welke maatregelen op welk moment worden genomen in verband met de risico’s, alsmede de samenhang tussen de risico’s en de maatregelen.

 

3 Er is een registratie van ongevallen, waarbij per ongeval de aard en plaats van het ongeval, de leeftijd van het kind, de datum van het ongeval en een overzicht van te treffen maatregelen worden vermeld.

 

3.1.2 Uitvoering beleid veiligheid

(Wk artikel 51 + beleidsregels kwaliteit ko artikel 8)

Prioritering overtreding: Hoog

(Bevel door GGD of) Aanwijzing

Hersteltermijn:

7 - 14 dagen

 

1 De geïnventariseerde risico’s zijn compleet en komen overeen met de risico’s in de praktijk.

 

2 Risico’s worden gereduceerd door het nemen van preventieve maatregelen die effectief en adequaat zijn.

 

3 De houder draagt zorg voor uitvoering van het plan van aanpak.

 

4 Beroepskrachten zijn op de hoogte van de risico’s en de aanpak daarvan.

 

5 Beroepskrachten handelen conform het plan van aanpak

 

Afwegingsmodel handhaving dagopvang

3. Veiligheid en gezondheid

Fase 1

Fase 2 (met toelichting)

Boetes (in €)

3.2 Risico-inventarisatie gezondheid (Wk artikel 58)

Prioritering overtreding: Hoog

(Bevel door GGD of) Aanwijzing

Hersteltermijn:

7 - 14 dagen

Last onder dwangsom of

bestuursdwang (3.2.2-2 en 3.2.2.-3)

en/of boete.

 

1 De houder heeft een risico-inventarisatie gezondheid van maximaal een jaar oud. .

 

2 De houder heeft een risico-inventarisatie gezondheid betreffende de actuele situatie.

 

3.2.1 Beleid gezondheid (Wk artikel 51+ beleidsregels kwaliteit ko artikel 8 )

Prioritering overtreding: Hoog

(Bevel door GGD of) Aanwijzing

Hersteltermijn:

7 - 14 dagen

 

1 De risico-inventarisatie beschrijft de gezondheidsrisico’s die de opvang van de kinderen met zich meebrengt op de thema’s: ziektekiemen, binnenmilieu, buitenmilieu en medisch handelen.

 

2 Er is een plan van aanpak waarin is aangegeven welke maatregelen op welk moment worden genomen in verband met de risico’s, alsmede de samenhang tussen de risico’s en de maatregelen.

 

3.2.2 Uitvoering beleid gezondheid

(Wk artikel 51+ beleidsregels kwaliteit ko artikel 8 )

Prioritering overtreding: Hoog

(Bevel door GGD of) Aanwijzing

Hersteltermijn:

7 - 14 dagen

 

1 De geïnventariseerde risico’s zijn compleet en komen overeen met de risico’s in de praktijk.

 

2 Risico’s worden gereduceerd door het nemen van preventieve maatregelen die effectief en adequaat zijn.

 

3 De houder draagt zorg voor uitvoering van plan van aanpak.

 

4 Beroepskrachten zijn op de hoogte van de risico’s en de aanpak daarvan.

 

5 Beroepskrachten handelen conform het plan van aanpak.

 

3.3 Protocol met betrekking tot een Meldcode kindermishandeling

(beleidsregels kwaliteit ko artikel 15a)

Prioritering overtreding: Hoog

(Bevel door GGD of) Aanwijzing

Hersteltermijn:

7 - 14 dagen

 

1 De houder heeft een protocol kindermishandeling.

 

Afwegingsmodel handhaving dagopvang

3. Veiligheid en gezondheid

Fase 1

Fase 2 (met toelichting)

Boetes (in €)

3.3.1 Inhoud protocol kindermishandeling

(beleidsregels kwaliteit ko artikel 15a)

Prioritering overtreding: Hoog

(Bevel door GGD of) Aanwijzing

Hersteltermijn:

7 - 14 dagen

Last onder dwangsom

en/of

boete.

 

1 Het protocol hanteert de definitie van kindermishandeling conform de Wet op de Jeugdzorg (2005).

 

2 In het protocol zijn verantwoordelijkheden per organisatielaag uitgesplitst in taken en bevoegdheden.

 

3 Het protocol bevat een stappenplan waarin minimaal de volgende fases in aanbod komen: vermoeden, overleg, plan van aanpak, beslissen, handelen evaluatie en nazorg.

 

4 Het stappenplan bevat een tijdslijn vanaf de persoon met een vermoeden van kindermishandeling tot en met de nazorg.

 

5 Het stappenplan is voorzien van een heldere toelichting, hulpmiddelen voor het doorlopen ervan en aandachtspunten voor de gespreksvoering met verschillende partijen

 

6 Het protocol bevat een lijst van signalen per ontwikkelingsgebied om kindermishandeling zo vroeg mogelijk te signaleren.

 

7 Het protocol besteedt aandacht aan de mogelijke situatie dat een beroepskracht de vermoedelijke dader is.

 

8 Het protocol besteedt aandacht aan de omgang met de Wet op de Privacy

 

9 Het protocol bevat praktische informatie over de Bureaus Jeugdzorg en het Advies&Meldpunt Kindermishandeling (AMK).

 

10 De beroepskrachten kennen de inhoud van het protocol en handelen er aantoonbaar naar.

 

 

Afwegingsmodel handhaving dagopvang

4. Accommodatie en inrichting

 

Fase 1

Fase 2 (met toelichting)

Boetes (in €)

4.1 Binnenspeelruimte (beleidsregels kwaliteit ko artikel 5)

Prioritering overtreding: Hoog

(Bevel door GGD of) Aanwijzing

Hersteltermijn:

7 - 14 dagen

Last onder dwangsom of

bestuursdwang (4.1.4)

en/of boete.

 

1 Elke stamgroep beschikt over een afzonderlijke vaste groepsruimte.

 

2 Er is ten minste 3,5 m2 bruto oppervlakte in de groepsruimte beschikbaar per kind, waaronder mede begrepen passend voor spelactiviteiten ingerichte ruimtes buiten de groepsruimte.

 

3 De binnenspeelruimte is ingericht in overeenstemming met het aantal op te vangen kinderen.

 

4 De binnenspeelruimte is passend ingericht in overeenstemming met de leeftijd van de op te vangen kinderen en het pedagogisch beleid.

 

Afwegingsmodel handhaving dagopvang

4. Accommodatie en inrichting

Fase 1

Fase 2 (met toelichting)

Boetes (in €)

4.2 Slaapruimte (beleidsregels kwaliteit ko artikel 6)

Prioritering overtreding: Hoog

(Bevel door GGD of) Aanwijzing

Hersteltermijn:

7 - 14 dagen

Last onder dwangsom

en/of boete.

 

1 Er is een afzonderlijke slaapruimte voor in ieder geval kinderen tot anderhalf jaar.

 

2 De slaapruimte is afgestemd op het aantal op te vangen kinderen.

 

Afwegingsmodel handhaving dagopvang

4. Accommodatie en inrichting

Fase 1

Fase 2 (met toelichting)

Boetes (in €)

4.3 Buitenspeelruimte (beleidsregels kwaliteit ko artikel 7, eerste lid)

Prioritering overtreding: Gemiddeld

Aanwijzing

Hersteltermijn:

6 - 18 weken

Last onder dwangsom of

bestuursdwang (4.3.4)

en/of boete.

 

1 Er is tenminste 3m² bruto buitenspeelruimte beschikbaar per aanwezig kind.

 

2 De buitenspeelruimte is voor kinderen toegankelijk.

 

3 De buitenspeelruimte is aangrenzend aan het kindercentrum.

 

4 De buitenruimte is passend ingericht in overeenstemming met de leeftijd van de op te vangen kinderen en het pedagogisch beleid.

 

 

Afwegingsmodel handhaving dagopvang

5. Groepsgrootte en beroepskracht – kind – ratio

 

Fase 1

Fase 2 (met toelichting)

Boetes (in €)

5.1 Opvang in groepen (beleidsregels kwaliteit ko artikel 3, eerste en negende lid)

Prioritering overtreding: Hoog

(Bevel door GGD of) Aanwijzing

Hersteltermijn:

7 - 14 dagen

Last onder dwangsom

en/of boete.

 

1 De opvang vindt plaats in stamgroepen.

 

2a De stamgroep bestaat uit maximaal 12 tot 1 jaar

OF

2b De stamgroep bestaat uit maximaal 16 van 0 tot 4 jaar waarvan maximaal 8 kinderen tot 1 jaar.

