Organisatie | Gooise Meren |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Nadere regeling waardering mantelzorgers gemeente Gooise Meren 2016 |
Citeertitel | Nadere regeling waardering mantelzorgers gemeente Gooise Meren 2016 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp | Waardering mantelzorgers |
Geen
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
20-02-2017 | 01-01-2016 | Onbekend | 10-01-2017 Onbekend | Onbekend |
Nadere regeling waardering mantelzorgers gemeente Gooise Meren 2016
overwegende dat het verlenen van mantelzorg van groot belang is voor een leefbare samenleving, voor het welzijn van de inwoner met de beperking die hulp behoeft en voor het betaalbaar houden van de maatschappelijke ondersteuning;
overwegende dat een jaarlijkse blijk van waardering voor de mantelzorgers voor hun persoonlijke inzet op zijn plaats is vanwege dit grote belang;
overwegende dat de gemeente Gooise Meren de mantelzorgers wil waarderen op een manier die aansluit bij de lokale behoeften van mantelzorgers en de lokale mogelijkheden voor maatschappelijke ondersteuning;
gelet op artikel 2.1.6 van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015, waarin is bepaald dat het college zorg draagt voor een jaarlijkse blijk van waardering voor de mantelzorgers van cliënten in de gemeente;
gelet op artikel 8 lid 1 van de Verordening Maatschappelijke Ondersteuning 2016 van de gemeente Gooise Meren, waarin is bepaald dat het college ervoor zorgt dat de cliënt aan wie mantelzorg wordt verleend, zijn mantelzorgers jaarlijks een blijk van waardering kan verlenen;
gelet op artikel 8 lid 2 van de Verordening Maatschappelijke Ondersteuning 2016 van de gemeente Gooise Meren, waarin is bepaald dat de cliënt voor het verlenen van een blijk van waardering een aanvraag indient bij het college;
gelet op artikel 8 lid 3 van de Verordening Maatschappelijke Ondersteuning 2016 van de gemeente Gooise Meren, waarin is bepaald dat het college bij nadere regeling bepaalt waaruit de jaarlijkse blijk van waardering voor mantelzorgers bestaat;
tot het vaststellen van de navolgende Nadere regeling waardering mantelzorgers gemeente Gooise Meren 2016:
Artikel 2 Toekenning waardering
Het college kent eenmaal per jaar op aanvraag van een cliënt een recht op waardering toe voor de mantelzorger(s) van cliënt, indien:
het een cliënt betreft waaraan een indicatie met een geldigheidsduur van ten minste 371 dagen is afgegeven voor een maatwerkvoorziening voor begeleiding of kortdurend verblijf ten behoeve van zelfredzaamheid en participatie op grond van de Verordening Maatschappelijke Ondersteuning 2016 van de gemeente Gooise Meren, of
het een cliënt betreft die op grond van het overgangsrecht in de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 of de Jeugdwet een aanspraak op zorg tot gelding kan brengen vanwege een voor 1 januari 2015 verleende indicatie door het CIZ of het Bureau Jeugdzorg met een geldigheidsduur van ten minste 371 dagen voor extramurale zorg in het kader van de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten, of
Aanvrager of diens vertegenwoordiger is verplicht om inlichtingen over de persoonlijke omstandigheden van aanvrager te verstrekken om het recht op de waardering te kunnen vaststellen.
Het college kan de bepalingen in deze Nadere regeling ten gunste van de cliënt buiten toepassing laten of daarvan afwijken voor zover toepassing, gelet op het belang dat deze Nadere regeling beoogt te beschermen, zal leiden tot een onbillijkheid van overwegende aard.
de secretaris
D.J. vanHuizen
de burgemeester
mevrouw A. vanVliet-Kuiper
Vanwege het belang dat mantelzorg heeft voor de leefbaarheid van de samenleving, het welzijn van de hulpbehoevende die door mantelzorgers uit hun sociale netwerk worden geholpen en de betaalbaarheid van de maatschappelijke ondersteuning, biedt de gemeente Gooise Meren mantelzorgers diverse vormen van mantelzorgondersteuning aan. Hiernaast is een jaarlijkse blijk van waardering van cliënten voor hun mantelzorger(s) op zijn plaats. De blijk van waardering voor mantelzorgers heeft dus een eigenstandige plaats naast de mantelzorgondersteuning die de gemeente Gooise Meren biedt.
De Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 draagt de gemeente op zorg te dragen voor de regeling van de wijze waarop alle mantelzorgers een blijk van waardering ontvangen. Tot en met 2014 deed het Rijk dit in de vorm van het Mantelzorgcompliment voor de mantelzorgers van cliënten met een zwaardere zorgbehoefte: € 200,00 per cliënt voor één mantelzorger.
Keuzevrijheid voor cliënt en mantelzorger
In de Verordening maatschappelijke ondersteuning 2015 is bepaald dat het college bij nadere regeling bepaalt waaruit de jaarlijkse blijk van waardering bestaat.
Deze verordening is mede tot stand gekomen op basis van een interactief beleidsvormingstraject met cliënten, cliëntvertegenwoordigers, belangenbehartigers en leden van de Wmo adviesraden. Hierbij is aangegeven dat cliënten en hun mantelzorgers gehecht zijn aan het Mantelzorgcompliment, maar dat de vorm waarin men deze waardering het liefst zou ontvangen sterk afhangt van persoonlijke voorkeuren. Men wil keuzevrijheid die de landelijke regeling voor het Mantelzorgcompliment niet kende. Velen willen graag een geldbedrag (met name de mensen met een wat kleinere beurs), anderen willen liever een meer persoonlijke vorm van waardering (cadeaubon, bloemen, uitstapje). Een enkeling noemde de mogelijkheid van een Stadspas, maar de meerderheid vond dat weer een inbreuk op de keuzevrijheid. Een deel van groepen stelde voor een deel van het beschikbare geld in te zetten voor het organiseren van ontspanningsactiviteiten en/of een jaarlijkse bijeenkomst voor mantelzorgers.
Waardering voor alle mantelzorgers
De gemeente Gooise Meren waardeert alle mantelzorgers al jaarlijkse met de organisatie van (ontspannings)activiteiten tijdens de Dag van de Mantelzorg. Hiernaast zorgt de gemeente er met ingang van 2015 voor dat ook de cliënt zijn mantelzorgers een blijk van waardering kan verstrekken. Deze tweeslag biedt de mogelijkheid om de vorm van waardering voor de mantelzorger af te stemmen op de behoefte van de individuele cliënt en mantelzorger.
De Verordening Maatschappelijke Ondersteuning 2016 van de gemeente Gooise Meren en deze Nadere regeling zijn grondslag voor de verstrekking van een waardering van de individuele cliënt aan zijn mantelzorger(s). In deze Nadere regeling komt de keuzevrijheid optimaal tot zijn recht: de cliënt kan kiezen voor een geldbedrag of een zelf te bepalen andere vorm van waardering. De gemeente Gooise Meren vergoedt op declaratiebasis.
De aanvraag- en toekenningsprocedure is zodanig ingericht dat de administratieve lasten voor cliënt, mantelzorger en gemeente zo laag mogelijk zijn en de toekenning rechtmatig is.
Mantelzorgondersteuning door de gemeente
Naast de waardering, biedt de gemeente Gooise Meren diverse vormen van mantelzorgondersteuning aan. Ten eerste laagdrempelige mantelzorgondersteuning in de wijk via het door de gemeente gesubsidieerde sociaal makelaarschap van Versa Welzijn in de wijk. Hierbij worden ook mantelzorgers bereikt die niet uit zichzelf om ondersteuning vragen (preventieve voorveld). Ook biedt de gemeente Gooise Meren mantelzorgondersteuning aan via de Uitvoeringsdienst Sociaal domein (als persoonsvolgend gefinancierde mantelzorgondersteuning op maat). Denk daarbij aan advies en informatie, respijtzorg door vrijwilligers en emotionele ondersteuning. Na 1 januari 2015 verstrekt het college ook de maatwerkvoorziening Kortdurend Verblijf. Verder zet de gemeente Gooise Meren communicatie in om mantelzorgers te bereiken die niet uit zichzelf om ondersteuning vragen.