 

5.2 Vaste beroepskrachten en vaste ruimtes

(beleidsregels kwaliteit ko artikel 3, derde en vierde lid)

Prioritering overtreding: Hoog

(Bevel door GGD of) Aanwijzing

Hersteltermijn:

7 - 14 dagen

 

1 Aan ieder kind worden maximaal drie vaste beroepskrachten toegewezen.

 

2 Dagelijks is er minimaal één van de vaste beroepskrachten werkzaam op de groep van het kind.

 

3 Ieder kind maakt van maximaal twee stamgroepruimtes gebruik gedurende de week.

 

Afwegingsmodel handhaving dagopvang

5. Groepsgrootte en beroepskracht – kind – ratio

Fase 1

Fase 2 (met toelichting)

Boetes (in €)

5.3 Beroepskracht – kind – ratio

(beleidsregels kwaliteit ko artikel 3, zevende, achtste en twaalfde lid)

Prioritering overtreding: Hoog

(Bevel door GGD of) Aanwijzing

Hersteltermijn:

7 - 14 dagen

Last onder dwangsom

en/of boete.

 

1 De verhouding tussen het aantal beroepskrachten en het aantal feitelijk gelijktijdig aanwezige kinderen in de stamgroep bedraagt tenminste

-1 beroepskracht per 4 aanwezige kinderen tot 1 jaar;

-1 beroepskracht per 5 aanwezige kinderen van 1 tot 2 jaar;

-1 beroepskracht per 6 aanwezige kinderen van 2 tot 3 jaar;

-1 beroepskracht per 8 aanwezige kinderen van 3 tot 4 jaar;

Bij kinderen van verschillende leeftijden in één groep wordt het rekenkundig gemiddelde berekend, waarbij naar boven kan worden afgerond. ,

 

2 Indien conform de beroepskracht-kind-ratio slechts één beroepskracht in het kindercentrum aanwezig is, dan is ondersteuning van deze beroepskracht door een andere volwassene in geval van calamiteiten geregeld.

 

5.4 Inzet beroepskrachten in afwijking van de beroepskracht-kind-ratio bij openingstijden van 10 uur of langer

(beleidsregels kwaliteit ko artikel 3, tiende, elfde en twaalfde lid)

Prioritering overtreding: Hoog

(Bevel door GGD of) Aanwijzing

Hersteltermijn:

7 - 14 dagen

 

1 Gedurende de genoemde openingstijden kunnen ten hoogste drie uur per dag, niet aaneengesloten, minder beroepskrachten ingezet worden dan volgens de beroepskracht-kind-ratio vereist is.

 

2 De drie uur afwijkende inzet betreft uitsluitend de tijd voor 9.30 en na 16.30 en tijdens de voor dat kindercentrum gebruikelijke middagpauze.

 

3 De afwijking betreft maximaal anderhalf aaneengesloten uren voor 9.30 en na 16.30 en maximaal twee uur aaneengesloten tijdens de voor dat kindercentrum gebruikelijke middagpauze.

 

4 Minstens de helft van het aantal vereiste beroepskrachten wordt ingezet wanneer er tijdelijk wordt afgeweken van de beroepskracht-kind-ratio.

 

5 Indien als gevolg van het afwijken van de beroepskracht-kind-ratio slechts één beroepskracht in het kindercentrum ingezet wordt, dan is er ten minste één andere volwassene in het kindercentrum aanwezig.

 

 

Afwegingsmodel handhaving dagopvang

6. Pedagogisch beleid en praktijk

 

Fase 1

Fase 2 (met toelichting)

Boetes (in €)

6.1 Pedagogisch beleidsplan (beleidsregels kwaliteit ko artikel 2)

Prioritering overtreding: Gemiddeld

Aanwijzing

Hersteltermijn:

6 - 18 weken

Last onder dwangsom

en/of boete.

 

De houder heeft een pedagogisch beleidsplan waarin de voor dat kindercentrum kenmerkende visie op de omgang met kinderen is beschreven.

 

6.1.1 Inhoud pedagogisch beleid

(Wk artikel 50+ beleidsregels kwaliteit ko artikel 2)

Prioritering overtreding: Gemiddeld

Aanwijzing

Hersteltermijn:

6 - 18 weken

 

1 In het pedagogisch beleidsplan staat in duidelijke en observeerbare termen het volgende beschreven: de wijze waarop de emotionele veiligheid van kinderen wordt gewaarborgd, de mogelijkheden voor kinderen tot de ontwikkeling van hun persoonlijke en sociale competentie, persoonlijke competentie en de wijze waarop de overdracht van normen en waarden aan kinderen plaatsvindt.

 

2 Het pedagogisch beleidsplan beschrijft in duidelijke en observeerbare termen de werkwijze, de maximale omvang en leeftijdsopbouw van de stamgroep.

 

3 Het pedagogisch beleidsplan beschrijft in duidelijke en observeerbare termen bij welke (spel)activiteiten kinderen hun stamgroep verlaten.

 

4 Het pedagogisch beleidsplan beschrijft in duidelijke en observeerbare termen hoe beroepskrachten bij hun werkzaamheden worden ondersteund door andere volwassenen.

 

6.1.2 Pedagogische praktijk (Wk artikel 50+ beleidsregels kwaliteit ko artikel 2)

Prioritering overtreding: Gemiddeld

Aanwijzing

Hersteltermijn:

6 - 18 weken

 

1 De beroepskrachten kennen de inhoud van het pedagogisch beleidsplan.

 

2 De beroepskrachten handelen conform het pedagogisch beleidsplan.

 

Afwegingsmodel handhaving dagopvang

6. Pedagogisch beleid en praktijk

Fase 1

Fase 2 (met toelichting)

Boetes (in €)

6.2 Emotionele veiligheid

(Wk artikelen 49 en 50+ beleidsregels kwaliteit ko artikel 2)

Prioritering overtreding: Gemiddeld

Aanwijzing

Hersteltermijn:

6 - 18 weken

Last onder dwangsom

en/of boete.

 

1 De beroepskracht communiceert met de kinderen.

 

2 De beroepskracht heeft een respectvolle houding naar de kinderen.

 

3 Er heerst een ontspannen, open sfeer in de groep.

 

4 De kinderen worden uitgenodigd tot participatie.

 

5 Kinderen hebben vaste beroepskrachten en bekende leeftijdsgenootjes om zich heen.

 

6 Er is informatieoverdracht tussen ouders en beroepskracht.

 

6.3 Persoonlijke competentie

(Wk artikelen 49 en 50+ beleidsregels kwaliteit ko artikel 2)

Prioritering overtreding: Gemiddeld

Aanwijzing

Hersteltermijn:

6 - 18 weken

 

1 De beroepskracht ondersteunt en stimuleert individuele kinderen.

 

2 Er is een goede interactie tussen beroepskracht en individuele kinderen.

 

3 Kinderen hebben de mogelijkheid om eigen ervaringen op te doen middels spelmateriaal, activiteitenaanbod en inrichting.

 

4 Er is aandacht voor leermomenten. Hierbij is taal en motorisch spel van jonge kinderen belangrijk.

 

Afwegingsmodel handhaving dagopvang

6. Pedagogisch beleid en praktijk

Fase 1

Fase 2 (met toelichting)

Boetes (in €)

6.4 Sociale competentie

(Wk artikelen 49 en 50 + beleidsregels kwaliteit ko artikel 2)

Prioritering overtreding: Gemiddeld

Aanwijzing

Hersteltermijn:

6 - 18 weken

Last onder dwangsom

en/of boete.

 

1 De beroepskracht ondersteunt de kinderen in de interactie tussen kinderen onderling.

 

2 De beroepskracht ondersteunt de kinderen in het voorkomen en oplossen

van conflicten.

 

3 De kinderen maken deel uit van het groepsgebeuren.

 

6.5 Overdracht van normen en waarden

(Wk artikelen 49 en 50+ beleidsregels kwaliteit ko artikel 2)

Prioritering overtreding: Gemiddeld

Aanwijzing

Hersteltermijn:

6 - 18 weken

 

1 Afspraken, regels en omgangsvormen zijn aanwezig.

 

2 Afspraken, regels en omgangsvormen zijn duidelijk.

 

3 Afspraken, regels en omgangsvormen worden aan de kinderen uitgelegd.

 

4 Beroepskrachten geven zelf in hun spreken en handelen het goede voorbeeld.

 

 

Afwegingsmodel handhaving dagopvang

7. Klachten

 

Fase 1

Fase 2 (met toelichting)

Boetes (in €)

7.1 Wet klachtrecht cliënten zorgsector

(Wet klachtrecht cliënten zorgsector artikel 2)

Prioritering overtreding: Laag

Aanwijzing

Hersteltermijn:

5 - 7 maanden

Last onder dwangsom

en/of boete.

 

1 De houder treft een regeling voor de behandeling van klachten die voldoet aan de beschreven eisen.

 

2 De houder brengt de regeling op passende wijze onder de aandacht van ouders.

 

3 Een houder ziet erop toe dat de klachtencommissie werkt met een reglement.

 

4 De houder hanteert de termijn waarbinnen schriftelijk wordt gereageerd naar aanleiding van een oordeel van de klachtencommissie.

 

5 De houder leeft geheimhoudingsplicht na.

 

6.De houder draagt er zorg voor dat over elk kalenderjaar een openbaar verslag wordt opgesteld, waarin een minimaal aantal zaken wordt aangegeven.

 

7 De houder zendt het verslag voor 1 juni van het daaropvolgende kalenderjaar aan de toezichthouder.

 

Afwegingsmodel handhaving dagopvang

7. Klachten

Fase 1

Fase 2 (met toelichting)

Boetes (in €)

7.2 Klachtenregeling oudercommissie (Wk artikel 60a)

Prioritering overtreding: Laag

Aanwijzing

Hersteltermijn:

5 - 7 maanden

Last onder dwangsom

en/of boete.

 

1 De houder treft een regeling voor de behandeling van klachten van de oudercommissie over een door hem genomen besluit als bedoeld in artikel 60a, eerste lid die voldoet aan de beschreven eisen.

 

2 De houder brengt de regeling op passende wijze onder de aandacht van oudercommissie.

 

3 De houder zorgt voor naleving van de regeling.

 

4 De houder draagt er zorg voor dat over elk kalenderjaar een openbaar verslag wordt opgesteld, waarin een minimaal aantal zaken wordt aangegeven.

 

5 De houder zendt het verslag voor 1 juni van het daaropvolgende kalenderjaar aan de toezichthouder.

 

 

2. Afwegingsmodel handhaving buitenschoolse opvang

De kwaliteitsaspecten die de toezichthouder beoordeelt voor buitenschoolse opvang, zijn ingedeeld naar de volgende domeinen:

  • 1.

    ouders

  • 2.

    personeel

  • 3.

    veiligheid en gezondheid

  • 4.

    accommodatie en inrichting

  • 5.

    groepsgrootte en beroepskracht-kind-ratio

  • 6.

    pedagogisch beleid en praktijk

  • 7.

    klachten

Afwegingsmodel handhaving buitenschoolse opvang

1. Ouders

 

Fase 1

Fase 2 (met toelichting)

Boetes (in €)

1.1 Reglement oudercommissie,(Wk artikel 59)

Prioritering overtreding: Laag

Aanwijzing

Hersteltermijn:

5 - 7 maanden

Last onder dwangsom

en/of boete.

 

1 Het reglement omvat regels omtrent het aantal leden.

 

2 Het reglement omvat regels omtrent de wijze van kiezen van de leden.

 

3 Het reglement omvat regels omtrent de zittingsduur van de leden.

 

4 Het reglement omvat geen regels omtrent werkwijze van de oudercommissie.

 

5 De houder wijzigt het reglement na instemming van de oudercommissie.

 

1.2 Instellen oudercommissie1,2 (Wk artikel 58)

Prioritering overtreding: Laag

Aanwijzing

Hersteltermijn:

5 - 7 maanden

 

1.De houder heeft een oudercommissie ingesteld.

 

1.2.1 Voorwaarden oudercommissie2(Wk artikel 58)

Prioritering overtreding: Laag

Aanwijzing

Hersteltermijn:

5 - 7 maanden

 

De samenstelling van de oudercommissie

 

1 De houder is geen lid.

 

2 Het personeel is geen lid.

 

3 De leden worden gekozen uit en door de ouders.

 

Werkwijze

 

4 De houder stelt de oudercommissie in de gelegenheid haar eigen werkwijze te bepalen.

 

Afwegingsmodel handhaving buitenschoolse opvang

1. Ouders

Fase 1

Fase 2 (met toelichting)

Boetes (in €)

1.2.2 Adviesrecht oudercommissie3(Wk artikel 60)

Prioritering overtreding: Gemiddeld

Aanwijzing

Hersteltermijn:

6 - 18 weken

Last onder dwangsom

en/of boete.

 

1 De houder stelt de oudercommissie in staat haar adviesrecht te gebruiken over elk voorgenomen besluit met betrekking tot de genoemde onderwerpen.

 

2 De houder verstrekt de oudercommissie tijdig en desgevraagd schriftelijk alle informatie die deze voor de vervulling van haar taak redelijkerwijs nodig heeft.

 

3 Van een gevraagd advies van de oudercommissie wijkt de houder alleen af indien hij schriftelijk en gemotiveerd aangeeft dat het belang van de kinderopvang zich tegen het advies verzet.

 

4 De houder stelt de oudercommissie in staat ook ongevraagd te adviseren over de genoemde onderwerpen.

 

Afwegingsmodel handhaving buitenschoolse opvang

1. Ouders

Fase 1

Fase 2 (met toelichting)

Boetes (in €)

1.3 Informatie voor ouders

(Wk artikelen 54 en 63, vierde lid + beleidsregels kwaliteit ko art3, tweede lid)

Prioritering overtreding: Laag

Aanwijzing

Hersteltermijn:

5 - 7 maanden

Last onder dwangsom

of Bestuursdwang (1.3.3)

en/of boete.

 

Inhoud van de informatie

 

1 De houder informeert de ouders over het te voeren beleid.

 

2 De houder informeert de ouders en de kinderen in welke basisgroep het kind zit en welke beroepskrachten bij deze groep horen.

 

3 De houder legt een afschrift van het inspectierapport op een voor ouders en personeel toegankelijke plaats.

 

Relatie tussen de informatie voor ouders en de praktijk

 

4 De informatie is gedetailleerd genoeg om ouders een goed beeld van de praktijk te geven.

 

5 De praktijk sluit aan bij de aan de ouders verstrekte informatie.

 

 

Afwegingsmodel handhaving buitenschoolse opvang

2. Personeel

 

Fase 1

Fase 2 (met toelichting)

Boetes (in €)

2.1Verklaring omtrent het gedrag (Wk artikelen 50, tweede en derde lid en 90,

2.1 derde lid + beleidsregels kwaliteit ko artikel 10)

Prioritering overtreding: Hoog

(Bevel door GGD of) Aanwijzing

Hersteltermijn:

7 - 14 dagen

Last onder dwangsom

en/of boete.

 

1 Personen werkzaam bij het kindercentrum zijn in het bezit van een verklaring omtrent het gedrag.

 

2 De verklaring omtrent het gedrag is vóór aanvang van de werkzaamheden bij het kindercentrum overlegd.

 

3 De verklaring omtrent het gedrag is bij overleggen niet ouder dan twee maanden.

 

Afwegingsmodel handhaving buitenschoolse opvang

2. Personeel

Fase 1

Fase 2 (met toelichting)

Boetes (in €)

2.2 Passende beroepskwalificatie

(Wk artikel 50, eerste lid + beleidsregels kwaliteit ko artikel 9, eerste lid)

Prioritering overtreding: Gemiddeld

Aanwijzing

Hersteltermijn:

6 - 18 weken

Last onder dwangsom

en/of boete.

 

1 Alle beroepskrachten beschikken over een voor de werkzaamheden passende beroepskwalificatie zoals in de CAO-kinderopvang is opgenomen.

 

2.3 Voorwaarde en inzet van beroepskrachten in opleiding

(Wk artikel 50, eerste lid + beleidsregels kwaliteit ko artikel 9, tweede lid)

Prioritering overtreding: Gemiddeld

Aanwijzing

Hersteltermijn:

6 - 18 weken

Last onder dwangsom

en/of boete.

 

1 Alle beroepskrachten in opleiding worden altijd ingezet conform de voorwaarden van de CAO kinderopvang

 

Afwegingsmodel handhaving buitenschoolse opvang

2. Personeel

Fase 1

Fase 2 (met toelichting)

Boetes (in €)

2.4 Gebruik van de voorgeschreven voertaal (Wk artikel 55)

Prioritering overtreding: Gemiddeld

Aanwijzing

Hersteltermijn:

6 - 18 weken

Last onder dwangsom

en/of boete.

 

1a De voorgeschreven voertaal wordt gebruikt.

OF

1b Er wordt een andere taal als voertaal gebezigd, daar de herkomst van de kinderen in deze specifieke omstandigheid daartoe noodzaakt, overeenkomstig een door de houder vastgestelde gedragscode.

 

 

Afwegingsmodel handhaving buitenschoolse opvang

3. Veiligheid en gezondheid

 

Fase 1

Fase 2 (met toelichting)

Boetes (in €)

3.1 Risico-inventarisatie veiligheid (Wk artikel 51)

Prioritering overtreding: Hoog

(Bevel door GGD of) Aanwijzing

Hersteltermijn:

7 - 14 dagen

Last onder dwangsom of

bestuursdwang (3.1.2 -2 en 3.1.2-3)

en/of boete.