In de Toegang Sociaal domein geldt ook dat de gemeente bij een verzoek tot ondersteuning van een inwoner met een beperking, de positie en ondersteuningsbehoefte van de mantelzorger meeweegt.
In dit artikel zijn de belangrijkste in de Nadere regeling gebruikte begrippen omschreven. De volgende begrippen worden hieronder nader toegelicht. De andere begrippen spreken voor zich.
Ad b De formulering van het artikel maakt met de woorden “van cliënten in de gemeente” duidelijk dat voor de reikwijdte geldt dat beslissend is de gemeente waar de cliënt woont, niet de gemeente waar de mantelzorger woont. Een mantelzorger die niet in Gooise Meren woont maar mantelzorg verleent aan een cliënt, die wel inwoner is van Gooise Meren, kan, ook voor de waardering voor mantelzorgers op grond van deze Nadere regeling in aanmerking komen. Dit in navolging van de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015.
Ad e De begripsomschrijving van mantelzorg is gelijk aan de omschrijving van begripsomschrijving van mantelzorg zoals opgenomen in de Wet maatschappelijke ondersteuning 2015. Deze is hier herhaald voor de leesbaarheid van de regeling.
Artikel 2 Toekenning waardering
Doel van dit artikel is de cliënten die hun mantelzorger(s) een waardering kunnen geven, objectief te benoemen. De genoemde cliënten kunnen een individuele waardering voor hun mantelzorgers toegekend krijgen. De zorgbehoevende is de cliënt die de waardering aanvraagt.
Het college legt in een schriftelijke beschikking de toekenning of eventuele weigering vast. Bij de toekenning van de mantelzorgwaardering attendeert de gemeente de cliënt erop dat een mantelzorger bij de gemeente desgewenst om mantelzorgondersteuning kan vragen. Hierbij verwijst de gemeente naar de betreffende informatie op de website. Ook attendeert de gemeente cliënt op de Dag van de Mantelzorg.
Ad e Er zijn drie groepen mantelzorgers die mantelzorg verlenen aan inwoners die geen indicatie hebben als bedoeld in artikel 2 lid 1 onder a tot en met d maar toch in aanmerking kunnen komen voor een blijk van waardering. Het gaat om de volgende groepen.
Mantelzorgers van cliënten die een indicatie op grond van de Wet langdurige zorg (Wlz)) hebben voor zorg met verblijf maar om hun moverende redenen kiezen om thuis te wonen met een vpt (volledig pakket thuis), een mpt (modulair pakket thuis) of een pgb. Op basis van deze indicatie wordt veel van de zorg door professionals verleend. Maar er is geen sprake van 24 uurszorg of toezicht door professionals. Er is (vrijwel) altijd ook een mantelzorger in beeld.
Om deze drie categorieën mantelzorgers te vinden en te waarderen is de mogelijkheid ad e opgenomen. Indien het college van oordeel is dat de mantelzorger van een thuiswonende inwoner vanwege zijn beperkingen in aanmerking komt, kent het college de waardering toe.
Dit in navolging van de nulurenindicatie regeling zoals die onder de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten ook gold.
De vraagverkenning en vraagverheldering voorafgaand aan de toekenning van een waardering voor een mantelzorger voor deze categorieën, vindt in eerste instantie plaats aan de hand van de gegevens op het aanvraagformulier. De administratieve lasten voor cliënt, mantelzorger en gemeente zijn daarmee zo laag mogelijk.
Het college hanteert bij een toekenning gebaseerd op artikel 2 lid 1 onder e het volgende afwegingskader.
Indien de mantelzorger een huisgenoot is, is sprake van bovengebruikelijke zorg.