 

1 De houder heeft een risico-inventarisatie veiligheid van maximaal een jaar oud.

 

2 De houder heeft een risico-inventarisatie veiligheid betreffende de actuele situatie.

 

3.1.1 Beleid veiligheid (Wk artikel 51 + beleidsregels kwaliteit ko artikel 8)

Prioritering overtreding: Hoog

(Bevel door GGD of) Aanwijzing

Hersteltermijn:

7 - 14 dagen

 

1 De risico-inventarisatie beschrijft de veiligheidsrisico’s die de opvang van de kinderen met zich meebrengt op de thema’s: verbranding, vergiftiging, verdrinking, valongevallen, verstikking, verwondingen, beknelling, botsen, stoten, steken en snijden.

 

2 Er is een plan van aanpak waarin is aangegeven welke maatregelen op welk moment worden genomen in verband met de risico’s, alsmede de samenhang tussen de risico’s en de maatregelen.

 

3 Er is een registratie van ongevallen, waarbij per ongeval de aard en plaats van het ongeval, de leeftijd van het kind, de datum van het ongeval en een overzicht van te treffen maatregelen worden vermeld.

 

3.1.2 Uitvoering beleid veiligheid

(Wk artikel 51 + beleidsregels kwaliteit ko artikel 8)

Prioritering overtreding: Hoog

(Bevel door GGD of) Aanwijzing

Hersteltermijn:

7 - 14 dagen

 

1 De geïnventariseerde risico’s zijn compleet en komen overeen met de risico’s in de praktijk.

 

2 Risico’s worden gereduceerd door het nemen van preventieve maatregelen die effectief en adequaat zijn.

 

3 De houder draagt zorg voor uitvoering van het plan van aanpak.

 

4 Beroepskrachten zijn op de hoogte van de risico’s en de aanpak daarvan.

 

5 Beroepskrachten handelen conform het plan van aanpak

 

Afwegingsmodel handhaving buitenschoolse opvang

3. Veiligheid en gezondheid

Fase 1

Fase 2 (met toelichting)

Boetes (in €)

3.2 Risico-inventarisatie gezondheid (Wk artikel 58)

Prioritering overtreding: Hoog

(Bevel door GGD of) Aanwijzing

Hersteltermijn:

7 - 14 dagen

Last onder dwangsom

en/of

boete.

 

1 De houder heeft een risico-inventarisatie gezondheid van maximaal een jaar oud.

 

2 De houder heeft een risico-inventarisatie gezondheid betreffende de actuele situatie.

 

3.2.1 Beleid gezondheid (Wk artikel 51+ beleidsregels kwaliteit ko artikel 8 )

Prioritering overtreding: Hoog

(Bevel door GGD of) Aanwijzing

Hersteltermijn:

7 - 14 dagen

 

1 De risico-inventarisatie beschrijft de gezondheidsrisico’s die de opvang van de kinderen met zich meebrengt op de thema’s: ziektekiemen, binnenmilieu, buitenmilieu en medisch handelen.

 

2 Er is een plan van aanpak waarin is aangegeven welke maatregelen op welk moment worden genomen in verband met de risico’s, alsmede de samenhang tussen de risico’s en de maatregelen.

 

3.2.2 Uitvoering beleid gezondheid

(Wk artikel 51+ beleidsregels kwaliteit ko artikel 8 )

Prioritering overtreding: Hoog

(Bevel door GGD of) Aanwijzing

Hersteltermijn:

7 - 14 dagen

 

1 De geïnventariseerde risico’s zijn compleet en komen overeen met de risico’s in de praktijk.

 

2 Risico’s worden gereduceerd door het nemen van preventieve maatregelen die effectief en adequaat zijn.

 

3 De houder draagt zorg voor uitvoering van plan van aanpak.

 

4 Beroepskrachten zijn op de hoogte van de risico’s en de aanpak daarvan.

 

5 Beroepskrachten handelen conform het plan van aanpak.

 

3.3 Protocol met betrekking tot een Meldcode kindermishandeling

(beleidsregels kwaliteit ko artikel 15a)

Prioritering overtreding: Hoog

(Bevel door GGD of) Aanwijzing

Hersteltermijn:

7 - 14 dagen

 

1 De houder heeft een protocol kindermishandeling.

 

Afwegingsmodel handhaving buitenschoolse opvang

3. Veiligheid en gezondheid

Fase 1

Fase 2 (met toelichting)

Boetes (in €)

3.3.1 Inhoud protocol kindermishandeling

(beleidsregels kwaliteit ko artikel 15a)

Prioritering overtreding: Hoog

(Bevel door GGD of) Aanwijzing

Hersteltermijn:

7 - 14 dagen

Last onder dwangsom

en/of

boete.

 

1 Het protocol hanteert de definitie van kindermishandeling conform de Wet op de Jeugdzorg (2005).

 

2 In het protocol zijn verantwoordelijkheden per organisatielaag uitgesplitst in taken en bevoegdheden.

 

3 Het protocol bevat een stappenplan waarin minimaal de volgende fases in aanbod komen: vermoeden, overleg, plan van aanpak, beslissen, handelen evaluatie en nazorg.

 

4 Het stappenplan bevat een tijdslijn vanaf de persoon met een vermoeden van kindermishandeling tot en met de nazorg.

 

5 Het stappenplan is voorzien van een heldere toelichting, hulpmiddelen voor het doorlopen ervan en aandachtspunten voor de gespreksvoering met verschillende partijen

 

6 Het protocol bevat een lijst van signalen per ontwikkelingsgebied om kindermishandeling zo vroeg mogelijk te signaleren.

 

7 Het protocol besteedt aandacht aan de mogelijke situatie dat een beroepskracht de vermoedelijke dader is.

 

8 Het protocol besteedt aandacht aan de omgang met de Wet op de Privacy.

 

9 Het protocol bevat praktische informatie over de Bureaus Jeugdzorg en het Advies&Meldpunt Kindermishandeling (AMK).

 

10 De beroepskrachten kennen de inhoud van het protocol en handelen er aantoonbaar naar.

 

 

Afwegingsmodel handhaving buitenschoolse opvang

4. Accommodatie en inrichting

 

Fase 1

Fase 2 (met toelichting)

Boetes (in €)

4.1 Binnenspeelruimte (beleidsregels kwaliteit ko artikel 5)

Prioritering overtreding: Hoog

(Bevel door GGD of) Aanwijzing

Hersteltermijn:

7 - 14 dagen

Last onder dwangsom of

bestuursdwang (4.1.3)

en/of boete.

 

1 Er is ten minste 3,5 m2 bruto oppervlakte voor spelactiviteiten ingerichte ruimtes beschikbaar per kind.

 

2 De binnenspeelruimte is ingericht in overeenstemming met het aantal op te vangen kinderen.

 

3 De binnenspeelruimte is passend ingericht in overeenstemming met de leeftijd van de op te vangen kinderen en het pedagogisch beleid.

 

Afwegingsmodel handhaving buitenschoolse opvang

4. Accommodatie en inrichting

Fase 1

Fase 2 (met toelichting)

Boetes (in €)

4.2 Buitenspeelruimte (beleidsregels kwaliteit ko artikel 7, eerste lid)

Prioritering overtreding: Gemiddeld

Aanwijzing

Hersteltermijn:

6 - 18 weken

Last onder dwangsom of

bestuursdwang (4)

en/of boete.

 

1 Er is tenminste 3m² bruto buitenspeelruimte beschikbaar per aanwezig kind.

 

2 De buitenspeelruimte is voor kinderen toegankelijk.

 

3 De buitenspeelruimte is vast beschikbaar voor de buitenschoolse opvang.

 

4 De buitenruimte is passend ingericht in overeenstemming met de leeftijd van de op te vangen kinderen en het pedagogisch beleid.

 

Afwegingsmodel handhaving buitenschoolse opvang

4. Accommodatie en inrichting

Fase 1

Fase 2 (met toelichting)

Boetes (in €)

4.3 Aanvullende eisen indien de buitenspeelruimte niet- aangrenzend is

(beleidsregels kwaliteit ko artikel 7, tweede lid)

Prioritering overtreding: Gemiddeld

Aanwijzing

Hersteltermijn:

6 - 18 weken

Last onder dwangsom

en/of boete.

 

1 De niet-aangrenzende buitenspeelruimte is in de directe nabijheid van het kindercentrum.

 

2 De niet-aangrenzende buitenspeelruimte is voor kinderen goed bereikbaar.

 

3 De niet-aangrenzende buitenspeelruimte is voor kinderen veilig bereikbaar.

 

 

Afwegingsmodel handhaving buitenschoolse opvang

5. Groepsgrootte en beroepskracht – kind – ratio

 

Fase 1

Fase 2 (met toelichting)

Boetes (in €)

5.1 Opvang in groepen

(beleidsregels kwaliteit ko artikel 4, eerste, tweede, vijfde en zesde lid)

Prioritering overtreding: Hoog

(Bevel door GGD of) Aanwijzing

Hersteltermijn:

7 - 14 dagen

Last onder dwangsom

en/of boete.

 

1 Ieder kind behoort bij een basisgroep.

 

2a De basisgroep bestaat uit maximaal twintig kinderen in de leeftijd van 4 jaar tot de leeftijd waarop het basisonderwijs voor die kinderen eindigt.

OF

2b De basisgroep bestaat uit maximaal dertig kinderen in de leeftijd van 8 jaar tot de leeftijd waarop het basisonderwijs voor die kinderen eindigt.

 

3 Bij activiteiten in groepen groter dan dertig kinderen, besteedt de houder in het pedagogisch beleidsplan aantoonbaar extra aandacht aan de omgang met de basisgroep.

 

5.2 Beroepskracht – kind – ratio

(beleidsregels kwaliteit ko artikel 4, derde, vierde en negende lid)

Prioritering overtreding: Hoog

(Bevel door GGD of) Aanwijzing

Hersteltermijn:

7 - 14 dagen

 

1a De verhouding tussen het aantal beroepskrachten en het aantal feitelijk gelijktijdig aanwezige kinderen in de basisgroep bedraagt tenminste.

-1 beroepskracht per 10 aanwezige kinderen in de leeftijd vanaf 4 jaar.

-1 beroepskracht per 10 aanwezige kinderen in de leeftijd vanaf 8 jaar.

OF

1b - 2 beroepskrachten en een extra volwassene per 30 aanwezige kinderen in de leeftijd vanaf 8 jaar+.

 

2 Indien conform de beroepskracht-kind-ratio slechts één beroepskracht in het kindercentrum aanwezig is, dan is ondersteuning van deze beroepskracht door een andere volwassene in geval van calamiteiten geregeld.

 

Afwegingsmodel handhaving buitenschoolse opvang

5. Groepsgrootte en beroepskracht – kind – ratio

Fase 1

Fase 2 (met toelichting)

Boetes (in €)

5.3 Inzet beroepskrachten in afwijking van de beroepskracht-kind-ratio

(beleidsregels kwaliteit ko artikel 4, zevende en achtste lid)

Prioritering overtreding: Hoog

(Bevel door GGD of) Aanwijzing

Hersteltermijn:

7 - 14 dagen

Last onder dwangsom

en/of boete.

 

1 Bij buitenschoolse opvang gedurende schooldagen, kunnen ten hoogste een half uur per dag minder beroepskrachten ingezet worden dan volgens de beroepskracht-kind-ratio vereist is.

 

2 Bij buitenschoolse opvang gedurende vrije dagen, kunnen ten hoogste drie uur per dag minder beroepskrachten ingezet worden dan volgens de beroepskracht-kind-ratio vereist is. Deze inzet betreft de tijd voor 9.30 en na 16.30 en tijdens de voor dat kindercentrum gebruikelijke middagpauze.

 

3 De afwijking betreft maximaal anderhalf aaneengesloten uren voor 9.30 en na 16.30 en tijdens de voor dat kindercentrum gebruikelijke middagpauze gedurende maximaal twee uur aaneengesloten.

 

4 Minstens de helft van het aantal vereiste beroepskrachten wordt ingezet wanneer er tijdelijk wordt afgeweken van de beroepskracht-kind-ratio.

 

5 Indien als gevolg van het afwijken van de beroepskracht-kind-ratio slechts één beroepskracht in het kindercentrum ingezet wordt, dan is er ten minste één andere volwassene in het kindercentrum aanwezig.

 

 

Afwegingsmodel handhaving buitenschoolse opvang

6. Pedagogisch beleid en praktijk

 

Fase 1

Fase 2 (met toelichting)

Boetes (in €)

6.1 Pedagogisch beleid (Wk artikel 50+ beleidsregels kwaliteit ko artikel 2)

Prioritering overtreding: Gemiddeld

Aanwijzing

Hersteltermijn:

6 - 18 weken

Last onder dwangsom

en/of boete.

 

Pedagogisch beleidsplan

 

1 In het pedagogisch beleidsplan staat in duidelijke en observeerbare termen het volgende beschreven: de wijze waarop de emotionele veiligheid van kinderen wordt gewaarborgd, de mogelijkheden voor kinderen tot de ontwikkeling van hun persoonlijke en sociale competentie, persoonlijke competentie en de wijze waarop de overdracht van normen en waarden aan kinderen plaatsvindt.

 

2 Het pedagogisch beleidsplan beschrijft in duidelijke en observeerbare termen de werkwijze, de maximale omvang en leeftijdsopbouw van de basisgroep.

 

3 Het pedagogisch beleidsplan beschrijft in duidelijke en observeerbare termen bij welke (spel)activiteiten kinderen hun basisgroep verlaten.

 

4 Bij activiteiten in groepen groter dan dertig kinderen besteedt de houder in het pedagogisch beleidsplan aantoonbaar extra aandacht aan de omgang met de basisgroep.

 

5 Het pedagogisch beleidsplan beschrijft in duidelijke en observeerbare termen hoe beroepskrachten bij hun werkzaamheden worden ondersteund door andere volwassenen.

 

6.1.1 Pedagogische praktijk (Wk artikel 50+ beleidsregels kwaliteit ko artikel 2)

Prioritering overtreding: Gemiddeld

Aanwijzing

Hersteltermijn:

6 - 18 weken

 

1 De beroepskrachten kennen de inhoud van het pedagogisch beleidsplan.

 

2 De beroepskrachten handelen conform het pedagogisch beleidsplan.

 

Afwegingsmodel handhaving buitenschoolse opvang

6. Pedagogisch beleid en praktijk

Fase 1

Fase 2 (met toelichting)

Boetes (in €)

6.2 Emotionele veiligheid

(Wk artikelen 49 en 50+ beleidsregels kwaliteit ko artikel 2)

Prioritering overtreding: Gemiddeld

Aanwijzing

Hersteltermijn:

6 - 18 weken

Last onder dwangsom

en/of boete.

 

1 De beroepskracht communiceert met de kinderen.

 

2 De beroepskracht heeft een respectvolle houding naar de kinderen.

 

3 Er heerst een ontspannen, open sfeer in de groep.

 

4 De kinderen worden uitgenodigd tot participatie.

 

5 Kinderen hebben vaste beroepskrachten en bekende leeftijdsgenootjes om zich heen.

 

6 Er is informatieoverdracht tussen ouders en beroepskracht.

 

6.3 Persoonlijke competentie

(Wk artikelen 49 en 50+ beleidsregels kwaliteit ko artikel 2)

Prioritering overtreding: Gemiddeld

Aanwijzing

Hersteltermijn:

6 - 18 weken

 

1 De beroepskracht ondersteunt en stimuleert individuele kinderen.

 

2 Er is een goede interactie tussen beroepskracht en individuele kinderen.

 

3 Kinderen hebben de mogelijkheid om eigen ervaringen op te doen middels spelmateriaal, activiteitenaanbod en inrichting.

 

4 Er is aandacht voor leermomenten. Hierbij is taal en motorisch spel van jonge kinderen extra belangrijk.

 

Afwegingsmodel handhaving buitenschoolse opvang

6. Pedagogisch beleid en praktijk

Fase 1

Fase 2 (met toelichting)

Boetes (in €)

6.4 Sociale competentie

(Wk artikelen 49 en 50 + beleidsregels kwaliteit ko artikel 2)

Prioritering overtreding: gemiddeld

Aanwijzing

Hersteltermijn:

6 - 18 weken

Last onder dwangsom

en/of boete.

 

1 De beroepskracht ondersteunt de kinderen in de interactie tussen kinderen onderling.

 

2 De beroepskracht ondersteunt de kinderen in het voorkomen en oplossen

van conflicten.

 

3 De kinderen maken deel uit van het groepsgebeuren.

 

6.5 Overdracht van normen en waarden

(Wk artikelen 49 en 50+ beleidsregels kwaliteit ko artikel 2)

Prioritering overtreding: Gemiddeld

Aanwijzing

Hersteltermijn:

6 - 18 weken

 

1 Afspraken, regels en omgangsvormen zijn aanwezig.

 

2 Afspraken, regels en omgangsvormen zijn duidelijk.

 

3 Afspraken, regels en omgangsvormen worden aan de kinderen uitgelegd.

 

4 Beroepskrachten geven zelf in hun spreken en handelen het goede voorbeeld.

 

 

Afwegingsmodel handhaving buitenschoolse opvang

7. Klachten

 

Fase 1

Fase 2 (met toelichting)

Boetes (in €)

7.1Wet klachtrecht cliënten zorgsector

(Wet klachtrecht cliënten zorgsector artikel 2)

Prioritering overtreding: Laag

Aanwijzing

Hersteltermijn:

5 - 7 maanden

Last onder dwangsom

en/of boete.