Gebruikelijke zorg is zorg die naar algemeen aanvaarde opvattingen in redelijkheid mag worden verwacht van de echtgenoot, ouders, inwonende kinderen of andere huisgenoten. Bovengebruikelijke zorg is dan in de regel zorg van een huisgenoot die langdurig en onbetaald voor de meerderjarige cliënt zorgt: meer dan drie maanden per jaar en meer dan 8 uur per week. Wat gebruikelijke zorg van ouders voor hun kinderen is, hangt vooral af van de leeftijd van het kind. Bij een baby of klein kind is de gebruikelijke zorg van ouders veel groter dan bij een 15-jarige. Wat kan meespelen is dat bepaalde handelingen bij een gehandicapt kind veel langer kunnen duren dan bij een gezond kind.
Het aanvraagformulier is beschikbaar via de website van de gemeente Gooise Meren en is opvraagbaar bij de gemeente Gooise Meren.
De aanvraag moet worden ingediend uiterlijk op 30 september van het jaar waarin het recht op toekennen van een blijk van waardering wordt verstrekt aan aanvrager.
De naam-, adres- en de woonplaatsgegevens van de mantelzorger worden opgevraagd met het aanvraagformulier. Dat biedt de gemeente de mogelijkheid om de mantelzorger(s) desgewenst te benaderen voor bv. de Dag van de Mantelzorg of het verstrekken van informatie over de mogelijkheden van mantelzorgondersteuning.
Mochten de gegevens op het aanvraagformulier een aanwijzing bevatten voor de aanwezigheid van een overbelaste of zwaarbelaste mantelzorger, dan zal vraagverkenning en vraagverheldering plaatsvinden.
Cliënt of diens vertegenwoordiger is verplicht om het college direct op de hoogte te stellen van wijzigingen in de situatie van cliënt, waarvan redelijkerwijs duidelijk moet zijn dat deze van invloed kunnen zijn op een beslissing van het college op een aanvraag.
Artikel 5 Vorm en maximale hoogte van de waardering
Lid 1 legt de keuzevrijheid voor cliënt vast. Keuzevrijheid wat betreft de vorm van de waardering, keuzevrijheid voor het aantal mantelzorgers dat de cliënt wil waarderen en keuzevrijheid voor het moment van waardering.
Cliënten willen graag de waardering voor de mantelzorger(s) uiten op een voor hen bijzonder moment. Bijvoorbeeld ter gelegenheid van een verjaardag van een mantelzorger. De landelijke regeling voor het mantelzorgcompliment kende deze keuzevrijheid niet. In deze Nadere regeling komt de keuzevrijheid wel tot zijn recht.
Lid 2 Het totale bedrag dat de cliënt jaarlijks voor de waardering van zijn mantelzorger(s) kan inzetten is gemaximeerd tot € 150,00. Dit bedrag kan cliënt inzetten voor één mantelzorger of verdelen over meerdere mantelzorgers.
Het bedrag dat per cliënt maximaal beschikbaar is, is lager dan de € 200,00 die het rijk voorheen verstrekt. Dit vanwege de volgende redenen:
Het declaratieformulier is beschikbaar via de website van de gemeente Gooise Meren en opvraagbaar bij de gemeente Gooise Meren. De cliënt kan maximaal één keer per jaar declareren.
Het opnemen van de hardheidsclausule biedt het college de mogelijkheid om een onderdeel van de Nadere regeling niet toe te passen of daarvan af te wijken, als toepassing leidt tot een onbillijkheid van overwegende aard voor cliënt. Het college biedt maatwerk en gaat altijd uit van de persoonlijke situatie van de cliënt. Daarom is de hardheidsclausule het uiterste vangnet.
Artikel 8 Citeertitel en inwerkingtreding
Deze bepaling spreekt voor zich. De rijksoverheid is verantwoordelijk en bevoegd voor de intrekking van de landelijke regeling voor het Mantelzorgcompliment. Het college hoeft die landelijke regeling dus niet in te trekken.