 

1 De regeling voor de behandeling van klachten voorziet erin dat er wordt voldaan aan de beschreven eisen.

 

2 De houder brengt de regeling op passende wijze onder de aandacht van ouders.

 

3 Een houder ziet erop toe dat de klachtencommissie werkt met een reglement.

 

4 De houder hanteert de termijn waarbinnen schriftelijk wordt gereageerd naar aanleiding van een oordeel van de klachtencommissie.

 

5 De houder leeft geheimhoudingsplicht na.

 

6.De houder draagt er zorg voor dat over elk kalenderjaar een openbaar verslag wordt opgesteld, waarin een minimaal aantal zaken wordt aangegeven.

 

7 De houder zendt het verslag voor 1 juni van het daaropvolgende kalenderjaar aan de inspecteur (lees: GGD-inspecteur kinderopvang).

 

Afwegingsmodel handhaving buitenschoolse opvang

7. Klachten

Fase 1

Fase 2 (met toelichting)

Boetes (in €)

7.2 Klachtenregeling oudercommissie (Wk artikel 60a)

Prioritering overtreding: Laag

Aanwijzing

Hersteltermijn:

5 - 7 maanden

Last onder dwangsom

en/of boete.

 

1 De houder treft een regeling voor de behandeling van klachten van de oudercommissie over een door hem genomen besluit als bedoeld in artikel 60a, eerste lid die voldoet aan de beschreven eisen.

 

2 De houder brengt de regeling op passende wijze onder de aandacht van de oudercommissie.

 

3.De houder zorgt voor naleving van de regeling.

 

 

 

4.De houder draagt er zorg voor dat over elk kalenderjaar een openbaar verslag wordt opgesteld, waarin een minimaal aantal zaken wordt aangegeven.

 

 

 

5.De houder zendt het verslag voor 1 juni van het daaropvolgende kalenderjaar aan de toezichthouder.

 

 

 

 

3. Afwegingsmodel handhaving gastouderopvang

De kwaliteitsaspecten die de toezichthouder beoordeelt voor gastouderopvang, zijn ingedeeld naar de volgende domeinen:

  • 1.

    ouders

  • 2.

    personeel

  • 3.

    veiligheid en gezondheid

  • 4.

    accommodatie en inrichting

  • 5.

    pedagogisch beleid en praktijk

  • 6.

    kwaliteit gastouders en opvangwoning

  • 7.

    kwaliteit gastouderbureau

  • 8.

    klachten

Afwegingsmodel handhaving gastouderopvang

1. Ouders

 

Fase 1

Fase 2 (met toelichting)

Boetes (in €)

1.1 Reglement oudercommissie,(Wk artikel 59)

Prioritering overtreding: Laag

Aanwijzing

Hersteltermijn:

5 - 7 maanden

Last onder dwangsom

en/of boete.

 

1 Het reglement omvat regels omtrent het aantal leden.

 

2 Het reglement omvat regels omtrent de wijze van kiezen van de leden.

 

3 Het reglement omvat regels omtrent de zittingsduur van de leden.

 

4 Het reglement omvat geen regels omtrent werkwijze van de oudercommissie.

 

5 De houder wijzigt het reglement na instemming van de oudercommissie.

 

1.2 Instellen oudercommissie60 (Wk artikel 58)

Prioritering overtreding: Laag

Aanwijzing

Hersteltermijn:

5 - 7 maanden

 

De houder heeft een oudercommissie ingesteld.

 

1.2.1 Voorwaarden oudercommissie60(Wk artikel 58)

Prioritering overtreding: Laag

Aanwijzing

Hersteltermijn:

5 - 7 maanden

 

De samenstelling van de oudercommissie

 

1 De houder is geen lid.

 

2 Het personeel is geen lid.

 

3 De leden worden gekozen uit en door de ouders.

 

Werkwijze

 

4 De houder stelt de oudercommissie in de gelegenheid haar eigen werkwijze te bepalen.

 

Afwegingsmodel handhaving gastouderopvang

1. Ouders

Fase 1

Fase 2 (met toelichting)

Boetes (in €)

1.2.2 Adviesrecht oudercommissie(Wk artikel 60)

Prioritering overtreding: Gemiddeld

Aanwijzing

Hersteltermijn:

6 - 18 weken

Last onder dwangsom

en/of boete.

 

1 De houder stelt de oudercommissie in staat haar adviesrecht te gebruiken over elk voorgenomen besluit met betrekking tot de genoemde onderwerpen.

 

2 De houder verstrekt de oudercommissie tijdig en desgevraagd schriftelijk alle informatie die deze voor de vervulling van haar taak redelijkerwijs nodig heeft.

 

3 Van een gevraagd advies van de oudercommissie wijkt de houder alleen af indien hij schriftelijk en gemotiveerd aangeeft dat het belang van de kinderopvang zich tegen het advies verzet.

 

4 De houder stelt de oudercommissie in staat ook ongevraagd te adviseren over de genoemde onderwerpen. 62

 

Afwegingsmodel handhaving gastouderopvang

1. Ouders

Fase 1

Fase 2 (met toelichting)

Boetes (in €)

1.3 Informatie voor vraagouders (Wk artikelen 56 en 63, vierde lid

+ beleidsregels kwaliteit ko art 11, 12, vierde lid)

Prioritering overtreding: Laag

Aanwijzing

Hersteltermijn:

5 - 7 maanden

Last onder dwangsom

of bestuursdwang (1.3.2)

en/of boete.

 

Inhoud van de informatie voor vraagouders

 

1 De houder informeert de vraagouders over het te voeren beleid.

 

2 De houder legt een afschrift van het inspectierapport op een voor vraagouders, gastouders en personeel toegankelijke plaats.

 

3 De houder draagt zorg dat de risico-inventarisatie inzichtelijk is in de woning waar de opvang plaats vindt.

 

4 Het gastouderbureau draagt zorg voor een goede bereikbaarheid van het gastouderbureau voor de vraagouder en informeert de vraagouder hierover.

 

Relatie tussen de informatie voor vraagouders en de praktijk

 

5 De informatie is gedetailleerd genoeg om vraagouders een adequaat beeld van de praktijk te geven.

 

6 De praktijk sluit aan bij de aan de vraagouders verstrekte informatie.

 

 

Afwegingsmodel handhaving gastouderopvang

2. Personeel

 

Fase 1

Fase 2 (met toelichting)

Boetes (in €)

2.1Verklaring omtrent het gedrag (Wk artikelen 56 derde lid en 90, derde lid

2.1 + beleidsregels kwaliteit ko artikel 15)

Prioritering overtreding: Hoog

(Bevel door GGD of) Aanwijzing

Hersteltermijn:

7 - 14 dagen

Last onder dwangsom

en/of boete.

 

1 Personen werkzaam bij het gastouderbureau zijn in het bezit van een verklaring omtrent het gedrag.

 

2 De houder draagt er zorg voor dat gastouders in het bezit zijn van een verklaring omtrent het gedrag.

 

3 De houder draagt er zorg voor dat, bij opvang bij de gastouder thuis, alle huisgenoten vanaf 18 jaar in het bezit zijn van een verklaring omtrent het gedrag.

 

4 De verklaring omtrent het gedrag wordt overlegd bij inschrijving bij het gastouderbureau. Dit geldt voor de gastouder en eventuele huisgenoten vanaf 18 jaar.

 

5 De verklaring omtrent het gedrag is bij overleggen niet ouder dan twee maanden.

 

2.2Pedagogische kennis

(Wk artikel 56, eerste lid + beleidsregels kwaliteit ko artikel 12a, achtste lid)

Prioritering overtreding: Hoog

(Bevel door GGD of) Aanwijzing

Hersteltermijn:

7 - 14 dagen

 

Het gastouderbureau toont aan dat de bemiddelingsmedewerkers werkzaam bij het gastouderbureau beschikken over voor gastouderopvang relevante pedagogische kennis.

 

 

Afwegingsmodel handhaving gastouderopvang

3. Veiligheid en gezondheid

 

Fase 1

Fase 2 (met toelichting)

Boetes (in €)

3.1 Risico-inventarisatie veiligheid (Wk artikel 49 en 56 + beleidsregels

kwaliteit ko artikel 12, tweede, derde, vierde, vijfde en zesde lid)

Prioritering overtreding: Hoog

(Bevel door GGD of) Aanwijzing

Hersteltermijn:

7 - 14 dagen

Last onder dwangsom

en/of boete.

 

1 De houder legt vóór aanvang van de opvang en daarna jaarlijks voor elke woning waar gastouderopvang plaatsvindt in een risico-inventarisatie de veiligheidsrisico’s voor de op te vangen kinderen vast, in alle voor kinderen toegankelijke ruimtes. Daartoe bezoekt het gastouderbureau elke opvangwoning minimaal een keer per jaar.

 

2 De risico-inventarisatie is maximaal een jaar oud.

 

3 De houder draagt er zorg voor dat de risico-inventarisatie veiligheid de actuele situatie van de opvang betreft.

 

3.1.1 Beleid veiligheid (Wk artikel 49 en 56 + beleidsregels kwaliteit ko artikel 12,

tweede, derde, vierde, vijfde en zesde lid)

Prioritering overtreding: Hoog

(Bevel door GGD of) Aanwijzing

Hersteltermijn:

7 - 14 dagen

 

1 De risico-inventarisatie beschrijft de veiligheidsrisico’s die de opvang van de kinderen met zich meebrengt op de thema’s: verbranding, vergiftiging, verdrinking, valongevallen, verstikking, verwondingen, beknelling, botsen, stoten, steken en snijden.

 

2 Er is een plan van aanpak waarin de houder adviseert welke maatregelen op welk moment moeten worden genomen in verband met de risico’s, alsmede de samenhang tussen de risico’s en de maatregelen.

 

3 Er is een registratie van ongevallen, waarbij per ongeval de aard en plaats van het ongeval, de leeftijd van het kind, de datum van het ongeval en een overzicht van te treffen maatregelen worden vermeld.

 

Afwegingsmodel handhaving gastouderopvang

3. Veiligheid en gezondheid

Fase 1

Fase 2 (met toelichting)

Boetes (in €)

3.1.2 Uitvoering beleid veiligheid (Wk artikel 49 en 56 + beleidsregels kwaliteit

ko artikel 12, tweede, derde, vierde, vijfde en zesde lid)

Prioritering overtreding: Hoog

(Bevel door GGD of) Aanwijzing

Hersteltermijn:

7 - 14 dagen

Last onder dwangsom

en/of boete.

 

1 De houder draagt er zorg voor dat geïnventariseerde risico’s compleet zijn en overeenkomen met de risico’s in de praktijk.

 

2 De houder brengt de gastouder op de hoogte van de uitkomsten van de risico-inventarisatie en het daaruit voortvloeiende plan van aanpak.

 

3 De houder draagt er zorg voor dat risico’s worden gereduceerd door het nemen van preventieve maatregelen die effectief en adequaat zijn.

 

4.De houder begeleidt gastouders, zodat zij handelen conform het plan van aanpak.

 

 

3.2 Risico-inventarisatie gezondheid (Wk artikel 49 en + beleidsregels kwaliteit

ko artikel 12, tweede, derde, vierde, vijfde en zesde lid)

Prioritering overtreding: Hoog

(Bevel door GGD of) Aanwijzing

Hersteltermijn:

7 - 14 dagen

 

1 De houder legt vóór aanvang van de opvang en daarna jaarlijks voor elke woning waar gastouderopvang plaatsvindt in een risico-inventarisatie de gezondheidsrisico’s voor de op te vangen kinderen vast, in alle voor kinderen toegankelijke ruimtes. Daartoe bezoekt het gastouderbureau elke opvangwoning minimaal een keer per jaar.

 

2 De risico-inventarisatie is maximaal een jaar oud.

 

3 De houder draagt er zorg voor dat de risico-inventarisatie gezondheid de actuele situatie van de opvang betreft.

 

Afwegingsmodel handhaving gastouderopvang

3. Veiligheid en gezondheid

Fase 1

Fase 2 (met toelichting)

Boetes (in €)

3.2.1 Beleid gezondheid (Wk artikel 49 en 56 + beleidsregels kwaliteit ko artikel

12, tweede, derde, vierde, vijfde en zesde lid)

Prioritering overtreding: Hoog

(Bevel door GGD of) Aanwijzing

Hersteltermijn:

7 - 14 dagen

Last onder dwangsom

en/of boete.

 

1 De risico-inventarisatie beschrijft de gezondheidsrisico’s die de opvang van de kinderen met zich meebrengt op de thema’s: ziektekiemen, binnenmilieu, buitenmilieu en medisch handelen.

 

2 Er is een plan van aanpak waarin is aangegeven welke maatregelen op welk moment worden genomen in verband met de risico’s, alsmede de samenhang tussen de risico’s en de maatregelen.

 

3.2.2 Uitvoering beleid gezondheid (Wk artikel 49 en 56 + beleidsregels

kwaliteit ko artikel 12, tweede, derde, vierde, vijfde en zesde lid)

Prioritering overtreding: Hoog

(Bevel door GGD of) Aanwijzing

Hersteltermijn:

7 - 14 dagen

 

1 De houder draagt er zorg voor dat geïnventariseerde risico’s compleet zijn en overeenkomen met de risico’s in de praktijk.

 

2 De houder brengt de gastouder op de hoogte van de uitkomsten van de risico-inventarisatie en het daaruit voortvloeiende plan van aanpak.

 

3 De houder draagt er zorg voor dat risico’s worden gereduceerd door het nemen van preventieve maatregelen die effectief en adequaat zijn.

 

4 De houder begeleidt gastouders, zodat zij handelen conform het plan van aanpak.

 

5 De houder draagt er zorg voor dat het gedeelte van de woning waar de kinderen worden opgevangen, rookvrij is ten tijde van de opvang.

 

Afwegingsmodel handhaving gastouderopvang

3. Veiligheid en gezondheid

Fase 1

Fase 2 (met toelichting)

Boetes (in €)

3.3 Protocol kindermishandeling (beleidsregels kwaliteit ko artikel 15a)

Prioritering overtreding: Hoog

(Bevel door GGD of) Aanwijzing

Hersteltermijn:

7 - 14 dagen

Last onder dwangsom

en/of boete.

 

De houder heeft een protocol kindermishandeling.

 

Afwegingsmodel handhaving gastouderopvang

3. Veiligheid en gezondheid

Fase 1

Fase 2 (met toelichting)

Boetes (in €)

3.3.1 Inhoud protocol kindermishandeling

(beleidsregels kwaliteit ko artikel 15a)

Prioritering overtreding: Hoog

(Bevel door GGD of) Aanwijzing

Hersteltermijn:

7 - 14 dagen

Last onder dwangsom

en/of boete.

 

1 Het protocol hanteert de definitie van kindermishandeling conform de Wet op de Jeugdzorg (2005).

 

2 In het protocol zijn verantwoordelijkheden per organisatielaag uitgesplitst in taken en bevoegdheden.

 

3 Het protocol bevat een stappenplan waarin minimaal de volgende fases in aanbod komen: vermoeden, overleg, plan van aanpak, beslissen, handelen evaluatie en nazorg.

 

4 Het stappenplan bevat een tijdslijn vanaf de persoon met een vermoeden van kindermishandeling tot en met de nazorg.

 

5 Het stappenplan is voorzien van een heldere toelichting, hulpmiddelen voor het doorlopen ervan en aandachtspunten voor de gespreksvoering met verschillende partijen

 

6 Het protocol bevat een lijst van signalen per ontwikkelingsgebied, uitgesplitst voor de groep van 0-4 jaar en de groep van 4-12 jaar, om kindermishandeling zo vroeg mogelijk te signaleren.

 

7 Het protocol besteedt aandacht aan de omgang met de Wet op de Privacy.

 

8 Het protocol bevat praktische informatie over de Bureaus Jeugdzorg en het Advies&Meldpunt Kindermishandeling (AMK).

 

9 De gastouders en personen werkzaam bij het gastouderbureau kennen de inhoud van het protocol en handelen er aantoonbaar naar.

 

 

Afwegingsmodel handhaving gastouderopvang

4. Accommodatie en inrichting

 

Fase 1

Fase 2 (met toelichting)

Boetes (in €)

4.1 Aantal op te vangen kinderen door gastouder

(Wk artikel 1+ beleidsregels kwaliteit ko artikel 11, tweede lid, onder b)

Prioritering overtreding: Hoog

(Bevel door GGD of) Aanwijzing

Hersteltermijn:

7 - 14 dagen

Last onder dwangsom

en/of boete.

 

1a De houder draagt er zorg voor dat de gastouder maximaal 4 kinderen tegelijk op vangt (exclusief eigen kinderen), in de woning van de gastouder of de vraagouder. Er zijn maximaal vier kinderen onder de vier jaar (inclusief eigen kinderen) gedurende de opvang aanwezig.

OF

1b De houder draagt er zorg voor dat bij de innovatieve gastouderopvang één gastouder maximaal 6 kinderen tegelijk op vangt (exclusief eigen kinderen), op het woonadres van de gastouder of de vraagouder.

 

2.De houder beoordeelt of de samenstelling van de groep kinderen verantwoord is. Bij deze beoordeling wordt tenminste het aantal en de leeftijd van de niet-eigen kinderen en van de eigen kinderen meegewogen.

 

 

 

 

Afwegingsmodel handhaving gastouderopvang

5. Pedagogisch beleid en praktijk

 

Fase 1

Fase 2 (met toelichting)

Boetes (in €)

5.1 Pedagogisch beleidsplan (beleidsregels kwaliteit ko artikel 11)

Prioritering overtreding: Gemiddeld

Aanwijzing

Hersteltermijn:

6 - 18 weken

Last onder dwangsom

en/of boete.

 

De houder heeft een pedagogisch beleidsplan waarin de voor dat gastouderbureau kenmerkende visie op de omgang met kinderen is beschreven.

 

5.1.1 Inhoud pedagogisch beleidsplan (beleidsregels kwaliteit ko artikel 11)

Prioritering overtreding: Gemiddeld

Aanwijzing

Hersteltermijn:

6 - 18 weken

 

1 In het pedagogisch beleidsplan staat in duidelijke en observeerbare termen het volgende beschreven:. de wijze waarop de emotionele veiligheid van kinderen wordt gewaarborgd, de mogelijkheden voor kinderen tot de ontwikkeling van hun persoonlijke- en sociale competentie, en de wijze waarop de overdracht van normen en waarden aan kinderen plaatsvindt.

 

2 Het pedagogisch beleidsplan beschrijft in duidelijke en observeerbare termen de leeftijdsopbouw en aantallen van de kinderen die door een gastouder worden opgevangen.

 

3 Het pedagogisch plan beschrijft in duidelijke en observeerbare termen de eisen die aan de opvanglocatie worden gesteld.

 

4 De houder van innovatieve gastouderopvang beschrijft in het pedagogisch beleidsplan de wijze waarop de ondersteuning van een gastouder bij de gelijktijdige opvang van meer dan vier opvangkinderen door een andere volwassene in geval van calamiteiten is geregeld.

 

5.1.2 Pedagogische praktijk

(Wk artikel 49, 56+ beleidsregels kwaliteit ko artikel 2)

Prioritering overtreding: Gemiddeld

Aanwijzing

Hersteltermijn:

6 - 18 weken

 

1 De houder informeert de gastouders over de inhoud van het pedagogisch beleidsplan waardoor zij ernaar kunnen handelen.

 

2 De houder ziet er op toe dat gastouders handelen conform het pedagogisch beleidsplan.

 

3 De houder begeleidt gastouders, zodat zij handelen conform het pedagogisch beleidsplan.

 

 

Afwegingsmodel handhaving gastouderopvang

6. Kwaliteit gastouders en opvangwoning

 

Fase 1

Fase 2 (met toelichting)

Boetes (in €)

6 Kwaliteit gastouders en opvangwoning

(Wk artikel 49, 56 + beleidsregels kwaliteit ko artikelen 11, tweede en zesde lid, en 12a, eerste, tweede, derde en vierde lid)

Prioritering overtreding: Hoog

(Bevel door GGD of) Aanwijzing

Hersteltermijn:

7 - 14 dagen

Last onder dwangsom

en/of boete.

 

1 De houder draagt er zorg voor dat iedere woning waar gastouderopvang plaats vindt over voldoende speel- en slaapruimte voor kinderen beschikt, afgestemd op het aantal en de leeftijd van de op te vangen kinderen.

 

2 De houder draagt er zorg voor dat iedere woning waar gastouderopvang plaats vindt over voldoende buitenspeelmogelijkheden voor kinderen beschikt, afgestemd op het aantal en de leeftijd van de op te vangen kinderen.

 

3 De houder formuleert criteria voor de kwaliteit van de gastouders en legt deze schriftelijk vast.

 

4 De houder draagt er zorg voor dat deze criteria bij de start van de opvang en daarna jaarlijks worden getoetst door middel van een bezoek door personen werkzaam bij het gastouderbureau aan de woning waar de opvang plaatsvindt.

 

5 De houder draagt er zorg voor dat de kwaliteitscriteria voor gastouders bekend zijn bij de vraagouders.

 

6 De houder evalueert jaarlijks mondeling de opvang met de vraagouders en legt deze schriftelijk vast.

 

 

Afwegingsmodel handhaving gastouderopvang

7. Kwaliteit gastouderbureau

 

Fase 1

Fase 2 (met toelichting)

Boetes (in €)

7 Kwaliteit gastouderbureau (Wk artikel 56, eerste lid + beleidsregels kwaliteit

ko artikel 13, 12a, vijfde, zesde en zevende lid)

Prioritering overtreding: Hoog

(Bevel door GGD of) Aanwijzing

Hersteltermijn:

7 - 14 dagen

Last onder dwangsom

en/of boete.

 

1 De houder draagt zorg voor ten minste twee bezoeken per jaar aan de woning waar de gastouderopvang plaatsvindt, waarbij in ieder geval de jaarlijkse risico-inventarisatie, de jaarlijkse toetsing van de criteria voor de gastouders en de jaarlijkse evaluatie van de opvang plaatsvinden. Dit bezoek wordt afgelegd door personen werkzaam bij het gastouderbureau.

 

2 De houder biedt gastouders bij de start van hun werkzaamheden introductiecursus(sen) aan die gerelateerd zijn aan de opvangtaken.

 

3 De houder organiseert naast de introductiecursus(sen) themabijeenkomsten voor de gastouders en biedt cursussen of bijeenkomsten aan waarbij gastouders elkaar kunnen ontmoeten en ervaring uitwisselen.

 

4 De houder voert bij een nieuwe koppeling een koppelingsgesprek met de vraag- en gastouder. Dit koppelingsgesprek wordt uitgevoerd in de opvangwoning door een bemiddelingsmedewerker van het gastouderbureau.

 

5 De houder draagt er zorg voor dat de bemiddelingsmedewerker een intake- gesprek voert met de vraag- en gastouder in de opvangwoning.

 

 

Afwegingsmodel handhaving gastouderopvang

8. Klachten

 

Fase 1

Fase 2 (met toelichting)

Boetes (in €)

8.1 Wet klachtrecht cliënten zorgsector

(Wet klachtrecht cliënten zorgsector artikel 2)

Prioritering overtreding: Laag

Aanwijzing

Hersteltermijn:

5 - 7 maanden

Last onder dwangsom

en/of boete.

 

1 De regeling voor de behandeling van klachten voorziet erin dat er wordt voldaan aan de beschreven eisen.

 

2 De houder brengt de regeling op passende wijze onder de aandacht van vraagouders.

 

3 Een houder ziet erop toe dat de klachtencommissie werkt met een reglement.

 

4 De houder hanteert de termijn waarbinnen schriftelijk wordt gereageerd naar aanleiding van een oordeel van de klachtencommissie.

 

5 De houder leeft geheimhoudingsplicht na.

 

6.De houder draagt er zorg voor dat over elk kalenderjaar een openbaar verslag wordt opgesteld, waarin een minimaal aantal zaken wordt aangegeven.

 

7 De houder zendt het verslag voor 1 juni van het daaropvolgende kalenderjaar aan de toezichthouder.

 

Afwegingsmodel handhaving gastouderopvang

8. Klachten

Fase 1

Fase 2 (met toelichting)

Boetes (in €)

8.2 Klachtenregeling oudercommissie (Wk artikel 60a)

Prioritering overtreding: Laag

Aanwijzing

Hersteltermijn:

5 - 7 maanden

Last onder dwangsom

en/of boete.

 

1 De houder treft een regeling voor de behandeling van klachten van de oudercommissie over een door hem genomen besluit als bedoeld in artikel 60a, eerste lid die voldoet aan de beschreven eisen.

 

2 De houder brengt de regeling op passende wijze onder de aandacht van de oudercommissie.

 

3 De houder zorgt voor naleving van de regeling.

 

4 De houder draagt er zorg voor dat over elk kalenderjaar een openbaar verslag wordt opgesteld, waarin een minimaal aantal zaken wordt aangegeven.

 

5 De houder zendt het verslag voor 1 juni van het daaropvolgende kalenderjaar aan de toezichthouder.

 

 

Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders van Bloemendaal op 20 januari 2009,

M.J. van Ravesteyn-Kramer , burgemeester

A.Ph. van der Wees , secretaris

Gepubliceerd in het Weekblad Kennemerland-Zuid d.d. 29 januari 2009.

In werking: 30 januari 2009.